دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۵۶:۴۹
کد خبر: ۱۸۵۹۹۹

۴۶ ایالت امریکا خواهان ثبت دوباره شکایت از متا شدند

۴۶ ایالت امریکا به رهبری نیویورک از دادگاه استیناف خواسته‌اند حکم رد شکایت از متا را لغو و شکایت مذکور را ثبت کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در درخواست وکلای نیویورک و ایالت‌های دیگر در شکایتی به دادگاه استیناف منطقه کلمبیا آمده است: فیس‌بوک یک شرکت انحصارگرا است که از قدرت خود در بازار برای از بین بردن رقابت استفاده کرده است. شرکت برای این منظور از شیوه «بخر یا دفن کن» رقبای تازه استفاده کرده است. فیس‌بوک نوعی انحصار گرایی دارد که به کاربران و عموم مردم آسیب می‌رساند. متا پلتفرمز (مالک فیس‌بوک) در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالت‌ها در ارایه درخواست استیناف برای ثبت شکایت اشتباه کرده‌اند. در بیانیه متا آمده است هیچ دلیلی برای لغو این تصمیم در دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد. لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک گفت: «فیس‌بوک به کاربران آسیب می‌رساند. این شرکت بارها از تسلط خود بر بازار استفاده کرده است تا شرکت‌های کوچک را از گردونه کسب و کار خارج کند و رقابت را برای میلیون‌ها کاربر کاهش دهد.» این گروه، متشکل از ۴۶ ایالت، گوام و منطقه کلمبیا، معتقدند حکم جیمز بواسبرگ قاضی منطقه‌ای در ناحیه کلمبیا مبنی‌بر آنکه آنها مدتی طولانی برای طرح شکایت صبر کرده‌اند، اشتباه است. بواسبرگ همچنین در ماه ژوئن شکایت کمیسیون فدرال تجارت امریکا را علیه فیس‌بوک رد کرده بود اما به آژانس اجازه داد پرونده را مجدداً بررسی کند. در هفته گذشته نیز بواسبرگ اجازه ثبت شکایت را داد. کمیسیون فدرال تجارت و هم ایالت‌ها در سال ۲۰۲۰ از دادگاه خواسته بودند که به فیس‌بوک دستور فروش اینستاگرام و واتس‌اپ را بدهد. این شکایت‌ها به دنبال سال‌ها تحقیق از چهار غول بزرگ فناوری ایالات متحده و همچنین شکایت علیه فیس‌بوک و گوگل انجام شده است.

روسیه گروه هکری REvil  را دستگیر و منحل کرد

به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه، طی عملیاتی گروه هکری REvil به درخواست امریکا منحل و اعضای گروه دستگیر شدند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، عملیات دستگیری هکرها یکی از نمونه‌های نادر همکاری امریکا و روسیه در زمان افزایش تنش‌ها بین دو کشور به دلیل اوکراین است. به گفته یک مقام ارشد امریکا، دولت این کشور از دستگیری مجرمان سایبری استقبال کرده است. او در این باره گفت: متوجه شدیم یکی از افراد دستگیرشده مسوول حمله سایبری به شرکت کلونیال پایپ‌لاین در بهار ۲۰۲۱ بوده است. حمله سایبری مذکور در ماه می‌۲۰۲۱ میلادی انجام شد و در پی آن کمبود بنزین در سواحل شرقی امریکا به وجود آمد. در این عملیات هک از نرم‌افزار رمزگذاری به نام « دارک‌ساید» استفاده شد که توسط گروه REvil توسعه‌ یافته بود. طی عملیات سرویس امنیت فدرال روسیه و پلیس، ۲۵ مکان جست‌وجو و ۱۴ نفر دستگیر شدند. همچنین در این فرآیند ۴۲۶ میلیون روبل، ۶۰۰ هزار دلار، ۵۰۰ هزار یورو، تجهیزات رایانشی و ۲۰ خودروی لوکس نیز کشف و ضبط شد. دادگاهی در مسکو دو نفر از افراد دستگیر شده را به نام‌های رومن مورومسکی و آن دری بسونوف شناسایی و به مدت دو ماه بازداشت کرده است. به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه، دولت این کشور اقدام انجام‌شده علیه گروه هکری را به‌طور مستقیم به واشنگتن اعلام کرده است. در بیانیه این سازمان آمده است: تحقیقات براساس درخواست امریکا انجام شده است. سازمان مجرمانه مذکور اکنون دیگر وجود ندارد و زیربنای اطلاعاتی که برای مقاصد مجرمانه به کار می‌برد نیز خنثی شده است. اعضای این گروه هکری در صورت محکومیت ممکن است با ۷ سال زندان روبرو شوند. البته خبرگزاری روسی اینترفاکس اعلام کرد اعضای گروه هکری که شهروند روسیه باشند، به امریکا مسترد نمی‌شوند.

شکایت ۳.۲ میلیارد دلاری انگلیس از فیس‌بوک

فیس‌بوک با شکایتی ۳.۲ میلیارد دلاری در انگلیس مواجه شده و علت این مساله سوءاستفاده شبکه اجتماعی مذکور از جایگاه برتر خود در بازار دیجیتال برای کنار زدن رقبا است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، بر اساس شکایت یادشده فیس‌بوک از تسلط خود بر بازار فناوری دیجیتال برای کنار زدن رقبا و نیز سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی حدود ۴۴ میلیون کاربر سوءاستفاده کرده است. این شرکت قبلاً با شکایت مشابهی در خاک امریکا نیز مواجه شده است. لیزا لودال گورمسن، مشاور ارشد سازمان نظارت بر رفتار مالی بریتانیا و یکی از متخصصان حقوق رقابت می‌گوید این پرونده را به نمایندگی از افرادی در بریتانیا مطرح کرده که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از فیس‌بوک استفاده کرده‌اند و حقوق‌شان نقض شده است. بر اساس شکایت یادشده فیس‌بوک با تحمیل شرایط کاربری ناعادلانه به کاربران خود میلیاردها پوند درآمد به جیب زده و موفق شده اطلاعات خصوصی کاربران را از طریق امکانات این شبکه اجتماعی گردآوری کند. فیس‌بوک در واکنش، گفت مردم از خدمات آن به آن علت استفاده می‌کنند که این شرکت به آنها ارزش ارایه می‌کند و کاربران می‌توانند کنترل معناداری به اطلاعاتی که در پلتفرم فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند، داشته باشند.


 

ارسال نظر