بیت‌کوین همچنان زیر ۲۰ هزار دلار در حال نوسان است

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ۰۱:۳۳:۰۵
کد خبر: ۱۹۳۱۳۲
بیت‌کوین همچنان زیر ۲۰ هزار دلار در حال نوسان است

کاهش ‌پیروی روند قیمت بیت‌کوین از بازار سهام ایالات متحده‌ باعث شده تا تحلیلگران دوباره بر روی افزایش همبستگی این ارز دیجیتال با طلا متمرکز شوند. با این حال، رسیدن نرخ همبستگی بیت‌کوین و طلا به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته یک پرسش مهم را مطرح می‌کند. آیا این دو دارایی به روند همگام‌شدن قیمت خود ادامه خواهند داد؟ این در حالی است که بیت‌کوین طی دو هفته گذشته عمدتاً زیر 000/20 دلار در نوسان بوده است و اکنون برای رسیدن به بالای این سطح و تثبیت موقعیت خود تلاش می‌کند. همبستگی قیمت بیت‌کوین و طلا در حالی وارد روندی جدید شده است که همبستگی این دارایی با بازار سهام کاهش یافته است. به‌ویژه پس از آنکه، قیمت سهام‌ها در سال جاری به‌طور چشم‌گیری سقوط کرد. این روند جدید، استدلال‌های افرادی را تقویت می‌کند که بیت‌کوین را طلای دیجیتال با همان مزیت‌های دارایی‌های امن می‌داند. کلارا مدالی سرپرست تحقیقات در گروه تحقیقاتی ارز دیجیتال کایکو، می‌گوید: «می‌توانیم شاهد اندکی جدایی در روند قیمت بازارهای ارز دیجیتال و سهام باشیم که در افزایش همبستگی بیت‌کوین و طلا منعکس می‌شود.» قیمت بیت‌کوین در طول یک هفته گذشته حدود سه درصد افزایش داشته و اکنون در محدوده 000/20 دلاری معامله می‌شود. قیمت طلا نیز با رشد بیش از سه درصدی در مدت مشابه به بالای 700/1 دلار رسیده است. به گفته کایکو، با وجود کاهش پیروی قیمت بازار ارزهای دیجیتال از بازار سهام؛ نرخ هم‌بستگی بیت‌کوین و طلا در هفته گذشته به بیش از ۰.۳ رسید، که بالاترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته بود. ‌نرخ هم‌بستگی این دو دارایی از اوخر سال گذشته تا پیش از این تاریخ بین منفی ۰.۲ تا مثبت ۰.۲ در نوسان بوده است. به‌طور کلی، نرخ ۰.۳ نشان‌دهنده یک هم‌بستگی اندکی مثبت و نرخ ۰.۵ نشان‌دهنده هم‌بستگی نسبتاً قوی است. در مقابل نیز اعداد منفی نشان‌دهنده هم‌بستگی ضعیف هستند. قیمت بیت‌کوین در سال جاری به مراتب بیشتر از طلا سقوط کرده است. مدالی عقیده دارد که اضطراب ناشی از حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین و بحران اقتصادی اواخر زمستان و بهار باعث فروش بیت‌کوین در بازارهای پرریسک‌تری مانند ارزهای دیجیتال شد. با این حال، جدایی روند قیمت این دو دارایی با گذشت زمان کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال زمینی محکمی بودند تا آنها را از نوسانات اقتصادی گسترده‌تر مصون نگه دارد. طرفداران بیت‌کوین مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که این دارایی در زمان بحران‌های اقتصادی می‌تواند به عنوان یک دارایی برای پوشش ریسک عمل کند. آنها بیت‌کوین را به طلا تشبیه می‌کنند؛ دارایی که سرمایه‌گذاران از لحاظ تاریخی به توانایی آن در حفظ ارزش احترام می‌گذارند. الکساندر مویرر یکی از بنیان‌گذاران برنامه تناسب‌اندام مبتنی بر بلاک چین فیت‌بورن، به‌کوین دسک گفت: « در این مرحله، سرمایه‌گذاران دیگر به دنبال بررسی مزایای یک دارایی ضدتورمی در برابر دارایی ضدتورمی دیگر نیستند؛ در عوض، از زمانی که اثبات شد ارزهای فیات پایدار نیستند، آنها فقط به‌‌دنبال یک جایگزین بهتر برای حفظ سرمایه‌های خود هستند.»

