مسوولان به‌دنبال ردپای صیانت در قوانین غربی

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۸:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۹۱۶
مسوولان به‌دنبال ردپای صیانت در قوانین غربی

به باور سردار جلالی اینستاگرام با ایرانیان رفتار خصومت‌آمیزی دارد و فیلترینگ و محدودسازی این اپلیکیشن کار بسیار هوشمندانه‌ای است، او همچنین معتقد است در اروپا قانونی به نام حفاظت از حقوق شهروندی در فضای مجازی وجود دارد که ترجمه فارسی قانون صیانت در مجلس بود. اگر عین قانون اروپا را هم تصویب کنیم بسیار از طرح صیانت ما شدیدتر است. در عین حال وزیر ارتباطات همچنان هم تاکید کرد که وزارت ارتباطات با تمام توان برای توسعه اقتصاد دیجیتال و ارایه خدمات با کیفیت و امن، پشت سر جوانان نخبه کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان ایستاده است و از تمام ظرفیت‌های خود برای حفظ حقوق پلتفرم‌های ایرانی و کاربران آنها استفاده خواهد کرد. از آغاز فیلترینگ اینستاگرام بیش از یک ماه می‌گذرد. در پی فیلترینگ این پلتفرم، وزیر ارتباطات دلیل فیلترینگ آن را تصمیم مراجع ذی‌صلاح و شورای امنیت کشور عنوان کرده بود و حالا رییس سازمان پدافند غیرعامل معتقد است این تصمیم به دلیل رفتار خصومت آمیز اینستاگرام با کاربران ایرانی تصمیمی هوشمندانه بوده است.در عین حال وزیر ارتباطات با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمن برای از بین بردن اعتماد کاربران به سرمایه‌های داخلی، گفت که دشمن بیشترین توان خود را بر این حوزه متمرکز کرده است و با اقدامات کوری مانند حملات «منع خدمت توزیع‌شده» تا ترور اجتماعی و تخریب پلتفرم‌های ایرانی به دنبال ناکارآمد و ناامن جلوه دادن این پلتفرم‌هاست.

    ترور اجتماعی و تخریب پلتفرم‌های ایرانی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل، با بیان اینکه پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات بسیار پررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها است، گفت: «در این عصر تمام زندگی مردم وابسته به فناوری اطلاعات شده و این نشان می‌دهد که حوزه کاری ما با لحظه به لحظه زندگی مردم در ارتباط است و لذا رعایت اصول پدافندی و تامین امنیت این زیرساخت‌ها و اطمینان حاصل کردن از عدم آسیب‌پذیری آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.» وزیر ارتباطات با اشاره به ناکامی حملات سایبری متعددی که زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود، گفت: «در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ما هر لحظه با حملات دشمن به حوزه‌های زیرساختی و پلتفرم‌های داخلی مواجه هستیم که عموماً با هوشیاری و تدابیر بخش‌های ذیربط با ناکامی روبرو می‌شوند.» وزیر ارتباطات همچنین با تاکید بر ضرورت امن‌سازی و ارایه طرح «پایداری خدمات در شرایط بحران» برای تمام زیرساخت‌های ارتباطی و خدمات فناورانه مهم کشور، گفت: «وزارت ارتباطات با تمام توان برای توسعه اقتصاد دیجیتال و ارایه خدمات با کیفیت و امن، پشت سر جوانان نخبه کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان ایستاده است و از تمام ظرفیت‌های خود برای حفظ حقوق پلتفرم‌های ایرانی و کاربران آنها استفاده خواهد کرد.»

    رفتار اینستاگرام خصومت‌آمیز است

رییس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه برخورد اینستاگرام با ایرانیان خصومت‌آمیز است، برخورد با این پلتفرم و فیلترینگ آن را بسیار هوشمندانه توصیف کرد و خبر از کاهش فعالیت در آن پس از فیلترینگ داد. غلامرضا جلالی در گفت‌وگو شبکه خبر درباره عملکرد پلتفرم اینستاگرام با تاکید بر اینکه این رفتار هیچ چیز جز خصومت نیست، گفت: «پلتفرم اینستاگرام توانایی فیلترینگ بسیار بالایی دارد.» جلالی با تاکید بر اینکه رفتار اینستاگرام با ایرانیان خصومت‌آمیز است، فیلترینگ و محدودسازی این پلتفرم را کار بسیار هوشمندانه‌ای توصیف کرد. رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به فیلتر عکس سردار قاسم سلیمانی گفت: «هر کسی در هر حوزه‌ای عکس سردار سلیمانی را منتشر کند، اینستاگرام حساب‌های آن را می بندد و کنار می‌گذارد. این در حالی است که این پلتفرم آموزش سلاح، آموزش ساخت کوکتل‌مولوتف و دعوت و فراخوان تجمع را تشخیص نمی‌دهد و از انتشار آن جلوگیری نمی‌کند.» سردار جلالی با اشاره به اینکه اینستاگرام اجازه نمی‌دهد عکس آرتین و آرشام مطرح شود و مظلومیت بچه چهارساله‌ای که پدر، مادر و برادرش در حادثه‌ای ناجوانمردانه ودردمندانه شهید شدند دیده شود.» رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه توضیحات خود گفت: «دو پلتفرمی که در کشور ما فعال هستند در کشور‌های دیگر مجاز نیستند که آموزش‌های نظامی، فراخوان و رفتار‌های خشونت‌آمیز را منتشر کنند. اینها دیگر تبدیل به ماشین تجهیزات جنگی شده‌اند. اینها برای حفظ امنیت ما تعهدی ندارند، نمایندگی در کشور ما ندارند و در واقع تبدیل به یک عامل فشار و اثرگذاری بر ذهن مردم ما شده‌اند و سازماندهی مردم علیه مردم خودشان که این در ادبیات علمی مفهومش شناخته شده است.» جلالی با تاکید بر این موضوع که اینستاگرام با ایرانیان رفتار خصومت آمیز دارد، گفت: «با هیچ تعریفی از این پلتفرم جز خصومت برداشت نمی‌کنیم. این پلتفرم را ابزاری در اختیار استکبار جهانی و دشمنان خود می‌بینیم.» او با بیان این توضیحات بر این موضوع تاکید کرد که با توجه به نحوه و نوع فعالیت اینستاگرام، گفت: «به نظر می‌رسد برخورد با اینستاگرام کار بسیار هوشمندانه و دقیقی بوده است. این برخورد منجر به محدودیت بسیار زیاد فعالیت آن شده است.»

