سقوط بیت‌کوین تا 40 هزار دلار یا صعود به ۵۰ هزار دلار

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۳۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۷۹۰۹
سقوط بیت‌کوین تا 40 هزار دلار یا صعود به ۵۰ هزار دلار

تحلیلگران بازار ارز دیجیتال، می‌گویند بازگشت دوباره قیمت به محدوده ۴۵هزار دلار نشانه ضعف روند صعودی خواهد بود و پس از آن ممکن است قیمت تا ۴۰هزار دلار سقوط کند. هرچند اگر این اتفاق رخ ندهد، ممکن است این هفته قیمت بیت‌کوین به ۵۰هزار دلار برسد. در عین حال، ادامه روند صعودی بیت‌کوین تا سطح ۵۰هزار دلار محتمل‌تر از سایر سناریوهای موجود به نظر می‌رسد. علاوه بر این، وضعیت برخی از شاخص‌های مرتبط با قیمت بیت‌کوین هم نشان می‌دهد که بازار این ارز دیجیتال در ابتدای یک مسیر روبه‌بالاست. خریداران چند روز پیش حرکت صعودی جدیدی را در بازار آغاز کرده بودند و سرانجام موفق شدند سطح ۴۷هزار دلار را پس بگیرند. به‌دنبال این اصلاح صعودی، بیت‌کوین در روزهای گذشته در سطحی بالاتر از قیمت شروع سال ۲۰۲۲ در نوسان بوده است. قیمت بیت‌کوین پس از بازگشت از سطح حمایت بلندمدت خود، روز گذشته در نزدیکی ۴۶ هزار دلار در نوسان بوده است. قیمت این جفت‌ارز معاملاتی روز جمعه تا حدود ۴۴ هزار و 300 دلار کاهش یافته بود؛ با این حال، از آنجایی که در ادامه احساسات مثبت در بازار بورس امریکا حاکم شده بود، ماندن بیت‌کوین در این قیمت دوام زیادی نیاورد. 

    بررسی سطوح حمایت و مقاومت  پیش‌ روی ارزهای دیجیتال

به نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین در حال تثبیت‌شدن بالای ۴6 هزار دلار است. بهای اتریوم در حدود ۳,۴۰۰ دلار و قیمت ریپل نیز هم‌چنان زیر ۰.۹۰ دلار است. در همین حین سولانا و یونی سواپ افزایشی ۹ درصدی و زیلیکا نیز افزایشی ۶۷ درصدی را شاهد بودند. آلت‌کوین‌های دیگر بازار نیز غالباً رشدی بیش از۵ درصد

