بازار در انتظار بیت‌کوین 16 هزاری

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۰۱:۴۷:۵۵
کد خبر: ۱۹۳۳۱۸
بازار در انتظار بیت‌کوین 16 هزاری

در هفته‌های اخیر، روند قیمت بیت‌کوین برخلاف معمول به‌طور قابل‌توجهی پایدار بوده و شاهد یکی از کم‌نوسان‌ترین دوره‌های آن بوده‌ایم در عین حال در حالی که بسیاری از تحلیلگران خود را برای شروع روند صعودی بزرگ بیت‌کوین آماده می‌کنند؛ گلس‌نود در حال بررسی این است که کف قیمت تا کجا ممکن است ادامه پیدا کند. 

برخی تحلیلگران از نقش بالقوه نهنگ‌ها در تعیین کف قیمت در بازار برای تشخیص روند احتمالی قیمت بیت‌کوین استفاده می‌کنند. بررسی داده‌های آن‌چین از قیمت پرداختی نهنگ‌ها نشان می‌دهد که کف قیمت بعدی بیت‌کوین احتمالاً جایی در محدوده 16.000 دلار خواهد بود. بررسی رفتار خرید و فروش نهنگ‌ها نشان داد که به‌دنبال رسیدن قیمت بیت‌کوین به کف تاریخی 17.600 دلاری در ماه ژوئن (خرداد) شاهد ریسک‌زدایی بر بازار بوده‌ایم. پدیده‌ای که در طول بازار نزولی سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) نیز رخ داد. اگر تاریخ دوباره تکرار شود، اکنون باید منتظر یک دوره تعادل برای نهنگ‌هایی باشیم که از فروشنده به خریدار تبدیل می‌شوند. گلس‌نود توضیح داد: «علاوه بر وجود بازار نسبتاً خنثی میان سرمایه‌گذاران کوچک تا متوسط، شاخص امتیاز روند انباشت برای نهنگ‌هایی که 1.000 تا 10.000 بیت‌کوین دارند، نشان‌دهنده انباشت شدید از اواخر سپتامبر (اوایل مهر) است.» امتیاز روند انباشت یک شاخص آن‌چین برای تعیین این است که آیا سرمایه‌گذاران به‌طور فعال در حال انباشت هستند یا نه. در ماه‌های اخیر، نهنگ‌هایی با دارایی بیش از 10.000 بیت کوین، تمایل کمی به توزیع (فروش) دارایی‌های خود داشته‌اند. در شرایط فعلی، قیمت تجمیعی که نهنگ‌ها برای بیت‌کوین خود پرداخت کرده‌اند 15.800 دلار است. به این ترتیب، اگر بازار به روند نزولی خود ادامه دهد، این قیمت می‌تواند یک سطح حمایت قوی باشد. گلس‌نود اضافه کرد: «با تعیین قیمت حجم واریز و برداشت نهنگ‌ها (آدرس‌هایی با بیش از 1.000 بیت کوین) از صرافی‌ها، می‌توانیم میانگین قیمت واریز‌ و برداشت نهنگ‌ها را از ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۱۳۹۵) تخمین بزنیم. در حال حاضر، هزینه مبنای نهنگ‌ها در حدود 15.800 دلار است.»

    هزینه مبنا، روند قیمت را تعیین می‌کند

تحلیلگران دیگری نیز بررسی کرده‌اند که چطور سرمایه‌گذاران بزرگ عملکرد قیمت (پرایس اکشن) بیت‌کوین را شکل می‌دهند. پلتفرم تحلیلی وال‌مپ، بر اساس داده‌های میزان خرید نهنگ‌ها نشان داد که 19.000 دلار اکنون یک منطقه حمایت کلیدی برای بیت‌کوین است؛ محدوده‌ای که تاکنون حفظ شده است. همچنین، خط مقاومت 20.380 دلاری نیز حد صعودی روزانه قیمت را به بیت‌کوین دیکته کرده است. از سوی دیگر، آرک اینوِستمِنتس نیز در خبرنامه ماهانه خود، «دِ بیت‌کوین مانسلی»، نیز هزینه مبنای سرمایه‌گذاری بیت‌کوین را 19.000 دلار اعلام کرده است. با وجود شرایط حاکم، همچنان انتظار برای ورود به فاز تسلیم‌ بازار ادامه دارد تا بیت‌کوین زودتر به کف قیمت جدید خود برسد. در پایان گلس‌نود نتیجه گرفت که از بسیاری جهات، بسیاری از معیارهای ‌آن‌چین، ساختار بازار و الگوهای رفتار سرمایه‌گذاران ابزارهایی برای تمرکز بر جزییات به‌منظور پیداکردن کف قیمت در بازار نزولی هستند. تکه گمشده اصلی این پازل، مدت زمانی است که باید طی شود؛ که آن‌طور که تاریخ نشان می‌دهد، احتمالاً هنوز چند ماه تا بهبودی کامل بازار باقی مانده است.

