بیت‌کوین دوباره جان گرفت

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۰۲:۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۸۶۶۷۱
بیت‌کوین دوباره جان گرفت

قیمت بیت‌‌کوین پس از انتشار گزارش اشتغال به کار امریکا در ماه ژانویه که رشدی بیش‌ از حد انتظار را نشان می‌داد با جهشی سه هزار دلاری به بالای ۴۰ هزار دلار بازگشته است. بزرگ‌ترین رمز ارز بازار اخیرا افت چشمگیری را تجربه و برخی تحلیلگران را نگران کرده بود. ولی حالا با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار شاهد رشد مجدد قیمت این ارز دیجیتال هستیم. به‌دنبال جهش بیت‌‌کوین و عبور قیمت از ۴۱,۰۰۰ دلار، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با رشدی ۱۷۰ میلیارد دلاری به ۱.۹ تریلیون دلار رسید. این در حالی است که برخی از آلت کوین‌های بازار در ۲۴ ساعت گذشته جهش‌هایی دورقمی را تجربه کرده‌اند. در مجموع، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با حدود ۱۷۰ میلیارد دلار افزایش از پایین‌ترین سطح روز جمعه، به بیش از ۱.۹ تریلیون دلار رسیده است.

بیت‌‌کوین پس از حدود دو هفته معامله‌شدن زیر سطح 40.000 دلار، بالاخره در یک جهش قاطعانه سطح موردنظر را فتح کرد و به‌دنبال این حرکت، اکثر ارزهای دیجیتال نیز از او پیروی کردند. بر اساس داده‌های بازار، قیمت اتریوم، بایننس کوین، کاردانو، سولانا، پولکادات و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، در ۲۴ ساعت گذشته رشد چشمگیری داشته‌ است. تقریباً در روزهای ۲۰ و ۲۱ ژانویه (۳۰ دی و ۱ بهمن) بود که رهبر بازار ارزهای دیجیتال برای اولین‌بار در چند ماه گذشته به زیر 40.000 دلار سقوط کرد. بیت‌‌کوین در چند هفته بعد نیز نتوانست سقوط خود را جبران کند و حتی به پایین‌ترین قیمت خود از اواخر ژوییه (تیر)، یعنی زیر 33.000 دلار رسید. با این حال، چند روز پیش یک روند صعودی در بازار آغاز شد و قیمت مقاومت 39.000 دلار را آزمایش کرد. این حرکت خریداران ابتدا موفقیت‌آمیز نبود و فروشندگان در ادامه قیمت را به زیر 37.000 دلار کشاندند. هرچند اینجا بود که وضعیت تغییر کرد. در حالی که بیت‌‌کوین بین 37.000 تا 38.000 دلار معامله می‌شد، این ارز دیجیتال برای اولین‌بار در بیش از دو هفته گذشته به بالای 40.000 دلار رسید. روند صعودی در ساعات بعد از آن هم ادامه پیدا کرد و قیمت بیت‌‌کوین اکنون در حدود 41.430 دلار قرار دارد. بیت‌‌کوین از جمعه شب توانسته است 4.000 دلار رشد را تجربه کند؛ در نتیجه، ارزش بازار آنکه چند روز پیش کمتر از ۷۰۰ میلیارد دلار بود، اکنون به ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

     رشد چشمگیر آلت‌کوین‌ها

همانطور که انتظار می‌رود، معمولاً زمانی که بیت‌‌کوین دچار نوسان قیمت می‌شود، آلت‌کوین‌ها نیز مسیر او را دنبال می‌کنند. اتریوم چند روز پیش برای حفظ سطح 2.000 دلاری خود تلاش می‌کرد. با این حال اکنون دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، پس از تجربه ۷ درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته، بالای 3.000 دلار معامله می‌شود. بایننس‌کوین، پولکادات، ترا، اولنچ، پالیگان و شیبا اینو از دیروز رشدی دو رقمی داشته‌اند. این در حالی است که کاردانو، سولانا، ریپل، دوج‌‌کوین و توکن صرافی کریپتو دات کام در این مدت رشد نسبتاً کمتری را تجربه کرده‌اند. با این حال، آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار کم و متوسطی دارند، نوسانات بیشتری را تجربه کردند. توکن گالا با رشد ۳۰ درصدی در رتبه اول، لئو با ۲۵ درصد، جونو با ۲۰ درصد، سندباکس با ۱۸ درصد، نیر پروتکل با ۱۳ درصد، مینا پروتکل با ۱۶ درصد، تتا نتورک با ۱۵ درصد، لوپرینگ با ۱۴ درصد، ثورچین با ۱۴ درصد و بسیاری توکن‌های دیگر در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با حدود ۱۷۰ میلیارد دلار افزایش از پایین‌ترین سطح روز گذشته، به بیش از ۱.۹ تریلیون دلار رسیده است. دنیل کوکان، تحلیلگر شرکت Crypto Finance AG می‌گوید سقف قیمتی بعدی 42 تا 43 هزار دلار است. او حد حمایت بیت‌‌کوین را 33 یا در بدترین حالت 28 هزار دلار می‌داند. 

