بلاتکلیفی و ترس بر بازار رمزارزها چیره شده است

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۲:۳۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۵۷۴۴
بلاتکلیفی و ترس بر بازار رمزارزها چیره شده است

بیت‌کوین در طول هفته گذشته و پس از آنکه یکی پس از دیگری سطوح حمایتی‌اش را از دست می‌داد، روز جمعه در کانال ۴۱ هزار دلار به ثبات رسید. این یعنی در یک هفته گذشته، بیت‌کوین تقریبا ۱۱ درصد با کاهش قیمت مواجه شده است. تحلیل‌گران انتظار دارند قیمت در ادامه نوسان محدودی را تجربه کند، با این حال آنها معتقدند که از دست رفتن حمایت‌های روی نمودار می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت همراه باشد. کاهش حجم موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار در بازارهای آتی بیت‌کوین و اتریوم، می‌تواند نشانه‌ای برای بهترشدن شرایط بازار باشد. معمولاً زمانی که معامله‌گران کمتر از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار استفاده می‌کنند، احتمال شکل‌گیری نوسانات نزولی در بازار کاهش می‌یابد. جنویو یئو، یکی از تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی دلفی دیجیتال، اواسط هفته گذشته گفته بود: آن‌طور که از داده‌های مربوط به لیکوییدشدن موقعیت‌های معاملاتی پیداست، تعداد کمی از معامله‌گران فعال در بازارهای اهرم‌دار، انتظار داشتند که قیمت یک بازگشت صعودی را تجربه کند و به همین خاطر سرمایه خود را از دست دادند.» لیکوییدشدن موقعیت‌های معاملاتی می‌تواند شتاب نزولی قیمت را تقویت کند و زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخته‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی یک معامله‌گر به رقمی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. 

این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد. در حال حاضر بیت‌کوین به نزدیکی پایین‌ترین سطح خود در سه ماه گذشته رسیده است و قیمت روند نزولی بازار جهانی سهام را دنبال می‌کند. بر اساس داده‌های سنتیمنت، پنج ارز دیجیتال برتر همچنان در حال افت شدید هستند و بلاتکلیفی و ترس (FUD) بر بازار چیره شده است. اتریوم، بایننس کوین، سولانا و کاردانو با دنبال‌کردن سقوط بیت‌کوین، در حال حاضر در روند نزولی به‌سر می‌برند. کالین‌وو، خبرنگار ارزهای دیجیتال نیز، در توییتر خود از شاخص ترس و طمع بیت کوین گفته که پس از ۲۱ جولای ۲۰۲۱ (۳۰ تیر ۱۴۰۰)، به کمترین میزان خود یعنی عدد ۱۰ رسیده است. این عدد نشان‌دهنده بیشترین میزان ترس است. با این حال، بسیاری از کارشناسان دنیای ارز دیجیتال، این موقعیت را فرصت خوبی برای خریدهای بیشتر در کف قیمت عنوان کرده‌اند.

    معامله‌گران کمتر ریسک می‌کنند

با وجود این، برخی از تحلیل‌گران معتقدند که پس از افزایش فشار فروش در چهارشنبه هفته گذشته، روند بازار تا حدی باثبات‌تر شده است. پس از آنکه با ریزش قیمت‌ها، حدود ۸۰۰ میلیون دلار موقعیت معاملاتی لیکویید شد، ممکن است در کوتاه‌مدت از فشار فروش کاسته شود. دیوید دونگ، یکی از مدیران صرافی‌کوین بیس، در خبرنامه‌ای نوشت: «در هفته‌های اخیرا شاهد کاهش ریسک‌پذیری در بازار بیت‌کوین و اتریوم بودیم و رسیدن نرخ تأمین سرمایه قراردادهای آتی دایمی به نزدیکی صفر هم این موضوع را تأیید می‌کند.» دونگ همچنین گفته است: «میزان استفاده از اهرم‌های معاملاتی به‌شدت کاهش یافته است. سقوط نرخ پایه بیت‌کوین از ۲۰ درصد در ابتدای سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱، به ۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ (دی) و کاهش نرخ پایه اتریوم از ۲۰ به ۲ درصد در مدت مشابه، بازتابنده همین موضوع است.» پریمیوم قراردادهای آتی که از آن با عنوان «نرخ پایه» یاد می‌شود، معیاری برای نمایش اختلاف قیمت بین قراردادهای آتی بلندمدت و قیمت در بازار آنی است.

