ویژه

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۲:۵۷:۵۲
کد خبر: ۱۸۸۵۱۴

لزوم بازنگری در نرخ اینترنت با هدف افزایش کیفیت

ICTPRESS -  مادامی که سازهای مختلفی برای تنظیم تعرفه اینترنت و شعارهای توسعه بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های مورد نیاز سرداده شود نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.  به گزارش شبکه خبریICTPRESS، روزبه‌روز دامنه استفاده عمومی از اینترنت و ارزش افزوده‌های آن گسترش می‌یابد و زیرساخت و ظرفیت آن هم باید گسترش متناسبی داشته باشد. یکی از ارکان مهم توسعه، افزایش کیفیت است و این مهم در خصوص اینترنت موبایل بیشتر متجلی و مطالبه مردم از مسوولان و اپراتورهای ارتباطی است و آن هم به دلایل راحتی استفاده از تلفن همراه در هر مکان حتی در منزل و دستیابی به سرعت بالاتر بدون محدودیت در جابه‌جایی است. از طرفی این روزها بیشتر از هر زمان دیگر تقاضا برای استفاده از شبکه پهن باند و اینترنت پرسرعت و باکیفیت از جانب اقشار مختلف مردم به واسطه نیازهای‌شان، کسب و کارهای نوین و ارتباطات، وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. البته ذکر این نکته مهم است که تحقق شبکه داخلی با عنوان شبکه ملی اطلاعات نیز لازمه هر کشوری است که بر پایه آن مردم بتوانند از بسیاری ظرفیت‌های بومی بهره مند شوند. اما این به معنای عدم نیاز به شبکه جهانی نیست چون ارتباط با همه جهان خود نیز از ارکان زندگی دیجیتالی در جامعه جهانی اطلاعات است که ابعاد عمیقی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر دارد.  نکاتی که در این راستا، نگرانی‌ها و دغدغه‌های کاربران شده است عدم ثبات در قیمت‌ها، دریافت خدمات با کیفیت نامناسب بدلیل عدم توسعه همه‌جانبه شبکه، شفاف نبودن آینده دسترسی به شبکه جهانی اینترنت و در عین حال دسترسی به ارتباطاتی امن و مواردی از این دست است.  بگذارید به چند سال قبل برگردیم پس از ورود تلفن همراه و تعریف اینترنت سیار، این فناوری و گوشی‌های هوشمند، به سرعت در میان مردم رایج شد، همزمان دانش و تجربه استفاده به تبادل اطلاعات در ارتباطات افراد وابسته شد به‌طوری که دیری نپایید اینترنت پرسرعت همه گیر شد در مقابل کاربران در استفاده فزاینده از آن و شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی، ظرفیت‌های محدود گوشی‌ها و حجم‌های اینترنتی را کمتر از کاربری‌های شان مد نظر قرار دادند. از این رو کاربران ضمن گلایه از اتمام بسته‌های اینترنتی مبتنی بر قیمت‌ها فارغ از اینکه آیا در استفاده از این فناوری‌ها هوشیارانه عمل می‌کنند یا شیر مصرف اینترنت را هم مشابه شیر آب شهری باز گذاشته و سرگرم کاری دیگر می‌شوند، تقاضای شان برای دریافت اینترنت بیشتر، بازهم فراتر رفت.


معاون اسبق وزیر ارتباطات: 

کشتی اپراتورهای تلفن همراه با ادامه ثبات قیمت‌ها به گل خواهد نشست

با توجه به گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش تعرفه‌های موبایل و نظرات مختلف کارشناسان و تصمیم‌گیران در این خصوص، در گفت‌وگویی با محمود خسروی، معاون اسبق وزارت ارتباطات ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

  تاثیر تورم بر صنعت ارتباطی

معاون اسبق وزارت ارتباطات در مورد تاثیر واضح تورم بر عملکرد اپراتورها می‌گوید: تورم عمومی در کشور چیزی نیست که صنعت ارتباطی نسبت به آن بی‌تفاوت بماند. بنابراین مسلم است که وقتی افزایش نرخی اتفاق می‌افتد، این افزایش نرخ به بدنه ارتباطی کشور نیز سرایت پیدا کند. افزایش ریالی ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌های داخلی اپراتورهای همراه با افزایش ارزی هزینه‌های خارجی آنها، در صورتی که درآمدهای این اپراتورها ثابت بماند، فشار دور از تحملی را برای آنها ایجاد می‌کند که می‌تواند در طولانی مدت صنعت ارتباطی کشور را زمین گیر کند.

وی می‌افزاید: میانگین درآمد ماهانه هر مشتری (آرپو) در صنعت تلفن همراه ۳۰ هزار تومان (معادل حدود ۱ دلار) است که این رقم از یک سو در مقایسه با هزینه‌های بالای دلاری که صرف پشتیبانی، نگهداری و توسعه شبکه ارتباطی اپراتور می‌شود، اندک است و از سوی دیگر نیز با توجه به افزایش همه‌جانبه قیمت‌ها این رقم در سبد خانوار بسیار ناچیز است.

  تحریم‌ها و تحمیل هزینه‌های اضافی

خسروی مساله همیشگی تورم را از یک سو پدیده‌ای آشنا می‌انگارد که دیگر دور زدن آن برای کسانی که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، پیچیدگی خاصی ندارد و از سوی دیگر آن را مساله‌ای درنظر می‌گیرد که باید فعالان اقتصادی هزینه‌های گزافی را که بابت دور زدن تحریم‌ها می‌پردازند در هزینه‌های خود لحاظ کنند.وی می‌گوید: مساله تحریم‌ها هم هرچند همواره وجود داشته و موضوع تازه‌ای نیست و صنعت ارتباطی شیوه‌های مقابله با آن را در طی این سال‌ها آموخته است، اما نباید فراموش کرد که این عامل به تنهایی هزینه‌های اضافی را به بدنه صنعت وارد می‌کند و باید در تمامی تصمیم‌گیری‌ها از جمله تعیین قیمت طرح‌های تشویقی و تعرفه‌ها درنظر گرفته شود.

  پیامدهای ثبات تعرفه‌ها برای اپراتورها و مردم

معاون اسبق وزارت ارتباطات در مورد ادامه روند ثبات تعرفه‌ها و تاثیر آن می‌گوید: اتفاقی که به‌طور کلی باید به مرور زمان با ثابت ماندن تعرفه‌ها در صنعت ارتباطی کشور انتظار آن را داشته باشیم، افت کیفیت است. این افت کیفیت می‌تواند خود را در جنبه‌های مختلف نشان دهد. اما مهم‌ترین نکته کیفی کند شدن یا توقف توسعه فناوری‌ها خواهد بود. امروزه پایه بسیاری از نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، آموزش و سرگرمی ارتباطات و اینترنت است. 

 

ارسال نظر