    تحلیل کوتاه‌مدت قیمت اتریوم

اتریوم به‌تازگی حمایت 1.265 دلاری را آزمایش کرده است. قیمت شانس جهش به سطوح بالاتر را نیز دارد، اما این حرکت صعودی ابتدا با مقاومت‌هایی در 1.300 و 1.310 دلار مواجه خواهد شد. در روزهای گذشته شتاب نزولی در بازار اتریوم افزایش پیدا کرد و قیمت زیر 1.300 دلار یک موج نزولی جدید را آغاز کرد. در ادامه نیز حمایت 1.280 دلاری شکسته شد. این حرکت نزولی در ادامه با حمایت خریداران در محدوده 1.265 دلار خاتمه یافت و از آن زمان تاکنون قیمت در حال اصلاح ریزش‌های روز قبل بوده است. اولین موج اصلاحی قیمت را به بالای 1.280 دلار و سطح ۲۳.۶درصد اصلاحی فیبوناچی رساند. گفتنی است در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت نزولی قیمت از 1.337 دلار تا کف 1.268 دلاری تنظیم شده‌اند. قیمت همچنان زیر 1.300 دلار و میانگین متحرک ساده نوسان می‌کند و نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی خریداران سطح 1.295 دلار است. مقاومت کلیدی بعدی 1.300 دلار خواهد بود و سطح ۵۰درصد اصلاحی فیبوناچی نیز در همین ناحیه قرار گرفته است. عبور از مقاومت 1.300 دلاری می‌تواند اتریوم را به هدف بعدی در 1.320 دلار برساند. شکسته‌شدن مقاومت 1.320 دلاری نیز راه را برای جهش اتریوم تا مقاومت 1.350 و 1.400 دلار هموار خواهد کرد. در مقابل، اگر اتریوم در عبور از مقاومت 1.300 دلار ناموفق ظاهر شود، نزدیک‌ترین حمایت سطح 1.270 دلار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی 1.265 دلار است و شکسته‌شدن آن می‌تواند اتریوم را تا حمایت 1.200 دلاری پایین بکشد. شاخص مکدی در حال از دست دادن شتاب خود در محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز بالای محور میانی در سطح ۵۰ قرار دارد. همانطور که گفته شد، 1.265 دلار حمایت‌‌ کلیدی اتریوم است و 1.300 دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کند.

    یک اندیکاتور خاص آغاز حرکت بزرگ  بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کند

در حالی که بسیاری از تحلیلگران منتظر پیامد‌های افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در امریکا، پس از اعلام نرخ تورم ماه قبل ایالات متحده در آخر این هفته هستند، الکس کروگر، اقتصاددان و تحلیلگر شناخته‌شده ارزهای دیجیتال، می‌گوید از منظر تاریخی یک اندیکاتور کمترشناخته‌شده می‌تواند شروع دوره جدیدی از نوسانات قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کند. به گزارش دیلی‌ هودل، کروگر به 146.200 دنبال‌کننده خود در توییتر گفته که شاخص نوسانات بیت‌کوین را زیرنظر گرفته است. این شاخص، نوسانات بیت‌کوین را در بازه‌های ۳۰ روزه با مبنای سالانه، با استفاده از میانگین موزون زمانی قیمت (TWAP) اندازه‌گیری می‌کند. به‌گفته کروگر، از منظر تاریخی بسته‌شدن شاخص نوسانات بیت‌کوین زیر عدد ۲۵ مقدمه آغاز حرکت‌های بزرگ قیمت بوده است. کروگر گفته است: «هر بار که شاخص نوسانات بیت‌کوین زیر ۲۵ بسته شده است، در مدتی کوتاه حرکت ناگهانی قیمت بیت‌کوین را به دنبال داشته است. دو حرکت صعودی و یک حرکت نزولی (نوامبر ۲۰۱۸.) » این اقتصاددان می‌گوید اعلام شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در امریکا (که یکی از ابزارهای اصلی سنجش تورم در این کشور است) در روز پنجشنبه می‌تواند محرکی بنیادی برای شروع موج بعدی نوسانات قیمت بیت‌کوین در جهت صعودی یا نزولی باشد. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سپتامبر (شهریور) امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۸.۱درصد رشد کرده باشد، تفاوت قابل‌توجه در نرخ اعلامی می‌تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت بیت‌کوین شود. کروگر می‌گوید در حالی که بیت‌کوین در تلاش است از خط مقاومت مورب بلندمدت (یک‌ ساله) خود عبور کند، شرایط تکنیکال بازار نیز روندی صعودی را نشان می‌دهد. او گفته است: شرایط بیت‌کوین خوب به‌نظر می‌رسد؛ همه منتظر شکست همان سطح هستند. همچنین، این اقتصاددان به هم‌بستگی به‌ظاهر تنگاتنگ اخیر بین بازار ارزهای دیجیتال و سهام اشاره کرده است. او نموداری را به اشتراک گذاشته که هم‌بستگی بین بیت‌کوین و شاخص نزدک را نشان می‌دهد. کروگر در این باره می‌گوید: «این باورکردنی نیست. احتمالاً معامله‌گران ارز دیجیتال دیگر باید به‌جای قراردادهای آتی دایمی اتریوم یا بیت کوین، از معاملات فیوچرز نزدک برای پوشش ریسک موقعیت‌های صعودی‌شان استفاده کنند.»