   همبستگی بیت‌کوین و بازار سهام

کایکو خاطرنشان کرد که بازار ارزهای دیجیتال در سه ماهه سوم سال جاری عملکرد بهتری نسبت به دارایی‌های رایج داشته‌اند. به‌ویژه بیت‌کوین که ارزش آن در این دوره حدود یک درصد کاهش یافت؛ در حالی که ارزش شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ حدود ۵درصد افت کرد و میانگین صنعتی داو جونز و نزدک نیز به ترتیب ۶ و ۴درصد کاهش یافتند. به عقیده مدالی هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا همبستگی فعلی بیت‌کوین و طلا در طول زمان تقویت یا ضعیف می‌شود. او هم‌بستگی مثبت اندک فعلی را با پایین‌بودن نوسانات پایین مرتبط می‌داند. بیت‌کوین در بیشتر زمان‌ها در دو ماه گذشته در محدوه 000/19 تا 000/22 دلاری معامله شده است. این نشانه‌ای از احتیاط در استراتژی‌های سرمایه‌گذاران است که به‌ دلیل تورم بالای جهانی، سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی و خطر رکود ایجاد شده است. چارلی موریس مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه بایت‌تری، گفت که انتظار دارد با تقویت دلار امریکا در بحبوحه سیاست پولی سخت‌گیرانه، هم‌بستگی طلا و بیت‌کوین نیز از حد معمول بیشتر شود. او توضیح داد: «بر اساس ارزیابی برابری قدرت خرید، دلار از سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۳) تا این حد گران نبوده است، البته فدرال رزرو در مقطعی ‌آن را کنترل کرده است. زمانی که ارزش دلار کاهش یابد، ارزش بیت‌کوین و طلا افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر، یک دلار قوی باعث افزایش ارزش آنها و یک دلار ضعیف باعث کاهش آن خواهد شد.» موریس انتظار دارد که ارزش دلار تا اواسط سال ۲۰۳۳ یا شاید زودتر کنترل شود و نرخ هم‌بستگی طلا و بیت‌کوین نیز دوباره کاهش یابد یا حتی منفی شود. 

   برخی معامله‌گران

به شروع روند صعودی جدید امیدوار شدند

عبور قیمت بیت‌کوین از خط مقاومت نزولی بلندمدت، برخی معامله‌گران را به شروع روند صعودی جدید امیدوار کرده است. اما آیا شاخص‌های دیگر بازار و عوامل اقتصاد کلان به اندازه‌ کافی تغییر کرده‌اند تا خریداران را به حمایت از این روند جدید ترغیب کنند؟ قیمت بیت‌کوین با عبور از یک خط روند نزولی بلندمدت، بار دیگر خود را به بالای محدوده 000/20 دلاری رساند. این خط مقاومتی است که بیت‌کوین از ۱۵ نوامبر سال گذشته (۲۴ آبان) در حال تلاش برای عبور از آن بوده است. در واقعیت، ادامه یافتن روند معاملات نوسانی باعث شد تا قیمت بیت‌کوین به‌سادگی در بالای این خط مقاومت بلندمدت تثبیت شود؛ محدوده‌ای که در ۱۱۴ روز گذشته بین 500/18 دلار تا 500/24 دلار در نوسان بود. از آنجایی که قیمت بیت‌کوین و اتریوم تمایل دارند تا هم‌راستا با قیمت‌‌های بازار سهام حرکت کنند؛ زمانی که شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ و نزدک در ۴ اکتبر (۱۲ مهر) روز خود را با افزایش ۲ تا ۳درصدی به پایان رساند، قیمت بیت‌کوین نیز به 365/20 دلار رسید. با این حال، الگوهای کوتاه‌مدت قیمت لزوماً نمایانگر تغییر روند بزرگ‌تر نیست.‌کوین متریکس در این باره می‌گوید: «هم‌بستگی میان بیت‌کوین و اتریوم با اس‌اند‌پی ۵۰۰ اخیراً افزایش یافته است؛ زیرا شاخص معیار بازار به 600/3 کاهش یافته است؛ جایی که پیش از این در دسامبر ۲۰۲۰ به آن رسیده بود.» برخلاف رشد بازار سهام و ارزهای دیجیتال در ۴ اکتبر (۱۲ مهر)، ترس از تورم سرسام‌آور جهانی، افزایش نرخ بهره و سایر نگرانی‌های اقتصادی، همچنان اشتهای سرمایه‌گذاران را برای تعامل با بازارها سرکوب می‌کند. این واقعیتی است که به وضوح در عملکرد این بازارهای در سه ماهه سوم سال جاری نیز منعکس شده است. اوپک، در ۵ اکتبر (۱۳ مهر) اعلام کرد که قصد دارد تا تولید نفت خود را به‌میزان ۲میلیون بشکه در روز کاهش دهد؛ این مقدار معادل ۲درصد تقاضای جهانی برای نفت است. با اینکه، پس از این خبر ارزش سهام نفت افزایش یافت، اما کاخ سفید نگران است که کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت سوخت شده و مبارزه فدرال رزرو با تورم را پیچیده کند. به‌طور کلی، سرمایه‌گذاران نهادی مانند سیتی و گلدمن ساکس انتظار دارند که نوسانات بازارهای سهام همچنان ادامه یابد و به‌‌‌همین دلیل قیمت اس‌اند‌پی ۵۰۰ را در بازنگری اهداف پایان سال خود نزولی درنظر گرفته‌اند. در همین حال، دیگر سرمایه‌گذاران نیز سال ۲۰۲۳ را همچنان نزولی پیش‌بینی می‌کنند. در کنار همه این‌ها، تورم در سرتاسر جهان همچنان بالاست، پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها نزولی است و فدرال رزرو با اطمینان از برنامه‌های فعلی خود برای کاهش تورم مصمم به نظر می‌رسد. در نتیجه، هیچ یک از این تحولات زمینه‌ساز افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در بازار نخواهد شد. علاوه‌براین، با توجه ‌همبستگی بیت‌کوین و بازارهای سهام و حساسیت سرمایه‌گذارن به جریان اخبار اقصادی نزولی، بعید به نظر می‌رسد که عبور بیت‌کوین از این خط روند نزولی بلندمدت نشانه‌ای از تغییر روند باشد. در حقیقت، شکست‌ محدوده رنج و بسته‌شدن دنباله‌ای از کندل‌های روزانه قیمت بالای 000/25 دلار می‌تواند نشانه‌ قابل‌قبول‌تری برای شروع روند جدید قیمت بیت‌کوین باشد.

