امتناع بیت‌کوین از سقوط بیشتر

۱۴۰۰/۱۱/۰۷ - ۰۱:۴۳:۳۵
کد خبر: ۱۸۶۳۸۳
امتناع بیت‌کوین از سقوط بیشتر

بازار رمزارزها که از ابتدای هفته با فراز و نشیب زیادی همراه بود و سرمایه‌گذاران را نگران کرده بود، در روزهای گذشته روند افزایشی داشت، به‌طوری که ۹ رمزارز صدرنشین بازار معاملات با افزایش قیمت مواجه شدند. با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند که احتمال سقوط مجدد قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

نوسانات بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد. در حالی که در روزهای ابتدایی هفته، رمزارزها به‌شدت با افت قیمت مواجه بودند. تمام اخبار حوزه رمزارزها از سقوط دسته جمعی صدرنشین‌های این بازار (۱۰ مرز ارز برتر) خبر می‌دادند، اما روز گذشته ۹ ارز صدرنشین بازار با افزایش قیمت مواجه شدند. البته این افزایش قیمت، نتوانست نرخ‌ها را به هفته گذشته بازگرداند. بر اساس رصد بازار رمزارزها در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز گذشته، بهای بیت‌کوین با افزایش ۳.۷ درصدی نسبت به روز گذشته به نرخ ۳۷ هزار و ۵۹۲ دلار معامله شد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت کاهش قیمت ۹.۰۹ درصدی را تجربه کرده است. قیمت اتریوم نیز روز گذشته به ۲ هزار و ۴۸۶ دلار رسیده است. هر دو رمزارز با ۳.۷۹ درصد افزایش قیمت مواجه شدند. بر اساس آخرین آمار، تعداد ارزهای دیجیتال جهان اکنون به ۱۷ هزار و ۱۳۵ رمز ارز رسیده است. اکنون سهم دامیننس بیت‌کوین به ۴۲.۱ درصد رسیده و تسلط اتریوم در این بازار نیز ۱۷.۵ درصد است. روند کاهشی قیمت ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت، باعث شد ارزش این بازار به یک هزار و ۶۸۷ میلیارد دلار برسد، این در حالی است که در هفته گذشته ارزش بازار از ۲ هزار میلیارد دلار نیز عبور کرده بود. 

   کلید بازیابی قیمت چیست؟

در حال حاضر بیت‌کوین یک حرکت صعودی تازه را از بالای سطح ۳۶,۰۰۰ دلار آغاز کرده است و برای آنکه این روند ادامه‌دار باشد، خریداران باید مقاومت ۳۸,۰۰۰ دلاری را پشت سر بگذارند. بیت‌کوین در روزهای گذشته توانست خود را به بالای مقاومت ۳۵,۰۰۰ دلاری برساند و موقعیت قیمت را بالای این سطح حفظ کند. روند صعودی قیمت در ادامه با شکسته‌شدن مقاومت ۳۶,۰۰۰ دلاری دنبال شد. جهش صعودی روزهای اخیر قیمت با شکسته‌شدن مقاومت‌های ۳۶,۵۰۰ و ۳۶,۸۰۰ دلاری و همچنین سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی همراه بوده است. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت نزولی قیمت از ۴۳,۴۹۵ دلار تا کف ۳۲,۹۵۰ دلاری تنظیم شده است. در حال حاضر هم قیمت بالای سطح ۳۷,۰۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته در نوسان است. در صورت ادامه‌داشتن روند صعودی، نزدیکترین مقاومت پیش روی قیمت در ۳۷,۴۰۰ دلار است و یک الگوی نموداری هم مقاومتی را در ۳۷,۵۰۰ دلار تشکیل داده است. اولین مقاومت کلیدی پیش روی قیمت در محدوده ۳۸,۲۰۰ دلار و سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی قرار گرفته است. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز یک روند صعودی ادامه‌دار باشد. پس از آن باید منتظر شکسته‌شدن مقاومت ۳۹,۲۰۰ دلاری بود؛ اتفاقی که خریداران را برای حرکت به سمت ۴۰,۰۰۰ دلار تشویق خواهد کرد. عبور از سطح ۴۰,۰۰۰ دلار نیز راه را برای جهش قیمت تا ۴۱,۲۰۰ دلار هموار می‌کند. از سوی دیگر اما، اگر خریداران در عبور از سطح ۳۸,۲۰۰ دلار ناموفق باشند، ممکن است روند نزولی جدیدی در بازار آغاز شود. با نزولی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در ۳۶,۸۰۰ دلار خواهد بود. اولین حمایت کلیدی قیمت در محدوده ۳۶,۰۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار دارد. سقوط قیمت به زیر این سطح می‌تواند شتاب نزولی را در بازار تشدید کند. مقاومت مهم بعدی قیمت نزدیک ۳۵,۴۰۰ دلار شکل گرفته است و شکسته‌شدن آن می‌تواند قیمت بیت‌کوین را تا ۳۵,۰۰۰ دلار پایین بکشد. شاخص مکدی در حال ورود به محدوده صعودی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم بالای سطح ۵۰ قرار دارد.، ۳۶,۰۰۰ و ۳۵,۴۰۰ دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت‌کوین هستند و ۳۷,۴۰۰، ۳۸,۰۰ و ۳۸,۲۰۰ دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

