می‌خواهند زوری از مردم «صیانت» کنند

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۰۲:۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۶۳۵۳
می‌خواهند زوری از مردم «صیانت» کنند

نوری، یکی از اعضای کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی که از مخالفان جدی طرح فعلی صیانت از فضای مجازی است، می‌گوید موافقان صیانت با مخالفت‌های مرکز پژوهش‌ها کاری ندارند و هر آنچه بخواهند تصویب می‌کنند، او درباره موضوع مسدودسازی پیام‌رسان‌ها در طرح صیانت نیز اینطور توضیح می‌دهد که مسدودسازی و فیلترینگ اگرچه با این عنوان در طرح آورده نشده ولی نتیجه آن مسدودسازی است و در نهایت اینکه ایرادات و اشکالات اساسی طرح همچنان پابرجاست و هنور برطرف نشده است. درمقابل، عنابستانی که پیشتر هم انتقادات منتقدات طرح صیانت را «بی‌اساس» خوانده بود، معتقد است نظر مرکز پژوهش‌های مجلس هر نظری می‌تواند باشد اما تصمیم‌گیرنده نهایی نمایندگان مجلس هستند. 

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس یازدهم کلید خورده است. طرحی که حالا روی کاغذ «صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» نام گرفته و میان مردم به طرحی برای فیلتر و مسدودسازی اینترنت و دشوار شدن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است. داده‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که ۸.۱۹‌ درصد کاربران یعنی معادل ۱۱میلیون ایرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. 

بنابراین، کارشناسان و فعالان حوزه اینترنت محدودسازی اینترنت را عملا محدود کردن بیشتر کاربران از دسترسی به گردش آزاد اطلاعات می‌دانند. اما با این حال باز هم تندروهای مجلس یازدهم به دنبال تصویب این طرح هستند. 

طرح صیانت، مخالفان بسیار دارد اما صدای موافقان آن به مدد رسانه‌های پرشمار اصولگرا چنان بلند است که مردم و کارشناسان را نسبت به فرجام نهایی آن و تصویب آن با محتوایی به زیان کاربران فضای مجازی نگران کرده است. حالا باید دید در جلسات آینده این کمیسیون، آیا این طرح مغایر حقوق مردم، دچار اصلاح جدی خواهد شد یا تندروهای مجلس همانطور که آقاتهرانی دیگر عضو جبهه پایداری در مجلس گفته بود «ما کار خودمان را می‌کنیم»، مصوبه‌ای با محدودسازی حداکثری فضای مجازی تحویل مردم خواهند داد؟ طناب‌کشی مخالفان و موافقان صیانت، ظرفیت تبدیل به سوژه جذاب خبری و مردمی طی روزهای آینده را دارد، البته اگر مخالفان تمایلی برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی روند تصویب این طرح را داشته باشند، شرطی که تحقق آن، بعید به نظر می‌رسد.

    مسدودسازی و فیلترینگ را  با عنوان دیگری  در طرح آورده‌اند

غلامرضا نوری قزلجه از مخالفان جدی طرح فعلی صیانت از فضای مجازی و عضو کمیسیون مشترک است. او بر این باور است که طرح فعلی در کمیسیون رای نخواهد آورد زیرا ایرادات جدی دارد. نوری درباره اینکه آیا تاکنون تغییرات مثبتی در محتوای این طرح ایجاد شده، توضیح داد: به صورت رسمی هیچگونه تغییراتی در کمیسیون مطرح نشده و رای‌گیری درباره تغییرات انجام نشده است. آخرین محتوای طرح هنوز باقی است. طرح به حدی ایرادات اساسی داشت که به رای گذاشته نشد و قرار بود اصلاحاتی بر آن انجام شود اما هیچ جلسه رسمی در مورد آن برگزار نشده است. اینکه طرح به همان شکل اولیه تصویب شود بستگی به نظر اکثریت اعضای کمیسیون دارد ولی آن چه که در مورد اصلاح شدن طرح صحبت می‌کنند واقعی نیست. اصلاحات غیررسمی است و صرفا بازی با کلمات و تلخیص آنها است. تا جایی که من در جریان هستم و نسخه‌هایی که در دسترس ما قرار گفته اشکالات اساسی رفع نشده و احتمالا کمیسیون مشترک به این کلیات پر از اشکال رای نخواهد داد.

    موافقان صیانت با نظر مرکز پژوهش‌ها  کاری ندارند

این نماینده مجلس درباره اینکه نمایندگان موافق طرح صیانت به نظر مرکز پژوهش‌ها توجه می‌کنند، گفت: موافقان صیانت با نظر مرکز پژوهش‌ها کاری ندارند آنها با نظر هیچ کسی کاری ندارند. هر چیز زوری دیده بودیم جز قانون زوری. آنها به نظرات بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌ها و دولت و مرکز فضای ملی اعتنا نمی‌گذارند، این قانونگذاری نیست. نوری درباره موضوع مسدودسازی پیام‌رسان‌ها در طرح صیانت نیز اظهار کرد: مسدودسازی و فیلترینگ در این طرح وجود دارد اما با این عنوان در طرح آورده نشده ولی نتیجه آن مسدودسازی است. ایرادات و اشکالات اساسی را هنور نتوانسته‌اند برطرف کنند و طرح جایگزینی وجود ندارد به همین دلیل مبنای ما همان طرح اولیه است.

