بیت‌کوین زیر ۵۰ هزار دلار مانده است

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۳۶:۴۶
کد خبر: ۱۸۷۷۹۰
بیت‌کوین زیر ۵۰ هزار دلار مانده است

بیت‌کوین در طول ۷۵ روز گذشته پایین‌تر از سطح 50.000 دلار در نوسان بوده است و روند فعلی تا حدی معامله‌گران را خسته کرده و این سوال را ایجاد کرده که چه عاملی باعث شده بازار توانایی عبور از این سطح را نداشته باشد که بنا به اظهارات کارشناسان، دو عامل اصلی وضعیت فعلی بازار ترس و بی‌اعتمادی معامله‌گران است.

ویل کلمنت، تحلیلگر ارشد آمار در شرکت بلاک‌ویر، گفته است که در دو ماه گذشته قیمت بیت‌کوین در یک کانال صعودی در نوسان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد بازار این ارز دیجیتال هنوز از روندی که باید دنبال کند، اطمینان ندارد و منتظر نشانه‌های بیشتری است. کانالی که بیت‌کوین در آن حرکت می‌کند، در ابتدای ماه فوریه (بهمن) شکل گرفته است. در آن زمان قیمت این ارز دیجیتال تقریباً 45.000 دلار بود و پس از اصلاح به 37.000 دلار رسید. در ادامه هم بازار روند صعودی دیگری را دنبال کرد. در روند صعودی بعدی، خریداران باز هم نتوانستند مقاومت کانال بیت‌کوین را بشکنند و قیمت این ارز دیجیتال بار دیگر تا 38.623 دلار سقوط کرد. تلاش‌های ناموفق معامله‌گران برای شکستن‌ مقاومت بیت‌کوین، ممکن است نشان‌دهنده قدرت خرید پایین مربوط به سرمایه‌گذاران خرد و همچنین سرمایه‌گذاران سازمانی باشد. دو عامل اصلی پایین ماندن بیت‌کوین زیر 50 هزار دلار، وضعیت فعلی بازار ترس و بی‌اعتمادی معامله‌گران است. از آنجا که سیگنال مشخصی در بازار وجود ندارد و معامله‌گران می‌خواهند ریسک خود را در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی سنتی به حداقل برسانند، سرمایه‌گذاران بزرگ یا نهادی هیچ پول جدیدی به بازار وارد نمی‌کنند. همانطور که در نوسانات ماه فوریه (بهمن) دیدیم، وجود نقدینگی جدید برای صعود بیت‌کوین بسیار ضروری است. علاوه بر این، آمار مربوط به موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دایماً در حال برداشت وجوه خود از صرافی‌های متمرکز و واریز آنها به کیف پول‌های خصوصی هستند. نرخ بالای جریان خروجی صرافی‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال به‌آرامی در حال کاهش است. قابل‌توجه‌ترین رویداد این هفته افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا خواهد بود که بازارهای مالی از ابتدای سال ۲۰۲۲ منتظر آن بودند. در عین حال روز گذشته، اولین ارز دیجیتال جهان با قیمت 38.770 دلار معامله می‌شود.

    خروج پول از صندوق‌های ارز دیجیتال  پس از ۷ هفته

برای اولین‌بار در ۷ هفته گذشته، محصولات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، شاهد خروج ۱۱۰ میلیون دلار پول بوده‌اند. پس از رسیدن به بالاترین میزان ورودی سه‌ماهه در دو هفته گذشته، این صندوق‌ها هفته پیش با خروج پول مواجه شدند. بر اساس داده‌های تازه، اخیراً ۶۹.۹ میلیون دلار از صندوق‌های بیت‌کوین و ۵۰.۶ میلیون دلار از محصولات سرمایه‌گذاری در اتریوم خارج شده است. علی‌رغم خروج سرمایه از صندوق‌هایی که مستقیماً در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، محصولات سرمایه‌گذاری متمرکز بر سهام شرکت‌های فعال در حوزه بلاک‌چین همچنان محبوب هستند و هفته گذشته ۴ میلیون دلار ورود پول ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، تعداد آدرس‌های دارای بیت‌کوین رکورد جدیدی را به ثبت رساند. تعداد آدرس‌هایی که بیت کوین در اختیار دارند، در بحبوحه بهبود بازار ارزهای دیجیتال رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. داده‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر تقریباً ۴۰ میلیون آدرس، بیت کوین در اختیار دارند. برای مقایسه، کافی است بدانیم که شبکه‌ای مانند کاردانو تنها ۳.۵ میلیون آدرس دارد. این آمار نشان می‌دهد با وجود عملکرد منفی در سال ۲۰۲۲، تعداد آدرس‌های دارای بیت کوین همچنان در حال افزایش است و تعداد ۸۸۰ هزار کیف پول جدید ایجاد شده است.

