هیچ طرحی به میزان نسخه جدید چکش‌کاری نشده است

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۱:۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۷۰۹۷

رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت اظهار کرد هیچ طرحی به میزان طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» چکش‌‌کاری نشده است. در مقابل، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی با نسخه جدید طرح صیانت مخالفت کرده و تاکید کرد این قانون باید به واسطه متخصصین تصویب شود. رضا تقی‌پور، رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت عنوان کرد: «استحکام قوانین، مخاطرات کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. اقدام مجلس شورای اسلامی برای ایجاد قوانین در این حوزه می‌تواند به پایداری فعالیت‌های اقتصادی و ثبات محیط کمک کند و این عوامل برای ثبات کسب و کار بسیار مهم است.» او معتقد است در کشور ما ذهنیت در خصوص قانون به معنای محدودیت است و این مساله بسیار مهم نیازمند فرهنگسازی است: «قانون باید برای مردم راهگشا تعریف شود نه اصول دست و پاگیر.» تقی‌پور با بیان اینکه هیچ طرحی به میزان طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» چکش کاری نشده است، افزود: «با این طرح مشخص خواهد شد که کدام نهاد مسوول کدام بخش است و اجازه وضع مقررات با کیست با هدف اینکه مراجع مختلف در یک کار واحد دخالت نداشته باشند.» وی با اشاره به اینکه کشور در زمینه قانونگذاری در فضای مجازی، تجربه کمی دارد و اکنون که در ابتدای راه هستند اظهار داشت: «نمی‌توان یک‌باره قانون جامع و کاملی نوشته شود. با توجه به عمر کم این تجربه بر این باورم که نیازمند 80 قانون در زمینه‌های مختلف هستیم.» رییس کمیسیون مشترک اکثر حاشیه‌های مربوط به طرح صیانت را واقعی ندانسته و اظهار کرد: «قانون‌نویسی برای فضای بی‌قانون ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. بنابراین؛ سعی بر آن است که قانون مناسبی در این راستا به تصویب مجلس برسد و بی‌تردید اجازه نخواهیم داد که این قانون به کسب و کار‌ها آسیبی وارد کند. تلاش خواهیم کرد که این قانون حقوق مردم را نیز تامین کند و قانونی که برای ثبات محیط لازم است و تضمین‌کننده منافع سرمایه‌گذاران، فعالان بخش اقتصادی باشد، اجرا شود.»

    نسخه جدید طرح صیانت مبهم است

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی با بیان اینکه هیچ کس مخالف داشتن امنیت نیست و کسی با وجود قانون مخالفتی ندارد، گفت: «قانون «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» مبهم است و این بزرگ‌ترین خطری است که احساس می‌شود. بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی عدم آگاه‌سازی مردم و افزایش سواد رسانه‌ای بوده است. این قانون باید چند بخش و چند قانون باشد و جامع‌تر و کامل‌تر باشد.» به گفته وی تنظیم‌گری لازم است لیکن باید چارچوب‌های تنظیم‌گر مشخص باشد: «نظام صنفی و اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی با طرح صیانت با عنوان جدید «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» مخالفت کرده و نظام صنفی تاکید بر آن دارد که این قانون باید به واسطه متخصصین تصویب شود.» طالبی خاطرنشان کرد قبل از تصویب قانونی که بر حوزه کسب و کار‌ها تاثیرگذار است بایستی نظر متخصصین این حوزه در نظر گرفته شود.

    ۸۵  درصد شبکه‌های اجتماعی  تحت اشغال شبکه‌های خارجی

غلامرضا جلالی با بیان اینکه کسب‌و‌کار در فضای مجازی مشاغل بسیاری ایجاد کرده است که در بسیاری از کشور‌ها مبنای توسعه قرار گرفته است اظهار داشت به دلیل اینکه ماهیت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در حالت عادی یا در فضای مجازی با موضوع و مفهومی به نام ریسک همراه است امروزه نیز در اوضاع اقتصادی بررسی میزان ریسک موضوعی جدی به شمار می‌آید. بنابراین موضوع ریسک و امنیت در مساله اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه بسیاری از تجار علاوه بر ریسک و امنیت به دنبال تضمین نیز هستند، افزود: «وقتی وارد فضایی مانند فضای سایبری و فناوری اطلاعات می‌شویم طبیعتا به دلایل مختلف ضریب ریسک آن بالا خواهد بود. وظیفه دولت به عنوان کفیل حکومت ایجاد امنیت برای مردم است.  کسب و کار در فضای بدون قانون و امنیت غیرعاقلانه است. بنابراین لزوم امنیت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تردیدی وجود ندارد.» به گفته رییس پدافند غیرعامل کشور فضای مجازی و سایبری یک فرصت برای داشتن آینده شغلی خوب است و به همین دلیل بر این باورند که این فضا باید کاملا امن، قانونمند و ضابطه‌مند باشد: «در قانون نیازمند این هستیم که برخی از مباحث پایه تعیین تکلیف شود تا مبتنی بر آن مباحث مراجع تنظیم مقرراتی به صورت تخصصی ذیل آن قانون به تنظیم مقررات بپردازند.» 

 

ارسال نظر