اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۵:۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۵۵۰۰

ظرفیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ ترابیت می‌رسد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ ترابیت بر ثانیه خبر داد. حمید فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات در راستای توسعه و تأمین ظرفیت پهنای باند کشور، اظهار داشت: مطابق با برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۱، «ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات» به ۲۰ ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه این مهم قرار است با استفاده از توان و ظرفیت تولید داخل محقق شود، گفت: پهنای باند اینترنت کشور نیز بر مبنای نیاز شبکه تأمین می‌شود و مشکلی از بابت آن وجود نخواهد داشت. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه برنامه دایمی ما در شرکت ارتباطات زیرساخت توسعه پهنای باند اینترنت متناسب با نیازمندی‌های کشور است، افزود: ما توسعه پهنای باند را متوقف نمی‌کنیم و مبتنی بر میزان رشدی که به صورت دایمی در شبکه وجود دارد، ظرفیت را تأمین خواهیم کرد. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت ارتباطات زیرساخت باید مجوز خرید پهنای باند را از دستگاه‌های مربوطه اخذ کند و این فرآیند باعث بروز مشکلات در کیفیت و کندی سرعت اینترنت می‌شود، گفت: این موضوع درست نیست و بهتر است کسانی که این ادعا را دارند در مورد آن توضیح دهند. اما آنچه که در روال تأمین پهنای باند وجود دارد این است که مطابق با نیازمندی شبکه و ارزیابی بخش فنی، پهنای باند حتی بالاتر از میزان مورد نیاز شبکه، تأمین می‌شود تا کشور از این لحاظ دچار مشکل نشود. این فرآیند به صورت دایمی طی می‌شود و این طور نیست که یک پروژه مقطعی باشد. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: روند دایمی تأمین پهنای باند با توجه به میزان رشد ترافیک ارتباطی که از سوی اپراتورها اعلام می‌شود و نیز ارزیابی تیم فنی شبکه زیرساخت، دنبال می‌شود. وی در خصوص برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت «ترانزیت اینترنت بین‌الملل» نیز گفت: مطابق با هدفگذاری برنامه ششم توسعه، ظرفیت ترانزیت ارتباطی کشور را به ۵ ترابیت بر ثانیه رسانده‌ایم و هم‌اکنون به دنبال جذب ترافیک با مذاکره با کشورهای همسایه و اپراتورهای ارتباطی منطقه هستیم. به گفته فتاحی تأمین ظرفیت ترانزیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از مسیر ایران، باعث رونق اقتصادی برای کشور خواهد شد.

همکاری بانک مرکزی با مرکز ملی فضای مجازی ضروری است

یک تحلیلگر فضای مجازی می‌گوید: این تصور که با قانونی کردن تبادل رمزارزها در کشور، باقی بازارها آسیب جدی می‌بینند درست نیست چرا که افراد زیادی در همین لحظه مشغول این کار هستند. نوید آقایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در مدتی نه چندان دور بسیاری از مدیران کشور مفهوم بلاک‌چین را شوخی می‌دانستند اما نه تنها شوخی نبود بلکه بسیاری معتقدند آینده جهان را تغییر داده است. وی تصریح کرد: رمزارزها هم از این قاعده جدا نیستند و هر چه سریع‌تر باید با واقعیت آن در چهارچوبی قانونی مواجه شویم. هم‌اکنون بدون هیچ قانونی تبادل‌های سرسام‌آوری در کشور در این حوزه صورت می‌گیرد که حتما پیش‌بینی‌های قانونی از آسیب‌های آینده جلوگیری می‌کند. این مدرس دانشگاه ادامه داد: هر چند شنیده می‌شود مطالعات خوبی درباره رمزارز ملی در برخی نهادها انجام شده اما این نافی نگاهی جامع‌تر به این پدیده نیست. آقایی افزود: هم‌اکنون برخی ابربنگاه‌های اقتصادی خبر از برنامه‌ریزی برای رونمایی از رمزارز خودشان داده‌اند. این به این معنی است که با تعلل نهادهای بالادستی، توسعه این مفاهیم چه در میان سازمان‌ها و چه کاربران عادی معطل نمی‌ماند. حتی شنیده‌ام برخی مجموعه‌ها با جدیت مشغول پیگیری اقتصادی‌سازی NFT (ژتون غیرقابل معاوضه) در کشور هستند و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌اند. وی گفت: یکی از وظایف جدی حاکمیت در فضای مجازی درک درست از تحولات این حوزه‌است. به گمانم همکاری جدی بانک مرکزی با مرکز ملی فضای مجازی در این میان می‌تواند راه‌گشا باشد.

پرتاب همزمان سه ماهواره از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب سه ماهواره توسط ماهواره بر «سیمرغ بهینه‌شده» از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) خبر داد. به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: دقیقا یک ماه قبل، اولین جلسه شورای عالی فضایی با حضور رییس محترم جمهور بعد از ۱۱ سال برگزار شد. وی افزود: یکی از مصوبات جلسه، تثبیت فناوری تزریق ماهواره در لایه لئو تا پایان سال ۱۴۰۱ بود. مسیر سختی که امروز اولین مرحله آن با دستان پرتوان متخصصان صنعت فضایی کشور رقم خورد. برای اولین‌بار بود که همزمان سه ماهواره توسط ماهواره بر «سیمرغ بهینه شده» حمل می‌شد. جدایش مرحله اول و دوم ماهواره بر و تزریق همزمان سه محموله تحقیقاتی در فاصله ۴۷۰ کیلومتری از سطح زمین با موفقیت انجام شد. زارع‌پور تاکید کرد: امیدوارم درس‌آموخته‌های این پرتاب تحقیقاتی، مسیر را برای تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو و دستیابی عملیاتی به فناوری پرتاب منظومه‌های ماهواره‌ای هموار کند.

 

ارسال نظر