رمزارزها بالاخره سبز شدند

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۰۳:۲۶:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۹۱۸
رمزارزها بالاخره سبز شدند

یکی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای قابل‌اعتماد بیت‌کوین، نشان می‌دهد که ممکن است روند نزولی اخیر به پایان خود نزدیک شده باشد؛ حرکتی که باعث شد بیت‌کوین در عرض دو ماه ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. در عین حال، داده‌های تازه نشان می‌دهند مدتی است که ماینرهای بیت‌کوین اقدام به فروش نمی‌کنند و در حال انباشت واحدهای جدید هستند. انباشت بیت‌کوین به این معنی است که دارندگان آن راضی به فروش در قیمت‌های کنونی نیستند.

شاخص رکود تعدیل‌شده معیاری برای اندازه‌گیری نسبت ارزش کل بیت‌کوین‌های موجود در چرخه بازار به واحدهایی است که برای یک سال دست‌نخورده باقی مانده‌اند. از این شاخص برای سنجش آن دسته از رفتارهای بازار استفاده می‌شود که به خروج جریان پول ختم می‌شوند. شاخص رکود تعدیل‌شده اکنون به زیر ۲۵۰,۰۰۰ دلار رسیده است، این سطح در گذشته در دوره‌های رسیدن قیمت به کف‌های اصلی نمایان شده است. نرخ رکود تعدیل‌شده اکنون به کف رسیده که نشان‌دهنده بازنشانی کامل این شاخص است. گلاسنود هم در گزارش دو روز پیش خود تأیید کرده بود که این اتفاق معمولاً در پایان چرخه‌های قیمتی رخ می‌دهد. گلاسنود گفته است: «پایین‌بودن نرخ رکود تعدیل‌شده به این معنی است که نسبت ارزش بازار به ارزش واحدهایی که یک سال است دست‌نخورده باقی مانده‌اند، پایین‌تر از حد معمول است؛ این یعنی می‌توان گفت بیت‌کوین ارزش خرید دارد.» ارزش کل بازار بیت‌کوین حاصل‌ضرب تعداد تمام واحدهای استخراج‌شده در قیمت لحظه‌ای هر واحد بیت‌کوین است. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین ۸۰۹.۹۸ میلیارد دلار است. قیمت بیت‌کوین در ژوییه سال ۲۰۲۱ (تیر) به کف رسیده بود و پس از آنکه این شاخص وارد ناحیه سبزرنگ شد، یک روند صعودی تازه در بازار آغاز شد و قیمت به اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری رسید. در حالی که این شاخص مجدداً صعودی شده است، عوامل کلان می‌توانند این چشم‌انداز را تحت‌تأثیر قرار دهند. آمار مربوط به هزینه‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده قرار است بزودی منتشر شود و ممکن است نتایج آن بر بازار تأثیر بگذارد. اگر نرخ تورم اعلامی از ۷.۱ درصدی که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بیشتر باشد، ممکن است بانک مرکزی امریکا روند عادی‌سازی سیاست‌های پولی خود را سریع‌تر دنبال کند و فشار فروش در بازار بیت‌کوین افزایش یابد.

