بهبود آهسته قیمت‌ها یا بار دیگر سقوط؟

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۰۴:۳۳:۲۶
کد خبر: ۱۸۹۱۷۴
بهبود آهسته 
قیمت‌ها یا بار دیگر سقوط؟

 حمایت از قیمت بیت‌کوین در حوالی ۲۸,۵۰۰ دلار موجب رشد قیمت و عبور از مقاومت ۲۹,۵۰۰ دلاری شد.

اگرچه بیت‌کوین بار دیگر به بالای محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار بازگشته است با این حال برای حفظ این روند نیازمند شکست مقاومت‌های ۳۰,۵۰۰ دلاری و ۳۱,۲۰۰ دلاری خواهد بود.

هرچند هم‌زمان با کاهش قیمت و افزایش احساس ترس در بازار، بخشی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین که احتمالاً تاب‌آوری کمتری هم دارند، پس از مدت قابل‌توجهی تصمیم به فروش گرفته‌اند. پس از اصلاح قیمت، بار دیگر از بیت‌کوین در محدوده ۲۸,۵۰۰ دلار حمایت شد و بهبود قیمت تا آن‌جا رخ داد که مقاومت ۳۰,۰۰۰ دلاری نیز شکسته شد. اگر روند هم‌چنان صعودی باشد، اولین مقاومت روبروی آن، در محدوده ۳۰,۵۰۰ دلار ظاهر می‌شود. 

مقاومت‌های کلیدی بعدی هم‌چنان نزدیک به سطوح ۳۱,۲۰۰ و ۳۱,۵۰۰ دلار خواهد بود. اما اگر بیت‌کوین روندی نزولی داشته باشد، اولین حمایت در سطح ۲۹,۸۵۰ دلار قرار دارد. حمایت کلیدی بعدی نزدیک به سطح ۲۹,۵۰۰ دلار خواهد بود و در صورت شکسته‌شدن این حمایت ریزش بیت‌کوین احتمالا اساسی خواهد بود.

اتریوم نیز وضعیتی مشابه با بیت‌کوین داشت و توانست به بالاتر از ناحیه ۱,۹۵۰ دلار برسد. در ادامه روند افزایش قیمت حفظ شده و مقاومت ۲,۰۰۰ دلاری نیز از پیش رو برداشته شد. قیمت اتریوم نسبت به دیروز و همچنین نسبت به هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است. اگر روند پیش روی قیمت صعودی باشد، اولین مقاومت در ناحیه ۲,۰۵۰ دلار قرار خواهد گرفت و مقاومت کلیدی بعدی نزدیک به ۲,۱۲۰ دلار خواهد بود. در صورت شکسته‌شدن این مقاومت، روند صعود اتریوم شدت خواهد گرفت. 

با فرض نزولی‌بودن بازار، اولین حمایت در محدوده ۱,۹۵۰ دلار و دومین حمایت در ۱,۹۰۰ دلار خواهد بود که شکسته‌شدن آن ممکن است عواقبی شدیدتر برای دارندگان اتریوم در پی داشته باشد. همچنین بسیاری از آلت‌کوین‌های بازار بیش از ۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. از میان آنها قیمت کازماس با افزایش حدود ۱۲ درصد طی شبانه روز گذشته رشد خوبی را به ثبت رساند. قیمت این ارز دیجیتال نسبت به هفته گذشته نیز ۱۶ درصد افزایش داشته است.

  با افزایش احساس ترس، سرمایه‌گذاران ضعیف در حال خروج از بازار هستند

یک شاخص درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد هم‌زمان با کاهش قیمت و افزایش احساس ترس در بازار، بخشی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین که احتمالاً تاب‌آوری کمتری هم دارند، پس از مدت قابل‌توجهی تصمیم به فروش گرفته‌اند. به گزارش یوتودی، بیت‌کوین همچنان نزدیک به سطح 000/30 دلار معامله می‌شود و فاصله چندانی با پایین‌ترین محدوده قیمتی یک سال گذشته خود ندارد. با وجود اینکه اشباع فروش به‌وضوح در نمودار قیمت بیت‌کوین دیده می‌شود، فروش اخیر باعث شده است روند نزولی کوتاه‌مدت بیت‌کوین گسترده‌تر شود. 

