دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۵:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۸۹۶۶۶

قانون حق تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی در نیویورک

مجلس ایالت نیویورک امریکا برای نخستین‌بار لایحه «حق تعمیر» که شامل دستگاه‌های الکترونیکی نیز می‌شود را تصویب کرد. به گزارش مهر به نقل از ورج، این اقدام که «قانون تعمیر عادلانه (Fair Repair Act)» نام گرفته تمام تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی داخل ایالت مذکور را مجبور می‌کند تا ابزار، قطعات و دستورالعمل تعمیر را برای مصرف‌کنندگان و همچنین تعمیرگاه‌های مستقل فراهم کنند. اکنون که مجلس ایالتی این قانون را تصویب کرده، کتی هوچول فرماندار نیویورک نیز باید آن را امضا کند تا اجرایی شود. البته پیش بینی می‌شود فرماندار از این قانون پشتیبانی کند. اقدام مذکور یک سال پس از تصویب اجرایی خواهد شد. گروه‌های مختلف از جمله iFixit از این قانون پشتیبانی کرده و آن را گام بزرگی خوانده‌اند. در پست وبلاگی این گروه آمده است: تصویب این لایحه به معنای آن است که تعمیر دستگاه‌ها ارزان‌تر و ساده‌تر خواهد بود. مردم می‌خواهند دستگاه‌هایشان را خودشان ترمیم کنند. قبلا تولید‌کنندگان می‌توانستند مصرف‌کنندگان را مجبور کنند فقط از خدمات فروشگاه‌های مجاز خود استفاده کنند، اکنون آنها نیز باید رقابت کنند. قانون مذکور در حالی تصویب شده که دولت فدرال فشار زیاد و مداومی برای احقاق حق مصرف‌کننده جهت تعمیر و احیای کالاهای که خریده‌اند، وارد کرده است. جو بایدن رییس‌جمهور امریکا سال گذشته یک دستور اجرایی صادر کرد که طبق آن کمیسیون فدرال تجارت امریکا (FTC) ملزم شد حقوق تعمیر را اجرایی کند. البته نیویورک نخستین ایالتی نیست که حق تعمیر را تصویب می‌کند، بلکه نخستین ایالتی است که چنین لایحه‌ای را به‌طور وسیع برای دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌گیرد. پیش از این قانونی در ایالت ماساچوست وضع شد که تمرکز آن روی داده‌های خودروها بود. سال گذشته نیز ایالت کلورادو لایحه‌ای را برای تضمین حق تعمیر ویلچرهای برقی تصویب کرد.

توافق اتحادیه اروپا درباره درگاه شارژ یکسان برای دستگاه‌ها

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و قانونگذاران این منطقه تصمیم دارند در ۷ ژوئن (سه شنبه هفته جاری) گردهم جمع شوند تا درباره یک پورت شارژ یکسان برای موبایل، تبلت و هدفون‌ها توافق کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این درحالی است که به گفته منابع آگاه اپل به‌شدت با این قانون مخالف است. کمیسیون اتحادیه اروپا حدود یک دهه قبل پیشنهاد کرد پورت شارژ یکسانی برای موبایل تعیین شود. این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که کاربران آیفون و اندروید درباره استفاده از شارژرهای مختلف برای دستگاه‌هایشان شکایت داشتند. آیفون با یک کابل لایتنینگ و دستگاه‌های اندروید با استفاده از اتصالات یو اس بی‌سی شارژ می‌شوند. جلسه‌ای که سه شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، در حقیقت دومین و احتمالا آخرین اجلاس درباره این موضوع است بین کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران برگزار می‌شود. همین امر نشان‌دهنده فشار زیاد برای انجام این اقدام است. چالش‌های مهمی مانند گسترش حوزه پیشنهادات برای لپ تاپ‌ها یکی از خواسته‌های مهم قانونگذاران اتحادیه اروپا است که احتمالا روی تولید‌کنندگان دستگاه‌های الکترونیکی تاثیر می‌گذارد. قانونگذاران اتحادیه اروپا تصمیم دارند سیستم‌های شارژ بی‌سیم را نیز تا ۲۰۲۵ میلادی عملیاتی کنند. از سوی دیگر دیگر کشورهای این منطقه و کمیسیون اتحادیه اروپا به دلایل فنی خواهان بازه‌ای طولانی‌تر برای اجرای اقدامات هستند.

تایوان صادرات تراشه به روسیه و بلاروس را ممنوع کرد

تایوان به تازگی ممنوعیتی بر صادرات تمام تراشه‌های مدرن به روسیه و بلاروس وضع کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، دولت این کشور دلیل اقدام خود را تداوم حمله روسیه به اوکراین عنوان کرده است. وزارت امور اقتصادی تایوان (MOEA) چند روز قبل فهرستی از تمام کالاهایی با فناوری پیشرفته منتشر کرده که صادرات آنها به روسیه و بلاروس ممنوع شده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد از آنجا که ممکن است بلاروس در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند، صادرات این محصولات جدید فناورانه به کشور مذکور ممنوع شده است. بنابراین شرکت‌هایی که در این دو کشور فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند برخی محصولات نیمه رساناها مانند میکروپردازشگرها یا حتی مدارهای میکرو را بخرند. این اقدام شامل محصولاتی می‌شود که عملکرد سرعت آنها ۵ گیگافلاپ یا بیشتر یا نرخ فرکانس آنها بالاتر از ۲۵MHz است. همچنین روسیه و بلاروس نمی‌توانند به فناوری نوینی دست یابند که در تایوان ساخته می‌شود. تایوان علاوه بر تراشه‌های مدرن، تجهیزات مربوط به تولید تراشه را به این کشورها نمی‌فروشد. به عبارت دیگر روسیه و بلاروس نمی‌توانند به تجهیزاتی دست یابند تا تراشه‌های مخصوص خود را بسازند. این روند شامل تجهیزاتی برای تولید ویفر، اسکنر و حتی میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی است.

 

ارسال نظر