بیت‌کوین فعلا از سقوط نجات یافت

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۹:۴۸
کد خبر: ۱۸۸۴۲۳
بیت‌کوین فعلا  از سقوط نجات یافت

قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه پس از تقریباً یک ماه به زیر ۳۹،۰۰۰ دلار سقوط کرد. کاهش قیمت به زیر این ناحیه در ادامه با حمایت خریداران در ۳۸،۵۵۰ دلار همراه شد و البته پس از آن بیت‌کوین به دنبال بازیابی بیشتر قیمت از بالای سطح ۴۰،۰۰۰ دلار است. تحلیل‌گران معتقدند نهنگ‌های این ارز دیجیتال توانستند آن را به بالای ۴۰,۰۰۰ دلار بازگردانند. با وجود این، بنیان‌گذاران شرکت تحلیلی گلسنود (Glassnode) به معامله‌گران بیت‌کوین هشدار داده‌اند که عوامل اقتصادی موجود می‌توانند شروع‌کننده یک سقوط بزرگ برای این ارز دیجیتال باشند.حرکت نزولی روز دوشنبه بیت‌کوین با سقوط قیمت به زیر ۴۰،۰۰۰ دلار و شکسته‌شدن حمایت ۳۹،۲۰۰ دلاری آغاز شد. کمی بعد اما قیمت در پایین‌ترین سطح به ۳۸،۵۷۰ دلار رسید. البته روز گذشته قیمت یک اصلاح صعودی جدید را آغاز کرده و توانست خود را مجدداً به بالای ۴۰،۰۰۰ دلار برساند. این اصلاح صعودی باعث شد تا مقاومت خط روند نزولی روی نمودار ۱ ساعته در ۴۰،۲۲۰ دلار شکسته شود. قیمت حتی در مقطعی از ۴۱،۰۰۰ دلار هم فراتر رفت، اما خریداران موفق به عبور از مقاومت ۴۱،۵۰۰ دلاری نشدند. در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی، نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۴۱،۰۰۰ دلار خواهد بود. سطح ۴۱،۳۵۰ دلار می‌تواند مقاومت کلیدی بعدی بیت‌کوین باشد و ۴۱،۵۰۰ دلار همچنان اصلی‌ترین مقاومتی است که خریداران باید آن را پشت سر بگذارند. عبور از این مقاومت می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز یک حرکت صعودی قدرتمند و جهش تا ۴۲،۵۰۰ دلار باشد. پس از آن هم باید منتظر افزایش قیمت تا سطح ۴۳،۲۰۰ دلار باشیم. اگر بیت‌کوین در ادامه نتواند مقاومت ۴۱،۵۰۰ دلار را پشت سر بگذارد، ممکن است بازار با یک سقوط دیگر مواجه شود. در صورت نزولی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در محدوده ۴۰،۲۵۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی ۳۹،۹۵۰ دلار است که با سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی تقریباً در یک محدوده قرار دارد. شکسته‌شدن این حمایت نیز می‌تواند با سقوط عمیق‌تر بیت‌کوین تا ۳۹،۰۰۰ دلار دنبال شود.

    بازگشت بیت‌کوین به بالای ۴۰هزار دلار  به خاطر خرید نهنگ‌ها

با وجود اینکه قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته به زیر محدوده ۳۹,۰۰۰ دلار رسید، نهنگ‌های این ارز دیجیتال توانستند آن را به بالای ۴۰,۰۰۰ دلار بازگردانند.  تحلیلگران می‌گویند ناحیه حمایتی بین ۳۷،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ دلار محدوده‌ای است که سرمایه‌گذاران همیشه در آن اقدام به خرید واحدهای بیشتر می‌کنند.وقتی قیمت بیت‌کوین طی چند روز بالای مرز ۴۰,۰۰۰ دلار تثبیت شد و سپس به کف ماهانه ۳۹,۰۰۰ دلار رسید، بسیاری از فعالان بازار فکر می‌کردند که قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان بیش از این کاهش خواهد یافت. با این حال، زمانی که فروشندگان سعی کردند قیمت بیت‌کوین را کاهش دهند و آن را وارد کانال ۳۷,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار کنند، برخی از معامله‌گران به این نتیجه رسیدند که این محدوده فرصتی عالی برای انباشت این ارز دیجیتال است. مینکی وو، تحلیلگر تکنیکال وب‌سایت کریپتوکوانت، ادعا کرده که اخیراً با افزایش فشار فروش بیت‌کوین حجم معاملات آنی آن در صرافی‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. طبق گفته‌های او، نهنگ‌ها ممکن است در جریان این سقوط، حجم زیادی بیت‌کوین خریده باشند؛ چراکه این جریان خروجی تنها با ۱۰ برداشت بزرگ از صرافی‌ها انجام شده است. وو تصور می‌کند کانال قیمتی ۳۷,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) به عنوان یک منطقه انباشت مهم برای بیت‌کوین عمل کرده است. به همین خاطر، او از سرمایه‌گذاران خواسته‌ است که بیت‌کوین‌های خود را هولد یا اگر می‌توانند در این محدوده خرید کنند. معمولاً افزایش جریان خروجی یک نشانه مثبت در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه موجودی صرافی‌های کاهش یافته و ممکن است روند نزولی جای خود را به یک روند صعودی تازه دهد. به نظر می‌رسد که هم‌اکنون چنین اتفاقی رخ داده‌؛ زیرا بیت‌کوین تمام ضررهایش را جبران کرده است و حتی قصد دارد مقاومت ۴۱,۰۰۰ دلاری را به چالش بکشد.«وو» توضیح داد که بیت‌کوین از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ (مهر تا آذر ۹۹) زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (MA ۲۰۰) خود معامله می‌شود. طبق گفته‌های او تا زمانی که این شرایط حفظ شود، سرمایه‌گذاران نهادی به انباشت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان ادامه خواهند داد. همانطور که در نمودار زیر دیده می‌شود، با کاهش قیمت بیت‌کوین (خط سیاه‌رنگ)، علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به خرید (خط زردرنگ) افزایش یافته‌ است. احساسات نزولی موجود در بازار بیت‌کوین، در این چند روز کل بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفت؛ به‌طوری که اتریوم به زیر محدوده ۳,۰۰۰ دلار سقوط کرد و اکثر آلت کوین‌ها هم بخشی از ارزش خود را از دست دادند. با این وجود، به نظر می‌رسد که شرایط امروز بازار ارزهای دیجیتال با روزهای قبل متفاوت باشد؛ زیرا تقریباً تمام ارزهای دیجیتال روند بهبود خود را آغاز کرده‌اند. برای مثال، اتریوم توانسته‌ است محدوده ۳,۰۰۰ دلار را پس بگیرد و بایننس کوین نیز بالای محدوده ۴۰۰ دلار معامله می‌شود.