در حالی که بیت‌کوین همچنان با قیمت‌هایی کمتر از 000/30 دلار معامله می‌شود، دو شاخص کلیدی از احتمال رسیدن این ارز دیجیتال به کف قیمتی‌اش خبر می‌دهند. یک اینکه شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال به سطح ۲۶ ماه پیش رسیده است.

با وجود اینکه در روز‌های گذشته بازار ارزهای دیجیتال با جهشی کوتاه روبرو شد، همچنان از اوج قیمت خود فاصله زیادی دارند. هم‌زمان با تشدید احساس‌تر در بازار، شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال روز گذشته به عدد ۸ سقوط کرد که نشان‌دهنده «ترس بسیار شدید» بین سرمایه‌گذاران است. علی مارتینز، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، گفته است شاخص ترس و طمع بازار به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به ۲ سال گذشته رسیده است.

مارتینز می‌گوید این معیار دقیقاً همان احساساتی را نشان می‌دهند که در جریان سقوط سنگین ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) در بازار وجود داشت. بیت‌کوین در مارس ۲۰۲۰ با تقریباً ۶۳ درصد افت از سطح 504/10 دلار تا ناحیه 800/3 دلار سقوط کرد و سپس روند صعودی خود را در ماه‌های بعدی از سر گرفت. «ترس شدید» کنونی ممکن است باعث جذب خریدارانی شود که مدت‌هاست منتظر افت بیش از حد قیمت بوده‌اند تا با خرید ارزهای دیجیتال آنها را برای بلندمدت نگهداری کنند. گفتنی است شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال اکنون به سطح ۱۳ درصد رسیده است.

  بخشی از سرمایه‌گذاران  از روند بازار ترسیده‌اند

پلتفرم تحلیلی سانتیمنت با انتشار گزارشی در توییتر عنوان کرده است آن دسته از آدرس‌های بیت‌کوین که مدتی طولانی غیرفعال بوده‌اند، در هفته گذشته فعال‌تر شده‌اند که به رشد شاخص جابه‌جایی توکن‌های ساکن (Age Consumed) واحدهای بیت‌کوین منجر شده است. این شاخص در واقع نشان می‌دهد که چه مقدار بیت‌کوین پس از گذشت مدتی طولانی از آخرین جابه‌جایی خود دوباره به یک آدرس دیگر منتقل می‌شوند. معمولاً رشد شاخص جابه‌جایی توکن‌های ساکن هم‌زمان با کاهش قیمت، نشان‌دهنده خروج افراد ضعیف یا ریسک‌گریز از موقعیت‌های معاملاتی‌شان است. از شاخص جابه‌جایی توکن‌های ساکن برای مشاهده تغییر جهت قیمت بیت‌کوین در میان‌مدت و بلند‌مدت استفاده می‌شود. این شاخص که پلتفرم سانتیمنت آن را منتشر کرده است، برای به دست‌آوردن عدد دقیق، تعداد بیت‌کوین‌هایی را که پس از مدتی به آدرس دیگری منتقل شده‌اند در مدت زمانی که از آخرین انتقالشان می‌گذرد، ضرب می‌کند.

  شاخص ترس و طمع به پایین‌ترین  سطح از زمان همه‌گیری کرونا رسید

شاخص «ترس و طمع» ارزهای دیجیتال در حالی به ۸ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان محسوب می‌شود. برخی از تحلیلگران نیز تصور می‌کنند، بیت‌کوین می‌تواند بازیابی قیمت خود را از همین نقطه آغاز کند. قیمت بیت‌کوین در حالی تا سطح 750/30 دلار رشد کرد که برخی از معامله‌گران انتظار دارند بازار این ارز دیجیتال بتواند از سقوط دوباره قیمت به سطوح اوج تاریخی سال ۲۰۱۷، یعنی 000/20 دلار اجتناب کند. در حالی که برخی از معامله‌گران نگرانند اصلاح عمیق بازار، قیمت بیت‌کوین را به سطحی پایین‌تر از کف ۱۰ ماه اخیر که در هفته گذشته شاهد آن بودیم برساند، کریدبل کریپتو از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال، دیدگاهی خوش‌بینانه را مطرح کرده است.

