ماسک پرحاشیه

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۴۶:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۵۹۱
ماسک پرحاشیه

ایلان ماسک، ثروتمندترین شخص جهان که مدیرعامل شرکت تسلاست و اکنون در شرف خریداری توییتر است، اخیرا در جریان اعلام گزارش مالی تسلا گفت که ارزش این شرکت می‌تواند بزودی از اپل نیز فراتر رود، او همچنین گفته که می‌خواهد طی سه سال درآمد توییتر را دو برابر کند و هزینه‌ها را کاهش دهد، این در حالی است که مقامات دولت بایدن در حال بررسی این مساله هستند که آیا بعضی از فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک مانند قرارداد خرید توییتر و شبکه ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس، باید هدف بازبینی ملی قرار بگیرد.

ماسک که ثروتمندترین مرد جهان است که این روزها به‌واسطه ارایه خدمات اینترنت ماهواره‌ای، نامش پیش از پیش شنیده می‌شود. او پس از تلاش برای باطل کردن توافق ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر، مجددا در حال پیگیری خرید این شرکت است. ایلان ماسک، توییتر را دارایی توصیف کرد که برای مدت طولانی سرزندگی نداشت و گفت: «واضح است که من و سرمایه‌گذاران دیگر اکنون پول اضافی برای خرید توییتر پرداخت می‌کنیم. اما پتانسیل بلندمدتی که توییتر دارد، از نظر من، از ارزش فعلی آن بسیار بزرگ‌تر است.» ماسک در تلاش برای تهیه پول برای خرید توییتر است و بعضی از کارشناسان می‌گویند ممکن است مجبور شود حدود سه میلیارد دلار سهام تسلا را پس از انتشار گزارش سه ماهه این شرکت، بفروشد. یک قاضی دِلاویر دستور داده است شکایت توییتر علیه ایلان ماسک متوقف شود و به این میلیاردر تا ۲۸ اکتبر برای نهایی کردن قرارداد، فرصت داده است. سرمایه‌گذاران تسلا از این واهمه دارند که این میلیاردر ممکن است میزان بیشتری از سهام تسلای خود را بفروشد و باعث شود ارزش سهام این شرکت کاهش پیدا کند. البته ماسک که مدیرعامل اسپیس‌ایکس، نورالینک و بورینگ کامپانی است، اعلام کرد فعلا طرحی برای یکی کردن آنها با توییتر زیر یک چتر ندارد.

   باید منتظر تعدیل نیروی گسترده  در توییتر باشیم؟

واشنگتن پست اعلام کرد در حال حاضر 7500 نفر در توییتر کار می‌کنند و انتظار می‌رود با تصاحب این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک و با هدف کاهش هزینه‌ها، 75 درصد آنها اخراج شوند و تنها 25 درصد نیروهای فعلی در این شرکت به کار خود ادامه دهند. با این حال، توییتر تعدیل نیرو را تکذیب کرده است. از همان ابتدا انتظار می‌رفت با تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، تغییراتی در این شرکت رخ دهد و تعدادی از نیروهای فعلی اخراج شوند. ولی به نظر نمی‌رسید آنطور که واشنگتن پست گفته، اخراج‌ کارمندان در این حد گسترده باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند ایلان ماسک این شرکت را تصاحب می‌کند و برنامه‌های جدی برای تعدیل نیرو و اخراج‌های گسترده در نظر دارد، هرچند توییتر اعلام کرده که خبری از تعدیل نیرو نیست. طبق یادداشت مشاور عمومی توییتر، «شان اجت» که توسط بلومبرگ دیده شده، با نزدیک شدن به تکمیل قرارداد، کارمندان باید منتظر انتشار حجم بالایی شایعات و گمانه‌زنی‌ها باشند. به گفته اجت، توییتر هیچ تاییدی درباره برنامه‌های خریدار ندارد و به کارمندان توصیه می‌کند که شایعات یا اسناد افشاشده را دنبال نکنند و به دنبال ارایه حقایق از سوی این شبکه اجتماعی باشند. اجت در یادداشت خود گفته بحث‌ها درباره صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در اوایل سال اتفاق افتاد اما این گفت‌وگوها پس از امضای توافقنامه ادغام، متوقف شد. به گفته اجت، از آنجایی که قرارداد ادغام برقرار است، هیچ برنامه‌ای برای اخراج سراسری و گسترده نیروها وجود ندارد. پیشتر نیز گفته شده بود که با تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، وی درنظر دارد برای کاهش هزینه‌ها و حذف 800 میلیون دلار از حقوق و دستمزد، تعداد زیادی از کارمندان این شرکت را اخراج کند. حالا منابع آگاه می‌گویند این تعدیل نیرو گسترده‌تر از چیزی است که تصور آن می‌رفت و ظاهرا 75 درصد پرسنل این شرکت تعدیل خواهند شد، ادعایی که البته توییتر رد می‌کند. ایلان ماسک پیشتر به این موضوع اشاره کرده که بدیهی است برای توییتر بیش از حد لازم هزینه کند و همچنین به سرمایه‌گذاران نیز گفته که طرحی را برای دو برابر کردن درآمد این شرکت در سه سال دنبال می‌کند ولی توضیحی در مورد اینکه چنین افزایش درآمدی چگونه اتفاق خواهد افتاد، نداده است. شرکت‌های مختلفی در نظر دارند سهام توییتر را خریداری کنند ولی هنوز فهرست سرمایه‌گذاران احتمالی نهایی نشده و باید دید روند کار به چه صورت پیش خواهد رفت. ایلان ماسک تا چند روز دیگر یعنی 28 اکتبر (‌6 آبان‌ماه) مهلت دارد تا خرید توییتر را متوقف کند. اما به گزارش بلومبرگ، این معامله احتمالا پیش خواهد رفت و ایلان ماسک مالک این شبکه اجتماعی خواهد شد.

