احیای نسبی ارز ها ی دیجیتال

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۰۲:۲۹:۲۸
کد خبر: ۱۸۸۹۱۴
احیای نسبی ارز ها ی دیجیتال

بیت‌کوین از صبح روز گذشته توانسته خود را از قیمتی زیر ۳۰هزار دلار به نزدیکی ۳۲هزار دلار برساند و هم‌زمان با آن، وضعیت بازار هم آرام‌تر شده است. اکنون برخی از تحلیلگران می‌گویند بیت‌کوین می‌تواند در روزهای آینده خود را تا ۳۵هزار دلار بالا بکشد.

صبح روز سه‌شنبه بیت‌کوین برای اولین‌بار در ۱۰ ماه گذشته به زیر ۳۰هزار دلار سقوط کرد که به‌عقیده برخی از کارشناسان دلیل اصلی آن آشفتگی شبکه تِرا (Terra) و سقوط قیمت استیبل‌کوین «UST» است. قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه در پایین‌ترین سطح به 700/29 دلار رسید. آخرین باری که قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۰هزار دلار سقوط کرده بود به ژوییه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) بازمی‌گردد.

سقوط صبح روز سه‌شنیه قیمت هم در حالی اتفاق افتاد که بازار جهانی سهام سقوط کرد و هم‌زمان با آن قیمت ‌UST، استیبل‌کوین دلاری شبکه ترا هم با ریزشی غیرعادی به ۰.۶۵ دلار سقوط کرد، همچنینUST این هفته با فروش گسترده‌ای مواجه شد که بنیاد لونا را مجبور کرد ۷۵۰ میلیون دلار از ذخایر بیت‌کوین خود را برای حفظ ارزش این استیبل‌کوین استفاده کند. این اقدامات اولیه که در قالب افزایش نقدینگی پشتوانه UST بود، کافی نبود و قیمت این استیبل‌کوین در پایین‌ترین سطح به ۰.۶۵ دلار رسید.

پس از این اتفاق شایعات درباره سقوط قیمت UST به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد؛ با این حال، دو کوان، هم‌بنیان‌گذار تِرا، پس از اعلام خبر استفاده از ذخایر بیت‌کوین بنیاد لونا برای حفظ ارزش UST، واکنش خاصی از خود نشان نداد. تنها واکنش او پس از انتشار این خبر، این بود که توییت خوزه ماکدو، یکی از مدیران موسسه دلفی ونچرز، درباره شرایط پیش‌آمده را ریتوییت کرد. مکادو گفته بود که اقدامات اضطراری ترا می‌تواند در نهایت به تمرکززدایی بیشتر UST، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین غیرمتمرکز دلاری بازار منجر شود.

او در توییت خود نوشته بود: «افراد مخالف، از این اتفاق به‌خاطر تمرکزگرایی ایجادشده انتقاد خواهند کرد و فعلاً حق با آنهاست. ذخایر بنیاد لونا که از بیت‌کوین، لونا، اولنچ، تتر و یو‌اس‌دی‌کوین تشکیل شده است UST را قوی‌تر و البته به‌طور موقت متمرکزتر کرده است.

داده‌های مربوط به کیف پول بنیاد لونا هم این انتقال را تأیید می‌کنند و آن‌طور که پیداست موجودی این کیف پول از ۷۰هزار واحد بیت‌کوین (۲.۲۳ میلیارد دلار) به صفر رسیده است. بنیاد لونا گفته است هیچ‌یک از بیت‌کوین‌هایی را که قبلاً خریداری کرده نفروخته و قول داده است که جامعه این ارز دیجیتال را در جریان جزییات قرار دهد.

    بیت‌کوین می‌تواند در این وضعیت  تا ۳۵هزار دلار رشد کند؟

بیت‌کوین روز گذشته موفق شد خود را از کف 700/29 دلاری صبح روز گذشته به نزدیکی ۳۲هزار دلار برساند. برخی در این کف قیمتی اقدام به خرید کردند که یکی از آنها دولت السالوادور است. به‌گفته نجیب ابوکیله، رییس‌جمهور السالوادور، این کشور ۵۰۰ بیت‌کوین در قیمت 744/30 دلار خریداری کرده است. مایکل ون دپوپ، تحلیلگر وب‌سایت‌کوین تلگراف، گفته است: «نمی‌دانم بازار قرار است تا چه اندازه اصلاح شود و UST دارد به‌نوبه خود روی سقوط قیمت تأثیر می‌گذارد. تنها چیزی که می‌دانم این است که افت قیمت UST یک مساله موقتی است و این‌طور فکر می‌کنم که بیت‌کوین در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده با قیمتی حدود ۳۵هزار دلار معامله خواهد شد. مشکل UST تاکنون به‌طور کامل برطرف نشده است و این استیبل‌کوین همچنان با ۸ درصد اختلاف از دلار امریکا معامله می‌شود. لونا هم که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ درصد از ارز ش خود را از دست داده است، اکنون حوالی ۳۳ دلار نوسان می‌کند. نتایج یک نظرسنجی توییتری با ۱۵هزار شرکت‌کننده نشان می‌دهد که ۶۰ درصد افراد انتظار دارند ارزش UST مجدداً به یک دلار برسد.

