دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۳۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۰۳۵

گشایش پردیس فرانسه برای مقابله با حملات سایبری

وزیردارایی فرانسه اعلام کرد پاریس کارشناسان امنیت سایبری برجسته را در منطقه تجاری لادِفانس گروه‌بندی کرده و استارتاپ‌های و شرکت‌ها را برای مقابله با حملات هک گرد هم می‌آورد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، طبق نظرسنجی موسسه  PwC، حملات سایبری به نگرانی شماره یک مدیران شرکتهای برتر دنیا تبدیل شده است و سران فرانسه می‌گویند شمار رو‌به‌رشد و پیشرفتگی حملات سایبری می‌تواند حاکمیت این کشور را تضعیف کند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در مراسم افتتاح این مکان، اعلام کرد: فرانسه نمی‌خواهد به خارجی‌ها وابسته باشد و می‌خواهد در فناوری‌های پیشرفته مستقل باشد. «کمپوس سایبر» فرانسه از پروژه سایبر اسپارک رژیم صهیونیستی الگوبرداری کرده است. این پردیس پایگاه استارتاپ‌های سایبری و کارشناسان بعضی از بزر گ‌ترین شرکتهای فرانسوی مانند  LVMH، اورئال و بانک‌های بزرگ خواهد بود. کمپوس سایبر می‌تواند میزبان ۱۸۰۰ نفر باشد و توسط شرکتی اداره می‌شود که ۴۴ درصد آن متعلق به دولت فرانسه بوده و توسط آن تامین مالی می‌شود و باقی سرمایه بین حدود ۹۰ سازمان از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسه نظیر اورانج، شرکت دفاعی تالس، سازنده نرم‌افزار سوپرا استریا و شرکت‌های مشاوره فناوری اطلاعات اتوس و کپجمینی تقسیم می‌شود.

توافق اتحادیه اروپا  و قانون بازارهای دیجیتال

قانونگذاران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا احتمالا در ماه آوریل درباره قوانین مهمی برای محدود کردن قدرت غول‌های فناوری امریکایی به توافق برسند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، به گفته یکی از قانونگذاران ارشد پیش بینی می‌شود موارد اختلاف نظر در هفته‌های آینده حذف شوند. مارگارت وستاگر کمیسیونر آنتی تراست اتحادیه اروپا حدود یک سال قبل مجموعه‌ای از باید‌ها و نبایدها برای شرکت‌های بزرگ آنلاینی که داده‌ها را کنترل می‌کنند، وضع کرد که به قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مشهور شده است. طبق این قوانین جریمه‌ای تا ۱۰ درصد درآمد جهانی شرکت برای نقض‌کنندگان قوانین وضع می‌شود. قانون بازارهای دیجیتال اپل، گوگل، فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت را به‌طور خاص هدف گرفته است. البته نخست قانونگذاران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو باید قانون را تایید کنند تا اجرایی شود. آندراس شواب یکی از قانونگذارانی است که تاکنون با کشورهای عضو اتحادیه ۲ جلسه در این باره برگزار کرده است. او نسبت به دستیابی به توافق درباره قانون خوشبین است و می‌گوید: ما هنوز می‌خواهیم قانون را تا پایان مارس یا اوایل آوریل نهایی کنیم. با این وجود به گفته او هر دو طرف در مورد نقش کمیسیون اروپا اختلاف‌نظر دارند. قانونگذاران اصرار دارند به عنوان تنها مجری قانون عمل کنند و حق وتو داشته باشند، اما کشورهای عضو اتحادیه می‌خواهند ناظران ملی اختیار عمل بیشتری در این زمینه داشته باشند و حق وتوی کمیسیون اتحادیه اروپا حذف شود.

ممنوعیت استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس در اروپا

دیده‌بان حمایت از دیتای اتحادیه اروپا خواستار ممنوعیت استفاده از جاسوس‌افزار جنجالی پگاسوس ساخت شرکت NSO Group رژیم صهیونیستی در این بلوک شد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این دیده‌بان اعلام کرد استفاده از پگاسوس ممکن است به سطح کم‌سابقه‌ای از مداخله‌گری منتهی شده و در خصوصی‌ترین جنبه‌های زندگی روزانه ما ورود کند. درخواست این سازمان همزمان با تحقیقات فزاینده درباره موارد سوءاستفاده از فناوری‌های مراقبتی که هدف اصلی آنها کمک به سازمان‌های اطلاعاتی و اجرایی برای مقابله با جرایم جدی و تروریسم است، صورت می‌گیرد. در حالی که دیده‌بان حمایت از دیتای اتحادیه اروپا قدرت تصمیم‌گیری برای کشورهای عضو ندارد اما نفوذش در موسسات عالی این بلوک ممکن است مقامات دیگر را به مقابله با نرم‌افزار مراقبتی تشویق کند. رژیم صهیونیستی به‌دلیل نقشی که پگاسوس در جاسوسی از کنشگران حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران داشته، تحت فشار جهانی قرار گرفته است. شرکت NSO Group اعلام کرده است که نمی‌تواند مشتریان فعلی یا احتمالی پگاسوس را تایید یا تکذیب کند و این شرکت پس از فروش این محصول به مشتریان دولتی، هیچ کنترلی روی آن نداشته یا در فعالیت آن نقشی ندارد. دیده‌بان حمایت از دیتای اتحادیه اروپا اعلام کرد ممنوعیت توسعه و به‌کارگیری جاسوس‌افزار با قابلیت پگاسوس در اتحادیه اروپا موثرترین گزینه برای حمایت از حقوق بنیادین و آزادی ما خواهد بود. در مرکز بحث درباره ابزارهایی مانند پگاسوس، نباید تنها استفاده از این فناوری مطرح باشد بلکه باید برای حق حریم خصوصی اهمیت قائل باشیم. پگاسوس به دولت‌ها و سازمان‌های دولتی فروخته شده و قادر بود از طریق یک لینک به تلفن‌های همراه رخنه کند و پنهانی به ثبت ایمیل‌ها، تماس‌ها و پیام‌های متنی بپردازد. در بعضی از موارد این جاسوس‌افزار بدون اینکه قربانی روی لینکی کلیک کند، خود را فعال می‌کرد. گروه NSO این ادعاها را تکذیب کرد. محققان گوگل در دسامبر اعلام کردند پیشرفتگی بدافزار گروه NSO با هکرهای دولتی نخبه برابری می‌کرده است. یافته‌های تحقیقات یک کنسرسیوم متشکل از ۱۷ سازمان رسانه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد جاسوس‌افزار پگاسوس که ساخت شرکت اسراییلی NSO است، در هک تلفن‌های هوشمند متعلق به روزنامه‌نگاران، فعالان و مدیران تجاری سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ارسال نظر