زمستان بیت‌کوین در راه است؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۰:۲۶:۵۲
کد خبر: ۱۸۶۵۱۸
زمستان بیت‌کوین در راه است؟

هم‌زمان با افزایش فشار فروش در بازار ارزهای دیجیتال و تغییر قابل‌توجه وضعیت برخی از شاخص‌های تکنیکال، چشم‌انداز صعودی بلندمدت بیت‌کوین در معرض خطر از دست دادن اعتبار خود قرار گرفته است؛ اتفاقی که تا حد زیادی تحت‌تأثیر عوامل کلان اقتصادی است. اصلاح اخیر بازار تحت‌تأثیر عوامل کلان اقتصادی و به‌طور مشخص نگرانی از کاهش نرخ بهره بانکی در امریکا و برنامه بانک مرکزی این کشور است. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بیشتر به این سمت متمایل است که سایر بانک‌های مرکزی جهان هم ممکن است از سیاست‌های فدرال رزرو پیروی کنند؛ موضوعی که می‌تواند شرایط را برای بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های با ریسک سرمایه‌گذاری بالا، پیچیده‌تر کند.

هیستوگرام شاخص مکدی (MACD) در نمای یک‌ماهه بازار «بیت‌کوین/ دلار» به‌تازگی به زیر محور میانی یا همان سطح صفر رسیده است. تحلیل‌گران این اتفاق را یک نشانه نزولی در نظر می‌گیرند که می‌تواند برای بلندمدت منجر به تغییر روند بازار از صعودی به نزولی شود. کیتی استاکتون، بنیان‌گذار شرکت تحلیلی فیرلید استراتجیز، در یادداشت تحقیقاتی اخیر خود نوشته است: «یک سیگنال تأییدنشده فروش در شاخص مکدی به چشم می‌خورد که اگر در ادامه تأیید شود و با شکسته‌شدن حمایت ۳۷,۴۰۰ دلاری همراه باشد، احتمال شکل‌گیری چشم‌انداز نزولی بلندمدت را تقویت می‌کند.» در حال حاضر، بیت‌کوین با قیمتی پایین‌تر از ۳۷,۴۰۰ دلار معامله می‌شود. اوایل ماه نیز یکی از حمایت‌های کلیدی قیمت از دست رفته بود. هیستوگرام مکدی باید تا پایان روز دوشنبه قرمز (در ناحیه منفی) باقی بماند تا بتوان این سیگنال فروش را تأیید کرد. آخرین باری که مکدی ماهانه وارد ناحیه منفی شده بود، به ژوییه سال ۲۰۱۸ (تیر ۹۷) باز می‌گردد. قیمت بیت‌کوین در ماه‌های پس از آن بیش از نصف ارزش خود را از دست داد و از اوج ۲۰,۰۰۰ دلاری به ۳,۵۰۰ دلار سقوط کرد. برخی از کارشناسان معتقدند از آنجایی که میانگین‌های متحرک با تأخیر سیگنال می‌دهند و شاخص‌های تکنیکالی نظیر مکدی هم بر اساس نوسانات آنها تغییر می‌کنند، عوامل فاندامنتال یا کلان اقتصادی برای تحلیل قیمت‌ها قابل‌اعتمادتر هستند. از بد ماجرا، در حال حاضر عوامل فاندامنتال هم بیشتر به سمت کاهش قیمت‌ها سنگینی می‌کنند.

