بیت‌کوین قافیه را به دلار باخت

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۰۱:۵۹:۳۷
کد خبر: ۱۹۲۳۱۳
بیت‌کوین قافیه را به دلار باخت

افزایش نرخ بهره درپی اقدامات فدرال رزرو می‌تواند اثرات مخربی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد تا جایی که برخی تحلیل‌گران معتقدند این اقدام می‌تواند منجر به ریزش ۴۰درصدی توکن‌های بزرگ‌تر و حتی ریزش ۶۰ تا ۸۰درصدی آلت کوین‌های متوسط و کوچک بازار شود، این در حالی است که همین حالا هم تسلط بیت‌‌کوین به پایین‌ترین سطح چهار سال گذشته سقوط کرده و به 39 درصد رسیده است.

بیت‌کوین با سهام ایالات‌متحده کاهش می‌یابد زیرا دلار برای حمله به بالاترین سطح ۲۰ سال گذشته حرکت می‌کند. بیت‌کوین پس از باز شدن 

وال استریت در ۳۰ آگوست به زیر ۲۰هزار دلار سقوط کرد زیرا داده‌ها نشان می‌دهد که سهامداران با ضرر معامله می‌کنند. داده‌های‌‌کوین مارکت‌کپ و تریدینگ‌ویو آخرین نزول را زیر اوج بازار صعودی سال ۲۰۱۷ برای بیت‌کوین بیان می‌کنند همچنین ارزش سهام ایالات‌متحده نیز کاهش یافت. آخرین حرکت‌ها برای معامله‌گرانی که از قبل نسبت به اصلاح عمیق‌تر برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال محتاط بودند، تعجب‌آور نبود. پیش از این، بسیاری اصلاح به سمت پایین‌ترین سطح کلان در ژوئن را پیش‌بینی کرده بودند. در حال حاضر ۳۹.۲۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۲۰ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر نرخ تسلط بیت‌‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده و تنش‌های میان روسیه و اروپا بر سر مساله تأمین انرژی در این قاره، در حال تشدید است. این شرایط باعث شده تا سرمایه‌گذاران میل کمی برای ورود به بازار از خود نشان دهند. هم‌زمان با موافقت اعضای گروه هفت با اعمال محدودیت بر استفاده از انرژی روسیه، قیمت کالاهای تجاری در بازارهای بین‌المللی با کاهش مواجه شد و این در حالی بود که بیت‌‌کوین طی این مدت با قیمتی کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار معامله می‌شد.

چند روزی است که بیت‌‌کوین عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته و در حال حاضر حوالی ۱۹،۸۰۰ دلار در نوسان است. بازار سهام امریکا یک هفته سخت را پشت سر گذاشته است و شاخص‌های بورسی «S&P500» و نزدک هرکدام طی این مدت به‌ترتیب کاهشی ۲.۷درصد و ۳.۲۵درصدی را تجربه کرده‌اند. پس از آنکه گروه هفت در نشست خود با اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه موافقت کرد، قیمت نفت در اروپا کاهش یافت و این در حالی بود که نگرانی‌ها از اقدام تلافی‌جویانه روسیه نیز بیشتر شده بود. به‌دنبال این تصمیم، روسیه عرضه گاز به اروپا را که قرار بود از ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) از سر گرفته شود، متوقف و دلیل آن را مشکلات فنی اعلام کرد. خاویر بلاس، نویسنده حوزه انرژی و کالاهای تجاری در بلومبرگ، درباره بیانیه توقف عرضه گاز به اروپا توسط شرکت گازپروم روسیه، گفته است: «به نظر می‌رسد گازپروم دلیل خود را برای توقف عرضه گاز به اروپا این‌طور مطرح کرده است که تنها توربین فعال خط لوله نورد استریم یک، باید همین حالا در یکی از کارگاه‌های تخصصی مجموعه زیمنس انرژی (Siemens Energy) که خارج از روسیه قرار دارد، تعمیر شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، خط لوله دوباره راه‌اندازی نخواهد شد (به عبارت دیگر، این مشکل برای همیشه ادامه پیدا خواهد کرد.»

