روز خونین بازار ارزهای دیجیتال

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۰۲:۴۵:۱۵
کد خبر: ۱۸۶۲۴۵
روز خونین بازار ارزهای دیجیتال

روند نزولی قیمت بیت‌کوین و افزایش فشار فروش در بازار همچنان ادامه دارد و تحت‌تأثیر این سقوط، قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌ها و توکن‌های فعال در حوزه دیفای هم کاهش شدیدی داشته است. قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح شش ماه گذشته رسیده است و بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به بازیابی سریع قیمت‌ها خوش‌بین نیستند. کارشناسان بازارهای مالی معتقدند سقوط شدید قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، تحت‌تأثیر سه عامل کلیدی بوده است که برخی از آنها در روزهای اخیر تشدید شده‌اند. آنها انتظار دارند روند نزولی قیمت در روزهای آینده و برای کوتاه‌مدت، همچنان ادامه داشته باشد. روند نزولی بازار ارز دیجیتال، بامداد روز گذشته و با سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۶,۰۰۰ دلار تکمیل شد. اکنون اما، تحلیل‌گران بازیابی سریع قیمت‌ها و تغییر روند کلی بازار را چندان محتمل نمی‌دانند و شانس کمی برای شکل‌گیری یک جهش صعودی دیگر در نظر گرفته‌اند. داده‌های بازار نشان می‌دهد موج فروشی که از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) آغاز شده است، تا به امروز ادامه داشته و قیمت را به کف ۳۵,۴۰۰ دلاری رسانده است. 

    تحلیل‌گران انتظار دارند  قیمت بالای ۳۸ هزار دلار تثبیت شود

سقوط شدید و ناگهانی قیمت‌ها باعث شده است تا تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌ای ارایه دهند که محوریت‌ آنها گسترده‌تر شدن روند نزولی در بازار است. از سوی دیگر، رکت کپیتال یکی از تحلیل‌گران بازار ارز دیجیتال، این پیش‌بینی‌ها را نپذیرفته و معتقد است که دستاوردهای ماه‌های اخیر هنوز از بین نرفته‌‌اند. او گفته است: «ریزش اخیر بیت‌کوین به این معنی است که قیمت به قسمت پایینی کانال بین ۴۳,۱۰۰ تا ۳۸,۰۰۰ دلار رسیده است.» رکت کپیتال گفته است «بیت‌کوین در محدوده بین ۳۸,۰۰۰ تا ۴۳,۱۰۰ دلار نوسان می‌کند» و برای آنکه از سقوط به یک محدوده نوسانی پایین‌تر پیش‌گیری شود، خریداران باید حمایت کف کانال را حفظ کنند. در حال حاضر قیمت به زیر این سطح رسیده است و اگر خریداران در ادامه موفق به بازیابی قیمت تا بالای حمایت ۳۸,۰۰۰ دلاری کانال نشوند، اعتبار تحلیلی که رکت کپیتال ارایه کرده است، از بین می‌رود. این تحلیل‌گر گفته است: «اگر عوامل تکنیکال را در نظر بگیریم، محدوده حمایتی ۳۸,۰۰۰ دلاری همان چیزی است که از ورود بیت‌کوین به کانال بین ۲۸,۰۰۰ تا ۳۸,۰۰۰ دلار جلوگیر می‌کند. آخرین بار که قیمت در این محدوده نوسان می‌کرد، به سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۱ بازمی‌گردد.» 

    معامله‌گران برای خرید 

در کف ۳۰ هزار دلاری کمین کرده‌اند

مایکل ون دپوپ، تحلیل‌گر وب‌سایت‌کوین تلگراف، واکنش معامله‌گران به سقوط اخیر قیمت‌ها را با شرایط ریزش ژوئن (خرداد) ۲۰۲۱ مقایسه و به سطوح حمایت مهم مربوط به هر دو بازه زمانی اشاره کرده است. ون دپوپ گفته است: «در ژوئن (خرداد) ۲۰۲۱، معامله‌گران منتظر سقوط قیمت به کانال بین ۲۳,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دلار بودند تا اقدام به خرید کنند. اکنون اما، آنها منتظرند تا قیمت به ۳۰,۰۰۰ دلار برسد و سپس وارد بازار شوند. [مانند ژوئن گذشته] قیمت ابتدا یک شکست صعودی غیرواقعی را به نمایش گذاشته و سپس به محدوده حمایتی رسیده است.» فومو کپ، یکی از تحلیل‌گران فعال در توییتر، دیدگاهی مشابه ون دپوپ داشته و روند قیمتی بیت‌کوین در روزهای آینده را پیش‌بینی کرده است. فومو کپ گفته است: «بازیابی قیمت تا محدوده ۴۲,۰۰۰ تا ۴۴,۰۰۰ دلار ضروری است و اگر این‌طور نشود، باید منتظر سقوط به محدوده بین ۳۵,۰۰۰ تا ۳۲,۰۰۰ دلار بود.»

