بیت‌کوین می‌خواهد سهم خود را از بازار پس بگیرد

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۸۶۵۹۶
بیت‌کوین می‌خواهد سهم خود را از بازار پس بگیرد

در حالی‌ که بازار بیت‌کوین یکی از بدترین شروع‌های خود را در سال میلادی ۲۰۲۲ به ثبت رساند، سرمایه‌گذاران برای دومین هفته متوالی پول جدید وارد محصولات مالی مربوط به ارزهای دیجیتال کرده‌اند. بیشتر این ورودی‌ها مربوط به صندوق‌های ویژه بیت‌کوین بوده و برخی از آلت‌کوین‌های مطرح بازار همچنان با خروج سرمایه مواجه هستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد بیت‌کوین می‌خواهد 

آلت کوین‌ها را کنار بزند و سهم خود را از بازار پس بگیرد. این ارز دیجیتال هفته گذشته توانست به نرخ تسلط خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان) برسد

بر اساس اطلاعاتی که کوین‌ شیرز منتشر کرده است، صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال طی هفت روز منتهی به ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، ۱۹ میلیون دلار ورودی داشتند. بر اساس نوشته‌های تحلیلگران کوین‌ شیرز، در حالی‌ که این افزایش نسبت به برخی از هفته‌های سال ۲۰۲۱ که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ورودی داشتند، اندک به نظر می‌رسد، این روند نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران «در این وضعیت رکود قیمت‌ها» بااحتیاط به ارزش موقعیت‌های معاملاتی خود اضافه می‌کنند. سرمایه‌گذاران در طول هفته گذشته حدود ۱۴ میلیون دلار سرمایه وارد صندوق‌های ارز دیجیتال کردند. این در حالی است که پیش‌تر جریان سرمایه برای پنج هفته متوالی منفی و در مجموع ۵۳۲ میلیون دلار از این صندوق‌ها خارج شده بود. بیت‌کوین از ابتدای ۲۰۲۲ تاکنون ۱۷ درصد کاهش قیمت داشته و در حال حاضر هم قیمت آن در محدوده 38.500 دلار نوسان می‌کند. مشخص است که قیمت همچنان با اوج تاریخی 69.000 دلاری که در نوامبر (آبان) سال ۲۰۲۱ به‌ دست‌ آمده بود، فاصله زیادی دارد. در هفته گذشته، در حالی‌ که صندوق‌های ویژه اتریوم با خروج ۲۶.۸ میلیون دلار سرمایه روبرو شدند، حدود ۲۲.۱ میلیون دلار به صندوق‌های مخصوص بیت‌کوین افزوده شد. قیمت اتریوم از ابتدای سال ۲۰۲۲ با ۲۷ درصد کاهش به حدود 2.700 دلار رسیده است. به‌گفته تحلیلگران کوین‌ شیرز «اتریوم همچنان با احساسات منفی حاکم بر بازار درگیر است». صندوق‌هایی که روی چند توکن مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، ۳۲ میلیون دلار ورودی داشته‌اند که بیشترین مقدار ثبت‌شده از ژوئن (خرداد) سال ۲۰۲۱ است. این موضوع نشان می‌دهد که «سرمایه‌گذاران رویکرد سرمایه‌گذاری متنوعی را در پیش گرفته‌اند». صندوق‌های مربوط به ارزهای دیجیتال پولکادات، سولانا و کاردانو نیز در این هفته شاهد خروج سرمایه بودند. این موضوع نشان می‌دهد که «سرمایه‌گذاران در این مقطع از آلت کوین‌ها دوری می‌کنند».