    خروج سرمایه از صرافی‌های ارز دیجیتال

برآیند واریز و برداشت‌های بیت‌کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، در طول یک سال گذشته بیشتر به سمت برداشت متمایل بوده است. هفته گذشته اما حجم واریز بیت‌کوین به صرافی‌ها از برداشت‌های آن پیشی گرفت که می‌توان نشان‌دهنده نزولی‌شدن احساسات معامله‌گران باشد. مثبت‌بودن رقم جریان ورودی به این معنی است که معامله‌گران قصد فروش دارند و منفی‌بودن این رقم یعنی معامله‌گران می‌خواهند برای بلندمدت موجودی خود را نگه دارند و به همین خاطر عرضه در گردش را از بازار خراج می‌کنند؛ حرکتی که راه را برای افزایش قیمت هموار می‌کند. در حالی که مثبت‌شدن رقم جریان ورودی در روزهای اخیر فعلاً نمی‌تواند نشانه‌ای برای تغییر روند کلی بازار باشد، تحلیل‌گران با دقت مراقب رشد پایدار جریان ورودی، مانند آنچه در ژانویه سال گذشته (دی ۹۹) اتفاق افتاد، هستند، چراکه چنین تغییری می‌تواند با افزایش طولانی‌مدت فشار فروش در بازار همراه باشد.

   کاهش فشار فروش و ثبات نسبی بازار

احسان عاشوری ، یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها با کمترین قیمت بیت‌کوین در سه ماهه اخیر مواجه شدند، گفت: تحلیل‌گران در رابطه با تاثیر سیاست فدرال رزرو امریکا مبنی بر انقباض اقتصادی و افزایش نرخ بهره که باعث طولانی‌شدن روند نزولی بازارهای سهام و رمزارزها شده است، اختلاف‌نظر دارند. اما به هر حال از زمان جلسه ماهانه فدرال رزرو در هفته گذشته، بازار رمزارزها با یک روند نزولی مواجه شده است. در این شرایط قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین قیمت خود از ۷ مهرماه تاکنون رسید. وی ادامه داد: این حرکت نزولی از روز چهارشنبه و پس از جلسه فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره همراه با کنترل ترازنامه شدت یافت. 

همچنین در روز پنجشنبه قیمت سهام شرکت‌های حوزه تکنولوژی نیز با کاهش همراه بود. برخی تحلیل‌گران، پس از فشار فروش روز چهارشنبه، صحبت از ثبات در بازار رمزارزها می‌کنند. بعد از لیکوئید شدن تقریبا ۸۰۰ میلیون دلار در طول ریزش قیمت اخیر، فشار فروش احتمالا در کوتاه‌مدت با کاهش مواجه شود و بازار وارد یک ثبات نسبی شود. این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در هفته گذشته قابل توجه بود، جریان ورودی و خروجی بیت‌کوین و اتریوم در صرافی‌هاست. این جریان در طول یک سال گذشته یک روند کاهشی داشت، اما هفته گذشته این روند تغییر کرد و بیت‌کوین بسیار زیادی به صرافی‌ها وارد شد. این اتفاق یک نشانه کاهشی یا اصطلاحا خرسی تلقی می‌شود. به گفته او جریان‌های ورودی به صرافی‌ها از تمایل سرمایه‌گذاران به فروش خبر می‌دهد، درحالی که جریان خروجی ثابت می‌تواند نشان‌دهنده احساسان مثبت بازار باشد، چون باعث کاهش عرضه در بازار می‌شود و افزایش قیمت را به همراه دارد. اما در شرایط موجود، افزایش جریان ورودی به صرافی‌ها، نشان‌دهنده تغییر روند کنونی نیست و احتمالا منجر به فشار فروش بلندمدت شود. عاشوری با بیان اینکه مایکل ون‌دپوپ یکی از معروف‌ترین تحلیل‌گران بازار رمزارزها نگاهی عمیق‌تر به بیت‌کوین انداخته و قیمت بیت‌کوین را از ماه اردیبهشت تاکنون مورد بررسی قرار داده است، تشریح کرد: وی معتقد است برای اینکه بیت‌کوین بتواند به روند صعودی برگردد، باید با افزایش حجم خرید به بالای سطح ۴۶ هزار دلار برسد. در صورت موفق نبودن قیمت در مسیر برگشت به بالای ۴۶ هزار دلار، احتمال زیاد بازار رمزارزها یک دوره اصلاح طولانی‌مدت را تجربه کند. در این شرایط احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین حتی به محدوده ۳۰ هزار دلار هم وجود دارد.