    عنابستانی: تصمیم‌گیرنده نهایی  نمایندگان مجلس هستند

در مقابل، علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و کمیسیون مشترک صیانت که پیشتر انتقادات منتقدات طرح صیانت را «بی‌اساس» خوانده بود، معتقد است که نظر مرکز پژوهش‌های مجلس هر نظری می‌تواند باشد اما تصمیم‌گیرنده نهایی نمایندگان مجلس هستند. او اظهار کرد: طرح صیانت براساس مصوبه کمیسیون برای کارشناسی بیشتر و بررسی همه جوانب مساله و به ویژه جلسه با بخش خصوصی و صاحب‌نظران بخش خصوصی و همچنین تلفیقی با پیشنهادات دولت به مرکز پژوهش‌ها رفت. این مرکز ۲۰ روز وقت داشت که طرح را به جمع‌بندی برساند. بعد از این ۲۰ روز مرکزپژوهش‌ گزارش کاملی ارایه نداد و تقاضای تمدید این وقت را کرد که ۲۰ روز دیگر وقت داده شد. مرکز پژوهش‌ها چند جلسه کارگروهی و کارشناسی برگزار کرده بود که مقرر شد این فرصت ۲۰ روزه داده شود تا کار کاملا کارشناسی و دقیق به صحن کمیسیون برسد. عنابستانی درباره اینکه نامه مرکز پژوهش‌ها در مورد مخالفت با طرح صیانت چقدر مورد توجه کمیسیون مشترک صیانت قرار می‌گیرد؟ توضیح داد: نامه‌ای که داده شد نظر مستقیم مرکز پژوهش‌ها نیست. مرکز پژوهش‌ها به هر نظری برسد نظر خود را به کمیسیون ارایه می‌دهد و این بحثی غیررسمی است. بالاخره مرکز پژوهش‌ها نظر خود را خواهد داد. نظر مرکز پژوهش‌ها نظری کارشناسی برای اعضای کمیسیون است و کسانی که تصمیم می‌گیرند نماینده‌های مجلس هستند. نماینده‌های مجلس برای زوایای مختلف طرح تصمیم می‌گیرند.مرکز پژوهش‌ها یک نظر کارشناسی می‌دهد، ممکن است نماینده با آن نظر موافق یا مخالف باشد. تمام طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود مرکز پژوهش‌ها در کمیسیون حضور دارد و نظر خود را بیان می‌کند. در بسیاری موارد نظراتی که مرکز پژوهش‌ها می‌دهد، نمایندگان به دلیل متقن و کارشناسی نظر را نمی‌پذیرند. اختلاف نظر کارشناسی عجیب نیست. ممکن است مرکز پژوهش‌ها نظری بدهد و نمایندگان براساس تجربه و نظر کارشناسی خود، نظر دیگری داشته باشند. تصمیم را نماینده مردم می‌گیرد. مرکز پژوهش‌ها و مراکز مختلف نظر کارشناسی می‌دهند اما نمایندگان هستند که بین نظرات متعدد و متفاوت کارشناسی، نظرصائب را انتخاب و تصمیم می‌گیرند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه راهکار نمایندگان کمیسیون مشترک برای دریافت و اطلاع از نظرات مردم چیست؟ گفت: مردم نظر خود را نداده‌اند شما نمی‌توانید قضاوت کنید. بگذارید نمایندگان مردم نظرات خود را بدهند بعد شما نظر بدهید. نماینده مردم یعنی مردم و اسمش با خودش است. کاملا واضح و روشن است که نماینده مردم از طرف مردم حرف می‌زند نه هر کس دیگری. هر کسی نمی‌تواند بیاید ادعا کند از طرف مردم حرف می‌زنم. مردم پای صندوق رای کسی را انتخاب کردند که از طرف آنها حرف بزند و آن فرد از طرف مردم صحبت می‌کند. هر نماینده راهکار متعدد خود را دارد، ارتباطات متعدد دارد. نماینده‌ها دفاتر خود و در بین مردم حضور دارند. هر نماینده ساختار ارتباطاتی دارد که وظیفه مردمی خود را انجام دهد. او درباره اینکه آیا افزایش بودجه وزارت ارتباطات به نسبت سال گذشته به طرح صیانت مربوط است؟ اظهار کرد: سال‌ها است که به زیرساخت‌های ارتباطی کشور توجهی نشده است و روستاها وضعیت اینترنت مناسبی ندارند. مقرر شد امسال برای شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور بودجه در نظر گرفته شود. همچنین قرار است فیبر نوری را مانند آب و برق و گاز به خانه‌های مردم ببریم تا به راحتی از اینترنت استفاده کنند. این موضوع هزینه کلانی می‌خواهد. شبکه ملی اطلاعات به معنای اینترنت بهتر و بیشتر و استفاده از فضای اطلاعاتی بهتر است. جو مسمومی ایجاد شده که آن را مخالفت با اینترنت بین‌المللی می‌بینند اما این قضیه امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر