ضربه جنگ به پیکر بیت‌کوین

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۳:۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۲۶۹
ضربه جنگ به پیکر بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین نسبت به بالاترین سطح تاریخی خود در ماه نوامبر حدود ۴۹ درصد کاهش یافته است و آخرین ضربه بیت‌کوین در بحبوحه تشدید بحران بین روسیه و اوکراین و به دنبال افت شدید دیگری در ژانویه رخ داد. بیت‌کوین پس از حمله روسیه به اوکراین سقوط کرد و این پایین‌ترین سطح از ٢٠ جولای است که قیمت‌ها به کمتر از ۳۰ هزار دلار کاهش یافت. این ارز دیجیتال نسبت به بالاترین قیمت ماه نوامبر خود یعنی ۶۹ هزار دلار فاصله زیادی دارد. همبستگی بیت‌کوین با بازار سهام ایالات متحده می‌تواند یکی از دلایل کاهش قیمت فعلی آن باشد؛ اما از طرف دیگر کاهش ارزش پول‌های اروپای شرقی نیز بیت‌کوین را به پوششی در برابر بحران و محافظی برای سرمایه‌ها تبدیل می‌کند.

در روزهای گذشته، مردم جهان روز خود را با دیدن اخباری سرخ شروع کردند؛ اما این سرخی تنها مربوط به نمودارهای قیمت در بازارهای مالی نبود؛ بلکه اخبار تکان‌دهنده حمله روسیه به اوکراین نیز سرخط خبرهای امروز بود. در هفته گذشته بازارهای مالی سنتی همراه با بازار ارزهای دیجیتال روندی نزولی داشتند. روز پنجشنبه، این روند کاهشی سرعت بیشتری نیز گرفت. هرچند نفت خام با بالاترین بهای خود در ۸ سال گذشته معامله شد و از ۱۰۰ دلار نیز فراتر رفت، اکثر شرکت‌های بازارهای سهام امریکا بیش از ۵ درصد ارزش خود را از دست دادند. تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) مسبب فروش ۵۰۰ میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال شد. این امر موجب شد که بیشتر ارزهای دیجیتال مقاومت‌های خود را شکسته و در پایین‌ترین قیمت سه‌ماهه خود معامله شوند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در ساعات اولیه معاملات صبحگاهی آسیا در روز پنج‌شنبه، با کاهشی ۱۰ درصدی به زیر ۱.۵ تریلیون دلار رسید. 

