ویژه

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۲:۳۶:۵۹
کد خبر: ۱۸۵۳۴۶

تست سرعت اینترنت 5G همراه اول با سرعت یک گیگابیت در ثانیه در نمایشگاه تلکام

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه یا تلکام 1400 از تاریخ 2 دی ماه 1400 در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و تا پنجم دی‌ماه ادامه پیدا می‌کند. این نمایشگاه هر ساله میزبان شرکت‌های داخلی و خارجی تکنولوژی محور حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و به محلی برای ارایه معرفی فناوری‌های جدید این صنعت تبدیل شده است. همراه اول به عنوان اپراتور اول کشور همواره حضوری گسترده در نمایشگاه تلکام داشته و تنها اپراتوری است که سایت 5G  خود را به نمایشگاه تلکام 1400 آورده و استفاده عموم مردم از این سایت 5G  آزاد است. به این ترتیب همه افرادی که تلفن همراه شیائومی و هواوی با پشتیبانی از فناوری 5G تهیه کرده‌اند، می‌توانند به نمایشگاه تلکام سربزنند و بر روی سیمکارت همراه اول خود، به اینترنت 5G همراه اول متصل شده و از سرعت شگفت‌انگیز یک گیگابیت در ثانیه استفاده کنند. سایت 5G پرتابل همراه اول در ورودی سالن 8-9 نمایشگاه تلکام قرار دارد و عموم مردم می‌توانند در این نقطه طعم اینترنت 5G همراه اول را تجربه کنند. بر اساس گفته اپراتور این سایت، سایت حاضر در نمایشگاه تلکام سه سکتور دارد که هر سکتور دارای کریر ۱۰۰ مگاهرتز در باند فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ مگاهرتزی است. البته همانطور که گفته شد، تنها گوشی‌های 5G شیائومی و هواوی می‌توانند به این سایت متصل شوند و امکان اتصال گوشی‌های سامسونگ و اپل به سایت پرتابل 5G همراه اول وجود ندارد. اما در تست‌‌های ما از اتصال به این سایت پرتابل 5G همراه اول، سرعت 1025 مگابیت در ثانیه ثبت شد که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید. در واقع با اتصال به این سایت با سیمکارت عادی خودتان می‌توانید با سرعت یک گیگابیت در ثانیه دانلود داشته باشید. همچنین سرعت آپلود در این سایت 81 مگابیت بر ثانیه است و پینگ مقدار 10 میلی ثانیه را نشان می‌دهد.

عرضه و نمایش نخستین پلتفرم بومی MEC  در نمایشگاه ایران تلکام 2021

نخستین پلتفرم بومی‌سازی شده MEC بر بستر شبکه نسل پنجم همراه اول قرار گرفته تا با کاهش زمان دسترسی به سرویس‌ها، منجر به استفاده بهینه از بسترهای انتقال فیزیکی تا Core شبکه شود. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول که از سال‌ها قبل و در راستای حرکت به سمت 5G اقدام به توسعه دانش و زیرساخت‌های مورد نیاز خود کرده بود، تمرکز ویژه‌ای روی فناوری پردازش در لبه شبکه را داشته و در نمایشگاه‌های تلکام سال‌های قبل با ارایه دموهایی نظیر خودروی خودران که از طریق حسگرهای مغزی به tested E2E Cloud native همراه اول متصل بود، سعی در به نمایش گذاشتن ابعاد این فناوری کرد. در همین راستا و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، از سال‌های قبل تیم متخصص و فنی همراه اول اقدام به طراحی معماری مبتنی بر راهکار بومی کرد که با حمایت شرکت‌های دانش بنیان داخلی، این محصول طراحی و ساخته شد و توانستند با ارایه یک دموی پردازش تصویر در لبه شبکه، میزان اثر و بهبود این فناوری را در نمایشگاه ایران تلکام سال 2021 به نمایش بگذارند. این محصول کاملا بومی بر بستر نسل پنجم شبکه همراه اول قرار گرفته و با کاهش زمان دسترسی به سرویس‌ها قادر است علاوه بر افزایش سرعت دسترسی، منجر به استفاده بهینه از بسترهای انتقال فیزیکی تا Core شبکه شود؛ کاهش تاخیر و افزایش سرعت و کیفیت پردازش تصویر از مزایای این فناوری است. فناوری Multi-Access Edge Computing در شبکه نسل 4 هم قابل بهره‌برداری است و امکان ارایه انواع یوزکیس‌ها نظیر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، پخش ویدئو پرسرعت و تعاملی، پخش بازی‌های آنلاین، تعاملی و... را با پارامترهای کیفی بسیار بالاتر به مشترکان همراه اول فراهم می‌سازد.

جاده هوشمند، طرحی با ماهیت IoT بر بستر شبکه همراه اول

همراه اول طرح جاده هوشمند را با بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاء و با هدف طراحی و پیاده‌سازی سامانه تشخیص خطرات جاده‌ای و سیستم اعلام بلادرنگ هشدار به رانندگان و اهالی منطقه خطر ظرف یک‌سال اخیر به مرحله بهره‌برداری رسانده است. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، طرح «جاده هوشمند» با نام iRoad که اقدامی مسوولانه از سمت همراه اول در راستای جلوگیری از حوادث جاده‌ای است، در نمایشگاه ایران تلکام 2021 رونمایی شد.  به گفته مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول پایلوت طرح ملی «جاده هوشمند» ضمن همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در محور جاده هراز (گردنه امامزاده هاشم) به مرحله بهره‌برداری رسیده است.  همچنین در نظر است در آینده‌ای نه چندان دور، طرح هوشمندسازی در جاده‌های پرخطر کشور اجرا شده تا در صورت پیشامد حوادث احتمالی، بتوانیم بیش از پیش همراه هموطنان عزیز بوده و با ارایه فناوری‌های نوین دیجیتال آنان را به موقع از حوادث در کمین آگاه کرده تا از گزند و عواقب ناشی از آن در امان بمانند. 

لازم به ذکر است، از منظر معماری فنی جاده هوشمند مبتنی بر چهار لایه Data Gathering، Data transmission، Data processing & analytics (Data management platform) و Applications است.  با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای، وجود شرایط آب و هوایی نامساعد در هنگام رانندگی است؛ عناصری مانند درجه حرارت، بارش برف و باران، رطوبت نسبی، مه، کولاک، یخبندان و... از عوامل تأثیرگذار در رانندگی و مهم در تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شوند. 

 

ارسال نظر