   برنامه جدید تسلا پیشی گرفتن از ارزش بازار اپل

تسلا به‌تازگی نتایج مالی سه ماهه سوم سال 2022 خود را منتشر کرد. غول خودروسازی در گزارش خود به درآمد 21.5 میلیارد دلاری (حدود 500 میلیون دلار کمتر از انتظار وال استریت) و سود هر سهم 1.05 دلاری (در مقابل 1.00 دلار مورد انتظار وال استریت) اشاره کرده است. در چند ماه گذشته، این شرکت روزهای سختی را در بازار سهام پشت سر گذاشته و نتایج سه ماهه سوم آن نیز هیچ کمکی در این زمینه نکرده است. پس از انتشار نتایج، تسلا‌ یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران برگزار کرد که طی آن، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت با سرمایه‌گذاران صحبت کرد. او در سخنان خود اشاره کرد که هیات‌مدیره تسلا در مورد برنامه بازخرید سهام بحث کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شروع این کار با 5 تا 10 میلیارد دلار خرید سهام منطقی خواهد بود. در برنامه بازخرید سهام، شرکت سهام خود را به قیمت بازار خریداری می‌کند. در این شرایط، شرکت معتقد است که سهامش در بازار کمتر ارزش‌گذاری شده و از این روش برای افزایش قیمت سهام خود استفاده می‌کند. هرچند ماسک اعلام کرد که این طرح هنوز نهایی نشده، اما به نظر می‌رسد که تسلا بزودی برنامه خرید سهام خود را پیش خواهد گرفت. پس از اعلام برنامه خرید، مدیرعامل در مورد ارزش‌گذاری تسلا نیز اظهارنظر کرد: «چندی پیش، در یک جلسه گفته بودم که فکر می‌کنم ممکن است ارزش تسلا بیشتر از اپل باشد که در آن زمان حدود 700 میلیارد دلار ارزش داشت.» ارزش تسلا بر اساس بازار فعلی حدود 700 میلیارد دلار است. اکنون ماسک هدف جدیدی برای ارزش‌گذاری تسلا ارایه کرده: «اکنون من بر این عقیده هستم که می‌توانیم از بازار فعلی اپل بسیار فراتر برویم. من مسیری را برای تسلا می‌بینم که ارزش آن بیشتر از مجموع اپل و سعودی آرامکو باشد.» ارزش اپل در حال حاضر 2.3 تریلیون دلار و سعودی آرامکو حدود 2 تریلیون دلار است. ماسک همچنین تاکید کرد که حتی در شرایط رکود بد، تسلا همچنان می‌تواند در سال آینده «نقدینگی معناداری» تولید کند. از این رو او اعتقاد داشت که شروع یک برنامه بازخرید سهام منطقی است.

   احتمال بازبینی امنیتی امریکا  از قرارداد ماسک برای خرید توییتر

در عین حال ایلان ماسک اخیرا در توییتر پیشنهادهایی برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین اعلام کرده و گفت که اسپیس‌ایکس نمی‌تواند برای همیشه خدمات اینترنتی استارلینک را در اوکراین فراهم کند. وی بعدا از این اظهارات عقب‌نشینی و اعلام کرد همچنان هزینه‌های فراهم کردن خدمات اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین را تقبل می‌کند. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: بحث درباره بازبینی فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک در مراحل اولیه قرار دارد و مقامات دولت امریکایی در حال بررسی ابزارهایی است که به دولت فدرال اجازه می‌دهد برای بازبینی فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک از آنها استفاده کنند. یک احتمال برای بازبینی فعالیت‌های ایلان ماسک، استفاده از قانون مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در امریکاست که تحت مجموعه وزارت خزانه‌داری قرار می‌گیرد. یک بخش قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر که می‌تواند تحقیقات کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در امریکا را به دنبال داشته باشد، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کنسرسیوم ماسک است. این گروه شامل الولید بن طلال، شاهزاده سعودی و شرکت بایننس است که در شانگهای تاسیس شده است. 

ماسک در ماه مه با این ادعا که توییتر آمار واقعی از تعداد حساب‌های ساختگی و جعلی در این پلتفرم ارایه نکرده است، گفته بود قرارداد خریدش را لغو می‌کند. در نتیجه عقب‌نشینی ایلان ماسک، توییتر از این میلیاردر شکایت کرد. ماسک اوایل ماه میلادی جاری تغییر رویه داد و اعلام کرد آماده پیگیری قرارداد خرید توییتر با شرایط اولیه است. در همین حال، به دنبال گزارش‌هایی رسانه‌ای مبنی بر اینکه ماسک به‌دنبال اخراج در توییتر است، این شرکت به کارمندانش اطمینان داد که برنامه‌ای برای اخراج‌های گسترده از زمان امضای قرارداد فروش این شرکت به ایلان ماسک، وجود ندارد. بر اساس گزارش رویترز، با این حال، مالک توییتر هر کسی باشد، تعدیل کارمندان در ماه‌های آینده پیش بینی می‌شود زیرا مدیریت فعلی توییتر قصد دارد میزان دستمزد پرداختی را تا پایان سال آینده ۸۰۰ میلیون دلار کاهش دهد که به معنی تعدیل یک چهارم از کارکنان شرکت خواهد بود.

 

ارسال نظر