    نگهداری بیت‌کوین در صرافی‌ها  باعث کاهش قیمت می‌شود

یکی از تحلیلگران ارزهای دیجیتال ادعا کرده است که اگر سرمایه‌گذاران بیت‌کوین‌های خود را در صرافی‌ها نگهداری کنند، این مراکز تبادلاتی می‌توانند بیت‌کوین‌های آنها را به شخص دیگری بفروشند. در این حالت با افزایش عرضه بیت‌کوین، قیمت این ارز دیجیتال کاهش می‌یابد. هک و نقص‌های امنیتی از جمله خطراتی هستند که نگهدارندگان بیت‌کوین در صرافی‌های متمرکز را تهدید می‌کنند. یکی از تحلیلگران ادعا کرده است که نگهداری بیت‌کوین در صرافی‌ها باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود. روفاس کامائو پژوهشگر و تحلیلگر ارزهای دیجیتال در اسکوپ مارکتس کنیا، توضیح داده است که چگونه به نظر او نگه داشتن بیت‌کوین در صرافی‌ها باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود. او باور دارد که خرید بیت‌کوین در صرافی‌ها فقط نوعی از خرید‌های من به شما بدهکارم یا IOU است، ‌‌IOUها اسنادی غیررسمی هستند که بدهی یک فرد یا مجموعه را به دیگری تصدیق می‌کنند. کامائو این نوع از بیت‌کوین‌ها را با نام «بیت‌کوین‌های کاغذی» توصیف می‌کند. 

او در ارتباط با این موضوع گفته است: «اگر بیت‌‌کوین را از صرافی بخرید، در اصل دارید بیت‌کوین کاغذی می‌خرید؛ نوعی خرید IOU از صرافی‌ها که به محض آنکه تصمیم می‌گیرید بیت‌‌کوین خود را به خارج از صرافی منتقل کنید، آن را تسویه می‌کنند. به همین دلیل است که کارمزد برداشت از صرافی‌ها بسیار زیاد است.» کامائو به این نکته اشاره کرده است که صرافی‌ها از روش‌های زیادی استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بیت‌کوین‌های خود را برداشت نکنند. کارمزدهای بالا هم یکی از این روش‌هاست. از سوی دیگر، صرافی‌ها با ارایه خدماتی مانند سهام‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به نگهداری بیت‌کوین‌هایشان در صرافی‌ها تشویق می‌کنند. طبق گفته‌های کامائو، دلیل تشویق سرمایه‌گذاران این است که صرافی‌ها بتوانند بیت‌کوین‌های معامله‌گران را به خریداران دیگر بفروشند. از طرفی صاحبان بیت‌کوین‌های کاغذی هم از دریافت بازدهی سالانه خود راضی هستند. به‌ این دلیل کامائو ادعا می‌کند سرمایه‌گذارانی که بیت‌کوین می‌خرند و آن را در صرافی‌ها نگه می‌دارند، دچار ضرر می‌شوند؛ چراکه این فرآیند باعث می‌شود صرافی‌ها بتوانند بیت‌کوین کاغذی بیشتری چاپ کنند و در نتیجه با افزایش عرضه بیت‌کوین، قیمت آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل، او از کاربران خواسته‌ است که دارایی‌هایشان را از صرافی‌ها دور نگه دارند. او عقیده دارد اگر سرمایه‌گذاران می‌خواهند دنیا را با بیت‌کوین تغییر دهند بهتر است این کار را با بیت‌کوین واقعی‌شان انجام دهند، نه با بیت‌کوین کاغذی. با آنکه بسیاری از صحبت‌های کامائو را در توییتر لایک و بازتوییت کرده‌اند، اما همه افراد نیز با گفته‌های او موافق نبودند. یکی از کاربران توییتر با نام مستعار  «Koning_Marc» به کامائو پاسخ داده است که صحبت‌های او در بهترین حالت تنها «حدس و گمان غیرواقع بینانه» محسوب می‌شود. علاوه بر این، فیلیپ انسیناس، یکی دیگر از کاربران توییتر، نیز به گفته‌های او پاسخ داده است.

این کاربر می‌گوید اگر چنین موضوعی حقیقت داشته باشد، صرافی‌ها می‌توانند بیت‌کوین را بدون داشتن آن بفروشند به همین علت چنین چیزی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. با این حال، صرافی‌های ارزهای دیجیتال چنین اقدامی را انکار نکرده‌اند. اریک هی، رییس ال‌بنک، به‌کوین تلگراف گفته‌ ‌است صرافی‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند، تنبیه خواهند شد. او توضیح داده‌ است: «بازار به صرافی‌هایی که بیت‌کوین‌های کاربرانشان را می‌فروشند، درس عبرت خوبی می‌دهد؛ زیرا آنها نمی‌توانند بیت‌کوینی را که فروخته‌اند، بازخرید کنند. چنین مبادلاتی به‌طور قطع شکست خواهند خورد.» او همچنین توضیح داده‌ است که صرافی‌های ارزهای دیجیتال که در حال رشد و شکوفایی هستند، از معتقدان راسخ ارزهای دیجیتال هستند. آنها معتقدند بیت‌کوین می‌تواند به قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد و در نتیجه، به جای کارهای مشکوک مانند فروش بیت‌کوین‌های دیگران، خودشان این ارز دیجیتال را می‌خرند. تاکنون تنها صرافی بایننس به این موضوع واکنش نشان داده‌ است. سخن‌گوی این صرافی در بیانیه‌ای به‌کوین تلگراف گفته‌ است که صرافی‌های ارزهای دیجیتال اجازه ندارند سرمایه کاربران خود را بدون رضایت آنها انتقال دهند. او درباره صرافی بایننس گفته‌ است که این شرکت با دارایی کاربران موقعیت‌های معاملاتی باز نمی‌کند و ارزهای دیجیتال کاربران را در امنیت کامل و در کیف پول‌های سرد آفلاین درون صرافی ذخیره و نگهداری می‌کنند.

 

ارسال نظر