    بیت‌‌کوین تسلط خود را از دست می‌دهد

جای خالی خریداران در بازار بیت‌‌کوین کاملاً احساس می‌شود. نرخ تسلط بیت‌‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است. طبق آمار وب‌سایت‌‌کوین مارکت کپ، نرخ تسلط بیت‌‌کوین اکنون ۳۸.۸۲درصد است که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شود. نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال اما، موقعیت خود را بالای میانگین متحرک ۲۰۰هفته‌ای حفظ کرده است؛ حرکتی که در بازار نزولی فعلی، یک دستاورد محسوب می‌شود. با این حال، نمی‌توان گفت که بیت‌‌کوین هم مانند شاخص ارزش بازار ارزهای دیجیتال، حمایت‌های کلیدی خود را حفظ کرده است. افزایش نرخ بهره درپی اقدامات فدرال رزرو می‌تواند اثرات مخربی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد. این تحلیلگر که با نام مستعار «گای» شناخته می‌شود، گفته که آغاز فروش دارایی‌ها توسط فدرال رزرو در در ماه جاری می‌تواند تاثیر زیادی بر نرخ بهره داشته باشد. او بیان کرد که این اقدام می‌تواند منجر به ریزش ۴۰درصدی توکن‌های بزرگ‌تر و حتی ریزش ۶۰ تا ۸۰درصدی آلت کوین‌های متوسط و کوچک بازار شود.

    ضرر هولدرهای بلندمدت بیت‌‌کوین  در حال افزایش است

خروج حدود دو تریلیون دلار سرمایه از بازار پس از پایان روند صعودی در ۹ ماه گذشته، افت شدید ارزش بیت‌‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را به همراه داشت. با این حال، هنوز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار به انتهای چرخه نزولی خود رسیده است یا نه. در این شرایط، بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌تواند به ما در پیداکردن جواب این سوال کمک کند. به گزارش کریپتو اسلیت، تجزیه‌وتحلیل داده‌های آنچین (درون‌زنجیره‌ای)، احساسات عموماً مثبت سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌‌کوین را نشان می‌دهد. با این حال، مقایسه شاخص حجم بیت کوین‌های در ضرر با سال‌های گذشته، بیانگر این است که قیمت بیت‌‌کوین هنوز به پایین‌تر حد خود نرسیده است.

    حجم بیت‌کوین‌های در ضرر

هولدرهای بلندمدت

هولدرهای بلندمدت کسانی هستند که بیت‌کوین‌های خود را بیش از ۱۵۵ روز نگهداری کرده‌اند. بر اساس داده‌های گذشته، معمولاً تسلیم‌شدن هولدرهای بلندمدت بیت‌‌کوین با پایین‌ترین قیمت یا کف هر چرخه بازار همراه بوده است. زمانی که در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تعداد بیت کوین‌های در ضرر این هولدرها از ۵میلیون واحد فراتر رفت، روند صعودی قیمت با فاصله زمانی کمی از آن، آغاز شد. شاخص حجم بیت کوین‌های در ضرر هولدرهای بلندمدت در حال نزدیک‌شدن به این آستانه است؛ با این حال، هنوز از آن فراتر نرفته است. این اتفاق نشان می‌دهد که بازار همچنان به پایان روند نزولی خود نرسیده است و سرمایه‌گذاران بیت‌‌کوین باید زمان بیشتری منتظر بمانند.

   سود و زیان باندهای بازگشتی

شاخص سود و زیان باندهای بازگشتی، دردی را به تصویر می‌کشد که هولدرهای بلندمدت بیت‌‌کوین در حال حاضر تحمل می‌کنند. این شاخص، رفتار خرج‌کردن گروه‌های مختلف بازار را نشان می‌دهد که با توجه به میزان سود یا زیان تحقق‌یافته به باندهای رنگی مختلفی تقسیم شده‌اند. این داده‌ها به‌صورت درصدی از ارزش بازار ارایه می‌شود. برای مثال، مثبت ۰.۵ نشان می‌دهد که کل سود تحقق‌یافته هولدرهای بلندمدت، برابر ۰.۵درصد از ارزش کل بازار بیت‌‌کوین در آن نقطه از زمان بوده است. این سود یا زیان با ضرب ارزش بیت‌‌کوین در قیمت فروخته‌شده منهای قیمت خرید آن به دلار محاسبه می‌شود. سپس، این محاسبات برای تمام سکه‌های خرج‌شده انجام و با یکدیگر جمع می‌شوند تا به باندهای بازگشتی تقسیم شوند. با این حال، سطح باند پایینی در حال حاضر حدود منفی ۰.۰۷ است. این رقم همچنان با منفی ۰.۱۲ سال ۲۰۱۵ و منفی ۰.۱۴ سال ۲۰۱۹ فاصله زیادی دارد.

    تغییرات موجودی هولدرهای بلندمدت

تغییرات خالص موجودی هولدرهای بلندمدت، به توزیع توکن‌های نقدشده هولدرهای بلندمدت یا انباشت توکن‌های جدید توسط آنها اشاره دارد. نمودار زیر تغییرات توزیع یا انباشت موجودی دارندگان بلندمدت در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد که در مقایسه با سال‌های قبل کمتر است. این نمودار نشان‌دهنده بی‌اعتمادی زیاد سرمایه‌گذاران بلندمدت به بازار در بحبوحه شرایط بد اقتصاد کلان است. میزان انباشت هولدرهای بلندمدت بیت‌‌کوین در ماه اوت (مرداد) به بالاترین سطح خود از ابتدای سال ۲۰۲۲ رسیده است. از جنبه احساسات بلندمدت به بیت کوین، این رفتار می‌تواند نشانه‌ای دلگرم‌کننده باشد.