    تحلیل قیمت بیت‌کوین  در بحبوحه بحران اوکراین

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت اُآندا گفت که ارزهای دیجیتال در دو ماه گذشته به دلیل سیاست سخت‌گیرانه فدرال رزرو و ریسک‌های ژئوپلیتیکی آسیب دیده است. از سوی دیگر اگرچه بیت‌کوین به عنوان یک محافظ در برابر تورم‌ها و بحران‌ها در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که قیمت بیت‌کوین در زمان بحران منعطف‌تر باشد. با این حال، سم بنکمن فراید، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال ‌FTX، کاهش قیمت بیت‌کوین را تعجب‌آور نمی‌داند. فراید معتقد است از آنجا که جنگ باعث ایجاد بحران نقدینگی در بازار شده است، بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. کاهش قیمت بیت‌کوین نیز به ارتباط رو به رشد آن با شاخص نزدک (NASDAQ) و SP 500 نسبت داده می‌شود که این همبستگی اخیراً به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسیده است. فراید طی رشته توییتی در این باره نوشت: «شاخص S&P 500 حدود ۴ درصد و بیت‌کوین حدود ۸ درصد کاهش قیمت داشت. چرا؟ بدیهی است که قیمت سهام‌ها کاهش یابد، چون جنگ شده است و جنگ به‌طور کلی بد است. بیت‌کوین چرا با کاهش قیمت مواجه شده است؟ چون اگر وضع دنیا بدتر شود، مردم پول نقد کمتری دارند. اساساً فروش بیت‌کوین و سهام برای پرداخت هزینه‌های جانبی پس از وقوع جنگ است.» بنکمن فراید ضمن اشاره به بی‌ثباتی ارزهای اروپای شرقی در این شرایط، به سرمایه‌گذاران اروپای شرقی پیشنهاد داد که از بیت‌کوین به عنوان جایگزین ارزهای این کشورها استفاده کنند. فراید در همین زمینه می‌افزاید: «ارزها و به‌طور کلی سیستم‌های مالی اروپای شرقی بی‌ثبات شده‌اند. سرمایه‌گذاران‌ آن‌جا ممکن است به‌دنبال جایگزینی مناسب باشند. اگر در حال حاضر در اوکراین بودید، پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کردید؟» سرمایه‌گذاران به دو دسته فاندامنتال و الگوریتمی تقسیم می‌شوند. فراید به این نکته اشاره داشت که سرمایه‌گذاران فاندامنتال به وضعیت و احساسات بازار هم نگاه می‌کنند، حال آنکه سرمایه‌‌گذاران الگوریتمی ترجیح می‌دهند از داده‌ها استفاده کنند. تحلیل‌گران فاندامنتال پیشنهاد خرید بیت‌کوین را می‌دهند؛ زیرا بیت‌کوین به عنوان محافظی در برابر بحران شناخته می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاران الگوریتمی توصیه به فروش بیت‌کوین می‌کنند؛ زیرا داده‌ها با توجه به همبستگی بالای بیت‌کوین با بازار سهام، نسخه‌ای واحد برای هر دو مورد دارند. بر همین اساس قیمت فعلی بیت‌کوین حاصل فشار و کشش قیمت توسط سرمایه‌گذاران بنیادی و الگوریتمی است. فراید در این باره می‌گوید: «نبرد فشار و کشش بین سرمایه‌گذاران فاندامنتال و سرمایه‌‌گذاران الگوریتمی وجود دارد. فاندامنتالیست‌ها معتقد به خرید بیت‌کوین و معامله‌گران الگوریتمی قائل به فروش بیت کوین‌اند. بیت‌کوین با ۸ درصد کاهش قیمت، به جایی ‌رسید که فشار این دو به تعادل می‌رسد.» با وجود این، روز گذشته قیمت بیت‌کوین نشانه‌هایی از بهبود نشان داد و در حالی که به سطح ۳۴,۴۵۹ دلاری سقوط کرده بود، توانست بار دیگر خود را به بالای سطح قیمتی ۳۸۰۰۰ دلاری برساند.

    تا وقتی بالای ۳۰ هزار دلار هستیم  جای نگرانی نیست

جوهال مایلز، تحلیلگر و معامله‌گر ارزهای دیجیتال، از فعالان بازار خواست آرامش خود را حفظ کنند و گفت: «شاید این حرفم تکراری و خسته‌کننده باشد؛ اما نمی‌توانم این همه احساس نزولی را در بازار باور کنم. آن همزمانی که بیت‌کوین نه‌تنها ناحیه ۳۰,۰۰۰ دلار را نشکسته، بلکه هنوز به آن برخورد هم نکرده است.» تحلیلگر و کاربر ناشناس دیگری به نام پلن‌سی موافقت خود را با صحبت‌های مایلز اعلام و و دلایل خود را برای صعودی‌شدن بازار در آینده ارایه کرده است. او گفته است: ‌«تا وقتی که قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط نکند و برای هفته‌ها زیر این محدوده نماند، همچنان فکر می‌کنم روند این ارز دیجیتال صعودی خواهد بود. شایان ذکر است که در تاریخچه قیمتی بیت‌کوین، محدوده ۲۸,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار به‌مدت یک سال به عنوان حمایتی بسیار قوی عمل کرده است.» تحلیلگر ناشناس دیگری با نام مستعار کریپتو‌ فایو‌ مکس احساسات موجود در بازار بیت‌کوین را بررسی و گفته است که بر این اساس، پایان روند نزولی بیت‌کوین نزدیک به نظر می‌رسد. او شاخص پیشرفته «NVT» را بررسی کرده است. در این شاخص، ارزش بازار بیت‌کوین بر میانگین متحرک ۹۰ روزه ارزش معاملات روزانه آن تقسیم می‌شود. کریپتو‌ فایو‌ مکس در توییتر نوشته است: «البته که قیمت بیت‌کوین ممکن است در یک محدوده مشخص نوسان کند؛ مانند سال ۲۰۲۱ که قیمت بارها محدوده مقاومت یا حمایت خود را آزمایش می‌کرد. با این حال داده‌های زیادی نشان می‌دهند که بیت‌کوین به کف روند نزولی خود رسیده است. البته مثل همیشه شما می‌توانید هر طور که می‌خواهید فکر و عمل کنید؛ اما من دوست دارم به ترس موجود در بازار توجه کنم و برداشتم این باشد که روند بیت‌کوین صعودی می‌شود.» ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۶۹۳ تریلیون دلار و نرخ تسلط بیت‌کوین ۴۲.۲ درصد است.