    حقوق شهروندی در فضای مجازی اروپا برابر با طرح صیانت در ایران

رییس سازمان پدافند غیرعامل با تشبیه طرح صیانت به قانون حفاظت از حقوق شهروندان در اروپا، گفت: «در اروپا قانونی به نام حفاظت از حقوق شهروندی در فضای مجازی وجود دارد که ترجمه فارسی قانون صیانت در مجلس بود. اگر عین قانون اروپا را هم تصویب کنیم بسیار از طرح صیانت ما شدیدتر است.» او همچنین با طرح پرسشی درباره ضرورت قانون‌گذاری در فضای مجازی گفت: «آیا حضور در فضای مجازی نیاز به قانون دارد یا خیر؟ اگر نمی‌خواهد که می‌شود همین بل بشو در فضای مجازی که هرکس یک شایعه‌ای را منتشر می‌کند و فضا را ملتهب می‌کند.» به باور سردار جلالی موقعیت فعلی نشان می‌دهد که ضابطه وجود ندارد در حالی که اگر ضابطه باشد باید مسوول حرف خود باشی. همین فضای شناختی باعث شد که نمایندگان قانون را متوقف کنند. وقتی فضا بی‌قانون باشد هرکسی به خود اجازه می‌دهد هر حرفی بزند و هر اقدامی کند و این می‌تواند امنیت کشور را به هم بزند.

    قوانین اروپا درباره فضای مجازی خلاف آزادی نیست

مرتضی آقاتهرانی اعلام کرده که قوانین اروپا درباره فضای مجازی طوری است که انگار یک حزب‌اللهی آن را نوشته است. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به قوانینی که برای فضای مجازی در اروپا و امریکا وجود دارد تاکید کرد اگر قوانین اروپا برای فضای مجازی را بررسی کنیم، گمان این می‌رود که فرد حزب‌اللهی آن را نوشته است. او تصریح کرد در اروپا به این مساله خلاف آزادی نمی‌گویند اما در ایران در برابر این اقدامات، همه نگران آزادی می‌شوند. مرتضی آقا تهرانی در گفت‌وگو با سایت انتخاب درباره فضای مجازی و نگرانی‌هایی که حاکمیت درباره آن دارد صحبت کرده است. آقا تهرانی به صحبت‌های رهبری در آغاز مجلس یازدهم اشاره داشته و گفته که در همان زمان اعلام شد مجلس به دنبال طرح کوتاه‌مدت باشد و فضای مجازی نباید بدین گونه رها باشد: «قوانینی که در اروپا برای فضای مجازی نوشته شده است را اگر نگاه کنید گمان می‌کنید که یک فرد حزب‌اللهی آن را نوشته است؛ پس چرا آنجا اصلا نمی‌گویند که این خلاف آزادی است اما تا ما می‌خواهیم در ایران اقدامی را در این باره انجام دهیم همه نگران آزادی می‌شوند.» به گفته آقا تهرانی، در ۲۰ سال گذشته حاکمیت فضای مجازی به دست صهیونیست‌ها و غربی‌ها داده شده است. او باور دارد در تمام دنیا برای فضای مجازی قانون و قاعده وجود دارد: «بارها این را گفته‌ام که در خود امریکا که امروز برای ما نسخه رهاسازی بی‌چون و چرای فضای مجازی را تجویز می‌کند، ۲۷۰ ماده قانون برای آن نوشته و مجلس امریکا هم آن را تصویب کرده است.» او مثالی را نیز برای گواه ادعای خود عنوان کرده که عینا به این شرح است: «مثلاً اگر کسی در فضای مجازی مطلبی ارایه دهد به گونه‌ای که در آن مطلب از ایران و سیاست‌های کشور حمایت شده باشد، جرم تلقی شده و با آن برخورد می‌کنند.» او تاکید کرده که دولت‌های غربی با استفاده از فضای مجازی «در تلاشند که بی‌قانونی و هرج و مرج را در پوشش آزادی به ما قالب کنند تا بتوانند مانع تحقق ایران قوی شوند.» آقاتهرانی در ادامه این مصاحبه تاکید داشته تناقضاتی بین افرادی که آمال و آرزوهایشان امریکایی شدن است وجود دارد: «با این تفاسیر من نمی‌دانم برخی از غربگرایانی که آمال و آرزوهایشان امریکایی شدن است و همزمان هم به دنبال بی‌قانون ماندن فضای مجازی هستند، چگونه این تناقضات را هضم می‌کنند. امریکا اگر برای قانونمندسازی فضای مجازی‌اش اقدام کند خوب است؛ اگر ما در ایران قانونمندسازی فضای مجازی را دنبال کنیم بد است؟ از نظر برخی مرگ خوب است؛ ولی فقط برای همسایه.»


 

ارسال نظر