روزهای طلایی بیت‌کوین ادامه دارد

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۱:۴۷:۲۹
کد خبر: ۱۸۶۸۰۴
روزهای طلایی بیت‌کوین ادامه دارد

پس از شکسته‌شدن مقاومت ۴۴,۰۰۰ دلاری، اکنون کارشناسان ۴۷,۰۰۰ دلار را به عنوان هدف بعدی بیت‌کوین معرفی می‌کنند. این در حالی است که معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای اهرم‌دار، همچنان برای ورود به موقعیت‌های خرید، با احتیاط عمل می‌کنند.

به قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه به بالای ۴۳,۰۰۰ دلار رسید و با این جهش حدود ۳۰ درصد از سقوط بعد از ماه نوامبر (آبان) بازار جبران شد. ابتدای امروز هم قیمت در برخی از صرافی‌ها از ۴۵,۴۰۰ دلار فراتر رفت. برخی از کارشناسان انتظار دارند که این جهشِ ناشی از فشار فروش استقراضی در بازار ادامه داشته باشد؛ هرچند که صعود روزهای اخیر قیمت در مقایسه با جهش‌های قبلی شتاب کمتری دارد. حجم معاملات بیت‌کوین روز دوشنبه در صرافی‌ها مطرح افزایش یافت، اما ارقام کنونی همچنان پایین‌تر از اوج ماه ژانویه (دی) هستند. اینکه حجم معاملات در جریان یک حرکت صعودی پایین‌تر از حد متوسط باشد، معمولاً نشانه اعتماد کم معامله‌گران به وضعیت بازار است. با وجود افزایش قیمت‌ها، نوسان در بازار قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین همچنان پایین است. موسسه معاملاتی «QCP Capital» گفته است: «با وجود رشد سریع قیمت در بازارهای آنی بیت‌کوین، نوسانات بازار [قراردادهای اختیار معامله] همچنان محدود مانده است. نرخ نوسانات ضمنی هفتگی بیت‌کوین به کف ۵۰ درصدی رسیده است. در حال حاضر اما این نرخ اندکی بهبود یافته است.» شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که فضا برای ادامه روند صعودی تا مقاومت محدوده بین ۴۵,۰۰۰ تا ۴۷,۰۰۰ دلار وجود دارد. کتی استاکتون، یکی از مدیران شرکت تحلیلی فیرلید استراتجیز، می‌گوید: «پس از آنکه جهش قیمتی مربوط به اشباع فروش در بازار منجر به حفظ حمایت ۳۷,۴۰۰ دلاری شد، بیت‌کوین اکنون سطح میانگین متحرک ۵۰ روزه را آزمایش می‌کند. از آنجایی که شتاب صعودی بلندمدت قیمت از بین رفته است، باید با احتیاط گام‌برداریم.»

   ارزش کل بازار به ۲ تریلیون دلار رسید

قیمت بیت‌کوین در چهارم فوریه (۱۵ بهمن) به بالای مقاومت روانی ۴۰,۰۰۰ دلار حرکت کرده و با موفقیت این سطح را در طول چند روز گذشته حفظ کرده است. بر مبنای داده‌های‌کوین‌گکو، این حرکت به افزایش ارزش کل بازار از ۱.۷۸ تریلیون دلار در ۳ فوریه (۱۴ بهمن) به رقمی معادل ۲ تریلیون دلار منجر شده است. در طی هفته گذشته اسناد افشای مالی جدید تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد سابق ریاست‌جمهوری امریکا، نشان داده است که وی با استفاده از کارگزاری ریور بین ۱۵,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار بیت‌کوین خریده است. در آن زمان قیمت بیت‌کوین بین ۳۶,۰۰۰ تا ۳۷,۰۰۰ دلار در نوسان بود و در صورتی که او تاکنون دست به فروش بیت‌کوین‌های خود نزده باشد، سود فعلی او در این معامله بین ۲,۰۰۰ تا ۶,۵۰۰ دلار تخمین زده می‌شود. قیمت بیت‌کوین در تاریخ ۴ فوریه (۱۵ بهمن) روند صعودی به‌خود گرفت و در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳۹,۶۰۰ دلار بسته شد که نشانه‌ای برای به‌قدرت‌رسیدن مجدد گاوها در بازار معاملاتی بیت‌کوین است. نوسان کوتاه‌مدت قیمت بیت‌کوین در تاریخ ۵ فوریه (۱۶ بهمن) نشان از بی‌میلی برای فروش از جانب خریدارانی است که در سطوح پایین‌تر و کف ایجادشده قیمتی اقدام به خرید کرده بودند و همچنان درصدد رسیدن قیمت به سطوح مطلوب‌تر هستند. ورود شاخص قدرت نسبی به محدوده مثبت نشان از برتری گاوها در کوتاه‌مدت دارد. هرچند این روند برای جفت‌ ارز بیت‌کوین/ تتر ممکن است خیلی به طول نیانجامد؛ چراکه خرس‌ها در تلاش هستند سد مقاومتی را در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، بین محدوده ۴۲,۸۶۰ و ۴۴,۵۰۰ دلار بر سر راه قیمت بیت‌کوین قرار دهند. حال اگر قیمت بیت‌کوین از ناحیه سربار کاهش یابد اما به زیر ۳۹,۶۰۰ دلار سقوط نکند، این سطح می‌تواند به نقطه حمایتی برای بیت‌کوین تبدیل شود. همچنین گاوها دوباره سعی می‌کنند جفت ارز بیت‌کوین/ تتر را به بالای این منطقه هدایت کنند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، توقف بعدی قیمت بیت‌کوین می‌تواند میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ۴۹,۱۱۵ دلار باشد.

    معامله‌گران حرفه‌ای همچنان  محتاط هستند

متوسط نرخ تأمین سرمایه بیت‌کوین، یا هزینه نگهداری از موقعیت‌های معاملاتی لانگ (خرید) در بازار قراردادهای آتی دایمی صرافی‌‌های ارز دیجیتال، با وجود جهش روزهای اخیر قیمت، همچنان پایین مانده است. این یعنی معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای اهرم‌دار همچنان محتاط عمل می‌کنند و با وجود جهش ۱۶ درصدی قیمت در هفت روز گذشته، بی‌گدار به آب نمی‌زنند. موسسه QCP Capital گفته وضعیت نرخ تأمین سرمایه کمی منفی است و این یعنی اگر روند صعودی ادامه داشته باشد، موقعیت‌های معاملاتی شورت اهرم‌دار لیکویید شده و به فشار فروش استقراضی موجود در بازار افزوده می‌شود. فشار فروش استقراضی زمانی اتفاق می‌افتد که با افزایش ناگهانی قیمت در بازار، معامله‌گران شورت (نزولی) مجبور به خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود می‌شوند. لیکوییدشدن همزمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخت‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی حساب یک معامله‌گر به عددی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد. جهش قبلی نرخ تأمین سرمایه در بازار بیت‌کوین، به اوایل سال ۲۰۲۱ باز می‌گردد؛ حرکتی که پیش از سقوط ۵۰ درصدی قیمت اتفاق افتاد. این‌بار اما، این نرخ هنوز به سطوح بسیار بالا نرسیده است که یعنی بخشی از معامله‌گران از لیکوییدشدن گسترده موقعیت‌های لانگ در جریان ریزش اخیر بازار ترسیده‌اند و فعلاً وارد بازار نمی‌شوند.

    قیمت بیت‌کوین در نیمه دوم ۲۰۲۲  به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد

یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فانداستارت که در زمینه ارایه مشاوره‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، اخیراً با انتشار مطلبی توضیح داده است که چرا انتظار دارد قیمت بیت‌کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۲ به‌ترتیب به ۲۰۰,۰۰۰ و ۱۲,۰۰۰ دلار برسد. موسسه تحلیلی اف‌اس اینسایت در یادداشتی تحت‌عنوان «دارایی‌های دیجیتال در جهان پساچرخه» توضیح داد که میزان همبستگی قیمت بیت‌کوین با بازار سهام، در سه ماه آخر سال گذشته به‌شدت رشد کرده است. ضمن اینکه وقتی این ارز دیجیتال با سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی امریکا روبرو شد، بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست داد. سین فارل مدیر بخش ارزهای دیجیتال این شرکت، گفته است در حال حاضر، این همبستگی آشکارتر شده و با ورود سرمایه موجود بازار سهام به بازار ارزهای دیجیتال، همبستگی بین سهام شرکت‌های حوزه فناوری با بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار ارزهای دیجیتال هم رشد کرده است. به نظر فارل، بیت‌کوین همچنان پادشاه بازار ارزهای دیجیتال است. طبق گفته‌های او، با وجود اینکه این ارز دیجیتال امسال را با نوسانات زیادی شروع کرده است، در شش‌ماهه دوم سال می‌تواند به قیمت ۲۰۰,۰۰۰ دلار برسد. علاوه بر این، اف‌اس اینسایت توضیح داد که بخش امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی و دیگر حوزه‌های مربوط به وب ۳.۰ رشد زیادی را برای شبکه اتریوم به ارمغان آورده‌اند. بر اساس این گزارش، ارزش شبکه اتریوم نسبت به سایر پلتفرم‌های ابری، کمتر از مقدار واقعی آن است و امسال قیمت اتریوم، توکن بومی این شبکه، می‌تواند به ۱۲,۰۰۰ دلار برسد. عده‌ای از فعالان بازار خوش‌بین هستند که اتریوم امسال الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد. طبق گزارش اف‌اس اینسایت، اگر این اتفاق بیفتد شبکه اتریوم بدون تأثیرپذیری از عملکرد بیت‌کوین، با سرمایه ورودی زیادی مواجه می‌شود.

