ثابت ماندن تعرفه‌ها، امکان توسعه را سلب کرده است

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۲۳:۵۴
کد خبر: ۱۸۶۷۵۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم در بررسی بودجه همراهی کنند تا موانعی که برای توسعه ارتباطات در کشور ایجاد شده بود، در بودجه ۱۴۰۱ تکرار نشود، گفت: مردم ما شایسته سرعت‌های چندصد مگابیتی هستند و لازمه‌اش این است که یا دولت سرمایه‌گذاری کند، یا اجازه دهد بخش خصوصی نفس بکشد و بتواند خودش را بازسازی کند. عیسی زارع‌پور روز گذشته در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت مخابرات ایران، با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که در بررسی بودجه همراهی کنند تا اتفاقاتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افتاد و موانعی برای توسعه ارتباطات در کشور ایجاد کرد، تکرار نشود. از جمله عدم امکان اصلاح تعرفه‌ها. تنها حوزه‌ای که در این مدت امکان افزایش تعرفه را نداشت، ارتباطات بود. نیاز بیش از گذشته شده و هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده و طبیعتا وقتی درآمد ثابت بماند یا حتی کاهش پیدا کند، توسعه مشکل پیدا می‌کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما از نمایندگان خواهش کردیم که چنین احکامی در بودجه ۱۴۰۱ تکرار نشود و اجازه دهند که حوزه ارتباطات مسیر تخصصی و طبیعی خود را طی کند که ما شرمنده مردم نشویم و وضعیت ارتباطات از چیزی که هر روز کیفیتش کاهش پیدا می‌کند، تغییر کند. نگاه ما این است که سرعت دسترسی مردم به چندصد مگ برسد، مردم ما شایسته سرعت‌های بالا هستند، این لازمه‌اش این است که یا دولت دست در جیبش کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند، یا اجازه دهد بخش خصوصی نفس بکشد و بتواند خودش را بازسازی کند.

    یکی از گام‌های بزرگ مخابرات اجرایی کردن مصوبه بیت‌استریم است

زارع‌پور با بیان اینکه اکنون رتبه ایران در حوزه ارتباطات ثابت حدود ۱۴۰ است و این روند اشتباه در ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد، افزود: مخابرات می‌تواند در این حوزه نقش کلیدی ایفا کرده و به بخش خصوصی نیز میدان دهد. یکی از گام‌های بزرگ مخابرات اجرایی کردن مصوبه بیت‌استریم است که قرارداد آن مدت‌هاست بسته شده و این یکی از ده‌ها نمونه‌ای است که مخابرات می‌تواند آن را تا جایی پیش ببرد. وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در کنار شرکت مخابرات است و هر کاری که نیاز باشد را انجام می‌دهد. امروز که ۲۰۰۰ میلیارد پروژه افتتاح می‌کنیم مردم باید شاهد افزایش شاخص‌های کیفی باشند وگرنه برگزاری جلسات و افتتاح اگر منجر به نتیجه نشود، تنها ایجاد زحمت است. نتیجه مطلوب زمانی به دست می‌آید که مردم پس از افتتاح پروژه‌ها باید احساس رضایت کرده و گله و شکایت‌هایشان کمتر شود و مخابرات هم به واسطه اعتماد مردم می‌تواند کیفیت شبکه ارتباطی کشور را ارتقاء دهد.

    طرح صیانت از ابتدا نباید رسانه‌ای می‌شد

زارع‌پور همچنین درباره نظر این وزارتخانه درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: ما به‌طور مفصل با نمایندگان مجلس تعامل داشته‌ایم. در حال حاضر بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک صورت خواهد گرفت و نظرات خود را نیز اعلام کرده‌ایم. ما به دنبال اصلاح طرح صیانت هستیم. با توجه به ظرفیت موجود در مجلس، معتقدم اتفاقات خوبی برای مردم رقم خورد. در عین ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی، نگرانی کسب‌و کارها و مردم در خصوص این طرح نیز برطرف شود. وی تاکید کرد: مرجع تخصصی بررسی این طرح، مجلس شورای اسلامی ایران است و وزارت ارتباطات اصلاحات خود را به همین مرجع داده است. اتفاقی که از نظرم از ابتدا اشتباه رخ داد، این بود که بحث را رسانه‌ای کردند. در حالی که این بحث باید در لایه نخبگانی حل شود، اما تبدیل به دغدغه و نگرانی برای تمام مردم شد. تاکید بر این است که به جای تلاطم‌های اجتماعی، بحث در فضای کارشناسی و نخبگانی بررسی شود تا مصوبه‌ای با اشکال شکل نگیرد. همچنین مهم است که منافع مردم، کسب‌وکارهای اینترنتی و فضای کلی مجازی کشور دچار مشکل نشود. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارتباطات نسخه پیشنهادی خود را رسما منتشر نکرده، گفت: نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات به مرجع رسیدگی به طرح یعنی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. البته در حال حاضر تعداد نسخه‌های طرح به قدری زیاد شده که نمی‌دانم اکنون در حال بررسی کدام یک هستند.