    قیمت‌ بیت‌کوین تا چه زمانی  ثابت می‌ماند؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر بیت‌کوین بتواند مقاومت 40.000 دلاری را پشت سر بگذارد، شرایط برای کاهش فشار فروش و جهش بیشتر قیمت فراهم می‌شود. پس از سقوط شدید ماه ژانویه (دی)، بازار ارزهای دیجیتال مدتی است که وارد فاز تثبیت قیمت‌ها شده است. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند قیمت ارزهای دیجیتال این ماه تا حدودی بازیابی شود؛ خصوصاً با توجه به اینکه در طول هفته‌های گذشته، برخی از آلت کوین‌ها بهتر از بیت‌کوین عمل کردند. نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند، برای اولین‌بار اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد از درآمدهای مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال ۳۰ درصد مالیات دریافت کند. نیشال شتی‌مدیرعامل صرافی وزیرکس که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خریدوفروش ارز دیجیتال در هند است، گفته «هند بالاخره وارد مسیر قانون‌مندکردن ارزهای دیجیتال شده است». البته این خبر تأثیر قابل‌توجهی بر وضعیت بازار نگذاشت. تحلیلگران انتظار دارند در کوتاه‌مدت از فشارهای روانی مربوط به بحث قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال کاسته شود؛ اتفاقی که می‌تواند احساسات معامله‌گران را تقویت کند. برای مثال، شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال کم‌کم در حال بالاآمدن از سطح «ترس شدید» است که می‌تواند نشانه‌ای برای فعالیت‌های صعودی معامله‌گران در نظر گرفته شود. در حال حاضر، برخی از خریداران همچنان با کاهش قیمت در کف اقدام به خرید می‌کنند. شرکت نرم‌افزاری مایکرواستراتژی که به‌طور مرتب بیت‌کوین انباشت می‌کند، اعلام کرد که بین ۳۰ دسامبر تا ۳۱ ژانویه (۹ دی تا ۱۱ بهمن) ۶۶۰ بیت‌کوین جدید به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریداری کرده است. شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که جهش احتمالی قیمت بیت‌کوین بین 40.000 تا 45.000 دلار متوقف خواهد شد؛ چراکه شتاب فعلی قیمت برای شکل‌گیری یک حرکت بلندمدت، کافی به نظر نمی‌رسد.

    بهبود احساسات معامله‌گران

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال هفته گذشته از ناحیه ترس شدید خارج شد که نشان می‌دهد احساسات نزولی در حال کمرنگ‌شدن است. این شاخص اکنون به سطوح جولای ۲۰۲۰ (تیر ۹۹) رسیده است؛ زمانی که روند بازیابی بازار ارزهای دیجیتال هنوز آغاز نشده بود. موسسه تحقیقاتی آرکان ریسرچ در گزارشی نوشت: «یکشنبه این هفته شاخص ترس و طمع در مدت‌زمان کوتاهی به سطح ۳۰ درصد رسید که بالاترین سطح از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون است.» برخی از تحلیلگران هم هستند که ترجیح می‌دهند برای تأیید تغییر احساسات معامله‌گران از نزولی به صعودی، منتظر رشد حجم معاملات بمانند. آرکان ریسرچ گفته است: «بازار بیت‌کوین فعلاً با مقاومت 40.000 دلاری درگیر است و تلاش می‌کند این سطح را پشت سر بگذارد. ممکن است با عبور قیمت از این سطح شاهد رشد شدید حجم معاملات باشیم؛ درست مثل زمانی که بیت‌کوین به زیر 40.000 دلار سقوط کرد. تا آن زمان خبری از فعالیت‌های معاملاتی قابل‌توجه نخواهد بود؛ چراکه معامله‌گران مومنتوم (کسانی که بسته به نوسان قیمت‌ها معامله می‌کنند) پس از واردشدن به موقعیت‌های معاملاتی، منتظر حرکات قیمتی به خصوص می‌مانند.» 

    اوج‌گیری دوباره نرخ تسلط بیت‌کوین

داده‌های موجود نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال بازپس‌گیری سهم خود از بازار ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این، تیم توسعه اتریوم‌ هنوز نتوانسته است در زمینه کاهش کارمزدهای این شبکه موفقیت جالب‌توجهی به‌ دست آورد. به نظر می‌رسد بیت‌کوین می‌خواهد آلت کوین‌ها را کنار بزند و سهم خود را از بازار پس بگیرد. این ارز دیجیتال هفته گذشته توانست به نرخ تسلط خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان) برسد. داده‌های مربوط به اواخر ماه ژانویه (دی) نیز نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال متعلق به بیت‌کوین است. با اینکه قیمت بیت‌کوین اکنون بسیار پایین‌تر از اوج تاریخی ماه نوامبر (آبان) است، این ارز دیجیتال با آخرین حرکات خود توانست بخشی از سهم ازدست‌رفته‌اش را از آلت کوین‌ها پس بگیرد. پیش‌ از این، توکن‌هایی مثل اتریوم و سولانا توانسته بودند از ضعف بازار بیت‌کوین استفاده کنند و توجه اکثر معامله‌گران را به خود جلب کنند. با این وجود، با توجه به تغییرات به‌ وجود آمده در بازار، بیت‌کوین توانست دوباره قدرت خود را به ‌دست بیاورد و نرخ تسلط خود را در نیمه دوم ماه ژانویه (دی) در محدوده ۴۰ درصد حفظ کند. داده‌های درون‌زنجیره‌ای شرکت مِساری نشان می‌دهد که برخلاف شاخص ارزش بازار، شاخص ارزش بازار تحقق‌یافته بیت‌کوین از نوامبر (آبان) سال قبل، یعنی زمانی که بازار توانست به اوج جدیدی برسد، چندان تغییر نکرده است. همچنین ارزش بازار تحقق‌یافته اتریوم از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به‌شدت کاهش یافته است. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ هم مشکل بالابودن کارمزدهای شبکه را برطرف نکند، بسیاری از فعالان بازار همچنان فکر می‌کنند که این ارز دیجیتال نمی‌تواند با بیت‌کوین رقابت کند. دیلان لی‌کلیر، تحلیلگر داده‌های درون‌زنجیره‌ای، روز گذشته در این باره گفت: «شبکه اتریوم برخلاف شبکه بیت‌کوین، برای ذخیره ارزش و پرداخت وجوه ساخته نشده است. با بالارفتن قیمت توکن بومی اتریوم، کارایی آن در پرداخت‌ها نسبت به زمان آغاز به کار این پروژه، کمتر شده است.»