    حجم سرمایه‌ واردشده به صندوق‌های  ارز دیجیتال چهار برابر شده است

بعد از هفته‌ها خروج سرمایه از صندوق‌های ارز دیجیتال، برای سومین هفته متوالی سرمایه جدید وارد این محصولات مالی شده است. در هفته گذشته حدود ۷۱ میلیارد دلار سرمایه به صندوق‌های ویژه بیت‌کوین وارد شده است که می‌تواند یکی از دلایل ادامه روند صعودی قیمت این ارز دیجیتال باشد. جریان ورود سرمایه به صندوق‌های ارز دیجیتال طی هفته گذشته چهار برابر شده که نشانه‌ای از مثبت‌شدن احساسات سرمایه‌گذاران به‌دنبال عبور قیمت بیت‌کوین از ۴۰،۰۰۰ دلار است. طبق گزارش موسسه‌کوین شیرز که در زمینه مدیریت دارایی‌های دیجیتال فعالیت می‌کند، صندوق‌های ارز دیجیتال طی هفت روز منتهی به جمعه گذشته، ۸۵ میلیون دلار ورود سرمایه داشته‌اند. این سومین هفته متوالی است که این صندوق‌ها ورود سرمایه را تجربه می‌کنند. گزارش‌کوین شیرز همچنین نشان می‌دهد اکثر این ورودی‌ها مربوط به قاره امریکاست. برزیل و کانادا ۸۸ درصد از کل ورودی‌های هفته گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. بیت‌کوین تا حدودی توانسته است بخشی از ریزش شدید هفته اول سال ۲۰۲۲ را جبران کند. در زمان انتشار این خبر بیت‌کوین با قیمتی حدود ۴۴،۶۶۰ دلار معامله می‌شود که از ۳۲،۹۰۰ دلار چند هفته پیش بسیار بالاتر است. با این حال قیمت بیت‌کوین هنوز هم به بالاترین حد تاریخی خود یعنی تقریباً ۶۹،۰۰۰ دلار ماه نوامبر (آبان) نزدیک نشده است. هفته گذشته حدود ۷۱ میلیون دلار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین سرازیر شد که تاکنون بیشترین مقدار از اوایل دسامبر (آذر) است. علی‌رغم احساسات صعودی کلی، صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در اتریوم ۸.۵ میلیون دلار خروجی داشتند که همچنان کمتر از ۲۶.۸ میلیون دلار هفته گذشته است. این ارز دیجیتال در پنج روز گذشته ۱۶ درصد افزایش قیمت داشته، اما همچنان در مقایسه با قیمت یک ماه گذشته، ۲.۲ درصد پایین‌تر است. کوین شیرز گفته است «جریان‌های ورودی به محصولات سرمایه‌گذاری ویژه اتریوم نشان می‌دهند که احساسات سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال نزولی است». گفتنی است که جریان سرمایه در صندوق‌های ویژه اتریوم برای نهمین هفته متوالی منفی بوده است. پیش از سه‌هفته‌ای اخیر، صندوق‌های ارز دیجیتال در عرض پنج هفته با خروج ۵۳۲ میلیون دلار سرمایه مواجه شدند. صندوق‌های متمرکز بر آلت‌کوین‌هایی مانند سولانا، پولکادات و کاردانو نیز همگی در این مدت شاهد ورود سرمایه بوده‌اند.‌کوین شیرز عنوان کرده است محصولات مالی متمرکز بر ارز دیجیتال تِرا، اولین جریان ورودی قابل‌توجه خود را در هفته گذشته مشاهده کرده‌اند که مجموعاً ۱.۴ میلیون دلار بوده و نشان‌دهنده رشد ۲۶ درصدی موجودی این صندوق‌هاست. علاوه بر اتریوم، بایننس‌کوین و ترون دو دارایی دیگری هستند که هفته گذشته شاهد خروج سرمایه بودند. محصولات مالی متمرکز بر بایننس‌کوین حدود ۷۰۰،۰۰۰ دلار و صندوق‌های متمرکز بر ترون حدود ۵۰۰،۰۰۰ دلار خروج سرمایه داشته‌اند.

    تسلا از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین  ۱۰۱ میلیون دلار ضرر کرده است

آن‌طور که از گزارش‌های مالی سال گذشته تسلا پیداست، این مجموعه سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۱ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ضرر کرده است. علاوه بر این، شرکتی که ایلان ماسک آن را رهبری می‌کند، در سالی که گذشت، از فروش بخشی از بیت‌کوین‌های خود ۱۲۸ میلیون دلار درآمد داشته است. گزارش مالی جدید شرکت خودروسازی تسلا که در وب‌سایت رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا ثبت شده است، نشان می‌دهد که خرید بیت‌کوین بر میزان درآمد این شرکت تأثیر منفی گذاشته است. در متن گزارش تسلا آمده است: «در سال منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۰ دی) به‌دلیل تغییر قیمت بیت‌کوین متحمل حدوداً ۱۰۱ میلیون دلار ضرر شدیم و البته از منبع فروش بخشی از بیت‌کوین‌های خود ۱۲۸ میلیون دلار درآمد داشته‌ایم.» شرکت تسلاً که ایلان ماسک رهبری آن را بر عهده دارد، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریده بود.

 

ارسال نظر