ویژه

۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۰۲:۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۸۸۷۱۰

بسته مکالمه و اینترنت ویژه همراه اول به مناسبت عید فطر

بسته ترکیبی ویژه همراه اول به مناسبت عید فطر معرفی شد

 به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول به مناسبت «عید سعید فطر» برای تمامی مشترکان دایمی، اعتباری و انارستان بسته ترکیبی با تخفیف ویژه در نظر گرفت. این بسته ترکیبی برای مشترکان دایمی و اعتباری شامل «۳ گیگابایت اینترنت و ۳ ساعت مکالمه درون شبکه به مدت 3 روز» است که متقاضیان می‌توانند با شماره‌گیری کددستوری «ستاره 100 ستاره 67 مربع نسبت به خریداری آن با قیمت ویژه 10 هزار تومان اقدام کنند. مشترکان انارستان نیز می‌توانند همین بسته را با شماره‌گیری کد دستوری «ستاره 100 ستاره 6671 مربع» و با قیمت ویژه 5 هزار تومان خریداری کنند. مدت زمان فعالسازی این بسته‌های ترکیبی ویژه عید فطر از روز شنبه 10 اردیبهشت ماه تا 14 اردیبهشت ماه است که امکان فعالسازی آن از طریق اپلیکیشن «همراه من» نیز وجود دارد.  مشترکانی که حجم اینترنت و مکالمه آنان در بازه زمانی در نظر گرفته شده به اتمام برسد، قادر به خرید مجدد بسته مذکور هستند.

مدیرعامل اسبق  شرکت ارتباطات سیار ایران: 

گریزی از افزایش تعرفه اینترنت موبایل نیست

هر گیگ در امارات ۷۵۰ هزار تومان در ایران هزار تومان!در سال‌های اخیر افزایش نرخ دلار، افزایش تورم و تحریم‌ها هر کدام به نوبه خود بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور فشار دور از تحملی را وارد آورده است. این موضوع در مورد صنعت ارتباطی کشور نیز صادق است. استثنا در صنعت مخابرات این است که با وجود این تغییرات گسترده در نرخ‌ها از سال ۹۵ تاکنون افزایشی در نرخ خدمات این بخش وجود نداشته در نتیجه اپراتورهای ارتباطی با وضعیتی سخت و پیچیده مواجه شده‌اند. برای فهم بهتر اینکه اپراتورهای موبایل در وضعیت کنونی کشور چه مسائلی را تجربه می‌کنند، آینده این صنعت چه خواهد شد و راه‌حل‌های احتمالی کدامند با وحید صدوقی، مدیرعامل اسبق شرکت ارتباطات سیار ایران که در طی سال‌ها از نزدیک دستی بر آتش داشته است، گفت‌وگو کردیم. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

    نرخ اینترنت نزولی بوده است

صدوقی نرخ اینترنت در کشور را طی سال‌های گذشته نزولی می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه تعرفه‌ای که رگولاتوری برای قیمت موبایل درنظر گرفته است، کف و سقفی دارد، اپراتورها برای حفظ مشترکان خود مجبور به طراحی بسته‌هایی شده‌اند که به قیمت کف نزدیکتر باشد. بنابراین هرگاه یک اپراتور بسته جدیدی با شرایط ارزانتر ارایه می‌کند، سایر اپراتورها نیز برای حفظ رقابت بسته‌های دیگری با همان قیمت یا پایین‌تر ارایه داده‌اند، در نتیجه تکرار این فرآیند نرخ اینترنت در کشور به طرزی غیرمنطقی به جای افزایش کاهش داشته است.

وی می‌افزاید: حتی اگر در شرایطی اپراتورها خواسته‌اند برای خروج از این سیکل معیوب برخی بسته‌ها را که صرفه‌ای برای آنها نداشته است حذف کنند، با مقاومت از سمت وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری مواجه شده‌اند و مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شده‌اند.

صدوقی می‌گوید: نرخ اینترنت در کشور بسیار ارزان است و این رقم با مقایسه نرخ اینترنت در سایر کشورها قابل اندازه‌گیری است. به‌طور مثال در کشور امارات متحده عربی نرخ ۱ گیگ اینترنت یک ماهه ۷۵۰ هزار تومان است و این درحالی است همین مقدار اینترنت در کشور ما در حدود هزار تومان است.

    بدون افزایش نرخ اینترنت  توسعه متوقف می‌ماند

مدیرعامل اسبق همراه اول در مورد تبعات ثبات قیمت‌ها می‌گوید: افزایش قیمت دلار مساله اصلی در توسعه صنایع ارتباطی کشور است. با توجه به افزایش قیمت دلار در سال‌های گذشته میانگین درآمد ماهانه هر مشتری از ۱۲ دلار در ۸ سال گذشته به یک دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است که این کاهش درآمد نه تنها راه را بر توسعه شبکه خواهد بست، بلکه به زیان دهی اپراتورها ختم خواهد شد. وی می‌افزاید: تمامی هزینه‌های خرید تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا و نیز تجهیزات جایگزین به دلار محاسبه می‌شود، در نتیجه با این کاهش درآمد اپراتورها در سال‌های گذشته امکانی برای توسعه نمی‌ماند. صدوقی سال‌های منتهی به ۹۷ را سال‌های ارایه به روزترین تکنولوژی‌های شبکه ارتباطی توسط اپراتورها معرفی می‌کند و می‌گوید: در آن سال‌ها به دلیل تطابق قیمت دلار با هزینه‌ها اپراتورها این امکان را داشتند که شبکه خود را توسعه دهند و به روز کنند، اما در حال حاضر نسل ۴ و ۵ تلفن همراه در انتظار بودجه‌ای است که بتواند به‌طور گسترده در اختیار مشترکان قرار بگیرد. وی می‌افزاید: با توجه به وضعیت موجود اپراتورها توان مالی گسترش و بهبود شبکه خود را ندارند و تا زمانی که تغییر متناسبی در تعرفه‌ها اتفاق نیفتد، این مهم امکانپذیر نخواهد بود.

    دولت سوبسید بدهد

صدوقی تنها راه‌حل موجود برای خروج اپراتورها از وضعیت فعلی را تخصیص منابعی از دولت معرفی می‌کند و می‌گوید: اینکه قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند، یک الزام است که راه‌حل جایگزینی ندارد، اما با توجه به اینکه این افزایش قیمت بار دیگری را بر دوش مشترکان خواهد گذاشت، دولت باید ورود پیدا کند و با اپراتورها همراه شود. وی می‌افزاید: اپراتورها تنها نهاد غیردولتی هستند که خدمات عمومی ارایه می‌کنند و این درحالی است که برای ارایه خدمات منابعی در اختیار ندارند.

 

ارسال نظر