    آخرین شانس خریداران بازیابی  ۳۹ هزار دلار است

اسکات ملکر، یکی از معامله‌گران سرشناس ارز دیجیتال، به شکسته‌شدن حمایت کلیدی ۳۹,۶۰۰ دلاری اشاره کرده است و گفته بازیابی این سطح برای خریداران ضروری است. ملکر گفته است: «آخرین شانس خریداران بستن کندل قیمت بالای ۳۹,۶۰۰ دلار در نمای ۱ روزه بازار است. بسته‌شدن قیمت زیر این سطح، خصوصاً در نمای هفتگی، به معنی شکسته‌شدن ساختار بازار و شکل‌گیری یک کف نزولی جدید خواهد بود. [در این صورت] فروشندگان به بازار رحم نخواهند کرد. از سوی دیگر، دیوید لیفچیتز، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری موسسه اِکسو آلفا، حرکات قیمتی بیت‌کوین را با نگاهی صرفاً تکنیکال بررسی کرده و گفته است «الگوی سروشانه بزرگ روی نمودار بیت‌کوین، اکنون و با شکسته‌شدن خط گردن در ۳۸,۳۰۰ دلار، تکمیل شده است.» لیفچیتز گفته است چیزی که این الگو پیش‌بینی می‌کند، سقوط قیمت تا ۲۰,۰۰۰ دلار است و افزود که «این ریزش تا به امروز کمتر از هدف الگو بوده است و رسیدن به سطح ۳۱,۰۰۰ دلار می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد.» این تحلیل‌گر همچنین به عوامل فاندامنتال متعددی اشاره کرده است که در جهت کاهش قیمت‌ها عمل می‌کنند. سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی امریکا، زمزمه‌های ممنوع‌شدن استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار در اروپا، خروج بخشی از معامله‌گران بازار از پایان سال ۲۰۲۱ تا به امروز و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصاد جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، از جمله عواملی است که لیفچیتز به آنها اشاره کرده است. مدیر سرمایه‌گذاری اِکسو آلفا گفته است: «تا زمانی که خریداران وارد صحنه نشده‌اند، سقوط قیمت تا کف ۳۰,۰۰۰ دلاری جزو گزینه‌های محتمل برای بیت‌کوین خواهد بود.»

    ۳  دلیل برای سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین  و ارزهای دیجیتال

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند سقوط شدید قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، تحت‌تأثیر سه عامل کلیدی بوده است که برخی از آنها در روزهای اخیر تشدید شده‌اند. آنها انتظار دارند روند نزولی قیمت در روزهای آینده و برای کوتاه‌مدت، همچنان ادامه داشته باشد. روند نزولی بازار بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، از روز پنجشنبه و به پیروی از بازار جهانی سهام آغاز شد. همانطور که فایننشیال تایمز گزارش کرده است، ریزش اخیر بازار جهانی سهام، بزرگ‌ترین سقوط هفتگی در یک سال گذشته بود. کارشناسان بازارهای مالی، سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین را عمدتاً به سه عامل کلیدی نسبت داده‌اند که اولین عامل می‌گوید که احساسات سرمایه‌گذاران به‌شدت منفی است. سقوط شدید قیمت بیت‌کوین تحت‌تأثیر احساسات منفی سرمایه‌گذاران و دنباله همان جریانی است که در چند هفته گذشته شاهد آن بودیم. جیسون دین، تحلیل‌گر مجموعه کوانتم اکونومیکس گفته است «اخبار منفی‌ای که اخیراً به گوش می‌رسند، داده‌های عینی مرتبط با این دارایی‌‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و باعث تقویت این احساسات منفی شده‌اند». چشم‌انداز دین نسبت به روند بلندمدت قیمت همچنان مثبت است. او تصور می‌کند این روند نزولی در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت و معتقد است که همچنان احتمال افزایش فشار نزولی در بازار وجود دارد. دین گفته است: «زمانی که ترس بازار را فرا می‌گیرد، مدتی طول می‌کشد تا وضعیت تغییر کند و پیش از عادی‌شدن شرایط باید نظاره‌گر فروش معامله‌گران باشید.»