    تشکیل کارگروهی  برای بررسی کیفیت اینترنت

زارع‌پور با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات برای افزایش کیفیت اینترنت، گفت: برای بررسی مسائل مربوط به کیفیت اینترنت، کارگروهی تشکیل شده و آنها را مامور کرده‌ایم تا در حوزه ارتباطات سیار و ثابت، نقاطی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی کرده و مشکلات آنها را رفع کنند. پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد نیز می‌توانند کیفیت اینترنت را تا حدودی بالا ببرد. امیدواریم با این اقدامات مردم بهبود کیفیت اینترنت را مشاهده کنند. وی درباره ارایه خدمات کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی باید با کمک بخش خصوصی انجام شود، چرا که دولت ظرفیت لازم برای این کار را ندارد. بخش خصوصی باید این اتفاق را رقم بزند. همانطور که شاهد هستیم در حوزه خرید و فروش کالا و حمل و نقل بخش خصوصی آستین بالا زده و اتفاقات خوبی رخ داده است. در کارگروه خدمات شبکه ملی اطلاعات، مدلی را پیشنهاد کردیم تا بر اساس آن، تمام خدمات دولتی، عمومی، بخش خصوصی و پایه کاربردی با یک مرتبه احراز هویت در اختیار مردم قرار بگیرند. پنجره هوشمند شبکه ملی اطلاعات یکی از اقداماتی است که در همین راستا انجام خواهد شد.

    اختلال در شبکه‌های اجتماعیژ  بدون دستور قضایی، مشمول جریمه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره اختلالی که اپراتورها در دسترسی به اپلیکیشن کلاب‌هاوس ایجاد کردند و حکم دیوان عدالت اداری، گفت: مصوبه درباره این پلتفرم نیست و هیات دولت مصوب کرده است هرگونه اختلال در شبکه‌های اجتماعی بدون دستور قضایی، مشمول جریمه است. این مساله در دیوان عدالت اداری بررسی می‌‎شود. اپراتورها به این حکم اعتراض کردند و در حال طی کردن مراحل قانونی هستند. زارع‌پور ادامه داد: ما به دنبال اعمال فشار غیرمنطقی بر اپراتورها نیستیم و هیچ اپراتوری حق ندارد سر خود بخواهد اعمال محدودیت برای هر پلتفرم یا مشترک داشته باشد. این یک قاعده است و ما با قاطعیت با آن برخورد می‌کنیم. اما از سوی دیگر نگاه سیاست زده به موضوعات اینچنینی را در حوزه تخصصی ICT قبول نداریم و معتقدیم در مورد پلتفرم‌های فیلترشده، مسدودسازی باید صورت بگیرد.

  تمرکزمان را به‌جای VDSL  روی فیبر نوری گذاشته‌ایم

وی با اشاره به تصمیم برای پروژه VDSL با توجه به برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای توسعه فیبر نوری، بیان کرد: کمتر از ۱۰ درصد مشترکان اینترنت ثابت از سرویس VDSL استفاده می‌کنند و این تکنولوژی در دنیا نیز کم‌کم به انتها رسیده و کشورها به سمت تکنولوژی‌های جدید می‌روند. بر این اساس ما نیز تمرکزمان را روی پرسرعت‌ترین تکنولوژی ارتباطات ثابت که همان فیبر است گذاشته‌ایم و قصد داریم، اما اگر در گام آخر فیبرکشی مشکلات فنی وجود داشت، از مسیر VDSL استفاده خواهیم کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره موضوع اصلاح تعرفه‌های حوزه ارتباطات بیان کرد: بحث اصلاح مدل اقتصادی در شبکه کشور در دست بررسی است، اما موضوع این است که براساس بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حوزه پهنای باند و اینترنت تا پایان سال را نخواهد داشت، ولی با توجه به نرخ تورمی که در دوسال گذشته در کشور بوده حتماً این تعرفه‌ها باید در سال آینده بازنگری شود وگرنه حوزه ICT کشور در بخش ارتباطات امکان سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهد. زارع‌پور ادامه داد: طرح ما در این زمینه ارایه شده و در حال بررسی است و رگولاتوری روی مدل اقتصادی کار می‌کنند که زنجیره تولید تا توزیع محتوا را در کشور در بر می‌گیرد و پیش‌بینی کنیم که هم حوزه ارتباطات و هم مردم از این اصلاح تعرفه سود ببرند. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد تعرفه بخشی از خدمات تلفن ثابت تصمیماتی گرفته است که این موضوع منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار خواهد بود که اول سال بعد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. 

 

ارسال نظر