     وزارت خزانه‌داری دیگر نمی‌تواند  تراکنش‌های خارجی ارز دیجیتال را مسدود کند

یک موسسه غیرانتفاعی امریکایی که در زمینه حمایت از حقوق کسب‌و‌کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در برابر قانون‌گذاری مقامات فعالیت می‌کند، به‌تازگی گفته است برای حذف اختیار وزارت خزانه‌داری در مسدودکردن تراکنش‌های خارجی ارز دیجیتال از لایحه جدید مجلس، به توافق نهایی رسیده است. این موسسه با این حال هشدار داده است که همچنان بندهای محدودکننده‌ای در لایحه مجلس امریکا وجود دارد.جری بریتو، مدیر اجرایی موسسه غیرانتفاعی کوین سنتر، اعلام کرده است که به‌تازگی برای حذف یکی از بندهای لایحه قانونی مجلس نمایندگان امریکا به توافق رسیده است. این بند به وزیر خزانه‌داری امریکا این اجازه را می‌داد تا در صورت لزوم، تراکنش‌های خارجی مرتبط با ارزهای دیجیتال را مسدود کند. این بند مربوط به طرحی تحت‌عنوان «قانون رقابت امریکا» است؛ لایحه‌ای که هفته گذشته در مجلس نمایندگان امریکا ارایه شده بود و به وزیر خزانه‌داری این کشور اجازه می‌داد در صورتی که متوجه شود یک معامله یا حساب خاص با پول‌شویی در ارتباط است، تراکنش‌های آن را مسدود یا شرایط خاصی بر آنها تحمیل کند. هدف کلی این لایحه تقویت رقابت اقتصادی امریکا با چین است. با این حال، کوین سنتر با انتشار مطلبی در وبلاگ خود هشدار داد که این لایحه می‌تواند به وزیر خزانه‌داری اجازه دهد تمام موسسات مالی امریکایی را از تعامل با صرافی‌های ارز دیجیتال، حوزه‌های قضایی دارای صرافی و تراکنش‌های مربوط به ماینرهای غیرامریکایی و همچنین کیف پول‌های غیرامانی منع کند. بر اساس قوانین موجود، وزیر خزانه‌داری امریکا می‌تواند با مشورت رییس بانک مرکزی این کشور، وزیر امور خارجه، نهادهای نظارتی فدرال و سایر موسسات، چنین محدودیت‌هایی را بر معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال اعمال کند. با این حال، در چنین شرایطی اقدام مقامات باید همراه با یک اخطاریه و به‌‌صورت محدودیت دوره‌ای باشد و این محدودیت‌ها پس از ۱۲۰ روز برداشته شوند؛ مگر اینکه وزارت خزانه‌داری تصمیم بگیرد این محدودیت‌ها پس از پایان دوره مذکور ادامه داشته باشند. کوین سنتر گفته است ماده موجود در لایحه جدید علاوه بر افزودن صریح دارایی‌های دیجیتال به انواع تراکنش‌های مالی که وزیر خزانه‌داری می‌تواند روی آنها محدودیت اعمال کند، دوره اظهارنظر و انقضای ۱۲۰ روزه محدودیت‌ها را نیز حذف خواهد کرد.

 

ارسال نظر