    قیمت‌های فعلی فاصله زیادی  با هزینه تولید هر بیت‌کوین ندارد

در حالی که مدت نسبتاً زیادی است که قیمت بیت‌کوین حوالی 000/20 دلار نوسان می‌کند؛ سطحی که طبق آمارهای موجود فاصله چندانی با هزینه تولید (استخراج) هر یک واحد از این ارز دیجیتال ندارد، کارشناسان می‌گویند این شرایط می‌تواند باعث ایجاد بحران درآمدی در صنعت ماینینگ شود. هزینه تولید هر بیت‌کوین شامل تمام هزینه‌هایی است که ماینرها برای استخراج هر واحد از این ارز دیجیتال باید پرداخت کنند. این نرخ شامل هزینه برق مصرفی، اجاره‌بهای مزرعه (مکان نگهداری از دستگاه‌های استخراج)، حقوق پرداختی به کارکنان، هزینه‌های مربوط به خودِ دستگاه‌های ماینر و هر چیزی دیگری است که در فرایند استخراج بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته فقط محدود به اینها نیست. پلتفرم تحلیلی گلسنود هزینه تولید هر واحد بیت‌کوین را در شرایط کنونی و به‌صورت تعمیم‌یافته، 300/18 دلار تخمین زده است. تحلیلگران گلسنود می‌گویند: «بیت‌کوین از زمان فروش سنگین ماه ژوئن (خرداد) با فاصله بسیار کمی از هزینه تولید خود معامله می‌شود. «مدل رگرسیون سختی» اکنون روی سطح 300/18 دلار قرار دارد که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از احتمال شکل‌گیری بحران درآمدی در صنعت استخراج در نظر گرفته شود.» با وجود نزدیکی قیمت‌های فعلی به هزینه تولید، ناآرامی روابط بین‌المللی و نگرانی از شرایط کنونی اقتصاد در سراسر جهان، هش ریت بیت‌کوین به‌تازگی اوج تاریخی جدیدی در ۲۸۲میلیون تراهش بر ثانیه ثبت کرده است. هش ریت فعلی بیت‌کوین ۲۴۲میلیون تراهش بر ثانیه است. به‌گفته تحلیلگران گلسنود، شاخص روبان هش بیت‌کوین از اواخر ماه اوت (مرداد) وارد شرایطی شده است که نشان‌دهنده بهبود وضعیت ماینرها و بازگشت هش ریت به شبکه است. قیمت تا اینجای کار واکنش مثبتی به این جریان نشان نداده است؛ اما تحلیلگران می‌گویند در گذشته تقریباً هر بار که میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه نرخ هش بیت‌کوین، میانگین متحرک ساده ۶۰ روزه را به‌سمت بالا قطع کرده، در ماه‌های بعدی قیمت نیز افزایش یافته است. با این حال، این اتفاق لزوماً نمی‌تواند به این معنی باشد که اکنون از ناحیه خطر خارج شده‌ایم؛ حداقل نه به این زودی. بازیابی احتمالی قیمت، قبل از شروع نیازمند تسلیم‌شدن ماینرهاست و داده‌های گلسنود نشان می‌دهد که احتمالاً این تسلیم هنوز اتفاق نیفتاده است؛ حداقل در مقایسه با شرایط ماینرها در سال‌های گذشته. باید گفت برخلاف سال‌های گذشته، رویداد منفی خاصی در رابطه با صنعت استخراج دیده نمی‌شود. تحلیلگران گلسنود گفته‌اند: «باید ببینیم رویدادی که انتظار آن را داریم ملایم‌تر و طولانی‌تر از تسلیم‌شدن‌های قبلی ماینرهاست یا اینکه شرایط کنونی منعکس‌کننده یک پویایی جدید است؛ با توجه به این موضوع که بیشتر هش ریت بیت‌کوین در اختیار شرکت‌های قدرتمند‌تر و عمومی فعال در صنعت استخراج است.»

 

ارسال نظر