نتیجه نا امیدی در بازار بیت‌کوین

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۴۴:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۰۲۲
نتیجه نا امیدی در بازار بیت‌کوین

پس از نشست فدرال رزرو در چهارشنبه، قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها برای مدت کوتاهی افزایش یافت اما این افزایش قیمت زیاد دوام نیاورد. به‌گفته برخی از کارشناسان و مدیران صنعت ارزهای دیجیتال، وضع این صنعت شاید خوب به نظر نرسد؛ اما این ظاهر قضیه است. نخبگان صنعت ارزهای دیجیتال هم‌چنان تأکید دارند که بازارهای نزولی واقعاً برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مفید هستند. این نوع از بازار، دلالان و کلاه‌برداران را حذف کرده و در عین‌حال فضایی برای ساخت محصولات و خدمات واقعی و عالی فراهم می‌کند.

قیمت بیت‌کوین در پنجشنبه به کمترین میزان خود یعنی ۲۰,۷۵۵ دلار کاهش یافت. پس از آنکه چهارشنبه نرخ بهره فدرال رزرو ۷۵ واحد پایه افزایش پیدا کرد، جروم پاول، رییس فدرال رزرو ایالات متحده به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که بانک مرکزی به حفظ سیاست‌های تهاجمی خود متعهد است. پس از آن قیمت بیت‌کوین به ۲۳,۰۰۰ دلار رسید. سولانا و دوج‌کوین که هر دو با افزایش ۱۶ درصدی، در موج اخیر افزایش قیمت بیشترین بازدهی را داشتند، به سطوح قبلی قیمت خود پیش از اظهارات پاول برگشتند. همین سناریو در ماه مه (اردیبهشت ماه) و پس از نشست قبلی فدرال رزرو هم رخ داد. در آن زمان هنگامی که پاول درباره افزایش نرخ توضیح داد، قیمت بازار سهام ایالات متحده و ارزهای دیجیتال در ابتدا افزایش یافت، اما روز بعد بود که سرمایه‌گذاران با قیمت واقعی مواجه شدند. بدین‌ترتیب طی یک شبانه‌روز، قیمت بیت‌کوین به آستانه ۲۰,۰۰۰ دلار نزدیک شد و رسیدن به همین سطح قیمتی می‌تواند خیلی از معاملات را لیکویید کند. هائوهان ژو، مدیرعامل اپیفینی، با توجه به فقدان احساسات صعودی در بازار و بدتر شدن وضع نقدینگی، می‌گوید که این وضعیت هنوز ادامه دارد. ژو طی یادداشتی افزود: «افزایش نرخ بهره، بازدهی بازار ارزهای دیجیتال را می‌کاهد. مقوله دریافت وام برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال خیلی مهم است. چه برای آن دسته از معامله‌گرانی که سعی در کسب سود از کانتانگو داشته و چه برای معامله‌گرانی که در صرافی‌ها آربیتراژ می‌گیرفتند، مساله وام‌های این بازار مهم بوده است.» کانتانگو به شرایطی گفته می‌شود که قیمت معامله یک دارایی در بازار آتی از قیمت آن در بازار عادی بیشتر است. ژو خاطرنشان کرد که با کم‌رنگ شدن کانتانگو و انقباض بازار ارزهای دیجیتال، موسسات انگیزه کمتری برای اجرای این استراتژی‌ها دارند و همین امر نیاز به وام را کمتر خواهد کرد. همه این موارد به علاوه شرایط عمومی بازار، وام‌دهندگان را مجبور می‌کند که نرخ وام‌های خود را تا حد خوبی کاهش دهند. کوین اولری، سرمایه‌گذار میلیاردر و از میزبانان برنامه شارک تانک، گفت که بازار ارزهای دیجیتال هنوز به انتهای خود نرسیده است، اما پیش از آنکه ارزهای دیجیتال رشد مداوم بعدی خود را شروع کند نیاز است که یک کاپیتالاسیون رخ دهد و این نا امیدی چیز خوبی برای بازار خواهد بود. کاپیتالاسیون هنگامی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران ایمان خود به بازار را از دست داده و فشار فروش شدیدی در بازار نزولی ایجاد شود.

