سقوط دوباره بیت‌کوین به زیر ۴۲ هزار دلار

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۲:۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۸۶۱۱۸
سقوط دوباره بیت‌کوین به زیر ۴۲ هزار دلار

سقوط دوباره بیت‌کوین به زیر ۴۲,۰۰۰ دلار، بسیاری از معامله‌گران را ناامید کرده است. با این حال، برخی از تحلیل‌گران همچنان تصور می‌کنند یک جهش صعودی دیگر در انتظار قیمت است. همچنین تحلیل‌گران معتقدند بیت‌کوین در کوتاه‌مدت حداقل باید از یک موج صعودی دیگر عبور کند و بعد وارد موج نزولی می‌شود. پیش‌بینی آنها این است که قیمت در ادامه ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کند که در آن صورت، قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۵۰,۰۰۰ دلار رشد خواهد کرد. با وجود این، هیچ‌گونه اطمینانی وجود ندارد که ادامه نوسان‌های آینده در جهت رشد قیمت اتفاق بیفتد و قیمت بیت‌کوین می‌تواند در هر دو جهت صعودی و نزولی به نوسان‌های موجود واکنش نشان دهد. در حالی که روند کلی بازار ارزهای دیجیتال ۱۷ ژانویه (۲۷ دی)، تقریباً خنثی بود، قیمت بیت‌کوین نیز در اواسط روز، تا ۴۱,۶۵۰ دلار کاهش یافت. حجم معاملات کل بازار همچنان پایین است و بازارهای مالی امریکا هم به‌خاطر تعطیلات بسته بودند. معامله‌گر ناشناسی با نام مستعار رکت کپیتال، در توییتر خود روند هفتگی بیت‌کوین را بررسی کرد. او توضیح داد که بیت‌کوین در نزدیکی یک ناحیه مقاومتی و حمایتی تثبیت‌شده معامله می‌شود. رکت کپیتال در توییتر خود نوشت: «نمودار هفتگی بیت‌کوین نشان می‌دهد که محدوده ۴۳,۱۲۰ دلار مقاومت جدید این ارز دیجیتال است. از لحاظ تکنیکال، بیت‌کوین همچنان در قسمت بالایی کانال بین ۳۸,۰۰۰ تا ۴۳,۱۲۰ دلار قرار دارد.»

  طولانی‌شدن چرخه چهارساله بیت‌کوین

مایکل ون دپوپ، تحلیل‌گر و نویسنده وب‌سایت کوین تلگراف، هم روند طولانی‌مدت بیت‌کوین را توضیح داد. این تحلیل‌گر، احتمال می‌دهد که چرخه چهارساله فعلی بیت‌کوین طولانی‌تر از چرخه‌های چهارساله قبلی باشد. الگوی امواج چهارگانه بیت‌کوین از چهار موج «شروع حرکت، فشار فروش اولیه، اوج غیرواقعی و اوج چرخه» تشکیل شده است. الگوی امواج هودل سرمایه محقق‌شده هم عمر بیت‌کوین‌های هولدشده و وزن اقتصادی آنها را ارزیابی می‌کند. ون دپوپ گفته است: «راستش، خیلی منطقی به نظر می‌رسد. این چرخه طولانی‌تر از چرخه قبلی است. چرخه‌های چهارساله به‌‌خاطر تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی نمی‌توانند عیناً اتفاق بیفتند. در نتیجه، این چرخه بلندتر و طولانی‌تر از آن چیزی است که همه انتظارش را می‌کشند.»