    بیت‌کوین ممکن است با یک سقوط بزرگ مواجه شود

با وجود این، بنیان‌گذاران شرکت تحلیلی گلسنود (Glassnode) به معامله‌گران بیت‌کوین هشدار داده‌اند که عوامل اقتصادی موجود می‌توانند شروع‌کننده یک سقوط بزرگ برای این ارز دیجیتال باشند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران همچنان در حال برداشت بیت‌کوین از صرافی‌های متمرکز هستند. یان هاپل و یان آلِمان، هم‌بنیان‌گذاران گلسنود، در آخرین خبرنامه این شرکت گفته‌اند که هم‌بستگی بیت‌کوین با دارایی‌های ریسکی همچنان بالاست و این نشان می‌دهد که در صورت شروع یک روند نزولی در بازار بورس امریکا، احتمالاً بیت‌کوین نیز سقوط خواهد کرد. آنها گفته‌اند: «تحلیل‌های ما همچنان نشان‌دهنده این موضوع هستند که حساسیت عملکرد قیمت بیت‌کوین به ریسک‌های بازار و احتمال بالای شکل‌گیری یک روند نزولی به‌خاطر نبودِ اعتماد نیست؛ بلکه عوامل اقتصادی کلان روی روند این ارز دیجیتال تأثیر گذاشته است.»به‌گفته بنیان‌گذاران گلسنود، به‌دنبال اعلامیه بانک مرکزی امریکا مبنی بر کاهش ماهانه ۹۵ میلیارد دلار از رقم ترازنامه خود برای مقابله با تورم، چشم‌انداز شرایط اقتصادی متزلزل به نظر می‌رسد. آنها همچنین به افزایش خطر حمله روسیه به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز اشاره کرده‌اند. مدیران گلسنود گفته‌اند در نتیجه چنین شرایطی، در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از بازار ارزهای دیجیتال خارج شده و بیت‌کوین بیشترین حجم خروج سرمایه را ثبت کرده است. هاپل و آلِمان افزودند: «با مشاهده آمار فضای ارزهای دیجیتال، شاهد خروج سرمایه ۱۳۴ میلیون دلاری در هفته گذشته بودیم که دومین جریان خروجی هفتگی بزرگ در سال ۲۰۲۲ است. صندوق‌های مبتنی بر سولانا ۳.۷ میلیون دلار ورود سرمایه ثبت کرده‌اند و آلت کوین‌ها (صندوق‌های مبتنی بر چند دارایی مختلف) نیز جریان ورودی ۵ میلیون دلاری داشتند. این در حالی است که ۱۳۱ میلیون دلار سرمایه از محصولات مربوط به بیت‌کوین خارج شده است.» علی‌رغم تصویر مبهمی که از آینده اقتصاد کلان وجود دارد، به‌گفته آلِمان داده‌های درون‌زنجیره‌ای همچنان نشان می‌دهند که بیت‌کوین توانسته است قدرت خود را حفظ کند. وی افزود سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در حال خروج دارایی‌های خود از صرافی‌ها هستند و نرخ خروج به رقمی تاریخی رسیده است. همین موضوع نشان می‌دهد که احتمالا بیت‌کوین به نزدیکی کف قیمت خود رسیده است. او گفته است: «نمودار تغییرات موجودی صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌تواند نشانه‌ای برای رسیدن بیت‌کوین به کف قیمتی خود و شروع یک روند صعودی در آینده باشد. وجود عرضه کمتر برای معامله‌شدن به کاهش فشار فروش منجر خواهد شد.»


 

ارسال نظر