   کاهش موجودی بیت‌کوین  صرافی‌های ارز دیجیتال

داده‌های تازه نشان می‌دهد که روند تغییرات موجودی بیت‌کوین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، مجدداً نزولی شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تمایل به فروش میان سرمایه‌گذاران رو به کاهش است. به گزارش‌کوین تلگراف، خریداران با جذب سرمایه فروشندگان کوتاه‌مدت باعث شده‌اند تا فشار خرید بیت‌کوین با نزدیک‌شدن قیمت‌ها به ۳۰،۰۰۰ دلار شدت بیشتری بگیرد. داده‌های شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant) نشان می‌دهد که از اواخر دسامبر (آذر)، موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها بار دیگر روند نزولی به خود گرفته است. پس از یک دوره زمانی که معامله‌گران بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال می‌کردند تا احتمالاً برای فروش بگذارند و برای پیش‌گیری از زیان‌های بیشتر از دست آنها خلاص شوند، اکنون صرافی‌ها بیشتر از واریز بیت‌کوین شاهد ثبت سفارش‌های برداشت هستند؛ به این معنی که مقدار بیت‌کوین‌هایی که از صرافی‌های متمرکز به کیف پول‌های شخصی منتقل می‌شود، از میزان ورودی بیت‌کوین به حساب‌های مربوط به این صرافی‌ها بیشتر شده است. بین تاریخ ۷ تا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۶ آذر تا ۷ دی)، حجم ذخایر بیت‌کوین ۲۱ پلتفرم معاملاتی اصلی که کریپتوکوانت آنها را پایش می‌کند، از ۲.۳۹۶ میلیون به ۲.۴۲۸ میلیون واحد افزایش یافت. پس از آن روند نزولی بلندمدت از سر گرفته شد. با این حال روز دوشنبه، با وجود اینکه قیمت به پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده بود، موجودی صرافی‌ها به ۲.۳۶۶ میلیون واحد سقوط کرد. در همین حال، کی یانگ جو، مدیرعامل کریپتوکوانت، معتقد است نهنگ‌های قدیمی‌تر با وجود اینکه در سال‌های اخیر تحرک کمی از خود نشان داده‌اند، همچنان می‌توانند جرقه‌ای برای تغییر روند قیمت‌ها ایجاد کنند. یانگ جو با اشاره به اینکه موسسات احتمالاً از سال ۲۰۲۰ خریداران اصلی بازار بوده‌اند، در توییتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد این نهنگ‌ها بوده‌اند که بیت‌کوین خود را به بازیکنان جدید در کف یا سقف‌های قیمتی فروخته‌اند.» در حالی که این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اکنون کاهش موجودی صرافی‌ها با تقاضای محسوس درون‌شبکه‌ای سرمایه‌گذاران بزرگ هم‌زمان شده است. همانطور که این هفته در حساب توییتر «CC15Capital» به این موضوع اشاره شد، حرکت قیمت به‌سمت کف ۳۳،۰۰۰ دلاری، با خرید چند میلیون دلاری یک کیف پول به خصوص همراه بوده است. از ماه اوت (مرداد) تاکنون، این حساب بیش از یک میلیارد دلار بیت‌کوین انباشت کرده است. حتی موجودی اولیه او صفر بوده و تا پیش از آن هیچ بیت‌کوینی در اختیار نداشته است. این اتفاق بیشتر به‌خاطر عزم راسخ دارندگان بلندمدت مبنی بر نفروختن دارایی‌هایشان رخ داده است. بیت‌کوین‌هایی که در یک سال گذشته یا حتی بیشتر از این مدت دست‌نخورده باقی مانده‌اند، اکنون ۶۰ درصد از کل عرضه این ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهند. انباشت نهنگ‌ها پس از سقوط بیت‌کوین از اوج تاریخی ۶۹،۰۰۰ دلاری نیز بارها در آمارها مشاهده شده است.