    داده‌های تازه: ماینرها در حال انباشت  بیت‌کوین هستند

در عین حال، داده‌های تازه نشان می‌دهند مدتی است که ماینرهای بیت‌کوین اقدام به فروش نمی‌کنند و در حال انباشت واحدهای جدید هستند. انباشت بیت‌کوین به این معنی است که دارندگان آن راضی به فروش در قیمت‌های کنونی نیستند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که ماینرها بیش از هر زمان دیگری در پنج ماه گذشته، بیت‌کوین انباشت کرده‌اند که می‌تواند نشانه جدیدی باشد مبنی بر اینکه قیمت‌های فعلی برای فروش مناسب نیستند. آن‌طور که از داده‌های شاخص مربوط به تغییرات موجودی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پیداست، ماینرها به‌شدت در حال انباشت واحدهای جدیدی هستند که استخراج می‌کنند. یک حساب محبوب توییتری به نام بیت‌کوین آرکایو، هم اخیراً به این شاخص پلتفرم تحلیلی گلاسنود و انباشت ماینرها اشاره کرده است. قیمت بیت‌کوین ممکن است امسال معامله‌گران بازارهای آنی را ناامید کند، اما فعالان بلندمدت بازار نگرانی‌ای از این بابت نخواهند داشت. علاوه بر معامله‌گران قدرتمند یا هودلرهای باتجربه، ماینرها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در دو هفته اول سال ۲۰۲۲ دارایی بیت‌کوین خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دادند. در پنج روز گذشته، بیش از ۵٬۰۰۰ بیت‌کوین در هر روز در دفتر ماینرها ثبت شده و در حال انباشت است. در واقع، این فرایند از پیش از رکورد ۶۹٬۰۰۰ دلاری بیت‌کوین در نوامبر (آبان) در حال انجام است. داده‌های بیشتر از سرویس تحلیل درون‌زنجیره‌ای کریپتوکوانت نشان می‌دهد که ماینرها تا چه حد دارایی‌های بیت‌کوین خود را پس از تحولات ماه مه (اردیبهشت) در کشور چین، پس گرفته‌اند. کل ذخایر بیت‌کوین ماینرها تا روز دوشنبه، ۱.۸۵۹ میلیون واحد بود که بیشترین میزان از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون است. در آن زمان پس از عبور قیمت بیت‌کوین از رکورد قیمتی سال ۲۰۱۷، ماینرها اقدام به فروش کردند و حجم ذخایر آنها به‌شدت کاهش یافت. با نگاه به معامله‌گران قدرتمند، سهم عرضه بیت‌کوین‌هایی که گمان می‌شود از دست‌ رفته یا سرمایه‌گذاران بلندمدت آنها را انباشت کرده‌اند، در این هفته به بالاترین حد یک ساله خود رسید. اگر هولدرها در تصمیم خود ثابت‌قدم باشند، اکنون می‌توان گفت ۷.۲۷ میلیون واحد بیت‌کوین احتمالاً برای همیشه از بازار خارج شده است. این شاخص در تابستان امسال و تحت‌تأثیر ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین و کاهش قیمت‌ها، پایین آمد. در مقابل، داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد که روند انباشت، از زمان رسیدن بیت‌کوین به قیمت ۶۹٬۰۰۰ دلار شتاب گرفته است. همچنین ریک ادلمن، بنیان‌گذار موسسه مشاوره مالی فایننشال انجینز، آینده روشنی برای بیت کوین تصور می‌کند. ادلمن در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «در حال حاضر ۲۴ درصد از کل جمعیت امریکا، یعنی یک‌چهارم این کشور دارای بیت کوین هستند. رسیدن به یک‌سوم سخت نخواهد بود و روزی بیت کوین در این کشور کاملاً فراگیر خواهد شد». در حالی که این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ شروع سختی داشته است، از نظر او، دولت‌ها، شرکت‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی، همین حالا نیز در حال سرمایه‌گذاری در بیت کوین هستند.