    افزایش نرخ بهره بانکی و تأثیرات آن  بر قیمت بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین در آستانه شروع سومین ماه نزولی متوالی خود قرار دارد و این در حالی است که ترس معامله‌گران از سیاست‌های پولی انقباضی هم رو به افزایش است. بیت‌کوین هم‌اکنون حوالی ۳۷,۰۰۰ دلار معامله می‌شود که نشان می‌دهد قیمت از ابتدای ژانویه (دی) ۲۰ درصد سقوط کرده است. همانطور که از داده‌های بازار پیداست، بازدهی بیت‌کوین برای ماه‌های دسامبر (آذر) و نوامبر (آبان) هم به‌ترتیب منفی ۱۹ و منفی ۷ درصد بوده است. نوئله آکسون، از کارشناسان مجموعه جنسیس گلوبال تریدینگ، به‌تازگی در لینکدین خود نوشته است: «اصلاح اخیر بازار تحت‌تأثیر عوامل کلان اقتصادی و به‌طور مشخص نگرانی از کاهش نرخ بهره بانکی در امریکا و برنامه بانک مرکزی این کشور برای کاهش سرعت چاپ و عرضه دلار است. همبستگی ۶۰ روزه بین قیمت بیت‌کوین و شاخص سهام «S&P500» در پایان سال ۲۰۱۷ حدوداً صفر درصد بود. اکنون اما این رقم به ۶۵ درصد رسیده است.» چهارشنبه هفته گذشته، بانک مرکزی امریکا برای برنامه خود را برای حذف محرک‌های پولی مربوط به دوران همه‌گیری کرونا، تنظیم کرد. از آن زمان تاکنون، تعداد زیادی از بانک‌های وال‌استریت از جمله گلدمن ساکس، پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال رزرو برای سال جاری ۵ مرتبه نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد. بازار هم انتظار دارد نرخ بهره هر بار ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا کند. رافائل باستیک، رییس دفتر فدرال رزرو در شهر آتلانتا امریکا، روز جمعه گفته بود که ممکن است بانک مرکزی این کشور با افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در ماه مارس (اسفند) همه را غافل‌گیر کند. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بیشتر به این سمت متمایل است که سایر بانک‌های مرکزی جهان هم ممکن است از سیاست‌های فدرال رزرو پیروی کنند؛ موضوعی که می‌تواند شرایط را برای بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های با ریسک سرمایه‌گذاری بالا، پیچیده‌تر کند. با افزایش قیمت کالاها و خدمات در سراسر جهان، بانک‌های مرکزی هم احتمالاً دلیل خوبی برای افزایش نرخ بهره بانکی و حفظ ارزش پول خود در برابر دلار خواهند داشت. بالابودن ارزش پول یک کشور در بازارهای جهانی، هزینه‌ واردات را کاهش داده و به کنترل تورم کمک می‌کند.

   گلدمن ساکس: رشد پذیرش بیت‌کوین هولدرهای آن را لزوماً ثروتمند نمی‌کند

گلدمن ساکس، دومین بانک سرمایه‌گذاری بزرگ جهان که سابقه‌ای طولانی در مخالفت با ارزهای دیجیتال دارد، در تازه‌ترین صحبت‌های خود از امکان ثابت‌ماندن قیمت‌ها هم‌زمان با پذیرش بیشتر بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال گفته است. کارشناسان گلدمن ساکس به‌تازگی هشدار داده‌اند که سرمایه‌گذاران نباید انتظار داشته باشند افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال باعث ثروتمندترشدن آنها شود. این موسسه سرمایه‌گذاری همچنین عنوان کرده که تحلیلگرانش حدس می‌زنند ممکن است با افزایش پذیرش، قیمت‌ها رشد نکنند. زک پاندل و ایزابلا روزنبرگ، تحلیلگران گلدمن ساکس، اخیراً یادداشتی منتشر کرده‌اند که در آن نوشته شده است ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، در چند سال اخیر شاهد رشد خوبی بوده‌اند و تا حدی همبستگی آنها با رشد ارزش سایر کلاس‌های دارایی‌ نیز مشاهده شده است. آنها اضافه کردند که به نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین با قیمت اقلام مرتبط با شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده، نظیر نفت خام و همچنین تورم سربه‌سر و سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری همبستگی مثبت دارد. تمام این دارایی‌ها با نرخ بهره واقعی و ارزش دلار امریکا در بازارهای جهانی همبستگی منفی دارند؛ یعنی خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. فروش اخیر بازار ارزهای دیجیتال همزمان با فروشی گسترده‌تر در بازارهای سهام رخ داد که باعث شد شاخص سهام نزدک حدود ۱۴ درصد از ارزش خود را طی ۳۰ روز از دست بدهد. هم‌زمان با آن، بیت‌کوین هم سقوطی ۲۱ درصدی را تجربه کرد. تحلیلگر گلدمن ساکس نوشته است: «این مساله (اشاره به پذیرش ارزهای دیجیتال) در حالی که احتمال دارد باعث افزایش قیمت شود، ممکن است میزان همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال با سایر متغیرهای مربوط به بازارهای مالی را هم بیشتر کند. در این صورت دیگر کمتر می‌توان روی ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاس دارایی برای متنوع‌ترکردن سبد سرمایه حساب باز کرد.» ارزش دلار اخیراً تحت‌تأثیر سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو (کاهش عرضه پول) و سایر بانک‌های مرکزی سراسر جهان، افزایش یافته است. موضع اخیر فدرال رزرو، علاوه بر دارایی‌های دیجیتال روی سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نیز تأثیر گذاشته است. این تحلیلگران تخمین زده‌اند که «توسعه بیشتر فناوری بلاک‌چین، از جمله برنامه‌های کاربردی در متاورس، ممکن است روند تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال را تا حدی قابل‌پیش‌بینی کند». تحلیلگران گلدمن ساکس با این حال گفته‌اند که این دارایی‌ها «از عوامل اقتصاد کلان، از جمله سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی مصون نخواهند بود.» این افراد چندی پیش هم برآورد کرده بودند که اگر بیت‌کوین نسبت به طلا در سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و سهم بازار دارایی‌هایی ضدتورمی را از چنگ طلا خارج کند، قیمت آن ممکن است در آینده تا 000/100 دلار افزایش پیدا کند.

