دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۳:۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۹۰۲۲۷

تصویب اولیه طرح حریم خصوصی آنلاین در کنگره امریکا

یک کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده یک طرح مورد حمایت دو حزب این کشور موسوم به حریم خصوصی آنلاین را تصویب کرد که هدف آن محدود کردن میزان جمع‌آوری داده‌های شخصی است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، تشدید جاسوسی‌های سایبری از مردم امریکا توسط دولت و شرکت‌های خصوصی موجب اعتراضات و افشاگری‌های گسترده شده و تصویب این طرح با هدف بازگشت اعتماد عمومی صورت می‌گیرد، اگرچه شک و تردیدهایی در مورد تبدیل شدن آن به قانون وجود دارد. در این طرح از شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و نیز فهرست بلندبالایی از شرکت‌های دیگر خواسته شده تا فقط اطلاعات شخصی را که برای ارایه خدمات ضروری است، جمع‌آوری کنند. بر اساس طرح یادشده اطلاعات حساسی مانند شماره‌های تأمین اجتماعی با دقت بیشتری مورد حفاظت قرار می‌گیرند. این طرح به راحتی در کمیته فرعی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان با رأی‌گیری صوتی تصویب شد و اکنون به کمیته مربوطه می‌رود. تلاش‌های قبلی برای تصویب قانون حفظ حریم خصوصی با مخالفت شرکت‌های فناوری که با استفاده از داده‌های کاربران، خدمات تبلیغات هدفمند رایگان ارایه می‌کنند، بی‌نتیجه ماند. بخش اعظم بحث در مورد این طرح بر این موضوع متمرکز بود که آیا قوانین فدرال از این دست مانع از اجرای قوانین ایالتی ناسازگار با خود می‌شوند، یا اینکه افراد بر مبنای آن مجاز به شکایت در مورد نقض حریم خصوصی خود هستند یا خیر. با توجه به انتقاد دموکرات‌های قدرتمند سنا، از جمله سناتور ماریا کانتول که ضمانت اجرای این قانون را به اندازه کافی مناسب نمی‌دانند، سرنوشت آن نامشخص است.

گوگل در آستانه دومین جریمه سنگین در روسیه

به گفته رگولاتور ارتباطات روسیه گوگل به دلیل شکست پی در پی در حذف محتوای ممنوع از جمله اخبار گمراه‌کننده در یوتیوب احتمالا با جریمه‌ای ۵ تا ۱۰ درصد درآمد خود در روسیه روبرو خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، راسکامنادزر، رگولاتور ارتباطات روسیه در این باره اعلام کرد: یوتیوب که یک وب‌سایت میزبانی ویدئو است به‌طور عمد اطلاعات گمراه‌کننده درباره پیشروی عملیات مخصوص نظامی روسیه در اوکراین منتشر می‌کند و اعتبار نیروهای مسلح فدراسیون روسیه را از بین می‌برد. همچنین این سازمان ادعا می‌کند یوتیوب اجازه نشر محتواهایی با دیدگاه‌های افراطی و فراخوان برای حضور کودکان در تظاهرات غیرمجاز را داده است. طبق بیانیه مذکور تکرار این امر احتمالاً به جریمه‌ای معادل ۵ تا ۱۰ درصد درآمد سالانه گوگل در روسیه می‌شود. البته مبلغ دقیق جریمه در دادگاه تعیین خواهد شد. به گفته راسکامنادزر گوگل به استثنای جریمه‌هایی که براساس درآمد آن در روسیه تعیین شده، تاکنون ۶۸ میلیون روبل جریمه شده است و با این وجود بیش از ۷ هزار محتوای ممنوع شده در یوتیوب وجود دارند. در صورت تأیید، این دومین باری خواهد بود که گوگل براساس درآمد خود در روسیه جریمه می‌شود. در ماه مه ‌روسیه بیش از ۷.۷ میلیون روبل (معادل ۱۴۳ هزار دلار) جریمه از گوگل دریافت کرد. این نخستین‌باری بود که دولت این کشور جریمه‌ای بر حسب درصدی از درآمد سالانه شرکت در روسیه دریافت کرده بود. این درحالی است که زیرمجموعه گوگل در روسیه هفته گذشته اعلام ورشکستگی کرد و تاکنون به درخواست‌های اظهارنظر پاسخی نداده است.

یاندکس مدل زبانی هوش مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد

شرکت فناوری روسی یاندکس اعلام کرد یک مدل زبانی بزرگ برای تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی را در دسترس عموم قرار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یاندکس اظهار امیدواری کرده که توسعه سریع‌تر و عمیق‌تر برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی را از طریق این ابتکار عمل ممکن کند. استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ، به یک روند کلیدی در توسعه هوش مصنوعی مبدل شده است. 

 

ارسال نظر