اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۰۱:۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۳۹۸

هشدار مایکروسافت درباره حملات باج‌افزار جدید

محققان مایکروسافت یک گروه هک جدید را شناسایی کرده‌اند که با استفاده از یک نوع باج‌افزار جدید، شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک در اوکراین و لهستان را هدف حمله قرار داده است. به گزارش ایسنا، مایکروسافت در یک پست وبلاگ اعلام کرد نفوذگران روز سه‌شنبه ظرف مدت یک ساعت، مجموعه گسترده‌ای از سیستم‌ها را هدف حمله قرار دادند و این شرکت هنوز نتوانسته است این حملات را به گروه شناخته شده‌ای ربط دهد. با این حال، محققان مایکروسافت دریافتند این حملات هک مشابه حملاتی است که پیش از این تیم سایبری وابسته به روسیه انجام داده و فعالیت سازمان‌های دولتی اوکراین را مختل کرده بود. به گفته محققان امنیتی و مقامات دولتی بلندپایه غربی، اوکراین از زمان آغاز جنگ در اواخر فوریه، هدف حملات سایبری متعددی قرار گرفته است. با این حال، سفارت روسیه در واشنگتن و سازمان‌های امنیت سایبری اوکراین یا لهستان در این باره اظهارنظر نکردند. باج‌افزار جدیدی که توسط مایکروسافت شناسایی شده است، «پرستیژ» نام داشته و با حملات سایبری بدافزار «فاکس لود» یا «هرمتیک وایپر» همپوشانی دارد. صدها رایانه در اوکراین، لیتوانی و لتونی در آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، هدف حمله سایبری قرار گرفتند. طبق گزارش مایکروسافت، باج افزار پرستیژ با رمزنگاری اطلاعات قربانیان، کار می‌کند و یک یادداشت باج باقی می‌گذارد که اطلاعات تنها با خرید ابزار رمزگشایی، قابل دسترسی خواهد بود. در چندین مورد، محققان مشاهده کردند که هکرها کنترل مدیر سیستم‌های قربانیان را پیش از استفاده از باج‌افزار به دست گرفتند که نشان می‌دهد آنها اطلاعات ورود به سیستم را ابتدا به سرقت می‌برند و سپس منتظر لحظه مناسب می‌مانند. بر اساس گزارش رویترز، محققان مایکروسافت خاطرنشان کردند استفاده گسترده از باج‌افزار در اوکراین، متداول نیست و این فعالیت به فعالیت ۹۴ گروه باج افزاری فعالی که مایکروسافت رصد می‌کند، ارتباطی ندارد.

امسال ۵  میلیارد تلفن همراه دور ریخته می‌شود

مجمع بین‌المللی زباله الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) اعلام کرد که امسال پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دستگاه تلفن همراه دورریخته می‌شود. به گزارش ایسنا، این برآورد بر اساس آمار تجارت جهانی بوده و گویای مشکلات زیست محیطی رو به رشد زباله الکترونیکی است. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از افراد، گوشی‌های قدیمی خود را به جای بازیافت، نگه می‌دارند. مواد معدنی ارزشمند مانند مس در سیم یا کبالت در باتری‌های قابل شارژ که از زباله‌های الکترونیکی بازیافت نمی‌شوند، باید از معادن استخراج شوند. پاسکال لورروی، مدیرکل WEEE اعلام کرد افراد معمولا به این حقیقت واقف نیستند که این مواد بی‌اهمیت، ارزش بسیار زیادی دارند و در سطح جهانی، حجم عظیمی را تشکیل می‌دهند. برآورد می‌شود ۱۶ میلیارد دستگاه تلفن همراه در سطح جهانی وجود دارد و در اروپا تقریبا یک سوم از تلفنهای همراه دیگر استفاده نمی‌شوند. مجمع WEEE اعلام کرده که تحقیقاتش حاکی از آن است که انباشت زباله الکتریکی و الکترونیکی از ماشینهای لباسشویی و تسترها تا تبلت‌ها و دستگاه جی‌پی‌اس، تا سال ۲۰۳۰ به ۷۴ میلیون تن در سال رشد خواهد کرد. ماگدالنا چری تانوویچ از مجمع WEEE اظهار کرد: این دستگاه‌ها، منابع بسیار مهمی محسوب می‌شوند که می‌توانند در تولید دستگاه‌های الکترونیکی یا تجهیزات دیگری مانند توربین‌های بادی، باتری‌های خودروی برقی یا پنل‌های خورشیدی که همگی برای گذار دیجیتالی و سبز به جوامع کم کربن، اهمیت اساسی دارند، استفاده شوند.

طراحی ابزار کنترل منشن کاربران در توییتر

توییتر سرگرم طراحی قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد کنترل کنند چه کسانی می‌توانند آنها را در این پلتفرم منشن کنند. به گزارش ایسنا، یکی از ویژگی‌های توییتر، این است که هر کاربری با استفاده از علامت @ در مقابل نام کاربری افراد، می‌تواند آنها را مخاطب خود قرار دهد. اما گویا توییتر سرگرم طراحی قابلیتی برای کنترل این منشن‌ها به منظور مقابله با آزار و اذیت در این شبکه اجتماعی است. جین مانچون وونگ، محقق و مهندس حریم خصوصی اعلام کرد توییتر در حال آزمایش امکان مسدود کردن کامل قابلیت منشن کردن یا محدود کردن آن به افرادی است که کاربر را دنبال می‌کنند. دومنیک کاموزی، طراح حریم خصوصی توییتر در ابتدا تایید کرد چنین قابلیتی در دست طراحی است اما بعدا این اظهارات را حذف کرد. فراهم کردن امکان کنترل منشن شدن، در چارچوب قابلیتهای حریم خصوصی اخیر توییتر مانند محدود کردن پاسخ و امکان حذف منشن نام کاربر از رشته توییت، قرار می‌گیرد. 

 

ارسال نظر