دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۰۲:۳۴:۲۳
کد خبر: ۱۹۳۴۸۱

تحقیقات مکزیک درباره استفاده از پگاسوس

دفتر دادستان کل مکزیک سرگرم تحقیقات درباره خرید جاسوس‌افزار پگاسوس توسط دولت پیشین و قانونی بودن این اقدام، است. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، چند روز پس از اینکه دولت فعلی مکزیک جاسوسی از خبرنگاران یا منتقدانش را تکذیب کرد، دفتر دادستان کل این کشور به تحقیقات از دو نفر شامل یک مقام بلندپایه سابق درباره استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس اشاره کرد. پگاسوس به شرکت اسراییلی NSO Group تعلق دارد که معمولا نرم‌افزار جاسوسی خود را به دولت‌ها یا سازمان‌های اجرای قانون می‌فروشد. دادستانهای مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کردند آنها خرید پگاسوس توسط دفتر دادستان کل سابق به مبلغ ۴۵۷ میلیون پزو (۲۳ میلیون دلار) را بررسی خواهند کرد. مقامات مکزیکی می‌خواهند بدانند آیا این خرید با توجیه مناسب انجام شده و مطابق با رویه‌های مناقصه عمومی بوده است. در دومین تحقیقات، مقامات قضایی مکزیک اعلام کردند شواهدی را دریافت کرده‌اند که شرکت NSO Group، پگاسوس را به صورت غیرقانونی و بدون ارایه جزییات بیشتر، فروخته است. شرکت NSO Group ماه جاری به رویترز اعلام کرد پگاسوس را تنها به سازمان‌های اجرای قانون و اطلاعاتی دولت‌های خارجی پس از تایید دولت رژیم صهیونیستی داده و هنگامی که خلافی را شناسایی کرده، به قراردادش خاتمه داده است. این شرکت خاطرنشان کرده که پگاسوس را اداره نمی‌کند و هیچ اطلاعی درباره نحوه استفاده از آن ندارد و اطلاعات درباره مشتریانش جمع نمی‌کند.

توقف برنامه اپل برای استفاده از تراشه‌های چینی

اپل در پی تشدید کنترل های صادراتی امریکا علیه شرکت‌های فناوری چین، طرح‌های استفاده از تراشه‌های حافظه ساخت شرکت YMTC را متوقف کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه نیک‌کی به نقل از منابع آگاه در گزارشی نوشت: اپل ابتدا قصد داشت استفاده از تراشه‌های حافظه ناند شرکت دولتی YMTC چین را از سال میلادی جاری آغاز کند. این تراشه‌ها ابتدا قرار بود تنها برای آیفون‌هایی که در بازار چین فروخته می‌شوند، استفاده شوند. اپل در نظر داشت حداکثر ۴۰ درصد از تراشه‌های مورد نیاز برای آیفون را از شرکت YMTC خریداری کند. امریکا هفته گذشته شرکت سازنده تراشه حافظه YMTC و ۳۰ نهاد چینی دیگر را به لیست شرکت هایی اضافه کرد که مقامات امریکایی قادر به بازرسی از آنها نیستند و شمارش معکوس ۶۰ روزه آغاز شد که ممکن است مجازات های شدیدتر را به دنبال داشته باشد. همچنین وزارت بازرگانی امریکا سرگرم تحقیقات از شرکت YMTC درباره نقض کنترل های صادراتی واشنگتن با فروش تراشه‌ به شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی هواوی است که در لیست سیاه امریکا قرار دارد.

۶۱ میلیارد دلار هزینه برای خرید غول رایانش ابری اروپا

برادکام، سازنده انواع تراشه در ایالات متحده، در رقابت با آمازون، مایکروسافت و گوگل، به دنبال دریافت تاییدیه اولیه اتحادیه اروپا و خرید شرکت رایانش ابری وی‌ام ویر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، برادکام قصد دارد بدین منظور ۶۱ میلیارد دلار هزینه کند که در نوع خود کم‌سابقه است. خبر عقد این قرارداد در ماه می‌اعلام شد. این توافق دومین معامله بزرگ حوزه فناوری جهان تاکنون در سال جاری میلادی است و نشان‌دهنده تلاش برادکام برای تنوع بخشیدن به تجارت خود در حوزه ساخت نرم‌افزارهای سازمانی است. بخش‌های فنی این توافق خرید مورد بررسی جدی رگولاتورهای متنوعی در سراسر جهان قرار گرفته که نگران تمرکز قدرت در حوزه فناوری کلود در تعداد کمی از بازیگران هستند و احتمال می‌دهند شرکت‌های بزرگ‌تر کسب‌وکارهای نوپا را فقط برای تعطیل کردن آنها خریداری کنند. برادکام مدعی است این خرید رقابت بیشتری را در بازار ابری ایجاد می‌کند، جایی که در حال حاضر بازیگران بسیار بزرگی در آن وجود دارند و لذا خطر انحصارطلبی وجود ندارد. 

اقدام ۴۳ رقیب اروپایی علیه گوگل

بیش از ۴۰ رقیب اروپایی سرویس خرید گوگل از رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا خواستند از مقررات فناوری که به تازگی تصویب شده است، استفاده کند تا پایبندی این شرکت امریکایی به قانون ۲۰۱۷ و فراهم کردن امکان رقابت بیشتر در صفحه جست‌وجوی گوگل، تضمین شود. به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا پنج سال پیش گوگل را ۲.۴ میلیارد یورو (۲.۳۳ میلیارد دلار) جریمه کرد و به این شرکت اعلام کرد قائل شدن امتیاز برای سرویس خرید خود را متوقف کند. این شرکت متعاقبا اعلام کرد در پیشنهاد فروش تبلیغات در باکس خرید که بالای صفحه جست‌وجو نمایش داده می‌شود، با سرویس خرید خود، مشابه رقیبانش برخورد خواهد کرد. اما اکنون، ۴۳ شرکت اروپایی شامل شرکت انگلیسی کلکو، گروه لوگید فرانسه، شرکت سوئدی پرایس رانر و ایدئالوی آلمان به مارگرت وستاگر، مسوول امور ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا اعلام کردند این پیشنهاد از نظر قانونی، کافی نبوده و در فروش تبلیغات، به آنها نفعی نرسانده است. در نامه این شرکت‌ها آمده است: کمیسیون اروپا باید با حذف واحد خرید گوگل که اجازه رقابت نمی‌دهد اما باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها و انتخاب کمتر برای مصرف‌کنندگان و انتقال غیرمنصفانه حاشیه سود از فروشندگان و سرویس‌های مقایسه خرید به گوگل می‌شود، فضای نتایج جست‌وجوی کلی برای خدمات‌دهندگان مرتبط را بازگشایی کند.

 

ارسال نظر