در تحریم؛ دانش‌بنیان بودند که مسائل نفت، سلامت، بحران کرونا و... را حل کردند

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۳:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۹۱۸۴۷

در پی درج سخنان دکتر فرشاد مومنی اقتصاددان برجسته کشور مرکز روابط ‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پاسخی به دفتر روزنامه ارسال کرده که عینا منتشر می‌شود: 

 نظر به گزارش منتشرشده در روزنامه تعادل مورخ 22 مردادماه 1401 با تیتر «طنز تلخ رونق دانش‌بنیان‌ها در رکود اقتصاد» توضیحات این مرکز به شرح پیوست ارسال می‌گردد.  خواهشمند است برابر با قانون مطبوعات این توضیحات را عیناً در همان صفحه جهت تنویر افکار عمومی و به‌خصوص مخاطبان فهیم آن رسانه محترم منتشر نمایید: 

با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال 1389 و اجرای آن در سال‌های بعد، ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد. در طول اجرای این قانون از سال 1392 تا پایان تیر 1401، 20561 شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گرفت که از این بین 7163 شرکت موفق به کسب عنوان دانش‌بنیانی شدند. نکته قابل تأمل در این آمار آن است که بیش از 60 درصد شرکت‌های تایید شده به عنوان شرکت دانش‌بنیان پس از سال 1392 و اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تأسیس شده‌اند، در واقع با اجرای این قانون، نخبگان، دانشگاهیان، فناوران و صاحبان ایده به سمت تحقیق و توسعه و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان سوق پیدا کردند و دانش انباشته شده در دانشگاه‌ها، نمود عملی و اجرایی پیدا کرد و بیش از 13 هزار محصول دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فوق در کشور تولید شد. شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌رغم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالا، در مرحله ورود به بازار با شرایط نابرابر رقابتی با محصولات وارداتی روبرو شدند و سیاست‌های بعضاً نادرست اقتصادی، کار را برای تولیدکنندگان داخلی سخت کرده است. طبق داده‌های اظهارنامه‌ای این شرکت‌ها، حدود 50 درصد از محصولات دانش‌بنیان توانستند در بازار رقابتی ورود پیدا کرده و فروشی نسبتاً قابل قبول داشته باشند. این بدان معناست که همچنان بخش اعظمی از محصولات دانش‌بنیان در بازار جای خود را پیدا نکرده‌اند. با این وجود براساس اطلاعات اظهارنامه‌ای، مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1399 به حدود 200 هزار میلیارد تومان رسیده است که با نرخ قابل توجهی در حال افزایش است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در طی یک دهه گذشته، حمایت‌های متنوعی را برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد کشور طراحی کرده که در حال اجرا هستند. همچنین با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ابتدای سال 1401، ظرفیت‌های جدیدی برای تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز دانش‌بنیان کردن صنایع بزرگ در کشور فراهم شده است. در پایان علی‌رغم اینکه در محتوای مصاحبه منتشر شده دغدغه‌های درستی در مورد عدم توجه کافی صنایع و همچنین بخش سیاست‌گذاری صنعتی کشور به تحقیق و توسعه و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور مطرح شده است، اما عنوان گفت‌وگو طوری انتخاب شده که گویا رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر منفی بر رونق اقتصاد کشور گذاشته، درحالی که در شرایط سخت تحریم؛ این شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که بسیاری از مسائل گلوگاهی کشور در حوزه‌هایی مثل نفت، سلامت، بحران کرونا و... را حل کردند. اگرچه در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور کم و در حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی است؛ لیکن این سهم با شتاب خوبی در حال افزایش بوده و نوید‌دهنده رهایی کشور از اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی منابع طبیعی است. لذا انتظار می‌رود در انتخاب عناوین اخبار و مقالات در آینده به این موضوع توجه بیشتری شده و ناخواسته فضای ناامیدی در بین جوانان نخبه و تلاشگر کشور ایجاد نشود.

 

ارسال نظر