کیفیت اینترنت همچنان راضی‌کننده نیست

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۱:۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۰۸۲
کیفیت اینترنت همچنان راضی‌کننده نیست

آمار مربوط وب‌سایت «اسپیدتست» نشان می‌دهد سرعت اینترنت ایران (طبق شاخص میانه) در مقایسه با ماه گذشته، سه رتبه در اینترنت ثابت و دو رتبه در اینترنت سیار افزایش یافته است. این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید هدف‌گذاری کرده که در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم. سایت اسپیدتست در به‌روزترین آماری که در خصوص سرعت اینترنت در جهان ارایه کرده، نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران در ماه «مه» افزایش داشته است. این وب‌سایت، برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشورهای جهان، از دو شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند. شاخص «میانگین» همان حد متوسطی است که از یک گروه درنظر می‌گیرند، اما «میانه» نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص «میانه» و «میانگین» برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده شده است. رتبه ایران در ماه گذشته، برای اینترنت ثابت ۱۴۴ و در بخش اینترنت سیار ۷۳ بود.

    ارتقای ۳ پله‌ای اینترنت ثابت ایران

بر اساس شاخص «میانه»، سرعت اینترنت ثابت با ۳ پله ارتقا به رتبه ۱۴۱ و سرعت اینترنت سیار با ۲ پله ارتقا به رتبه ۷۱ رسیده است. میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت اکنون ۱۰.۳۴ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱.۶۵ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (latency) ۲۹ میلی‌ثانیه است. همچنین «میانه» سرعت دانلود اینترنت سیار، ۲۶.۱۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۵۹ و میزان تأخیر ۳۱ میلی‌ثانیه است. همچنین میانگین سرعت اینترنت ایران نیز در ماهی که گذشت با افزایش روبرو شد و جایگاه آن در میان کشورهای جهان ارتقا یافت. اکنون جایگاه اینترنت ایران با ۲ رتبه ارتقا در اینترنت سیار به ۷۶ و اینترنت ثابت به ۱۳۹ رسیده است. میانگین سرعت دانلود اینترنت سیار بر اساس این شاخص، ۳۸.۰۱ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۲.۴۳ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است. در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۲۴.۰۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۲۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است. بر اساس گزارش این سایت، اکنون میانه سرعت جهانی دانلود اینترنت سیار ۳۰.۳۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۸.۶۰ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۲۹ میلی‌ثانیه و در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۶۴.۷۰ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۲۷.۷۴ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است. مقایسه سرعت آپلود، دانلود و میزان تأخیر اینترنت ایران با شاخص میانگین جهانی نشان می‌دهد، در حوزه اینترنت سیار توانسته‌ایم جایگاه مناسبی پیدا کنیم و تقریباً در میانه جدول ایستاده‌ایم، اما در حوزه اینترنت ثابت عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و برای رسیدن به میانگین شاخص جهانی باید مسیر زیادی را طی کرد. 

    نروژ صاحب پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل

در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل چند تغییر قابل توجه رخ داده است. در جایگاه نخست این فهرست نروژ با میانه سرعت اینترنت ۱۲۹.۴۰ مگابیت‌برثانیه قرار دارد. جالب آنکه جایگاه این کشور نسبت به ماه گذشته ۲ پله رشده است. اما امارات متحده عربی و قطر که ماه گذشته در رتبه‌های یک و ۲ قرار داشتند، در مه‌۲۰۲۲ با یک پله سقوط روبرو شده است. امارات متحده عربی با سرعت اینترنت موبایل ۱۲۴.۸۹ مگابیت‌برثانیه در رده دوم و قطر با سرعت ۱۱۷.۶۱ مگابیت بر ثانیه در رده سوم قرار داشته است. کره جنوبی با سرعت ۱۰۶.۸۲ مگابیت‌برثانیه و کویت با سرعت ۱۰۴.۴۷ مگابیت‌برثانیه مانند ماه گذشته به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم این فهرست قرار داشتند. هلند با سرعت اینترنت ۱۰۲.۹۲ مگابیت‌برثانیه و دانمارک با سرعت ۱۰۲.۵۴ مگابیت‌برثانیه در رده‌های ششم و هفتم فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل قرار داشتند.جایگاه هر دو این کشور‌ها نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. اما میانه سرعت اینترنت موبایل عربستان سعودی ۱۰۱.۶۲ مگابیت‌برثانیه ثبت شده و این کشور با دو پله سقوط در رده هشتم قرار گرفته است. بلغارستان با سرعت اینترنت موبایل ۹۵.۷۱ مگابیت‌برثانیه در رده نهم قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است. در رده ۱۰ فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت جهان چین (۸۷.۴۸ مگابیت برثانیه) قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل ۳ پله رشد کرده است. 