 را ثبت کرده‌اند. در میان آلت‌کوین‌ها اما افزایش ۶۷ درصدی زیلیکا برجسته بود. این ارز دیجیتال با شکست سطح ۰.۱۹۵ دلاری، سود هفتگی خود را به ۳۲۰ درصد افزایش داد. یونی سواپ نیز با افزایش قیمت ۱۰ درصدی، توانست از سطح ۱۲ دلار عبور کند. به‌طور کلی، قیمت بیت‌کوین در حال تثبیت زیر مقاومت ۴7 هزار دلاری است. اگر بیت‌کوین این مقاومت را پشت‌سر بگذارد، قادر به رشدی سریع‌تر خواهد بود، اما اگر روندی نزولی در پیش گیرد، ممکن است تا سطح ۴۵,۰۰۰ دلار نیز با کاهش قیمت مواجه شود. مایکل ون دپوپ، یکی از تحلیلگران وب‌سایت‌کوین تلگراف، گفته است پس از بازگشت اخیر قیمت بیت‌کوین و حفظ حمایت جدید، اکنون احتمال رسیدن به سطح ۵۰هزار دلار وجود دارد. او ۲ آوریل (۱۳ فروردین) به دنبال‌کنندگان توییتر خود گفت: «ادامه روند صعودی از منطقه مهمی که بیت‌کوین توانسته است حفظ کند، محتمل به نظر می‌رسد. بازگشت دوباره قیمت به محدوده ۴۵هزار دلار نشانه ضعف روند صعودی خواهد بود و پس از آن ممکن است قیمت تا ۴۰هزار دلار سقوط کند. هرچند اگر این اتفاق رخ ندهد، ممکن است این هفته قیمت بیت‌کوین به ۵۰هزار دلار برسد.» در عین حال، پلن‌بی، خالق مدل مشهور انباشت به جریان (S2F)، به تداوم وضعیت مطلوب شاخص قدرت نسبی (RSI) این ارز دیجیتال اشاره کرده است. او در توییتر خود گفت: «شاخص قدرت نسبی بیت‌کوین در حال بالا آمدن است و این ارز دیجیتال اکنون ۲۵ درصد از بالاترین قیمت تاریخ خود فاصله دارد.» عملکرد صعودی شاخص قدرت نسبی در هفته‌های اخیر با جهش قیمت همراه شده است. در همین حال، طی ماه مارس (اسفند)، یک شاخص درون‌زنجیره‌ای سیگنال‌های خرید بسیار قدرتمندی برای بیت‌کوین ارایه کرده است. شاخص «ریسک دارایی» که می‌توان با کمک آن به‌نوعی زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری و دریافت سود بیشتر را مشخص کرد، اوایل این هفته و پس از گذشت حداقل یک ماه همچنان در منطقه هدف خود باقی مانده است. با کمک این شاخص می‌توان نسبت اطمینان هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین به قیمت را در بازه‌های زمانی مشخص، ارزیابی کرد. زمانی که اطمینان هولدرهای بیت‌کوین زیاد و قیمت پایین است، نسبت ریسک به پاداش (Risk/Reward) جذابی برای سرمایه‌گذاری در یک زمان خاص وجود دارد و شاخص در ناحیه سبزرنگ خواهد بود. از طرفی، وقتی میزان اطمینان کم و قیمت بالا باشد، نسبت ریسک به پاداش جذاب نیست. درمجموع می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در زمان‌هایی که این شاخص در محدوده سبزرنگ قرار دارد، در بلندمدت سود بیشتری ایجاد می‌کند. در شاخص ریسک دارایی بیت‌کوین نشانه‌هایی از یک روند صعودی دیده می‌شود، با این حال، آن‌طور که پیداست افزایش اخیر قیمت‌ها پایان ماجرا برای صعود بیشتر در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر نیست.

    احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین در شروع ماه آوریل

در عین حال، آن‌طور که از آخرین آمارها پیداست، احساسات معامله‌گران بازار ارز دیجیتال درمجموع نه صعودی و نه نزولی است و به عقیده کارشناسان، این وضعیت خنثی می‌تواند مقدمه‌ای برای تشدید نوسانات قیمت باشد. برخی از تحلیلگران هم معتقدند که شروع ماه آوریل (فروردین) می‌تواند مانند دو ماه گذشته با کاهش موقتی قیمت بیت‌کوین همراه شود. روند نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی سهام هفته گذشته عمدتاً نزولی بود و از آنجایی که نرخ بیکاری در امریکا به‌شدت کاهش یافته است، سرمایه‌گذاران زیادی در بازار بورس خود را برای تشدید سیاست‌های پولی انقباضی در امریکا آماده می‌کنند. پایین‌بودن نرخ بهره بانکی و محرک‌های پولی‌ای که بانک مرکزی امریکا در این مدت به بازار تزریق کرده، سبب افزایش قیمت کالا و خدمات در این کشور شده است. افزایش تورم و رشد اقتصادی یک کشور با سرعتی نامتعارف و ناپایدار، بانک‌های مرکزی را به استفاده از سیاست‌های پولی انقباضی ترغیب می‌کند؛ اتفاقی که عمدتاً با تشدید نوسان در بازارهای مالی همراه است. هم‌زمان با جهش دوباره بیت‌کوین به بالای ۴۷هزار دلار در روز شنبه، حجم موقعیت‌های معاملاتی لیکویید‌شده در بازارهای آتی نیز افزایش یافت. لیکوییدشدن زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخت‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به یک معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی حساب یک معامله‌گر به عددی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد. نسبت حجم سفارش‌های خرید به فروش بیت‌کوین نیز در ۲۴ ساعت گذشته منفی بوده است که نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر، سرمایه‌گذاران همچنان مردد هستند. حجم معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های مطرح نسبتاً کم به نظر می‌رسد و این در حالی است که در هفته‌ ابتدایی و پایانی ماه مارس (اسفند) میزان فعالیت‌های معاملاتی رو به افزایش بود. برخی از تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین این ماه هم مانند اتفاقی که در ماه‌های فوریه (بهمن) و مارس (مارس) افتاد، با کاهش قیمت مواجه می‌شود و سپس یک اصلاح صعودی در بازار آغاز خواهد شد.