     احتمال سقوط دوباره قیمت‌ها  همچنان وجود دارد

با وجود اینکه چند روزی می‌شود در بازار بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نشانه‌هایی از بازیابی قیمت‌ها دیده می‌شود. با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند که احتمال سقوط مجدد قیمت‌ها همچنان وجود دارد. روند صعودی بیت‌کوین با عبور قیمت از ۳۷,۰۰۰ دلار در حال دنبال‌شدن است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر حدود ۴.۵ درصد رشد داشته و این در حالی است که اتریوم در این مدت کمتر از ۴ درصد رشد داشته است. با توجه به بازگشت قیمت، به نظر می‌رسد که خریداران کم‌کم روانه بازار می‌شوند. تحلیلگران انتظار دارند که در آستانه جلسه بانک مرکزی امریکا، بازار همچنان درگیر نوسان باشد. پس از پایان این جلسه قرار است نظر نهایی مقامات فدرال رزرو در رابطه با جزییات مربوط به پایان برنامه خرید اوراق بهادار در ماه مارس (اسفند) و هم‌زمان با آن افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی، اعلام شود. نگرانی معامله‌گران نسبت به سیاست‌های انبساطی دولت امریکا، در دو هفته اخیر سبب افزایش فشار فروش در بازار دارایی‌های پرریسکی مانند ارز دیجیتال و سهام شده است. تحت‌تأثیر مشخص‌نبودن وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال، ظاهراً برخی از خریداران ترجیح داده‌اند که فعلاً وارد بازار نشوند. وزارت دارایی روسیه اخیراً با درخواست بانک مرکزی این کشور برای ممنوع‌کردن ارزهای دیجیتال مخالفت کرده است. ایوان چبسکوف، رییس‌کل دپارتمان سیاست‌گذاری امور مالی در روسیه، هم روز گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که معتقد است صنعت ارز دیجیتال این کشور «به قانون‌گذاری نیاز دارد، نه ممنوعیت کامل.» در حال حاضر به نظر می‌رسد که معامله‌گران کوتاه‌مدت به بازار آنی بیت‌کوین بازگشته‌اند. حجم معاملات در چند روز اخیر و پس از سقوط قیمت به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار، افزایش یافته است؛ موضوعی که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای افزایش میزان نوسانات قیمت در نظر گرفته شود. از طرفی، بسیاری از شاخص‌های مرتبط با وضعیت بازار، مانند حجم موقعیت‌های معاملاتی لانگ (خرید) لیکوییدشده و حجم قراردادهای باز، نشان می‌دهند که سقوط دوباره قیمت‌ها همچنان محتمل است. موسسه تحقیقاتی آرکان ریسرچ، در گزارش خود نوشت: «لیکوییدشدن‌های بی‌سروصدای موقعیت‌های معاملاتی بیت‌کوین در جریان آشفتگی بازار، در مقایسه با آنچه که در گذشته تجربه کرده بودیم، نشان می‌دهد دارندگان موقعیت‌های معاملاتی لانگ (خریداران) که اکنون هم در ضرر هستند، ممکن است با سقوط بیشتر قیمت‌ها مواجه شوند.» یکی دیگر از نشانه‌های موجود در بازار، افزایش نرخ تسلط بیت‌کوین است که سهم بیت‌کوین را از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌کند. از آنجایی که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در مقایسه با آلت‌کوین‌ها ریسک کمتری دارد، رشد نرخ تسلط بیت‌کوین معمولاً به معنی افزایش احساس اطمینان میان معامله‌گران است.

 

ارسال نظر