    زمان خوبی  برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است

یکی از شاخص‌های تحلیلی مشهور بیت‌کوین نشان می‌دهد سطوح فعلی قیمت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار مناسب هستند. این در حالی است که هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین نیز همچنان تمایلی به فروش ندارند. بیت‌کوین در هفته‌های اخیر آنقدر سقوط کرده است که یکی از معروف‌ترین ابزارهای تحلیلی موجود نشان می‌دهد قیمت فعلی آن برای سرمایه‌گذاری طولانی‌‌مدت بسیار مناسب است. شاخص ضریب مایر در حالی به پایین‌ترین سطح خود از ژوییه (تیر) ۲۰۲۱ رسید که ژوییه (تیر) زمانی بود که بیت‌کوین جهش خود از محدوده ۲۹,۰۰۰ دلار را شروع کرده بود. ضریب مایر قیمت فعلی بیت‌کوین را با میانگین متحرک ۲۰۰ روزه آن مقایسه می‌کند. تریس مایر، خالق آن، باور دارد که اگر این ضریب به زیر ۲.۴ برسد، می‌تواند نشان‌دهنده فرصت سرمایه‌گذاری بسیار سودآوری باشد.

علاوه بر این، هر چه این ضریب عدد کمتری را نشان دهد، احتمال اینکه خرید یا سرمایه‌گذاری برای بلندمدت مفیدتر و سودآورتر باشد، بیشتر می‌شود. ضریب مایر یکی از ابزارهایی است که از آن برای بررسی اصلاح عظیم سال ۲۰۲۱ بیت‌کوین هم استفاده می‌شود. این شاخص در حال حاضر به رقم ۰.۷۶ رسیده و نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ (آبان) که بیت‌کوین در اوج ۶۹,۰۰۰ دلاری قرار داشت، نصف شده است. ضریب مایر در اکثر اوقات بیشتر از ۰.۸ است و از سال ۲۰۱۱ تاکنون در ۸۷ درصد مواقع بیشتر از سطح فعلی خود بوده است. در هفته گذشته نیز، کاهش ضریب مایر توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی مختلف را به خود جلب کرد. بررسی یک ابزار تحلیل قیمت بیت‌کوین که نشان می‌دهد اکنون زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

    آخرین وضعیت هولدرهای بلندمدت  بیت‌کوین

در عین حال، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران فعلی بیت‌کوین به‌طور قاطعانه‌ای تصمیم گرفته‌اند که سرمایه خود را هولد کنند و بررسی یک ابزار تحلیل قیمت بیت‌کوین که نشان می‌دهد اکنون زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت است. با اینکه قیمت بیت‌کوین خیلی کمتر از زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ است، تعداد واحدهای دست‌نخورده‌ای که یک سال یا بیشتر از خرید آنها گذشته است، رفته‌رفته افزایش می‌یابد. گلسنود در توییتر خود نوشت: «سهم واحدهای بیت‌کوین که بیش از یک سال جابه‌جا نشده‌اند، به اوج ۱۴ ماهه خود در ۶۰.۹۹۸ درصد رسیده است.» با توجه به سهم اندک سرمایه‌گذاران خرد از بازار، تحلیلگران می‌گویند وضعیت کنونی چیزی است که تا حد زیادی بازارسازان آن را دیکته کرده‌اند. میگنولت، یکی از تحلیلگران مجموعه کریپتو کوانت، گفته است: «حجم سفارش‌های خرید بازارپذیر بیت‌کوین در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون این روند نزولی بوده است. یک سال است که بیت‌کوین برخلاف انتظار معامله‌گران و تحلیلگران حرکت می‌کند و حجم نقدینگی کاهش یافته است. میزان سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید هم همچنان رو به کاهش است. منظور از بازارپذیر معامله‌گری است که خرید یا فروش خود را در قیمت لحظه‌ای انجام می‌دهد و سفارش خود را به‌صورت محدود و در قیمت‌های متفاوت از قیمت لحظه‌ای بازار ثبت نمی‌کند.»


 

ارسال نظر