    بازار برای جهش به ۴۴ هزار دلار  آماده می‌شود

بیت‌کوین روند بازیابی قیمت خود را از بالای سطح ۴۲,۰۰۰ دلار آغاز کرده است. خریداران یک بار توانستند خود را به ۴۳,۰۰۰ دلار برسانند و اکنون به‌دنبال عبور از ۴۴ هزار دلار هستند. بیت‌کوین به‌تازگی یک سطح حمایتی جدید تشکیل داده و خود را به بالای ۴۲,۰۰۰ دلار رسانده است. شب گذشته قیمت از ۴۲,۵۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته عبور کرد و روند کلی بازار تا حدودی صعودی شد. در ادامه شتاب صعودی قیمت بیشتر شد و بیت‌کوین توانست از ۴۳,۰۰۰ دلار عبور کند. علاوه بر این، یک خط روند صعودی هم در نمای ۱ ساعته بازار حمایتی را در سطح ۴۲,۲۰۰ دلار تشکیل داده است. گفتنی است که قیمت همچنان بالاتر از حمایت ۴۲,۰۰۰ دلاری و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته معامله می‌شود. در صورت صعودی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۴۳,۰۰۰ دلار خواهد بود و پس از آن خریداران برای عبور از ۴۳,۸۰۰ دلار تلاش خواهند کرد. ادامه‌داشتن روند صعودی می‌تواند با جهش قیمت به ۴۴,۰۰۰ دلار همراه باشد. پس از آن هم سطح ۴۵,۰۰۰ دلار به عنوان مقاومت کلیدی پیش روی قیمت عمل می‌کند. از سوی دیگر، اگر خریداران باز هم نتوانند مقاومت ۴۳,۰۰۰ دلاری را پشت سر بگذارند، ممکن است اصلاح عمیق‌تر قیمت آغاز شود. در این صورت نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در ۴۲,۵۰۰ دلار خواهد بود و پس از آن ۴۲,۲۰۰ دلار به عنوان حمایت کلیدی قیمت عمل خواهد کرد. حمایت خط روند صعودی روی نمودار و سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی هم درست در همین ناحیه قرار گرفته است. شکسته‌شدن حمایت خط روند صعودی می‌تواند با سقوط قیمت تا ۴۱,۸۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته همراه شود. با ادامه‌ این روند سقوط به حمایت ۴۰,۵۰۰ دلار محتمل خواهد بود. شاخص مکدی در حال خروج از محدوده صعودی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم بالای سطح ۵۰ قرار دارد. بنابراین، ۴۲,۲۰۰ و ۴۱,۸۰۰ دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت‌کوین هستند و ۴۳,۰۰۰، ۴۳,۲۰۰ و ۴۴,۰۰۰ دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

    کلید جهش قیمت اتریوم چیست؟

اتریوم هم یک اصلاح صعودی را از بالای ۳,۱۸۰ دلار آغاز کرده است. برای آنکه روند صعودی ادامه پیدا کند، خریداران باید ابتدا مقاومت ۳,۴۰۰ دلاری را پشت سر بگذارند. به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، اتریوم هم سه‌شنبه یک اصلاح صعودی را از بالای مقاومت ۳,۱۵۰ دلاری آغاز کرد و در ادامه توانست مقاومت ۳,۲۰۰ دلاری و میانگین‌ متحرک ساده ۱۰۰ ساعته را هم پشت سر بگذارد. کمی بعد شتاب صعودی قیمت افزایش یافت، اوج قیمت اکنون در سطح ۳,۳۰۰ دلار شکل گرفته و بازار در حال اصلاح رشد ساعات گذشته قیمت است. اتریوم اکنون بالای ۳,۲۰۰ دلار، میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعت و سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی نوسان می‌کند. گفتنی است که در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکتی صعودی قیمت از ۲,۹۳۱ دلار تا اوج ۳,۲۶۴ دلاری تنظیم شده است. علاوه بر این، یک خط روند صعودی هم حمایتی را در محدوده ۳,۱۹۰ دلار تشکیل داده است. در صورت صعودی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۳,۴۰۰ دلار است. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز یک حرکت صعودی گسترده در کوتاه‌مدت باشد. مقاومت کلیدی بعدی در ۳,۶۵۰۰ دلار است و پس از آن خریداران سطح ۳,۶۰۰ دلار را آزمایش خواهند کرد. عبور از این سطح هم می‌تواند با جهش قیمت به ۳,۶۵۰ دلار همراه باشد. از طرفی، اگر اتریوم نتواند از ۳,۲۵۰ دلار عبور کند، ممکن است یک اصلاح نزولی دیگر آغاز شود. در صورت نزولی‌شدن بازار نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در ۳,۲۰۰ دلار است.

 

ارسال نظر