    بیت‌کوین در آستانه سقوط  به زیر یک  حمایت کلیدی

در عین حال، تحلیلگران معتقدند قیمت بیت‌کوین در آستانه شکستن یک حمایت کلیدی است که عبور از آن می‌تواند با سقوطی شبیه به دوران همه‌گیری کرونا همراه باشد؛ ریزشی که البته بعد از آن بازار با جهشی بی‌سابقه همراه شد. قیمت بیت‌کوین روز جمعه با جهشی مختصر به بالای 40.000 دلار رسیده بود، اما تحت‌تأثیر تحولات سیاسی موجود پس از چند دقیقه دوباره به روند قبلی خود بازگشت. این «جهش‌های فریب‌دهنده» برای رسیدن‌ به سطوح بالاتر در این ماه اتفاق آشنایی برای فعالان بازار بود. بیت‌کوین در این مدت، هر بار بعد از شروع یک روند صعودی دوباره به جای قبلی خود بازگشته و در این چرخه‌ها موقعیت‌های شورت و لانگ موجود در بازار را با هم لیکویید کرده است. با این حال، اگر نمودار بیت‌کوین را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت این ارز دیجیتال ممکن است کاهش بیشتری هم داشته باشد. وب‌سایت تحلیلی متریال اندیکیتورز به دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفت: «کندل‌های ۳ روزه بیت‌کوین به میانگین متحرک (MA) ۲۰۰ کندلی نزدیک شده‌اند. بعد از شیوع ویروس کرونا و سقوط بیت‌کوین تحت‌تأثیر آن، این اولین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. مطمئن شوید پول کافی دارید تا اگر چنین اتفاقی در نمای ۱ هفته‌ای بازار رخ داد، از فرصت خرید ایجادشده استفاده کنید. جهش بعد از سقوط می‌تواند زندگی شما را برای همیشه تغییر دهد.» میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای بیت‌کوین در حال حاضر کمی بالاتر از 20.000 دلار است و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. این شاخص تاکنون به عنوان یک کف تاریخی محکم برای بیت‌کوین عمل کرده و هرگز شکسته نشده است.

برای اینکه بیت‌کوین به این کف تاریخی برسد، باید ۵۰ درصد از قیمت فعلی و ۷۰ درصد از اوج تاریخی خود فاصله بگیرد. این در حالی است که بیت‌کوین هرگز چنین سقوطی را تجربه نکرده است. به عنوان مثال، بعد از شیوع ویروس کرونا ارزش بیت‌کوین تنها طی چند روز ۶۰ درصد کاهش یافت. سپس قیمت وارد روندی صعودی شد که به همان اندازه قوی بود و آن را به اوج قیمتی جدیدی در همان سال رساند. در هفته گذشته شاخص‌های «S&P500» و نزدک به‌ترتیب ۲.۹ و ۳.۵ درصد کاهش یافتند و هم‌بستگی بین آنها و بیت‌کوین همچنان ادامه دارد. پیش از این، پنتوشی معامله‌گر محبوب بازارهای مالی، صراحتاً عنوان کرده بود که به‌ نظر او در سال جاری ممکن است اتفاقی شبیه به سقوط تاریخی وال‌استریت در سال ۱۹۲۹ برای بازارهای مالی رخ دهد. 

    سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک  همچنان بیت‌کوین می‌خرند

از طرفی دیگر، خرید نهنگ‌ها و رشد دارایی کیف پول سرمایه‌گذاران خرد، معامله‌گران بلندمدت را امیدوار کرده است. تنها در روز جمعه 30.000 بیت‌کوین (یک میلیارد دلار) از صرافی‌کوین بیس خارج شد و ذخایر صرافی‌ها نیز همانند ژوییه و سپتامبر ۲۰۲۱ (تیر و شهریور) کاهش یافته است. شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۱ و درست کمی بعد از کاهش ذخایر صرافی‌ها قیمت بیت‌کوین به‌شدت افزایش یافت. لکس موسکوفسکی، مدیرعامل شرکت موسکوفسکی کپیتال، با استناد به داده‌های شرکت تحلیلی گلسنود، تغییرات موجودی کیف پول‌های بیت‌کوین را بررسی کرده است. او در این باره گفته است: «کیف پول‌هایی که بین ۱۰ تا ۱۰۰ بیت‌کوین دارند، شدیداً در حال انباشت هستند و موجودی آنها همچنان افزایش پیدا می‌کند. اینها همان افرادی هستند که وقتی قیمت بیت‌کوین داشت از 10.000 دلار به 50.000 دلار رسید، بیت‌کوین‌های خود را می‌فروختند.» او معتقد است که سهم سرمایه‌گذاران سازمانی از عرضه بیت‌کوین به بیشترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است. فرض بر این است که هر شخص مالک یک یا چند مورد از این آدرس‌هاست.

    جهش ناگهانی دوج کوین  پس از توییت ایلان ماسک 

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و یکی از بزرگ‌ترین طرفدارهای دوج کوین، با انتشار توییتی اعلام کرد که قصد فروش بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین‌هایی را که از قبل خریده بود، ندارد. این توییت ماسک در ادامه با جهش ۱۰ درصد دوج کوین همراه شد. در میان یکنواخت‌بودن بازار ارزهای دیجیتال، دوج‌کوین با قیمتی حدود ۰.۱۱۱ دلار معامله می‌شد. به‌دنبال توییت ماسک که در آن گفته بود به نگه‌داشتن  دوج کوین، اتریوم و بیت کوین ادامه خواهد داد، قیمت این میم کوین افزایش یافت و به ۰.۱۲۲ دلار رسید. ایلان ماسک در توییتر خود نوشت: «برای افرادی که به‌دنبال درس‌گرفتن از این توییت هستند، باید بگویم به عنوان یک اصل کلی معتقدم معمولاً در شرایطی که نرخ تورم بالا رفته، بهتر است به‌جای دلار دارایی‌های فیزیکی مانند ملک یا سهام شرکت‌هایی که فکر می‌کنید محصولات خوبی را تولید می‌کنند، داشته باشید. من همچنان بیت کوین، اتریوم و 

دوج کوین‌هایم را نگهداری می‌کنم و قصد فروش آنها را ندارم.» قیمت دوج‌کوین احتمالاً به‌دلیل فعالیت ربات‌های معاملاتی خودکار جهش پیدا کرده است. ربات‌های معاملاتی خودکار با دنبال‌کردن حساب‌های محبوب در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر، هرگونه اشاره به اسم ارزهای دیجیتال را ردیابی می‌کنند.

به عنوان مثال، حساب توییتر ایلان ماسک بیش از ۷۷.۶ میلیون دنبال‌کننده دارد. ماسک قبلاً هم چندین بار درباره دوج‌کوین توییت کرده بود. در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹)، او تصویری از یک موشک در کنار ماه و کلمه دوج (Doge) توییت کرد که این توییتِ یک‌کلمه‌ای در ادامه باعث افزایش شدید قیمت دوج‌کوین شد. تصویر موشک و ماه اشاره به افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارزهای دیجیتال دارد. در ماه مه (اردیبهشت) نیز، ماسک عنوان کرد که با توسعه‌دهندگان دوج کوین برای بهبود کارایی این ارز دیجیتال همکاری خواهد کرد که باعث شد قیمت آن حدود ۲۲ درصد افزایش پیدا کند. از اوایل سال ۲۰۲۲، شرکت تسلا پرداخت با دوج کوین را برای فروش برخی از کالاهای خود پذیرفته است. گزینه پرداخت با دوج کوین همچنان فعال باقی خواهد ماند و قیمت همه محصولات علاوه بر این ارز دیجیتال، با دلار نیز نمایش داده می‌شود.

 

ارسال نظر