نوسان بیت‌کوین در محدوده ۳۶ هزار دلار

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۳:۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۸۶۴۲۰
نوسان بیت‌کوین در محدوده ۳۶ هزار دلار

هر چند قیمت بیت‌‌کوین در روزهای گذشته اندکی افزایش یافت اما اتریوم و اغلب آلت‌کوین‌‌های بازار ارزهای دیجیتال، بیش‌ازپیش سقوط کردند. دلیل این سقوط تاثیر نظرات انقباضی مطرح‌شده در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو عنوان شده است. در حال حاضر بیت‌‌کوین در محدوده ۳۶ هزار دلاری نوسان می‌کند و در عین حال با سد مقاومت ۴۰,۰۰۰ دلاری مواجه و به حمایت ۳۳,۰۰۰ دلاری خود دلگرم است. پس از اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو امریکا، بیت‌‌کوین از روز پنجشنبه به روند نزولی خود ادامه داد. با توجه به نظر فعالان بازار که اعتقاد دارند، بانک مرکزی در سال جاری بیش از ۴ مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد، قیمت‌‌ها در بازار سهام نیز سقوط کرد. در حال حاضر، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار در حدود ۳۷,۰۰۰ دلار است که طی یک شبانه‌روز گذشته با مقداری افزایش قیمت مواجه شده است اما هم‌چنان نسبت به قیمت هفته گذشته خود افتی قابل توجه دارد. اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، در بازه زمانی مشابه هم‌چنان قیمت خود را از دست می‌دهد و اینک به بهای حدود ۲,۴۰۰ دلار معامله می‌شود. نمودار اغلب آلت‌کوین‌های اصلی نیز قرمز رنگ است. هم‌زمان با سقوط قیمت ارزهای دیجیتال، دلار امریکا تقویت شد. تقویت دلار در اکثر مواقع موجب کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. در گذشته نیز بیت‌‌کوین و شاخص دلار در جهت مخالف یک‌دیگر حرکت کرده‌اند. این همبستگی منفی بین ارزش دلار و ارزهای دیجیتال در ماه جولای گذشته (تیر ماه) ملموس‌تر شد. براساس اطلاعات به دست آمده، در شبانه‌روز گذشته حجم معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های اصلی ارز دیجیتال، به پایین‌ترین سطح خود در هفته اخیر رسیده است.

     بیت‌‌کوین با سد مقاومت ۴۰,۰۰۰ دلاری  مواجه است

بیت‌‌کوین در حال حاضر با سد مقاومت ۴۰,۰۰۰ دلاری مواجه و به حمایت ۳۳,۰۰۰ دلاری خود دلگرم است. در چند روز گذشته بیت‌‌کوین نتوانست روند رشد خود را از ۳۲,۹۰۰ دلار به ۳۹,۰۰۰ دلار حفظ کند. در نماهای روزانه ارزهای‌ دیجیتال معاملات محدودی جریان دارند و شاخص‌های تکنیکال در کوتاه‌مدت عمدتاً خنثی هستند. رفتار قیمت بیت‌‌کوین در نمای ۴ ساعته حاکی از فروش قوی است؛ زیرا قیمت در چند هفته گذشته زیر میانگین متحرک ۱۰۰ روزه باقی مانده است. معمولا سیگنال‌های فروش بیش‌ازحد، قبل از افزایش مختصر قیمت‌ها نمایان می‌شوند، که با توجه به روند نزولی مداوم قیمت بیت‌‌کوین از ماه نوامبر (آبان ماه) تاکنون، پیش‌بینی می‌شود که صعودی محدود در انتظار قیمت بیت‌‌کوین باشد. در حال حاضر خریداران در جهت تثبیت پول‌بک باید بین ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۳۷,۰۰۰ دلار حمایت داشته باشند.

     ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری معامله‌گران  بیت‌‌کوین و اتریوم در جریان نوسانات 

به‌دنبال سقوط قیمت ارزهای دیجیتال، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی مربوط به بازارهای مشتقه بیت‌‌کوین و اتریوم لیکویید شده است. آن‌طور که پیداست بیشتر معامله‌گران لیکوییدشده در موقعیت خرید بوده‌اند. با سقوط قیمت بیت‌‌کوین به ۳۵,۵۵۰ دلار، معامله‌گران بزرگ‌ترین ارزدیجیتال جهان، به‌تنهایی بیش از ۱۰۳ میلیون دلار از دست دادند. قیمت اتریوم نیز با سقوطی مشابه به کمتر از ۲,۴۰۰ دلار رسید. لیکوییدشدن هنگامی رخ می‌دهد که صرافی موقعیت اهرمی معامله‌گر را می‌بندد؛ زیرا دیگر سرمایه‌ای برای باز نگه‌داشتن موقعیت معاملاتی خود ندارد. این اتفاق در بازار معاملات مشتقه رخ می‌دهد که معامله‌گران در آن به ردیابی قیمت‌ها می‌پردازند و برخلاف بازارهای معاملات‌ آنی (spot) مالک دارایی‌های واقعی نیستند. سقوط قیمتی ارزهای دیجیتال پس از نشست بانک مرکزی ایالات متحده امریکا آغاز شد. پس از اعلام تعهد این نهاد قانون‌گذار به کنترل تورم با افزایش نرخ بهره در سال جاری، دارایی‌‌هایی چون سهام و ارزهای دیجیتال سطوح قیمتی خود را یکی پس از دیگری از دست دادند. میکل مورچ، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال «ARK36»، در یادداشتی ابراز کرد: «در اوقات نگرانی که اکثر بازارهای سرمایه‌گذاری در معرض ریسک هستند، قیمت ارزهای دیجیتالی چون بیت‌‌کوین همبستگی قوی‌تری با بازار سهام دارند.» پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، جروم پاول، رییس فدرال رزرو در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد و با اعلام سیاست‌های این سازمان، سقوط همگام قیمت ارزهای دیجیتال و بازار سهام آغاز شد. کمیته بازار آزاد فدرال برای بحث درباره تغییرات سیاست‌های پولی، اقتصادی و مالی، ۸ بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. ادامه رکود در بازار ارزهای دیجیتال، لیکویید‌شدن حدود ۳۱۹ میلیون دلار در طی شبانه روز گذشته را در پی داشت که اکثر این سرمایه ازدست‌رفته به معامله‌گران بیت‌‌کوین و اتریوم تعلق داشت. معامله‌گران بازار مشتقه آلت‌کوین‌‌ها حجم سرمایه کمتری نسبت به بیت‌‌کوین و اتریوم دارند. معامله‌گران معاملات آتی سولانا و ترا به ترتیب ۸.۷۷ و ۶.۵۵ میلیون دلار ضرر کردند. بیش از ۵۳ درصد معامله‌گران موقعیت لانگ داشتند. بیش از ۱۲۴ میلیون دلار از این ضررها در صرافی بایننس رخ داده است، پس از آن بیشترین سرمایه لیکوییدشده با مبلغ ۹۲ میلیون دلار در صرافی «OKX» که پیش از این «OKEx» نامیده می‌شد، به وقوع پیوست. اکثر این موقعیت‌‌های معاملاتی روی بیت‌‌کوین و اتریوم بوده‌اند. همچنین بر اساس اطلاعات به دست‌‌آمده در مجموع بیش از ۹۶,۷۰۰ معامله‌گر لیکویید شده‌اند که بزرگ‌ترین معامله لیکوییدشده نیز در صرافی بای‌بیت (Bybit) با ارزشی قریب به ۵.۵۵ میلیون دلار رخ داده است.