    درآمد 14 میلیارد دلاری کلاهبرداران  از بازار رمزارزها در سال 2021

کلاهبرداران حوزه رمزارزها به لطف ظهور فناوری‌های جدید در حوزه امور مالی غیرتمرکز یا دیفای، در سال 2021 به رکورد درآمد 14 میلیارد دلاری دست یافتند. مجموع سرقت‌های رمزارزی در سال گذشته میلادی افزایشی 516 درصدی داشت و 72 درصد از این دزدی‌ها در حوزه دیفای اتفاق افتاد. در حالت کلی درآمد کلاهبرداری در 2021 نسبت به 2020 رشد 79 درصدی داشته است. کلاهبرداری اصلی‌ترین شکل از جرایم رمزارزی سال 2021 بوده و در رتبه بعدی سارقان بیشترین درآمد را داشته‌اند. این شرکت می‌گوید دیفای در هر دو حوزه نقش بسزایی ایفا کرده و کاربران تازه وارد باید خیلی مراقب باشند. در گزارش Chainalysis آمده است: «دیفای یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌های اکوسیستم وسیع رمزارزهاست که فرصت‌های بزرگی را پیش روی کارآفرینان و کاربران عادی قرار می‌دهد. ولی اگر جلوی گسترش کلاهبرداری و سرقت با این فناوری گرفته نشود، بعید است که دیفای بتواند پتانسیل‌های کامل خود را محقق کند.» حجم تراکنش‌های دیفای در سال 2021 رشدی 912 درصدی داشت. بازدهی چشمگیر توکن‌هایی مثل «شیبااینو» هم باعث شد توکن‌های دیفای مورد توجه عده زیادی از کاربران قرار بگیرند. با این حال، یکی از مشکلات این فناوری این است که بسیاری از پروتکل‌های جدیدش در سطح کد دارای آسیب‌پذیری هستند. 

21 درصد از هک‌های سال 2021 از همین آسیب‌پذیری‌ها استفاده کردند. رقم دزدی‌های حوزه رمزارزها در سال گذشته میلادی به 3.2 میلیارد دلار رسید. آمار کلاهبرداری‌ها هم با افزایش 82 درصدی تا 7.8 میلیارد دلار بالا رفت. یکی از روش‌های نسبتا جدید اما محبوب در این کلاهبرداری‌ها، Rug Pull نام دارد که بیش از 2.8 میلیارد دلار سرمایه با آن به سرقت رفته است. در این تکنیک، توسعه‌دهنده پروژه خود را رها و پیش از ادای تعهداتش با پول سرمایه‌گذاران فرار می‌کند. با این همه، رقم کلاهبرداری‌های حوزه رمزارزها نسبت به مجموع رقم حجم معاملات 15.8 تریلیون دلاری این فضا بسیار ناچیز و فقط 0.15 درصد است. بنابراین می‌توان گفت که جرایم رمزارزی هر روز به بخش کوچک و کوچک‌تری از کل اکوسیستم کریپتو تبدیل می‌شوند.


 

ارسال نظر