دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۳۴:۵۴
کد خبر: ۱۸۷۹۱۱

حمله سایبری شرکت فناوری‌های تجدیدپذیر آلمانی را از کار انداخت

شرکت آلمانی نوردکس که خدمات تولید و نصب توربین‌های بادی را ارایه می‌دهد از روز پنج شنبه مورد حمله سایبری شدید قرار گرفت. به گزارش مهر به نقل از رویترز، حملات یادشده به از کار افتادن سیستم‌ها و شبکه‌های فناوری اطلاعات نوردکس در نقاط مختلف منجر شد و بسیاری از کسب و کارهای آن مختل شدند. نوردکس افزوده که در اولین مراحل آغاز حمله سایبری مذکور متوجه آن شده و برای متوقف کردن حملات یادشده تلاش کرده است. در عین حال این شرکت تأیید کرده که ممکن است مشتریان، کارکنان و برخی سهام‌داران نوردکس به علت این حملات دچار مشکل شده باشند. حمله به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات توربین‌های بادی و محصولات مبتنی بر انرژی‌های تجدید‌پذیر چندان پرسابقه نیست و رویدادهایی از این دست نشانگر اهمیت این کسب‌و‌کارها در سال‌های پیش رو است.

باگ فیس‌بوک به گسترش اخبار جعلی منجر شد

متا اعتراف کرد در بازه اکتبر۲۰۲۱ تا مارس۲۰۲۲میلادی، یک باگ فیس‌بوک به گسترش اخبار جعلی و دیگر محتوای مخرب در فید خبری کاربران این پلتفرم منجر شده است. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، طبق اسناد داخلی این شرکت، مهندسان فیس‌بوک به مدت ۶ ماه نتوانستند پست‌های تکرار‌کننده اخبار جعلی را کنترل و محدود کنند. براساس گزارش‌ها فیس‌بوک این چالش را به عنوان «یک رویداد سایت سطح ۱» تعیین کرده است. این برچسب برای بحران‌های فنی با اولویت بالا مانند بلاک شدن فیس‌بوک و اینستاگرام در روسیه به کار رفته است. نخستین‌بار این خبر زمانی منتشر شد که نشریه ورج به اسناد داخلی متا دست یافت که به‌طور داخلی در شرکت به اشتراک گذاشته شده بود. سخنگوی متا در این باره اعلام کرد: «شرکت متوجه ناهماهنگی‌هایی در کاهش رتبه‌بندی محتوا در ۵ موقعیت جداگانه شد که مربوط به افزایش موقت و اندک برخی پارامترهای داخلی بود. ما پس از تحقیق دریافتیم ریشه این امر یک باگ نرم‌افزاری است و وصله‌های لازم را به کار بردیم. این باگ تاثیر طولانی مدت و عمیقی بر پارامترهای ما نداشت.» مهندسان متا نخستین‌بار در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی و هنگامی متوجه این چالش شدند که به‌طور ناگهانی جریان اخبار جعلی بین فید خبری کاربران افزایش یافت. این اخبار جعلی مربوط به افرادی بود که به‌طور مرتب پست‌هایی حاوی محتوای مذکور منتشر می‌کنند. اما باگ مذکور سبب شده بود به جای سرکوب و حذف اخبار جعلی تکرارشونده، آنها دوباره تکرار شوند. این چالش سه هفته قبل و در ۱۱ مارس برطرف شد. به گفته متا باگ مذکور روی قابلیت شرکت برای محتوای ناقض قوانین تاثیری نداشته است.

رونق کسب‌‌وکار شرکت‌های فناوری روسی

شرکت‌های فناوری داخلی روسیه، پس از خروج شرکت‌های اینترنتی و فناوری خارجی به‌علت تحریم‌های غرب فرصت‌های زیادی را برای جلب مشتری در روسیه یافته‌اند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، روسیه از زمان اعزام هزاران نیرو به اوکراین در ۲۴ فوریه، دسترسی به توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام را محدود کرده و به دنبال کنترل جریان اطلاعات و حفاظت از داده‌های خصوصی مردم روسیه در برابر امریکا و اروپا است. مهاجرت دیجیتالی ناشی از تحریم‌های غرب و محدود شدن زمینه فعالیت شرکت‌های فناوری روسیه در خارج از این کشور، درها را به روی بازیگران داخلی باز کرده است و VK که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی روسیه به نام VKontakte را اداره می‌کند، روز پنجشنبه یک راهنمای گام به گام برای مشاغلی که به دنبال مهاجرت از سایر پلتفرم‌ها به این پلتفرم هستند را منتشر کرد. این شبکه اجتماعی تأیید کرده که بیش از ۵۸۵۰۰۰ کسب و کار جدید در ماه مارس صفحات خود را در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند، از آرایشگاه‌ها گرفته تا فروشگاه‌های لباس. بررسی‌های برند آنالیتیکس نشان می‌دهد شبکه اجتماعی مذکور، از ۲۴ فوریه تا ۲۴ مارس با جهش ۱۱ درصدی در زمینه تولید محتوا در پلتفرم خود مواجه شده و رکوردهای جدیدی را برای فعالیت کاربران به ثبت رسانده است. طی همین مدت حجم محتوای  روسی زبان منتشر شده در توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام به ترتیب ۵، ۱۶ و ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین RuTube یک پلتفرم میزبانی فایل‌های ویدیویی است که شباهت زیادی به یوتیوب دارد و تعداد کاربران هفتگی آن در اوایل ماه مارس ۵.۵ برابر افزایش یافت. این رقم ممکن است باز هم افزایش یابد زیرا یوتیوب تحت فشار رگولاتوری دولتی ارتباطات روسیه موسوم به Roskomnadzor است و ممکن است به زودی به سرنوشت فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر دچار شده و مسدود یا محدود شود. دیگر جایگزین‌های داخلی برای خدمات محبوب خارجی اخیراً در روسیه راه‌اندازی شده‌اند. گازپروم مدیا Yappy را در ماه نوامبر راه‌اندازی کرد که رقیب پلتفرم به اشتراک‌گذاری ویدیوی تیک‌تاک محسوب می‌شود، که پخش زنده و آپلود ویدیوهای جدید در آن در روسیه به حالت تعلیق درآمده است. بر اساس بررسی‌های سنسور تاور از زمان راه‌اندازی، حدود ۳.۲ میلیون کاربر در روسیه Yappy را نصب کرده‌اند، در مقام مقایسه بیش از ۱۰ میلیون کاربر تا ۲۷ مارس از تیک تاک استفاده می‌کردند.

 

ارسال نظر