    تأثیر همیشگی موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار

بِن مک‌میلان، بنیان‌گذار موسسه آی‌دی‌ایکس دیجیتال اسِتس، معتقد است که یکی دیگر از عوامل موثر در ریزش اخیر قیمت‌ها، استفاده بیش از حد معامله‌گران از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار لانگ (خرید) است؛ اتفاقی که فشار فروش روز جمعه را هم تقویت کرد. او در این باره گفته است: «این اتفاق همیشه بر قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد. سطح ۴۰,۰۰۰ دلار یک حمایت مهم بود که اکنون به مقاومت تبدیل شده است و مطمئناً این احتمال وجود دارد که تا یکشنبه شاهد ریزش عمیق‌تر قیمت‌ها باشیم. همچنین لوکاس اوتومورو، مدیر بخش تحقیقات شرکت تحلیلی ‌«IntoTheBlock»، گفته است بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار ارزهای دیجیتال، به عنوان یک کلاس دارایی عمل می‌کنند که نوسانات بازار در آنها وابسته به احساسات سرمایه‌گذاران است؛ یعنی قیمت آنها موازی با دیگر بازارهای مالی نوسان می‌کند و بیش از سایر کلاس‌های دارایی از منفی‌شدن احساسات سرمایه‌گذاران آسیب می‌بیند. اوتومورو گفته است: ترس‌های مربوط به عوامل کلان اقتصادی و عملکرد درآمدی ضعیف شرکت‌های حوزه فناوری در این مدت، این همبستگی را بیش از پیش تشدید کرده است.»

    هم‌زمان با سقوط شدید قیمت‌ها  السالوادور ۴۱۰ بیت‌کوین خرید

همچنان که بیت‎‎‎کوین به پایین‎‎‎ترین سطح قیمت خود در ۶ ماه گذشته رسیده است، آلتکوین‎‎ها هم تا حد زیادی ارزش خود را از دست داده‎اند. این در حالی است که توکن‎های متاورس و پلتفرم‎های بازی در حال تجربه یک سقوط آزاد هستند. اتریوم طی ۲۴ ساعت گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد و به پایین‎ترین نقطه در ۴ ماه گذشته خود رسید. با توجه به قیمت ۲۷۸۴ دلار، می‎توان گفت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است. سولانا نیز به پایین‎ترین حد خود یعنی محدوده ۱۱۶ دلار، از ابتدای سپتامبر رسید. سولانا در سپتامبر به سرعت توانسته بود قیمت خود را سه رقمی کند. در حال حاضر با توجه به قیمت سولانا در محدوده ۱۱۹ می‎توان گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته دچار ۱۴ درصد کاهش شده است و ۵۲ درصد با اوج خود در محدوده قیمتی ۲۵۶ دلار در سپتامبر، فاصله دارد. با وجود این، نجیب ابوکیله، رییس‌جمهور السالوادور، در توییتر خود از خرید ۴۱۰ بیت‌کوین دیگر به ارزش ۱۵ میلیون دلار خبر داد. ابوکیله روز جمعه، با وجود سقوط شدید قیمت‌ها و برگشت بیت‌کوین به کانال 36.000 دلار، بازهم به دارایی‌های کشور خود افزود. السالوادور اکنون بیش از 1.500 بیت‌کوین در اختیار دارد و می‌خواهد در سال جاری اوراق قرضه یک میلیون دلاری ۱۰ ساله بیت‌کوین منتشر کند. ابوکیله گفته است: «تصور می‌کردم فرصت خرید را از دست داده‌ام اما اینطور نبود. بعضی از افراد دارایی خود را واقعاً ارزان می‌فروشند». با این حال، تأیید چنین ادعایی کار دشوار است، زیرا خریدار این حجم از بیت‌کوین، معامله خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا دچار لغزش قیمت نشود.

 

ارسال نظر