سقوط بیت‌کوین به 23 هزار دلار

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۲:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۸۹۸۹۸
سقوط بیت‌کوین به 23 هزار دلار

بیت‌‌کوین که در سه روز گذشته حمایت‌های مهمی را از دست داده است، روز گذشته تا 23 هزار دلار هم سقوط کرد. با کاهش ارزش بازار رمزارزهای دیجیتال، قیمت بیت‌کوین به کاهش ادامه می‌دهد و تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت شاهد عقب‌نشینی بیشتر باشند. ناتوانی بیت‌‌کوین در عبور از مقاومت ۳۰،۰۰۰ دلار در روزهای قبل، باعث شد تا در ادامه قیمت بیت‌‌کوین به زیر حمایت‌های ۲۹،۵۰۰ و ۲۸،۵۰۰ دلاری سقوط کند. شکسته‌شدن این حمایت‌های کلیدی در ادامه به سقوط ۱۰ درصدی بیت‌‌کوین زیر سطح ۲۸،۰۰۰ دلار منجر شد و به‌دنبال آن حمایت ۲۶،۵۰۰ دلاری نیز از دست رفت. در نهایت بیت‌کوین تا 23 هزار دلار هم سقوط کرد. بیت‌‌کوین اکنون با فاصله زیادی از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته، مقاومت ۲۸،۵۰۰ دلاری در نوسان است. اگر قیمت از سطوح فعلی به‌سمت بالا بازگردد، نزدیک‌ترین مقاومت سطح ۲۶،۲۰۰ دلار خواهد بود؛ مقاومتی که در نزدیکی سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی قرار دارد. سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی و مقاومت خط روند نزولی روی نمودار تقریباً روی یک ناحیه (۲۷،۰۰۰ دلار) قرار گرفته‌اند و پس از آن نوبت به مقاومت ۲۸،۵۰۰ دلاری می‌رسد. گفتنی است عبور کامل قیمت از مقاومت ۲۸،۵۰۰ دلاری می‌تواند تا حدی خیال معامله‌گران را از ادامه اصلاح صعودی قیمت راحت‌ کند.  جاستین بنت، تحلیلگر برجسته بازار کریپتو اظهار کرد: این اکوسیستم می‌تواند شاهد عقب‌نشینی قابل‌توجهی باشد که در آن بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها بخش عظیمی از ارزش خود را از دست می‌دهند. بنت معتقد است که قیمت بیت‌کوین در میانه شکست از یک الگوی ادامه نزولی قرار دارد و یک تریلیون دلار، سطح روانی برای جامعه ارزهای دیجیتال است؛ این شکست رخ داد و بیش از ۵ درصد از سرمایه بازار کریپتو از بین رفت و نزدیک به ۹۵۰ میلیارد دلار از اکوسیستم خارج شد. بنت استدلال می‌کند که یک تریلیون دلار منطقه‌ای است که سطح حمایتی حیاتی را برای کل بازار ارزهای دیجیتال ارایه می‌دهد. وی افزود: یک تریلیون دلار همچنین بیشترین میزان معامله اوایل تقویت این رمزارز در سال ۲۰۲۱ بود. بنت بیان کرد که آلت‌کوین‌ها بیشترین بار اصلاح را خواهند گرفت. این تحلیلگر ۱۵ درصد اصلاح قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کرده است که در آن دارایی به پایین‌ترین حد سالانه ۲۳هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد همچنین گفته است که آلت‌کوین‌ها می‌توانند ۲۲.۵ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند.

   پیش‌بینی‌ها از ادامه روند بیت‌کوین  چیست؟

دیوره گروپ، شرکت مشاوره مالی و مدیریت دارایی پیش‌بینی کرده است که بهای بیت‌‌کوین در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی روند صعودی به خود می‌گیرد. مدیرعامل این شرکت گفته است: «بیت‌‌کوین در حال حاضر با بازارهای جهانی سهام از جمله شاخص «S&P500» هم‌بستگی دارد. با اطمینان می‌گویم که روند نزولی اخیر بازار به کف خود نزدیک است و رشد قیمت بزودی اتفاق خواهد افتاد.» در مقابل، پیتر برنت، معامله‌گر مشهور ارزهای دیجیتال، در تازه‌ترین توییت خود پیش‌بینی کرده است بیت‌‌کوین تا اوایل سال ۲۰۲۴ به اوج جدیدی نخواهد رسید. به گفته این تحلیلگر، بیت‌‌کوین در کوتاه‌مدت نزولی باقی خواهد ماند و در واقع اگر کندل هفتگی نتواند بالاتر از اوج ۳۱ مه (۱۰ خرداد) بسته شود، ممکن است تا سطح ۱۲،۷۰۰ دلار سقوط کند. برنت همچنین افزود قیمت ۲۰،۰۰۰ دلار یک سطح حمایت بسیار قوی برای بیت‌‌کوین است و پیروی از سناریوی کاملاً نزولی احتمال کمی دارد. همچنین پیتر شیف، مدیرعامل یورو پسیفیک کپیتال، مدیر شیف گلد و یکی از منتقدان قدیمی بیت‌‌کوین، به‌تازگی نظر خود را درباره قیمت این ارز دیجیتال در کوتاه‌مدت بیان کرده است. روز گذشته از شیف سوال شد که بیت‌‌کوین ابتدا به ۲،۰۰۰ دلار سقوط می‌کند یا تا ۲۰۰،۰۰۰ دلار رشد خواهد کرد. شیف در پاسخ گفته بیت‌‌کوین به ۲،۰۰۰ دلار خواهد رسید و این تنها قیمتی است که تجربه می‌کند و هیچگاه سطح ۲۰۰،۰۰۰ دلاری را به چشم نخواهد دید.