    سه دلیل برای اینکه  بیت‌کوین‌های خود را بفروشید

سقوط قیمت بیت‌کوین بسیاری از معامله‌گران را بر سر دوراهی فروش و نگهداری قرار داده است. یکی از حامیان بیت‌کوین اما به سه طرز فکر اساسی اشاره کرده که معتقد است اگر ذهنیت سرمایه‌گذاری با آنها همخوانی دارد، بهتر است بیت‌کوین‌های خود را بفروشد. چندی پیش، الکساندر سِوِتسکی، یکی از حامیان و مدرسین فعال در حوزه آموزش ارزهای دیجیتال و بنیان‌گذاران استارت‌آپ پرداختی استرالیایی امبر لبز، در مطلبی سرگرم‌کننده توضیح داده است که از نظر او چه‌ نوع سرمایه‌گذارانی نباید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. مقاله او «۴۲ دلیل برای اینکه بیت‌کوین‌هایتان را بفروشید» نام دارد و در وب‌سایت بیت‌کوین مگزین منتشر شده است. سه مورد از مهم‌ترین دلایلی است که سِوِتسکی به آنها اشاره کرده و معتقد است اگر کسی تفکری این‌چنینی دارد، بهتر است در بازار بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکند، در ادامه آمده است. اول اینکه اگر فکر می‌کنید قیمت بیت‌کوین هرگز از این پایین‌تر نمی‌رود، در این صورت ممکن است بعدها با واقعیت تلخی مواجه شوید؛ پس بهتر است بیت‌کوین‌های خود را بفروشید. دوم اگر فکر می‌کنید قیمت بیت‌کوین دیگر افزایش نمی‌یابد، اگر این‌طور فکر می‌کنید، پس اصلاً در این بازار چه کار می‌کنید؟! بیت‌کوین‌های خود را بفروشید. سه اینکه اگر فکر می‌کنید تحلیل‌گران ۱۴ ساله توییتری با حساب‌های کاربری پرطرفدارشان درست می‌گویند، یعنی اگر به‌ خاطر حرف این تحلیل‌گران بیت‌کوین خریده‌اید، پس حتماً باید آن را بفروشید. همانطور که با نگاه‌کردن به کسی که در باشگاه تمرین می‌کند، نمی‌توان وزن کم کرد، کشیدن چند خط روی نمودار هم به شما کمک نمی‌کند که بفهمید چرا باید بیت‌کوین‌هایتان را نگه دارید. برای درک بیت‌کوین باید مقداری از آن را به دست بیاورید، از آن استفاده کنید، آن را ذخیره کنید، مدام درمورد کارکرد آن مطالعه کنید، دلیل مهم‌بودن آن را درک کنید و با بخش‌های مرتبط با آن مثل انرژی، اقتصاد، مردم‌شناسی و پیچیدگی‌های شبکه آشنا شوید. قیمت و وضعیت بازار تنها زمانی مهم است که فکر کنید می‌توانید آن را به‌طور کامل پیش‌بینی کنید، که البته کاری غیرممکن است. سِوِتسکی توضیح می‌دهد که هر وقت قیمت بیت‌کوین پایین بیاید، خوش‌حال می‌شود. دلیل او برای خوش‌حال‌شدن این نیست که می‌تواند ساتوشی‌های بیشتری را با قیمت پایین خریداری کند؛ دلیل اصلی او این است که کاهش قیمت بیت‌کوین باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سست‌بنیان از بازار خارج شوند. به‌ نظر او بیت‌کوین شبیه یک کشتی است؛ با اینکه همه به‌نوعی دعوت شده‌اند، ورود به کشتی هزینه زیادی دارد و همه نمی‌توانند سوار آن شوند. او معتقد است هر کسی می‌تواند از بیت‌کوین استفاده کند، اما این ارز دیجیتال برای همه آدم‌های روی زمین مناسب نیست.

 

ارسال نظر