    بازگشت احساسات بازار  به ناحیه «ترس شدید»

شاخص ترس و طمع بیت‌‌کوین امروز روی سطح ۲۱ قرار دارد که نشان‌دهده وضعیت «ترس شدید» در بازار ارزهای دیجیتال است. برخی از سرمایه‌گذاران دوره‌های ترس شدید را بهترین زمان برای خرید واحدهای جدید و ورود به بازار می‌دانند. قیمت بیت‌‌کوین تا حوالی ۱۹،۸۰۰ دلار پایین آمد و تلاش‌های قیمت برای بازگشت به بالای ۲۰،۰۰۰ دلار ناموفق بود؛ تا جایی که کندل روز گذشته زیر سطح ۲۰،۰۰۰ دلار باز شده است. روز جمعه نرخ بیکاری در امریکا برای ماه اوت (مرداد) منتشر شد که نشان می‌دهد این شاخص از ۳.۵درصد در ماه ژوییه (تیر) به ۳.۷درصد در ماه اوت افزایش یافته است. آمارهای جدید از بازار کار امریکا به‌طور هم‌زمان به بازار سهام ایالات متحده و ارزهای دیجیتال ضربه زد؛ در حالی که کارشناسان انتظار داشتند «کاهش نرخ بیکاری» در این کشور به ارزهای دیجیتال ضربه وارد کند. آمارهای تازه نشان می‌دهد که در طول ماه اوت (مرداد) در بخش غیرکشاورزی امریکا، ۳۱۵،۰۰۰ شغل جدید ایجاد شده و این در حالی است که انتظار می‌رفت طی این مدت ۳۵۰،۰۰۰ شغل تازه در ایالات متحده ایجاد شود. جروم پاول رییس بانک مرکزی امریکا، پیش‌تر هشدار داده بود از آنجا که فدرال رزرو با تشدید سیاست‌های پولی انقباضی در حال مقابله با تورم است، رشد اقتصادی در این کشور کند شده و نرخ بیکاری احتمالاً افزایش پیدا خواهد کرد. پاول در تاریخ ۲۶ اوت (۴ شهریور) نیز در جریان یک سخنرانی، به تداوم روند اجرای سیاست‌های پولی انقباضی در این کشور اشاره کرده بود. در همان روز بود که بیت‌‌کوین روند نزولی جدید خود را آغاز کرد و قیمت به زیر ۲۱،۰۰۰ دلار رسید. شاخص ترس‌وطمع اکنون در ناحیه ترس شدید قرار دارد و با وجود این، برخی از سرمایه‌گذاران دوره‌های ترس شدید را بهترین زمان برای خرید واحدهای جدید و ورود به بازار می‌دانند.

    بیت‌‌کوین به ۱۵هزار دلار سقوط می‌کند؟

مکس گوخمن، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری موسسه آلفاترای، معتقد است بهترشدن وضعیت بازار کار در امریکا ممکن است باعث کاهش عمیق‌تر بیت‌‌کوین و سقوط قیمت تا ۱۵،۰۰۰ دلار شود. او پیش‌تر گفته بود اگر آمار مربوط به ماه اوت (مرداد) قوی‌تر از حد انتظار باشد، فدرال رزرو با پشتوانه بیشتری سیاست‌های پولی انقباضی خود را دنبال خواهد کرد و در نتیجه، احتمالاً قیمت بیت‌‌کوین بیش از پیش سقوط خواهد کرد. اتفاقی که برعکس آن درباره آمار بازار کار امریکا رخ داد؛ اما باز هم شرایط طوری پیش رفت که قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند. پیتر شیف، از منتقدان سرشناس بیت‌کوین، حدود یک هفته پیش در توییتر خود یک نظرسنجی برگزار کرده و از دنبال‌کنندگانش پرسیده بود که آیا خریداران زیر ۲۰،۰۰۰ دلار بیت‌‌کوین زودتر خسته می‌شوند یا فروشندگان بالای ۲۰،۰۰۰ دلار. بیشتر پاسخ‌دهندگان معتقد بودند خریداران زیر ۲۰،۰۰۰ دلار زودتر ناامید خواهند شد و شیف هم از این نتیجه برای حمایت از دیدگاه نزولی خود نسبت به بیت‌‌کوین استفاده کرد. او ابتدای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود که احتمالاً قیمت بیت‌‌کوین به زیر ۱۰،۰۰۰ دلار خواهد رسید.

 

ارسال نظر