     پیش‌بینی آرک اینوست؛ ارزش بازار اتریوم  تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰ تریلیون دلار می‌رسد

بر اساس پیش‌بینی آرک اینوست، تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۸)، ارزش بازار اتریوم به ۲۰ تریلیون دلار خواهد رسید و قیمت بیت‌‌کوین نیز از یک میلیون دلار فراتر خواهد رفت. تحقق این پیش‌بینی به متغیرهایی چون میزان افزایش استفاده از بیت‌‌کوین و گسترش نفوذ اتریوم در بازار‌های مالی سنتی بستگی دارد. شرکت آرک اینوست که کتی وودز مدیرعامل آن است، ارزش بازار اتریوم در ۱۰ سال آینده را ۲۰ تریلیون دلار تخمین می‌زند. در این صورت قیمت هر اتریوم بین ۱۷۰,۰۰۰ دلار تا ۱۸۰,۰۰۰ دلار خواهد بود. این شرکت آینده بیت‌‌کوین را نیز درخشان دانسته و می‌افزاید: «احتمالاً زمانی که دولت‌ها و مردم بیت‌‌کوین را به عنوان ارزی قانونی بپذیرند، قیمت هر واحد از آن تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۸) می‌تواند به بیش از یک میلیون دلار هم برسد.» آرک اینوست یک شرکت مدیریت دارایی امریکایی است که بر حوزه فناوری تمرکز دارد. دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت ارزشی بالغ بر ۱۲.۴۳ میلیارد دلار دارند. طبق گزارش سالانه آرک اینوست، شبکه اتریوم چه از نظر کارایی و چه از نظر بهینگی روبه‌رشد است. عمده رشد این شبکه در دو سال گذشته مرهون رشد اقتصاد غیرمتمرکز (DEFI) بوده است. در این گزارش اینگونه به جذابیت‌های دیفای اشاره می‌شود. دیفای می‌تواند در عین حال که هزینه‌های واسطه‌گری و ریسک را به حداقل می‌رساند، قابلیت همکاری، شفافیت و خدمات مالی بیشتر را نیز به ارمغان آورد. طبق این گزارش، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم قادرند بازارهای مالی سنتی را کنار بزنند. بانک‌ها و فرایند وام‌دهی، صرافی‌ها، کارگزاری‌ها، مدیریت دارایی‌ها، بیمه‌ها و بازارهای مشتقه همگی بر بستر اتریوم وجود دارند. علاوه بر این از لحاظ کارآمدی نیز دیفای برتری قابل‌توجهی دارد. تخمین آرک اینوست حاکی از آن است که در یک سال اخیر، کسب‌وکارهای دیفای از نظر درآمد به‌ازای هر کارمند، از ۸۸ میلیون دلار تا ۸ میلیون دلار بیشتر از کسب‌وکارهای مالی سنتی درآمد کسب کرده‌اند. این گزارش قیمت هر بیت‌‌کوین را تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۸) در حدود ۱.۳۶ میلیون دلار و ارزش بازار بیت‌‌کوین را ۲۸.۵ تریلیون دلار تخمین می‌زند. تحلیلگران آرک اینوست ۸ معیار کاربردی برای بیت‌‌کوین در نظر گرفته و بر اساس تخمین مقدار آنها، قیمت‌های آتی را پیش‌بینی کرده‌اند. بر اساس تخمین این شرکت تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۸)، بیت‌‌کوین ۵۰ درصد از حواله‌های جهانی با شتاب ۱.۵ برابر، ۱۰ درصد بازارهای نوظهور، ۲۵ درصد از حجم تسویه‌حساب بانکی ایالات متحده، یک درصد از خزانه‌های دولتی سراسر جهان، ۵ درصد از دارایی‌های خالص فردی، ۲.۵۵ درصد از دارایی‌‌های سازمانی، ۵ درصد از نقدینگی ۵۰۰ شرکت برتر جهان و نیمی از کل ارزش بازار طلا را به خود اختصاص خواهد داد.بیت‌‌کوین می‌تواند تولید انرژی را نیز متحول کند. در حالی که مقدار عظیم انرژی مورد نیاز برای فرایند استخراج بیت‌‌کوین به نگرانی‌های جهانی دامن زده است، محققان بر این باورند که استخراج بیت‌‌کوین به سوی تولید برق بیشتر از منابع تجدیدپذیر و بدون کربن خواهد رفت. این گزارش در ادامه می‌افزاید: «توسعه‌دهندگان انرژی با افزودن استخراج بیت‌‌کوین به برنامه‌های خود، می‌توانند حجم بازار انرژی‌های تجدیدپذیر را هم افزایش دهند.»

 

ارسال نظر