    رشد ۵ پله‌ای ژاپن  در فهرست پرسرعت‌ترین‌های اینترنت ثابت

در رده‌بندی میانه سرعت اینترنت ثابت کشورهای جهان برخلاف اینترنت موبایل تغییرات چندانی نسبت به ماه قبل نداشته است. در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در مه‌۲۰۲۲ میلادی، مانند ماه قبل کشورهای سنگاپور، شیلی و تایلند در رده‌های یکم، دوم و سوم قرار داشتند. میانه سرعت اینترنت ثابت این کشورها به ترتیب ۲۰۹.۲۱ مگابیت‌برثانیه، ۲۰۶.۹۷ مگابیت‌برثانیه و ۱۸۸.۳۱ مگابیت‌برثانیه بوده است. در رده چهارم این فهرست چین با میانه سرعت ۱۸۱.۹۰ مگابیت‌برثانیه قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل دو پله صعود کرده است. در رده‌های پنجم و ششم کشورهای با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت جهان هنگ کنگ با سرعت ۱۷۹.۱۴ مگابیت‌برثانیه و دانمارک با ۱۶۹.۳۶ مگابیت بر ثانیه قرار دارند. جایگاه هر دو این کشورها‌ها نسبت به ماه گذشته یک پله سقوط کرده است. در رده‌های هفتم و هشتم این فهرست به ترتیب ماکائو (۱۵۷.۷۸ مگابیت برثانیه) و امریکا (۱۵۲.۶۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه این کشورها نیز نسبت به رتبه‌بندی ماه گذشته تغییری نکرده است. در رده نهم فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت جهان ژاپن (۱۳۷.۱۹ مگابیت برثانیه) قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه آوریل ۵ پله رشد کرده است. رده دهم این فهرست نیز مانند ماه گذشته به کشور رومانی با میانه سرعت اینترنت ۱۳۶.۰۷ مگابیت‌برثانیه قرار دارد.

     چرا مردم از کیفیت اینترنت راضی نیستند؟

با وجود این، زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید که می‌خواهد سرعت اینترنت ایران را در رتبه 50 جهانی قرار دهد. زارع‌پور درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار دولت هوشمند مانند کیفیت اینترنت، در پاسخ به این سوال که سرعت اینترنت نسبت به خدماتی که دریافت می‌شود کند بوده و مردم از کیفیت آن راضی نیستند، اظهار کرد: ارایه هرگونه خدمتی بر بستر اینترنت، نیاز به شبکه با کیفیت است. در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش ما این است که هر دو مساله ارتباطات و فناوری اطلاعات که بال‌های اصلی شبکه ملی اطلاعات هستند را در کنار یکدیگر توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت را بالا ببریم و خدمات مختلف در بستر شبکه ملی اطلاعات را به مردم ارایه کنیم. وی با بیان اینکه سرعت اینترنت در کشور تابع عوامل متعددی است، افزود: برخی از این عوامل در گذشته مورد غفلت واقع شده و ما را دچار مشکل کرده است. در کشورهای دیگر عمده ترافیک مصرفی مردم از طریق ارتباطات ثابت تامین می‌شود، اما در کشور ما چنین نیست. در گذشته تمرکز اصلی بر توسعه ارتباطات همراه بوده است، ذات توسعه ارتباطات ثابت سخت‌تر است و نیاز به فیبرکشی‌های پرزحمت دارد که این کار نیازمند عزم عمومی است. اینترنت سیار محدودیت‌های خاص خود را داشته و تا حدی می‌تواند خدمت ارایه کند اما نمی‌تواند بار اصلی شبکه را به دوش بکشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برهه‌هایی تصمیم‌گیران حوزه ارتباطات به سمت توسعه اینترنت همراه رفتند در حالی که فرکانس‌های این حوزه دارای محدودیت‌هایی است. تلاش‌هایی برای حل مشکل اینترنت داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم اینترنت همراه را ارتقا داده و فرکانس‌های جدیدی مثل ۲۳۰۰ را به اپراتورها واگذار کنیم تا در کوتاه‌مدت، مشکل اینترنت حل‌شود، اما نسخه شفابخش حل مشکلات مربوط به سرعت شبکه، راه‌اندازی و تکمیل پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها است. زارع‌پور ادامه داد: در نظر داریم تا قبل از پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها ارایه شود و در قانون بودجه امسال همه دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها، وزارت نیرو و… مکلف شدند که با دستگاه‌های دیگر همکاری کنند تا فیبرنوری به تحقق برسد. در فاز اول پروژه فیبرنوری، سرعت هزار مگابیت‌برثانیه را در شهرهای قم، بوشهر و مشهد تست کردیم و آن را به تمام شهرهای کشور تسری خواهیم داد، زیرا اعتقاد داریم مردم ما شایسته سرعت‌های این‌چنینی هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: آخرین رتبه‌بندی سایت اسپیدتست نشان می‌دهد، بر اساس شاخص میانه، سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد و اینترنت سیار ۲۰ درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا کرده است. هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.

 

 

ارسال نظر