اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۰۲:۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۸۹۰۷۱

یک‌سوم خدمات دستگاه‌ها تا شهریورماه، غیرحضوری می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در آستانه بهره‌برداری است، گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، تمام دستگاه‌ها باید تا شهریورماه پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی و حداقل یک‌سوم از خدمات خود را از این طریق و به صورت کاملا غیرحضوری و برخط ارایه کنند. ‌به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در اینستاگرام نوشت: در هفته ارتباطات و در آستانه روز جهانی ارتباطات هستیم. روزی که فصل مشترک حوزه رسانه و حوزه ارتباطات است. ماموریت مهم ما در این دوره توسعه فناوری‌های نوین برای ارایه خدمات جدید و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی مردم است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات و طرح شبکه فیبرنوری تا درب منازل و محل کسب‌وکارها آرزوی چندین‌ساله و از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات است که به سرعت پیش می‌رود. پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نیز در آستانه بهره‌برداری است و تاکنون ۱۰ دستگاه به آن متصل شده‌اند. در این پنجره احراز هویت اشخاص به صورت آنلاین و در کسری از دقیقه انجام می‌شود و نیاز به تکرار هویت مجدد در دفعات بعدی ندارد. زارع‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال جاری، تمام دستگاه‌ها باید تا شهریورماه پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی و حداقل یک سوم از خدمات خود را از این طریق و به صورت کاملا غیرحضوری و برخط ارایه کنند. پس این مساله باید تبدیل به مطالبه عمومی شود و رسانه‌ها از دستگاه‌هایی که خدمات خود را در این پنجره ارایه نکردند مطالبه و پیگیری کنند. شفافیت، حذف امضاهای طلایی، مردمی شدن دولت و تسهیل کار مردم از مزیت‌های پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است. وی همچنین بیان کرد: وزارت ارتباطات برنامه‌های ویژه‌ای هم در حوزه فضایی دارد؛ برنامه‌های متعددی برای توسعه ماهواره‌ها و ماهواره‌برهای بومی و نیز توسعه خدمات فضاپایه که به مرور اخبار خوش آن اعلام خواهد شد.

نصب بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی مخابرات گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در کشور نصب شده است و هفت درصد این مبلغ باید برای نگهداری تجهیزات صرف شود. شبکه ارتباطی کشور برای به‌روزرسانی و بهبود فعالیت به این بودجه نیاز دارد. به گزارش ایرنا، مجید سلطانی در آیین رونمایی از 2800 طرح مخابراتی در کشور اظهار داشت: توسعه شبکه ارتباطی ثابت در سال جاری به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. اگر این منابع تزریق نشود نمی‌توان انتظار داشت که اینترنت آن‌طور که مورد انتظار است، سرعت بگیرد و به کیفیت آن افزوده شود. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: برای افتتاح این پروژه‌ها بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما این سرمایه‌گذاری فقط در بخش ثابت و زیرساختی انجام شده و در بخش سیار و توسعه این بخش به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. وی بیان‌داشت: توسعه ارتباطات ثابت کشور در حوزه وویس و دیتا، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد و دولت و مجلس با سیاست‌گذاری‌های مشخص از این مساله حمایت خواهند کرد. انتظار ما این است که در آینده نزدیک بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه زیرساختی و توسعه ثابت را افتتاح کنیم که این سرمایه‌گذاری‌ها حوزه اینترنت ثابت کشور را دچار تحول خواهد کرد.

استفاده کاربران از پهنای باند روزانه ۳۳  درصد افزایش یافت

سلطانی در ادامه گزارشی از ارتباطات ثابت در کشور ارایه داد و گفت: ترافیک روزانه استفاده کاربران از پهنای باند ۳۳ درصد شده داشته و رکورد ۱۵ هزار و ۵۰۷ ترابایت استفاده از پهنای باند را زده است. وی با تاکید بر اینکه سهم مخابرات از بازار  ADSL و فیبرنوری (FTTH) در سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است، افزود: ۳۸ درصد رشد درآمد مخابرات از پهنای باند است و در این مدت ۴۰۷ هزار مشترک فعال به باند پهن ثابت پیوسته‌اند. مدیرعامل شرکت ملی مخابرات با تاکید بر اینکه اصلاح تعرفه باید در این حوزه انجام شود، افزود: با وجود ثبات در تعرفه‌ها، شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۰ در بخش تلفن ثابت ۶۸۲ هزار و ۹۱۴ دایری داشته و در بخشADSL گذشته به یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ پورت رسیده است. سلطانی با بیان اینکه هزینه‌های نگهداری از تجهیزات مخابراتی بسیار بالا است، تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در کشور نصب شده و هفت درصد این مبلغ باید برای نگهداری تجهیزات صرف شود. وی ادامه‌داد: شبکه ارتباطی کشور برای به‌روزرسانی و بهبود فعالیت به هزینه‌ کردن این مبلغ نیاز دارد. مخابرات تا حد ممکن در بخش توسعه و نگهداری از تجهیزات هزینه کرده است، اما برای بهبود در این فرآیند و رشد در به‌روزرسانی شبکه‌ای که ۲۴ ساعته در هفت روز هفته کار می‌کند باید تعرفه‌ها تغییر کند.

 

ارسال نظر