    رقیب جدید بیت‌کوین

در عین حال بیت‌کوین ممکن است با بانک‌های متولی برتر با ارزش بازار بی‌نظیر رقابت کند. به گزارش ایسنا به نقل از کریپتو، مدیرعامل کریپتو کوانت معتقد است که بیت‌کوین می‌تواند رقیب بانک‌های متولی برتر باشد زیرا هفت بانک از ۹ بانک بزرگ متولی امریکا در سال ۲۰۲۲ به کریپتو وارد شده‌اند. بانک متولی یک موسسه مالی است که از اوراق بهادار مشتریان نگهداری می‌کند تا از سرقت یا گم شدن آنها جلوگیری کند. متولی ممکن است سهام یا سایر دارایی‌ها را به صورت الکترونیکی یا فیزیکی نگهداری کند و از آنجایی که این شرکت‌ها مسوول ایمنی دارایی‌ها و اوراق بهادار به ارزش هنگفتی خواهند بود، بانک‌های متولی معمولاً شرکت‌های بزرگ و معتبر هستند؛ برترین بانک‌های متولی شامل بانک نیویورک ملون، استیت استریت، جی‌پی مورگان، سیتی گروپ و بی‌ان‌پی پاریباست. بانک‌های متولی معمولاً آن دسته از موسسات پولی متعارف برای ورود به حوزه بیت‌کوین و کریپتو نیستند اما کی یانگ جو، مدیرعامل کریپتو کوانت استدلال کرده است که بیت‌کوین (BTC) به زودی می‌تواند با ارزش بازار بانک‌های متولی برتر رقابت کند. وی در توییتی گفت که علیرغم اینکه ارزش بازار بیت‌کوین تنها ۰.۲۵ درصد از ۹ بانک متولی برتر است، هفت مورد از آنها در سال ۲۰۲۲ وارد فضای متولی ارزهای دیجیتال شده‌اند. وی افزود که مسیر بعدی این بانک‌ها با مجموع ۱۴۸ تریلیون دلار دارایی احتمالاً توکن‌سازی است. به گفته جو، هنوز مشخص نیست که آیا آنها از طریق بلاک‌چین‌های موجود توکنیزه می‌کنند یا فقط با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده است. با این حال، هر لایه یک مورد علاقه آنها، ارزش بازار را افزایش می‌دهد و در مورد اتریوم، قیمت اتریوم به‌طور بالقوه می‌تواند با ۹۴۰ برابر افزایش به حدود ۱.۲ میلیون دلار برسد. بر اساس این اظهارات، بانک نیویورک ملون بزرگ‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های متولی، خدمات نگهداری بیت‌کوین خود را پس از تایید در نیویورک راه‌اندازی کرده است. هرچند که جی پی مورگان هنوز شرکت‌های ارایه‌دهنده را معرفی نکرده است اما مشاوران پولی خود را قادر می‌سازد تا بیت‌کوین را از طرف خریدارانش خریداری و تبلیغ کنند و موسسات امور مالی سنتی بارها تقاضای فزاینده برای شرکت‌های رمزنگاری را در میان خریداران خود ارایه کرده‌اند. پذیرش بیت‌کوین در بین موسسات نیز در حال افزایش است و بانک‌های متولی تنها موسسات مالی سنتی نیستند که وارد فضای بیت‌کوین و کریپتو شده‌اند. این صنعت همچنین از چندین مدیر دارایی نیز استقبال کرده است. در ماه آگوست، شرکت خدمات مالی امریکایی چندملیتی بلک راک از طریق مشارکت با کوین‌بیس پرایم، شرکت‌های تامین مالی ارزهای دیجیتال را به مشتریان خود معرفی کرد.

 

ارسال نظر