     وابستگی قیمت بیت‌‌کوین  به بازارهای جهانی در تردید

بازار ارزهای دیجیتال اخیرا وابستگی قابل توجهی به بازارهای جهانی داشته است. ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد که شکافی میان این دو بازار به وجود آمده، چون رشد اخیر قیمت‌ها در این بازار با افت قیمت‌ها در شاخص نزدک و S&P 500 همراه بود. با این وجود ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت Oanda می‌گوید علی‌رغم فشار فزاینده تورمی که نرخ بازدهی اوراق جهانی را به سمت بیشتر شدن پیش می‌برد، بیت‌‌کوین توانسته خود را به پایداری برساند. احسان عاشوری، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال، نیز درباره این صعود گفت: بیت‌کوین، بالاخره توانست از دیوار مهم ۴۰ هزار دلار عبور کند و به بالاترین قیمت خود در دو هفته اخیر برسد. این برای اولین‌بار است که بیت‌کوین پس از دوم بهمن ماه امسال، از مرز روانی حیاتی ۴۰ هزار دلار عبور می‌کند. دیروز پس از آنکه بیت‌کوین توانست سطح حمایتی بین ۳۵ تا ۳۷ هزار دلار را حفظ کند، از منطقه نوسانی هفتگی عبور کرد. با وجود این، هنوز هم قیمت بیت‌کوین از بیشترین مقدارش یعنی ۶۹ هزار دلار، فاصله زیادی دارد. هدف بعدی قیمت بیت‌کوین، بین ۴۲ تا ۴۳ هزار دلار است. از آن طرف، اگر بیت‌کوین دوباره به روند نزولی برگردد، سطوح ۳۳ هزار دلار و در بدترین شرایط، ۲۸ هزار دلار سطوح حمایتی بیت‌کوین هستند. این کارشناس بازار ارزهای دیجیتال درباره علت این افزایش قیمت بیان کرد: یکی از عوامل مهمی که در این امر دخیل بود، اطمینان تریدرهای بازار رمزارزها از ثبات بازار پس از سقوط قیمت‌ها بود. البته برخی تریدرها احتمال به وجود آمدن شورت اسکوییز را هم عنوان کرده‌اند. اما در این بین علت احتمالی دیگری هم برای جهش قیمتی بیت‌کوین وجود داشت. رشد قیمت بیت‌کوین دقیقا پس از آن اتفاق افتاد که گزارش اشتغال به کار امریکا در ماه ژانویه منتشر شد. گزارشی که نشان می‌داد اشتغال امریکا رشد چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد همزمانی این اتفاق و جهش قیمت بیت‌کوین بی‌ارتباط نباشند و این موضوع به عنوان محرکی برای نوسان بازار عمل کرده است. از طرفی شرکت استخراج بیت‌کوین Marathon Digital Holdings در امریکای شمالی، روز جمعه گفته است که دارایی‌های رمزارز خود را به ۸۵۹۵ بیت‌کوین افزایش داده است. این موضوع نیز ممکن است بر روند صعودی بیت‌کوین اندکی تاثیر گذاشته باشد. با این جهش قیمت، احساسات بازار از افسردگی به سمت خوش‌بینی تغییر کرده و امروز شاخص ترس و طمع روی عدد ۳۳ قرار گرفته است. اما برای اینکه ببینیم آیا بیت‌کوین به روند صعودی برگشته است و این روند ادامه‌دار خواهد بود یا خیر، باید اندکی صبر کرد.

     سرمایه‌گذاران باید ارزهای دیجیتال را  به سبد خود اضافه کنند

پت تومی، سناتور ایالت پنسیلوانیا در سنای ایالات متحده امریکا، در مصاحبه‌ای گفت که به ‌نظر او ارزهای دیجیتال از بین نخواهند رفت و سرمایه‌گذاران باید آنها را وارد سبد سرمایه‌گذاری خود کنند. او با کمتر از ۱ درصد از کل سرمایه خود در صندوق‌های بیت‌‌کوین و اتریوم شرکت گری‌اسکیل سرمایه‌گذاری کرده است. او از طرفداران بازارهای آزاد، دولت‌های محدود، قوانین آسان و مالیات‌های کم است و فکر می‌کند یک سبد سرمایه‌گذاری خوب و متنوع، می‌بایست مقداری ارز دیجیتال داشته باشد. همچنین جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، به‌تازگی در رابطه با نکات مثبت استفاده از بیت‌‌کوین به عنوان یک ارز جهانی صحبت کرده است. دورسی گفته است: «شفاف‌نبودن اطلاعات سیستم‌های مالی کنونی باعث ایجاد رفتارهای منفی مالی در افراد می‌شود. اگر تنها یک نکته مثبت در بیت‌‌کوین وجود داشته باشد، آن نکته شفافیت کامل این ارز دیجیتال است. عملیات، کدها و قوانین بیت‌‌کوین کاملاً شفاف هستند». او افزود: «حتی داشتن بیت‌‌کوین نیز تفکر افراد را به شکلی اساسی تغییر می‌دهد که کاملاً مثبت است. این تفکر در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد و رفتارهای مالی نهادهای دیگر از جمله فروشندگان و تاجران را هم تغییر می‌دهد تا مانند آنها عمل کنند». همچنین تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد سابق ریاست‌جمهوری امریکا اعلام کرد که بیت‌کوین خریده است. او روز ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) با استفاده از کارگزاری ریور بین ۱۵,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ هزار دلار بیت‌‌کوین خریده است. در آن زمان قیمت بیت‌‌کوین بین ۳۶,۰۰۰ تا ۳۷,۰۰۰ هزار دلار در نوسان بود و در صورتی که او تاکنون دست به فروش بیت‌کوین‌های خود نزده باشد، سود فعلی او در این معامله بین ۲,۰۰۰ تا ۶,۵۰۰ دلار تخمین زده می‌شود.


 

ارسال نظر