آینده بازار بیت‌کوین نا‌مشخص است

۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۰۱:۲۸:۱۷
کد خبر: ۱۸۸۶۵۹
آینده بازار بیت‌کوین نا‌مشخص است

قیمت بیت‌کوین بعد از رسیدن به ناحیه ۳۸,۵۰۰ دلار، اصلاحی صعودی را آغاز کرد و توانست از سطح مقاومت ۳۹,۵۰۰ دلاری نیز عبور کند. پس از آن، سرمایه‌گذاران در انتظار شکسته‌شدن مقاومت ۴۰,۰۰۰ دلاری به‌سر بردند که این اتفاق هم برای مدت کوتاهی رخ داد، اما در نهایت بار دیگر بیت‌کوین به ۳۸ هزار دلار سقوط کرد و اکنون نسبت به هفته گذشته نیز با کاهشی سه درصدی مواجه شده است. اگرچه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که بیت‌کوین در ادامه با نوسانات قیمتی زیادی مواجه خواهد شد، اما جهت کلی این حرکات نا‌مشخص است. قیمت بیت‌کوین در ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) پس از سقوط به پایین‌ترین سطح خود از اواسط مارس (اواخر اسفند) دوباره به بالای ناحیه 000/39 دلاری بازگشت. در عین حال و با جهش بیت‌کوین از کف قیمتی ۶ هفته‌ای خود، بسیاری از معامله‌گران انتظار دارند روند صعودی از سطوح فعلی شروع شود. با این حال، برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان مطرح بازار نظرات متفاوتی دارند و درباره افزایش ترس میان سرمایه‌گذاران و سقوط بیشتر بیت‌کوین هشدار می‌دهند. بیت‌کوین به‌دنبال شروع معاملات در بازار بورس امریکا در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، با مشکلات جدیدی روبرو شد و بار دیگر روند سقوط بازار سهام را دنبال کرد و حتی دو بار با سطح 700/37 دلار برخورد داشت. علی‌رغم اینکه تحلیلگران ناحیه نزدیک به 700/37 را از قبل به عنوان فرصتی برای افزایش فشار خرید (حمایت) در نظر گرفته‌ بودند، برخی هنوز نپذیرفته بودند که در این سطح فشار فروش به پایان رسیده است. کالئو، معامله‌گر و تحلیلگر محبوب ارزهای دیجیتال در توییتر، گفته است رشد فعلی زیاد دوام نخواهد آورد و مشکل اصلی زمانی شروع می‌شود که حرکت صعودی بیت‌کوین تضعیف شود. او در توییتر گفته است فشار فروشی که بعد از اتمام جهش فعلی شکل می‌گیرد، وحشتناک خواهد بود. مایکل ون دپوپ، تحلیلگر وب‌سایت‌کوین تلگراف، گفته است که در حال حاضر عملکرد قیمتی بیت‌کوین نشانی از یک روند صعودی ندارد. تشخیص روند صعودی دشوار است؛ زیرا بیت‌کوین پس از هر جهش با روندی نزولی روبرو شده است. به‌طور کلی، با این حال، برای اینکه روند بیت‌کوین را صعودی بدانیم، لازم است که قیمت از سطوح ۳۹,۸۰۰ دلار و ۴۰,۰۰۰ دلار نیز عبور کرده باشد.

    بازگشت بیت‌کوین  از کف قیمتی ۶ هفته‌ای

پس از بسته‌شدن بیت‌کوین در بالای سطح ۳۸,۵۰۰ دلار، افزایش قابل توجهی در قیمت این ارز دیجیتال آغاز شد. در حالی که بیت‌کوین از سطح ۳۹,۵۰۰ دلار عبور کرد، تلاش برای گذر از ۳۹,۸۸۰ دلار و ۴۰,۰۰۰ دلار هم‌چنان ادامه دارد. مقاومت کلیدی بعدی احتمالا در ۴۰,۵۰۰ دلار قرار داشته باشد که در صورت شکسته‌شدن این مقاومت، به احتمال قوی قیمت تا سطح ۴۱,۲۵۰ دلار افزایش خواهد یافت. حال اگر روند بیت‌کوین نزولی باشد، اولین حمایت در ۳۹,۲۰۰ دلار در انتظار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی در ۳۸,۸۰۰ دلار قرار دارد که اگر این حمایت نیز شکسته شود، روند نزولی جدیدی در قیمت بیت‌کوین رخ خواهد داد. قیمت اتریوم نیز از مقاومت ۲,۸۸۰ دلاری عبور کرد و حتی تا سطح ۲,۹۰۰ دلار نیز صعود کرد تا اینکه با چند مقاومت روبرو شد. اتریوم نسبت به هفته پیش ۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. اولین مقاومت کلیدی پیش روی این ارز دیجیتال در سطح ۲,۹۵۰ دلار است که در صورت عبور اتریوم از این مقاومت، قیمت به سمت مقاومت ۳,۰۰۰ دلار حرکت خواهد کرد. اما اگر روند نزولی باشد، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی این ارز دیجیتال در ۲,۸۸۰ دلار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی نزدیک به ۲,۸۵۰ دلار قرار دارد که اگر این حمایت شکسته شود، سرعت افت قیمت افزایش خواهد یافت.