    به ادغام جدید اتریوم  چقدر می‌شود دل بست؟

اندی ادستروم، از نویسندگان‌ کوین‌دسک نیز توضیحاتی را درباره مهاجرت اخیر شبکه اتریوم به مکانیزم اثبات سهام و امیدی که کاربران به آن دارند، می‌افزاید. به عقیده او بسیاری از فعالان بازار درباره ادغام اتریوم و مهاجرت آن به مکانیزم اجماع اثبات سهام زیادی خوشبین‌هستند در حالی که محتمل است نتیجه واقعی، خلاف میل آنان باشد. به‌طور کلی مردم در مورد تاثیرات این نوع از پیشرفت‌های مورد انتظار، هیجان زده می‌شوند و گمان می‌کنند وقوع آن اتفاق تاثیر شگرفی بر قیمت خواهد گذاشت. به عقیده ادستورم اما این خبرها نوعی خبرفروشی هستند. منظور از ادستورم از خبر فروشی به این ضرب المثل فعالان بازار که «شایعه را بخر و خبر را بفروش» اشاره دارد که بر طبق این استراتژی برخی افراد همراه با شایعه‌های پیرامون یک دارایی مال آن را می‌خرند و پس از انتشار خبر واقعی آن را می‌فروشند. ادغام دو نتیجه در پی دارد، یا موفق خواهد بود یا شکست می‌خورد. به عقیده ادستورم در هر دو حالت بعید است که این اتفاقات، رشد قیمت اتریوم را در پی داشته باشد. زیرا اتریوم مبتنی بر اثبات سهام برای جذب سهم بازار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیاز دارد که با انبوه دیگری از دارایی‌های مبتنی بر اثبات سهام رقابت کند. ادستورم می‌گوید که نمی‌داند قیمت دلاری اتریوم از الان تا هنگام وقوع ادغام بالاتر می‌رود یا پایین‌تر و با توجه به ‌اینکه این قضیه سال‌ها به تاخیر افتاده است، اصلا معلوم نیست که ادغام رخ خواهد داد یا خیر. اما اگر یک روز این موضوع رخ دهد و ادغام میسر شود، به اعتقاد او یک خبر فروشی رخ خواهد داد. یعنی افرادی که پیش از این خریده بودند، دست به فروش خواهند زد.

    فواید بازار خرسی برای بیت‌کوین

شاید در نگاه اول این جمله عجیب باشد؛ اما بازارهای نزولی یا به اصطلاح زمستان‌های ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند برای بیت‌کوین مفید باشند. برای نمونه برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها مثل شبکه لایتنینگ در بازارهای نزولی متولد شدند. بحران اخیر ارزهای دیجیتال موجی از هراس را در دل جامعه پدید آورده است. فروش دستگاه‌های استخراج به بالاترین حد در هفت ماهه اخیر خود رسیده است؛ زیرا سود استخراج تا سطح اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) کاهش یافته است. شاخص ترس و طمع بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود از زمان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است. مقدار این شاخص در ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در ناحیه «ترس شدید» قرار داشت. به‌گفته برخی از کارشناسان و مدیران صنعت ارزهای دیجیتال، وضع این صنعت شاید خوب به نظر نرسد؛ اما این ظاهر قضیه است. نخبگان صنعت ارزهای دیجیتال هم‌چنان تأکید دارند که بازارهای نزولی واقعاً برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مفید هستند. این نوع از بازار، دلالان و کلاه‌برداران را حذف کرده و در عین‌حال فضایی برای ساخت محصولات و خدمات واقعی و عالی فراهم می‌کند. جوزف تتک، تحلیل‌گر تروزر بیت‌کوین در این رابطه می‌گوید: «وضعیت فعلی بازار در درازمدت برای بیت‌کوین خوب است؛ زیرا بازار را از اهرم‌ها، کلاه‌برداری‌ها و موسسات حقه‌باز خلاص می‌کند.» به اعتقاد تتک، بازارهای نزولی قبلی بستری برای رشد پروژه‌هایی بزرگ بوده‌اند، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به شبکه لایتنینگ اشاره کرد که امکان تراکنش‌های سریع و ارزان را برای بیت‌کوین فراهم می‌آورد. جرقه ایده اولیه شبکه لایتنینگ در بازار نزولی سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) زده شد. تتک با بیان اینکه در زمستان‌های ارزهای دیجیتال که شکاکان و گمانه‌زن‌ها از بازار خارج می‌شوند، فرصت‌های ساخت‌وساز رخ می‌نمایاند، خاطرنشان کرد بازار ارزهای دیجیتال با یکی از بحرانی‌ترین لحظات خود از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تاکنون مواجه شده است. این بازار از اوایل سال میلادی جدید بیش از یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است. تتک در این باره می‌افزاید: «بازارهای نزولی برای بیت‌کوین خوب هستند. سازندگان با حواس‌پرتی کمتری مواجه می‌شوند و بنیان‌گذاران پروژه‌های جعلی که فقط به‌دنبال تأمین مالی سریع‌تر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند، به همان سرعتی که قبلاً ظاهر می‌شدند ناپدید می‌شوند. سازندگان واقعی وقتی همه این مزخرفات از بین می‌رود، خوشحال‌تر می‌شوند.» دریک کلی، مدیرعامل بیت‌کوین سویس، نیز در همین رابطه می‌گوید که بازار ارزهای دیجیتال برای رشد و بلوغ باید زمستان‌های ارزهای دیجیتال را پشت سر بگذارد. به‌گفته این مدیر اجرایی، کیفیت، ثبات و امنیت خدمات و محصولات مرتبط با ارزهای دیجیتال در شرایط نامشخص بازار اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. کلی می‌افزاید: «در نهایت، این همان چیزی است که صنعت ارزهای دیجیتال برای رشد بیشتر به آن نیاز دارد و هدف ما این است که هر روز استانداردهای خود را بالا ببریم.» مثل سایر بازارهای بزرگ، بیت‌کوین و کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال از لحاظ تاریخی، طی چرخه‌هایی تکامل یافته‌اند. بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت‌کوین هیچ‌وقت پایین‌تر از قیمت خود در چرخه قبلی معامله نشده است.