    بیش از ۵۰۰ میلیون دلار  در بازار ارزهای دیجیتال لیکویید شد

به‌دنبال ادامه سقوط بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۷۵،۰۰۰ معامله‌گر لیکویید شده‌اند. گفتنی است مجموع سرمایه لیکوییدشده آنها به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد و بیت‌‌کوین به‌تنهایی مسوول لیکوییدشدن ۱۲۱ میلیون دلار است. علاوه بر این بزرگ‌ترین سفارش لیکوییدشده متعلق به یک معامله‌گر در صرافی بای‌بیت با ضرری ۴ میلیون دلاری روی بیت‌‌کوین است. موقعیت‌های لانگ (خرید) ۳۳۲ میلیون دلار از کل سرمایه لیکوییدشده را شامل می‌شوند. بیلی مارکوس، خالق دوج‌‌کوین، گفته است که در حال حاضر بازاریابی تأثیر بسیار زیادی بر ارزهای دیجیتال می‌گذارد و مردم به‌دلیل ماهیت فوق‌العاده فرار آنها، بیشتر ارزهای دیجیتال را معامله یا هولد می‌کنند. طبق گفته‌های مارکوس، ماهیت بازار ارزهای دیجیتال عمدتاً با حقایق موجود همخوانی دارد؛ زیرا اکثر سرمایه‌گذاران، ارزهای دیجیتال را به عنوان محافظی در برابر تورم نمی‌بینند و تنها به‌دنبال کسب سود از طریق نوسانات قیمتی آنها هستند. جکسون پالمر، یکی از بنیان‌گذاران دوج‌‌کوین نیز در مصاحبه با برنامه تلویزیونی پراجکت گفت که ارزهای دیجیتال تسهیل‌کننده کلاه‌برداری هستند. او در این باره گفت: «از آنجا که ارزهای دیجیتال خارج از کنترل دولت هستند و تراکنش‌های آن برگشت‌ناپذیرند. ارزهای دیجیتال واقعاً ابزاری برای کلاه‌برداران فراهم کرده‌اند که وارد این فضا شوند و بدون هیچ مزاحمتی کلاه‌برداری‌های خود را انجام می‌دهند.» پالمر همچنین اظهار داشت که او فکر می‌کرده ارزهای دیجیتال جوک هستند و به همین دلیل هیچ‌کدام از دارایی‌های دیجیتال خود را نگهداری نکرده است. گفتنی است که پالمر مدت کوتاهی بعد از شروع پروژه دوج‌‌کوین، پس‌ازاینکه از جامعه ارزهای دیجیتال ناامید شد، از این صنعت دور شد. پالمر همچنین اعتراف کرده خوشحال است که از طریق دوج‌‌کوین ثروتمند نشده است. او معتقد است که میلیونرهای ارزهای دیجیتال این واقعیت غافل هستند که افراد دیگر در حال ضرر کردن هستند و ترجیح می‌دهند به این مساله هیچ توجهی نکنند. در عین حال، موضوع استفاده از ارزهای رمزنگاری شده دیجیتال برای دوران بازنشستگی امریکایی‌ها همچنان به‌شدت مورد بحث است. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در مورد اعلام فیدلیتی برای استفاده از بیت‌کوین به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های ۴۰۱ (k) اظهار کرد: من به اکثر افراد استفاده از رمزارزها را به‌ عنوان پس‌انداز دوران بازنشستگی خود توصیه نمی‌کنم، این سرمایه‌گذاری بسیار مخاطره‌آمیز است. اعلام فیدلیتی به دنبال دستورالعملی بود که توسط وزارت کار (DOL) صادر شد و به مدیران طرح ۴۰۱ (k) در مورد مجاز کردن ارزهای دیجیتال در برنامه‌های بازنشستگی هشدار داد. فیدلیتی یکی از بزرگ‌ترین مدیران طرح ۴۰۱ (k) است. علی خاور، معاون وزیر در امور امنیت مزایای کارکنان هم گفت: وزارت کار نگرانی شدیدی نسبت به کار فیدلیتی دارد. وی تاکید کرد: ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند خطرات جدی برای پس‌انداز بازنشستگی ایجاد کنند.

 

ارسال نظر