او با استناد به رفتارهای قیمتی بیت‌کوین در گذشته، گفته است این ارز دیجیتال تمایل کمی به آزمایش حمایت 000/20 دلاری دارد. او می‌گوید: «پیش‌بینی قیمت 000/13 یا 000/14 دلاری برای بیت‌کوین با این استدلال که چرخه‌های نزولی قبلی با کاهش ۸۰ درصدی قیمت از اوج همراه بوده‌اند، یک فرض مهم دیگر را مطرح می‌کند؛ اینکه 000/65 دلار اوج چرخه صعودی قبلی بوده است.

این همان تصوری است که وقتی بیت‌کوین در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) به 000/30 دلار رسیده بود داشتیم؛ اما ۳ ماه پس از آن بیت‌کوین به اوج تاریخی جدید خود در 000/65 دلار رسید.» به نظر می‌رسد برخی از سرمایه‌گذاران از قبل خود را برای سقوط بیت‌کوین به سطوح پایین‌تر آماده کرده باشند و مایکرواستراتژی هم که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار سازمانی این ارز دیجیتال محسوب می‌شود، گفته آماده است با کاهش قیمت به نزدیکی 000/21 دلار اقدام به خرید واحدهای جدید کند و مانع سقوط بیشتر بیت‌کوین شود.

کریدبل کریپتو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بیت‌کوین سقوط سال ۲۰۱۹ خود را از اوج 000/14 دلاری به 600/3 دلار، تکرار کند یا خیر، گفت: «انتظار چنین اتفاقی را ندارم؛ با این حال، آیا ممکن است شاهد چنین سقوطی باشیم؟ جواب بله است؛ اما همانطور که قبلاً گفتم، از آنجا که در گذشته قیمت هرگز اوج تاریخی قبلی خود را به عنوان حمایت آزمایش نکرده است، به نظرم چنین اتفاقی بسیار غیرمحتمل خواهد بود.»

مایکل ون دپوپ، تحلیلگر وب‌سایت‌کوین تلگراف، به این موضوع اشاره کرده که ممکن است با پایان روند صعودی شاخص دلار (که ارزش دلار ایالات متحده را با دیگر ارزهای فیات مطرح جهان مقایسه می‌کند) فرصتی برای رشد دارایی‌های ریسکی، مانند ارزهای دیجیتال فراهم شود.

او پیش‌بینی کرده است که شاخص دلار می‌تواند از اوج ۱۲ ساله خود در سطح ۱۰۵، به‌سمت پایین حرکت کند. ون دپوپ گفته است: «درباره وضعیت کنونی شاخص دلار تصور می‌کنم که طبق این سناریو پیش برویم؛ فرض من این است که با آغاز یک حرکت اصلاحی در این شاخص و افزایش فشار عرضه، از اوج‌های فعلی فاصله بگیریم. فکر می‌کنم پس از شکسته‌شدن حمایت سطح ۱۰۳.۷ هم فشار نزولی این شاخص بیشتر شود و در نتیجه دارایی‌های ریسکی رشد کنند.»  این در حالی است که آمارهای مربوط به احساسات بازار نشان می‌دهند اکثر معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است در ادامه هر اتفاقی رخ دهد و گرایش آنها بیشتر به‌سمت کاهش قیمت‌هاست.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال که از آن برای سنجش احساسات بازار استفاده می‌شود، امروز به ۸ درصد رسیده است که پایین‌ترین سطح از ۲۸ مارس ۲۰۲۰ (۹ فروردین ۱۳۹۹) محسوب می‌شود؛ درست دو هفته پس از آنکه قرنطینه سراسری به‌خاطر پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز شد. در آن زمان هم بیت‌کوین مانند امروز، در حال بازیابی ارزش خود از کفی قیمتی‌اش بود. گفتنی است بیت‌کوین اکنون با قیمت 500/3 دلار معامله می‌شود و با کف 400/25 دلاری خود در هفته گذشته حدود ۲۰ درصد فاصله دارد.

 

ارسال نظر