۶۷ درصد کسب وکارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۳:۳۶:۵۷
کد خبر: ۱۸۹۶۰۸

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه اروپا در زمینه رایانش ابری انجام شده، گفت: ۶۷ درصد کسب‌وکارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند و در ایران نیز طی پژوهشی، مشخص شد میزان آشنایی کسب‌وکارها با حوزه رایانش ابری بسیار کم است. رویداد «رایانش ابری، دولت الکترونیک و هوشمندسازی کسب‌وکارها» توسط کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد. در این رویداد، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه اروپا در زمینه رایانش ابری انجام شده بود، گفت: بر اساس این مطالعه اعلام شده است که ۶۷ درصد کسب‌وکارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند. در ایران نیز طی پژوهشی که روی ۴۰۰۰ نفر انجام شده بود، مشخص شد میزان آشنایی کسب‌وکارها با حوزه رایانش ابری بسیار کم است. وی با بیان اینکه استفاده از مراکز خدمات داده و رایانش ابری صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها ایجاد می‌کند، تأکید کرد: در عین حال در این زمینه به قوانینی که امنیت نگهداری و حفظ اطلاعات را مورد توجه قرار دهد، نیاز مبرمی داریم. نکته دیگری که در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید در تمامی ادارات و موسسات خصوصی، نحوه‌‎ی استفاده از این خدمات را جا انداخته و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با اعلام اینکه نیاز است میثاقی با یکدیگر ببندیم، افزود: اول اینکه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط در وزارتخانه‌ها را برای استفاده از خدمات مراکز داده و ابری توانمند کنیم. دوم اینکه ایین‌نامه‌ها و قوانین حمایتی در این زمینه ایجاد کنیم و سوم اینکه شرکت‌های رایانش ابری را توانمند‌سازیم.

   اول فرهنگ‌سازی، بعد تنظیم‌گری

محمدرضا قلعه‌نویی - عضو هیات‌مدیره‌، رییس رسته خدمات فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری - نیز طی سخنانی گفت: از حدود سال 1387 که موضوع مراکز داده مطرح شد، این حوزه با دغدغه‌های متعددی نظیر تنظیم‌گری، تعرفه‌گذاری، خدمات قابل ارایه و استانداردهای مرتبط با آن مواجه بود و رفته‌رفته با ظهور و بروز خدمات نوین همچون رایانش ابری، شبکه‌های توزیع محتوا و دیگر فناوری‌های روز دنیا موارد فوق اهمیت ویژه‌تری پیدا کرد. او ادامه داد: مبحث محاسبات ابری از حدود ۲۰ سال پیش در دنیا مطرح شد و حجم درآمدی حدود ۶۸۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ برای آن پیش‌بینی شده است. اما علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها و خدمات مناسب در کشور این حوزه هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده و کماکان با محدودیت‌هایی در بهره‌برداری آن در سازمان‌های دولتی و برخی شرکت‌های خصوصی مواجه است. در این زمینه خلاء‌هایی در ایران وجود دارد، در گام اول به فرهنگ‌سازی جدی در این زمینه هم در بخش خصوصی و هم در بخش حاکمیتی نیاز داریم. این فرهنگ‌سازی باید از خود ما آغاز شود و پس از آن گام‌های دیگری از جمله استانداردسازی و تنظیم‌گری دنبال شود. عضو هیات‌مدیره نصر تهران ضمن معرفی اجمالی سازمان متبوع خود گفت: ما به عنوان نماینده حدود ۲۰ هزار عضو در نصر کشور و حدود ۸۰۰۰ عضو در نصر تهران در اینجا حضور داریم. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در حوزه‌‎های سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین فناوری‌های مالی در قالب ۲۲ کمیسیون وجود دارد و امیدواریم مسیری که در زمینه خدمات مراکز داده و رایانش ابری آغاز کرده‌ایم، ادامه‌دار باشد.

   رایانش ابری چیست؟

پس از سخنرانی‌های آغازین، پنلی آموزشی با عنوان «مفاهیم رایانش ابری، ویژگی‌ها، مدل‌های خدمات و ...» توسط رضا حیدری، یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات ابری ارایه شد. در این پنل او به ارایه تعریفی از رایانش ابری پرداخت و گفت: رایانش ابری مدلی است که در آن دسترسی به فضای مشترکی از منابع پردازشی قابل تنظیم (شبکه‌ها، سرورها، ذخیره‌سازها، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) به راحتی، از همه جا و طبق درخواست استفاده‌کننده فراهم شده است. او با بیان اینکه هر فردی می‌تواند از سرویس رایانش ابری استفاده کند، تأکید کرد: این موضوع صرفا به صنف فناوری اطلاعات محدود نیست و تمامی اصناف و صنایع توانایی بهره‌مند شدن از این سرویس را دارند و می‌توانند به وسیله آن هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری از سیستم‌های رایانه‌ای خود را تا حد زیادی کاهش دهند. حیدری با مرور تاریخچه ظهور رایانش ابری، ویژگی‌‎های اصلی رایانش ابری را برشمرد: سرویس‌دهی براساس تقاضا، دسترسی به شبکه گسترده، ادغام منابع، قابلیت انعطاف سریع؛ به شکلی که در صورت نیاز سرویس‌دهنده میزان سرویس‌دهی را بنا به در خواست مشتری بیشتر یا کمتر کند و قابلیت اندازه‌گیری و محاسبه دقیق هزینه استفاده از رایانش ابری بسته به اندازه استفاده سرویس‌گیرنده.

 

ارسال نظر