    معامله‌گران سهام و ارزهای دیجیتال  خطر را احساس کرده‌اند

دلار امریکا طی هفته گذشته هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان روند صعودی از خود نشان نداد که باعث شد بر فشار فروش بازار ارزهای دیجیتال افزوده شود. شاخص دلار (DXY) که ارزش دلار ایالات متحده را با دیگر ارزهای مطرح جهان مقایسه می‌کند، اکنون به نزدیکی اوج ثبت‌شده در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) رسیده است. لین آلدن، اقتصاددان و بنیان‌گذار یک شرکت سرمایه‌گذاری، در توییتر خود درباره این موضوع گفته است: «شاخص دلار امریکا به‌دلیل تصمیم‌های دور از انتظار سیاست‌گذاران، بیشتر از تصورات من رشد کرده است. بنابراین، باید از آن دسته از مشکلات بازار که هنگام وقوع این اتفاق رخ می‌دهند، آگاه باشیم. این اتفاق خوبی نیست؛ یعنی امریکا با افزایش نرخ بهره بانکی باعث خرید افزایش فشار خرید در بازار سهام نمی‌شود، بلکه همه دارایی‌ها آسیب خواهند دید.» نگرانی معامله‌گران بازارهای مالی سنتی و ارزهای دیجیتال، به‌طور یکسان، از منفی‌شدن احساسات آنها به‌خوبی قابل‌مشاهده است. شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین سطح خود از ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین)، یعنی حدود ۲۱ از ۱۰۰ رسیده که نشان‌دهنده ترس شدید میان سرمایه‌گذاران است. شاخص ترس و طمع بازار سهام نیز که تا همین اواخر با عقب‌افتادن از ارزهای دیجیتال در منطقه «خنثی» باقی مانده بود، روز ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) با رسیدن به عدد ۲۷ از ۱۰۰ ترس شدید را در میان معامله‌گران نشان می‌دهد.

    بازار اتریوم  به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

در عین حال، تعدادی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای و نیز داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه نشان می‌دهد که بعید است قیمت اتریوم به این زودی‌ها به بالای محدوده 500/3 دلار برسد. ضمن اینکه همواره خطر سقوط قیمت به زیر حمایت 850/2 دلاری نیز وجود دارد. اکنون یک جریان نزولی تشکیل شده که تا حد زیادی به‌خاطر کاهش ۱۱ درصدی قیمت این ارز دیجیتال در یک ماه گذشته به وجود آمده است. با این حال، سایر دارایی‌های مالی سنتی هم در همین دوره با اصلاح شدیدی مواجه شده‌اند. در حال حاضر، تحلیلگران از این می‌ترسند که از‌دست‌رفتن حمایت کانال نزولی اتریوم در محدوده ۲,۸۵۰ دلار به کاهش شدید قیمت این ارز دیجیتال منجر شود. با این حال، بررسی چنین مساله‌ای تا حد زیادی به معاملات معامله‌گران بازارهای مشتقه و داده‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه اتریوم بستگی دارد. طبق داده‌های سایت دیفای لاما، ارزش کل سرمایه قفل‌شده در شبکه اتریوم در ۳۰ روز گذشته به ۲۷ میلیون واحد اتریوم کاهش یافته است. برای اندازه‌گیری ارزش کل سرمایه قفل‌شده در اتریوم، تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری‌‌شده در قراردادهای هوشمند، از جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازارهای توکن غیرمثلی (NFT)، بازی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز محاسبه می‌شود. میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم بعد از اینکه در ۲۰ آوریل (۲۲ فروردین) به ۱۱.۵۰ دلار رسید، تا ۱۳ دلار افزایش یافت. با این حال، معامله‌گران باید بررسی کنند که آیا این تغییر نشان‌دهنده کاهش استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز است یا صرفاً نشان‌دهنده بیشترشدن تعداد کاربرانی است که از راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم استفاده می‌کنند.