    قیمت بیت‌کوین در چرخه‌های مختلف

به‌گفته جسی پاول، مدیرعامل کراکن، چرخه‌های قیمت بیت‌کوین بر اساس نصف‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین (هاوینگ) قابل محاسبه است. طی این اتفاق در هر چهار سال پاداش استخراج بلوک‌های بیت‌کوین نصف می‌شود. از لحاظ تاریخی همین امر، تقاضای بیت‌کوین را افزایش داده و در نهایت روند کلی چرخه‌های بیت‌کوین را صعودی می‌کند. پاول این روزها به‌دلیل پیش‌بینی دقیقش از وقوع زمستان اخیر ارزهای دیجیتال مشهور شده است، هر چند پیش‌بینی قبلی او مبنی بر اینکه بیت‌کوین تا پایان سال میلادی گذشته به ۱۰۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید، به وقوع نپیوست. در یک دهه گذشته بیت‌کوین چرخه‌های قیمتی متعددی را تجربه کرده که کاهش‌های ۸۰ تا ۹۰ درصدی هم در این بین دیده می‌شود اما قیمت بیت‌کوین تاکنون هرگز از بالاترین رکورد چرخه قبلی خود پایین‌تر نیامده که در حال حاضر در حال نزدیک شدن به بالاترین حد سال ۲۰۱۷ است. هرگونه کاهش قیمت در حدود ۱۹ هزارو ۸۰۰ دلار که سقف سال ۲۰۱۷ است می‌تواند باعث ورود قیمت بیت‌کوین به بازه نوسانی این دارایی در سال ۲۰۱۷ شود.

    بالاترین جریان مبادلات  بین ماینرها و صرافی‌ها در ۷ ماه گذشته

سود حاصل از ماینینگ از زمان اوج قیمت بیت‌کوین با حدود ۷۵ درصد کاهش به کمترین حد خود در ۷ ماه گذشته رسید، به همین دلیل ماینرهای بیشتر از هر زمان دیگری اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند. قیمت بیت‌کوین در اوایل روز چهارشنبه (۲۵ خرداد) به کمترین میزان در ۵۲ هفته گذشته رسید. بیت‌کوین با ثبت قیمت ۲۰ هزار و ۸۰۰ دلار، بیش از ۷۰ درصد نسبت به رکورد خود که حدود ۷۰ هزار دلار بود، کاهش پیدا کرده است. هرچند قیمت بیت‌کوین بعد از این ریزش، مقداری احیا شد اما شاخص‌های کلیدی در بازار نشان‌دهنده قدرت خرس‌ها (بازیگران بازار نزولی) هستند. در این بین جریان انتقال بیت‌کوین ماینرها به صرافی‌ها یکی از معیارهای اصلی به‌حساب می‌آید. این معیار در روند کاهش قیمت بیت‌کوین، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. افزایش این معیار می‌تواند نشان‌دهنده پیش‌بینی ماینرها از کاهش قیمت بیت‌کوین باشد. اقدامات ماینرها معنکس‌کننده احساسات بازارهای بزرگ‌تر است. ماینرها معمولا در شرایطی اقدام به فروش دارایی‌ها خود می‌کنند که سوددهی استخراج کاهش پیدا کند که در حال حاضر باتوجه به افزایش و رکوردزنی سختی شبکه و کاهش قیمت بیت‌کوین و روند نزولی آن، ماینرها چاره‌ای جز فروش دارایی‌هایشان ندارند چرا که بسیاری از استخرهای استخراج بیت‌کوین با کاهش قیمت به زیر ۲۱ هزار دلار با خطر تعطیلی مواجه می‌شوند. همچنین دیگر ارزهای بازار با پیروی از بیت‌کوین دچار افت قیمت شده‌اند که این کاهش باعث ریزش ارزش کل بازار به زیر ۱ تریلیون دلار شده است.

 

 

ارسال نظر