  بیت‌کوین حداقل یک موج صعودی دیگر دارد

تحلیل‌گر ناشناس دیگری با نام مستعار تک دِو، در توییتر خود دوباره به طولانی‌شدن چرخه قیمت بیت‌کوین اشاره کرد با انتشار نموداری، «امواج صعودی و اصلاحی بیت‌کوین را در چرخه‌های صعودی» به نمایش گذاشت. تک دِو می‌گوید: «به‌‌نظر من، بیت‌کوین حداقل باید از یک موج صعودی دیگر عبور کند و بعد وارد موج نزولی شود.» همچنین جاستین بنت، تحلیل‌گر مشهور ارزهای دیجیتال، با توجه به الگویی که در نمودار بیت‌کوین پیدا کرده است، پیش‌بینی می‌کند که قیمت در ادامه ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کند. اگر پیش‌بینی او درست باشد، قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۵۰,۰۰۰ دلار رشد خواهد کرد. به گزارش دیلی‌ هودل، بنت با توجه به الگوهای سابقه قیمتی بیت‌کوین می‌گوید بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار، بزودی با یک رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه می‌شود. به گفته بنت، از ابتدای سال ۲۰۲۱، هر بار که قیمت بیت‌کوین به‌شدت کاهش یافته است، قبل از اینکه دوباره روند صعودی خود را آغاز کند، در روزها یا هفته‌های بعدی به زیر کف روند نزولی قبلی خود رسیده است. او حدس می‌زند بیت‌کوین در این مرحله قرار گرفته باشد که یعنی بازار آماده جهش است. این تحلیل‌گر گفته است: «اگر به روند بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۲۱ نگاه کنید، می‌بینید هر بار قیمت به زیر سطوحی رسیده است که با لیکوییدشدن موقعیت‌ها معاملاتی همراه می‌شود، بازار جهشی به سطوح بالاتر را تجربه کرده است. هر بار این اتفاق تکرار شده است. از طرفی، میانگین نوسانات بیت‌کوین ۶۳ درصد است. یعنی اگر از تمام حرکات بیت‌کوین میانگین بگیریم، تقریباً عدد ۶۳ درصد به دست می‌آید. کمترین نوسان هم حدود ۲۷ درصد بوده است که به آوریل ۲۰۲۱ (فروردین) باز می‌گردد.» او ادامه داد: «می‌خواهیم با استفاده از روند قیمت بیت کوین، آینده آن را پیش‌بینی کنیم. اکنون قیمت در کف ۴۰,۰۰۰ دلاری است. حال اگر قرار باشد بیت‌کوین به‌اندازه ۲۷ درصد که کمترین نوسان ثبت‌شده است، رشد کند، قیمت آن به ۵۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. منطقی به نظر می‌رسد، چراکه می‌دانیم منطقه بین ۵۰,۰۰۰ دلار تا ۵۳,۰۰۰ دلار اهمیت بسزایی دارد.» بنت معتقد است هدف قیمتی را می‌توان بین ۵۰,۰۰۰ تا ۵۳,۰۰۰ دلار در نظر گرفت، چراکه احتمالاً فروشندگان از این ناحیه مقاومتی دفاع خواهند کرد. با این حال، او توضیح داد که بیت‌کوین برای شروع رشد خود باید اول از ۴۵,۶۰۰ دلار بگذرد. بنت می‌گوید: «نوسان محدود در بازار بیت‌کوین ادامه دارد. فکر می‌کنم که قیمت ابتدا به ۴۵,۶۰۰ دلار می‌رسد و احتمالاً در چند هفته پیش رو تا محدوده بین ۵۰,۰۰۰ تا ۵۳,۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد.»

  کاهش نوسانات بازار چگونه به پایان می‌رسد؟

با وجود این به نظر می‌رسد نوسانات قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته کاهش‌ یافته است. انحراف معیار استاندارد بازده روزانه بیت‌کوین برای ۳۰ و ۶۰ روز گذشته که توسط شاخص نوسان بیت‌کوین محاسبه شده، ۲.۶۳ درصد است که کم‌ترین مقدار از نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) تاکنون بوده است. به‌طورکلی اینگونه نوسان‌ها با افزایش قیمت برای بیت‌کوین همراه است. در نزدیک‌ترین مورد مشابه با این بازه زمانی، در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) نوسان‌های کوتاه‌مدت را برای بیت‌کوین شاهد بودیم که پس از آن قیمت با رشد خیره‌کننده‌ای که در دسامبر (آذر ۹۹) همان سال تجربه کرد، این چرخه را ادامه داد و در نهایت قیمت بیت‌کوین در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) به سقف قیمتی ۶۴,۸۵۴ دلار رسید. بااین‌حال هیچ‌گونه اطمینانی وجود ندارد که ادامه اینگونه نوسان‌ها در جهت رشد قیمت اتفاق بیفتد. قیمت بیت‌کوین می‌تواند در هر دو جهت صعودی و نزولی به نوسان‌های موجود واکنش نشان دهد. مفسر بازار ارزهای دیجیتال، وینس پرینس هشدار داد؛ در صورت شکست مقاومت ۴۰,۰۰۰ دلاری برای بیت کوین، بسیاری از معامله‌گران در بازار آتی که از اهرم‌های بالای معاملاتی استفاده می‌کنند با ضرر جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد. مساله اینجاست که آیا بیت‌کوین می‌تواند روند صعودی جدیدی را آغاز کند یا خرس‌ها تلاش می‌کنند تا قیمت را به پایین‌تر از سطوح حمایتی موجود بکشانند و باعث ایجاد فشار فروش در بازار آلت‌کوین‌ها شوند؟ قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه معامله شده است. اگرچه گاوها نتوانسته‌اند قیمت را به بالاتر از این سطح مقاومتی برسانند، اما نکته مثبت تداوم تسلط آنها بر بازار و واگذارنکردن موقعیتشان به فروشندگان است. حال اگر قیمت بیت‌کوین از سطح فعلی در ۴۱,۷۲۵ دلار چرخش کند، گاوها یک بار دیگر تلاش خواهند کرد تا مقاومت‌ پیش رو در سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و مقاومت افقی در سطح ۴۵,۴۵۶ دلار از سر راه بردارند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، ممکن است دوباره با مقاومت شدید از طرف خرس‌ها مواجه شوند. شکست و بسته‌شدن قیمت بالاتر از این مقاومت می‌تواند این جفت ارز را به سطح قیمتی ۵۲,۰۸۸ دلار برساند. در نقطه مقابل این نظریه، اگر قیمت بیت‌کوین به زیر سطح ۴۱,۷۲۵.۹۵ دلار برسد، جفت ارز بیت کوین/ تتر می‌تواند تا سطح ۳۹,۶۰۰ دلار کاهش یابد که سطح حمایتی مهمی برای گاوها در جهت دفاع از قیمت بیت‌کوین است؛ زیرا در صورت شکست، فشار فروش از سوی خرس‌ها تشدید می‌شود و این جفت ارز ممکن است به سمت سطح ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط کند.

 

ارسال نظر