اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۰۳:۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۹۰۳۷۶

کارزار اینترنتی جهت اعتراض به اختلال در اینترنت آغاز شد

کارزار اینترنتی اعتراض به اختلالات گسترده در اینترنت از روز ششم تیر ماه در سایت کارزار با هدف اعتراض به کیفیت پایین اینترنت و اختلالات پیش آمده در این بستر آغاز به کار کرده و خواستار تغییر و بهبود شرایط ارایه اینترنت است. این کارزار اینترنتی با عنوان «اعتراض عملی به اختلالات گسترده در اینترنت» از روز ششم تیر ماه در سایت کارزار که پیش از این نیز چند کارزار دیگر در راستای پیگیری امور مرتبط با کیفیت و سرعت اینترنت و همچنین طرح صیانت راه‌اندازی کرده بود، آغاز شده است. اختلالات پیش آمده در جریان سرعت اینترنت و نگرانی مردم نسبت به قطعی و سرعت پایین اینترنت، از دلایلی است که منجر به شروع این کارزار شده است. در بخش ابتدایی متن این کارزار با تاکید بر اهمیت جمع‌آوری مستنداتی که نشان از کیفیت پایین اینترنت دارد، اعلام شده: «برای پیگیری حق خود نیاز به جمع‌آوری مستنداتی داریم که نشان از بی‌کیفیتی سرویس اینترنت و اختلالات عمده در ارتباطات، مخصوصا با سرویس‌های خارجی دارد.»

   تست سرعت در مقابل اینترنتی که  مختل شده

در این کارزار به تست‌های انجام شده سرعت اینترنت توسط مسوولان اشاره شده و همچنین از مردم و شرکت‌کنندگان در این کارزار خواسته شده تا به‌طور مستمر، اختلالات پیش آمده را در سامانه 195 ثبت کنند و اسناد آن هشتگ #گزارش_اختلال منتشر شود. طی روزهای گذشته این اختلال برخی کسب‌وکارها را هم دچار مشکل کرده، نگرانی اجرای چراغ خاموش طرح صیانت را افزایش داده و همچنین دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب نیز دست کم برای بخشی از کاربران غیر ممکن شده است. با این حال وزارت ارتباطات توضیح شفافی در رابطه با این موضوع و مشکلات نداده است. از همین رو در این کارزار اینترنتی از مردم خواسته شده تا با مراجعه به سامانه 195 به آدرس 195.cra.ir شکایت خود درباره سرعت اینترنت را ثبت کرده و با وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و کد کپچا (کد امنیتی چند رقمی)، درخواست کد تأیید کنند. وزیر ارتباطات در اردیبهشت امسال قول افزایش سرعت اینترنت را داده و اعلام کرده بود این سرعت اینترنت در شأن مردم ایران نیست. هرچند او با استناد به آمار Speedtest گفته بود از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات در دولت جدید مشغول شده است، سرعت اینترنت تلفن همراه حدود 15 درصد و سرعت اینترنت خانگی نیز حدود 10 درصد افزایش یافته است.


هشدار در خصوص حملات بدافزاری به زیرساخت‌های صنعتی

بدافزار جدیدی با نام چاپلین، به تازگی در زیرساخت‌های حیاتی، فعال شده که عامل وقوع حادثه سایبری و اختلالات اخیر بوده است. به گزارش ایسنا، بدافزار چاپلین (Chaplin)، به‌تازگی در زیرساخت‌های حیاتی، فعال شده که عامل وقوع حادثه سایبری و اختلالات اخیر بوده است. مرکز مدیریت راهبردی افتا اعلام کرد اجرای دستورات مخرب در CMD، تغییر تنظیمات امنیتی، تزریق به پردازه‌های معتبر ویندوز و تخریب، MBR سیستم از جمله قابلیت‌های این بدافزار است. دیگر ویژگی حایز اهمیت در بدافزار چاپلین، قابلیت خود انتشاری به شبکه‌های صنعتی است؛ بنابراین در صورتی‌که مجزاسازی شبکه IT از شبکه‌های صنعتی انجام نگرفته باشد، فعالیت مخرب‌گونه این بدافزار به شبکه صنعتی نیز سرایت و سامانه‌های کنترلی را در این شبکه‌ها، دچار اختلال می‌کند. بدافزارچاپلین که توسعه آن از اوایل امسال آغاز شده است، از خانواده تروجان‌ها محسوب می‌شود. عدم تفکیک شبکه حیاتی از اینترنت (به خصوص شبکه IT از OT)، استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض یا ساده و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر (به‌خصوص در لبه اینترنت)، عواملی هستند که در پیشبرد اهداف طراحان بدافزار، نفوذ مهاجمان سایبری به زیرساخت‌های صنعتی و گسترش دامنه آلودگی نقش داشته‌اند. این بدافزار، برای انتقال اطلاعات و ارتباط با خارج از شبکه سازمان، ترافیک غیرمتداول ICMP تولید می‌کند. با توجه به تمرکز حمله اخیر روی زیرساخت‌های صنعتی، ضروری است متولیان و مسوولان IT زیرساخت‌ها، شبکه‌های فناوری اطلاعات را از صنعتی جداسازی فیزیکی و اتصال غیرضروری سرویس‌ها را با اینترنت لغو کنند. کارشناسان امنیت سایبری مرکز مدیریت رابردی افتا می‌گویند: لغو دسترسی‌های از راه دور (تا اطلاع ثانوی)، غیرفعال‌سازی حساب‌های کاربری غیرضروری و فعال‌سازی یا تغییر رمز عبور پیکربندی برای تمام PLCها و عدم استفاده از حافظه‌های جانبی USB از دیگر اقدامات مقابله با نفوذ و فعالیت بدافزارها و باج‌افزارهاست. مرکز مدیریت راهبردی افتا از متخصصان، کارشناسان و مدیران حوزه IT دستگاه‌ها و سازمان‌های دارای زیرساخت و شبکه‌های صنعتی سازمان‌ها خواسته است تا با مراجعه به این لینک با شاخص‌های آلودگی بدافزار Chaplin که تاکنون شناسایی شده‌اند و نحوه کارکرد سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) این بدافزار، آشنا شوند.

 

ارسال نظر