    جهت کلی حرکات بیت‌کوین  نامشخص است

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که بیت‌کوین در ادامه با نوسانات قیمتی زیادی مواجه خواهد شد، اما جهت کلی این حرکات نا‌مشخص است. بعضی از اندیکاتورها سقوط قیمت به سطوح پایین‌تر را پیش‌بینی می‌کنند و برخی دیگر به جهش قیمت در کوتاه‌مدت اشاره دارند. آن‌طور که از آمارهای موجود در بازار قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین پیداست، معامله‌گران این بازارها ۶۰ درصد احتمال می‌دهند که بیت‌کوین در ماه مه (اردیبهشت) با قیمتی بالاتر از 000/36 دلار معامله شود. در بازار قراردادهای آتی بیت‌کوین متوسط نرخ پایه روزانه (اختلاف بین قیمت در بازار آنی و بازار آتی) به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است، اما معمولاً این «افزایش» نرخ پایه است که به عنوان نشانه‌ای برای صعودی‌بودن احساسات معامله‌گران بازارهای آتی در نظر گرفته می‌شود. موسسه تحقیقاتی آرکان ریسرچ در گزارش خود نوشته است: «سال گذشته، نرخ پایه دو مرتبه به سطوح پایینی مشابه امروز رسیده بود؛ یک بار در ژوییه (تیر ۱۴۰۰)، پیش از شکل‌گیری فشار فروش استقراضی در تابستان و یک بار هم در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) . سقوط نرخ پایه در ماه ژوییه با رسیدن بازار به کف‌های قیمتی هم‌زمان شد و این در حالی بود که کاهش این نرخ در ماه فوریه در ادامه با تثبیت قیمت بیت‌کوین همراه شد.» فشار فروش استقراضی زمانی اتفاق می‌افتد که با افزایش ناگهانی قیمت در بازار، معامله‌گران شورت (نزولی) مجبور به خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود می‌شوند. آرکان ریسرچ در ادامه گفته است: «علاوه بر این، به‌تازگی نشانه‌هایی از افزایش میزان فعالیت معامله‌گران بازارهای آتی بیت‌کوین هم دیده می‌شود. حجم موقعیت‌های معاملاتی باز در بازار قراردادهای آتی دایمی (Perpetual) بیت‌کوین پس از رشد پیوسته خود در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) و شدت‌گرفتن این روند چند روز گذشته، اخیراً به نزدیکی اوج یک‌ساله خود رسیده است.» احساسات معامله‌گران بازارهای آتی اندکی نزولی به نظر می‌رسد و همین موضع می‌تواند احتمال شکل‌گیری فشار فروش استقراضی را در صورت جهش ناگهانی قیمت بیت‌کوین، بیشتر کند. در مقابل، وضعیت شاخص‌های تکنیکال خنثی ارزیابی می‌شود و برخی از تحلیلگران هم منتظر سقوط احتمالی قیمت هستند. کتی استاکتون، یکی از مدیران مو‌سسه فیرلید استراتجیز، گفته است «بیت‌کوین این هفته با یک شکست نزولی مواجه است که در انتظار دریافت تأیید زیر سطح 000/40 دلار است. اگر این شکست نزولی تأیید شود، خطر سقوط قیمت تا حمایت بعدی در 200/27 دلار، افزایش خواهد یافت.»

    روند صعودی  با عبور از ۴۷هزار دلار آغاز می‌شود

ویل کلمنت، تحلیلگر موسسه بلاک‌ویر، گفته است آن روند صعودی که همه منتظرش هستند، در صورت عبور قیمت بیت‌کوین از 000/47 دلار آغاز می‌شود. او برای تشخیص این مقاومت، از داده‌های درون‌زنجیره‌ای استفاده کرده است. مبنای هزینه برای هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین روی سطح 000/47 دلار قرار دارد. به عبارتی دیگر، متوسط قیمت خرید این دست از سرمایه‌گذاران 000/47 دلار است. کلمنت در توییتر خود نوشته است: «قیمت بیت‌کوین اخیراً جایی بین مبنای هزینه هولدرهای کوتاه‌مدت در 000/47 دلار و قیمت ضمنی هولدرها در 000/40 دلار به تعادل رسیده است. عبور قیمت از سطح مربوط به شاخص مبنای هزینه هولدرهای کوتاه‌مدت یک سناریو صعودی را مطرح می‌کند و در صورتی که این شاخص، نمودار قیمت ضمنی هولدرها را به‌سمت پایین قطع کند، ممکن است در آینده بخشی از هولدرها تسلیم شده و بیت‌کوین‌های خود را بفروشند.» تقاطع این دو شاخص می‌تواند بسته به جهت حرکت آنها، نشانه‌ای صعودی یا نزولی برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین باشد. در حال حاضر، اگر روند نزولی بیت‌کوین ادامه داشته باشد، ممکن است با تشدید فشار فروش میان هولدرهای کوتاه‌مدت، قیمت سقوط عمیق‌تری را تجربه کند. عبور قیمت از 000/47 دلار می‌تواند جرقه‌ای برای شروع یک حرکت صعودی گسترده باشد. با این حال، از آنجا که بیت‌کوین از ابتدای آوریل (۱۲ فروردین) بیش از ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده، همچنان ممکن است برخی از معامله‌گران تصمیم به خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود بگیرند و فشار نزولی قیمت را بیشتر کنند.

 

ارسال نظر