    احساسات معامله‌گران  نه صعودی و نه نزولی است

از سوی دیگر کاهش نسبت حجم قراردادهای اختیار فروش به اختیار خرید بیت‌کوین نشان می‌دهد احساسات معامله‌گران بازارهای اختیار معامله چندان نزولی نیست. این شاخص در طول دو هفته گذشته تقریباً ثابت بوده است که می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش میزان نوسانات باشد؛ خصوصاً اگر قیمت بیت‌کوین در روزهای پیش رو از سقف یا کف کانالی که مدتی است در آن نوسان می‌کند، خارج شود. آن‌طور که از داده‌های مرتبط با بازارهای مشتقه پیداست، معامله‌گران ۵۵ درصد احتمال می‌دهند که قیمت بیت‌کوین در ماه مه (اردیبهشت) بالاتر از ۴۴هزار دلار باشد و حجم قراردادهای اختیار خرید در قیمت‌های توافقی بالاتر از ۴۵هزار دلار نیز بیشتر از قراردادهای اختیار فروش است.

    فقط ۲ میلیون بیت‌کوین برای استخراج  باقی مانده است

طبق گفته‌های‌کوین جکو و‌کوین مارکت‌کپ در دوم آوریل، ۱۹ میلیون بیت‌کوین استخراج شد. به این معنی که کمتر از دو میلیون بیت‌کوین جدید می‌تواند از این نقطه به بعد به عرضه در گردش اضافه شود. نرخ صدور بیت‌کوین جدید برای استخراج‌کنندگان در طول زمان کاهش می‌یابد و آخرین بیت‌کوین قرار است در سال ۲۱۴۰ استخراج شود. همچنین کراکن، یک صرافی ارز مجازی که حجم معاملات روزانه آن بیش از یک میلیارد دلار است، شبکه لایتنینگ را یکپارچه کرده است. شبکه لایتنینگ یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دو بیت‌کوین است که تلاش می‌کند تا بیت‌کوین را به عنوان پول نقد دیجیتالی همتا به همتا و استفاده روزانه بادوام‌تر، علاوه بر ویژگی‌های ذخیره ارزش آن، با سریع‌تر و ارزان‌تر کردن تراکنش‌ها ایجاد کند. در دیگر اخبار بیت‌کوین این هفته، سیلورگیت به منظور خرید بیت‌کوین به ماکرواستراتژی ۲۱۵ میلیون دلار وام داد. در حال حاضر گفته می‌شود که تقریبا ۰.۵ درصد از کل بیت‌کوین موجود را در اختیار دارد. بیت‌کوین 19 میلیونیم، نیز تنها چند روز قبل از کنفرانس سالانه بیت‌کوین میامی که هفته آینده آغاز می‌شود، استخراج شد. بیت‌کوین میامی بزرگ‌ترین گردهمایی جهان از علاقه‌مندان به بیت‌کوین است و تحولات عمده اغلب در آنجا اعلام می‌شود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۱۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر ۴۰.۹۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

ارسال نظر