بیت‌کوین بار دیگر از مرز ۵۰ هزار دلار گذشت

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۴:۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۲۸۹
بیت‌کوین بار دیگر از مرز ۵۰  هزار دلار گذشت

 بیت‌کوین برای نخستین‌بار در حدود دو هفته گذشته به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در سراسر بازارهای مالی در آستانه تعطیلات کریسمس، به بالای ۵۰ هزار دلار صعود کرد. این ارز دیجیتالی در معاملات نیویورک حداکثر ۳.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۰ هزار و ۷۸۱ دلار رسید اما اندکی بعد رشدش محدودتر شد. اتر و سولانا هم افزایش داشتند.

بیت‌کوین که بزرگ‌ترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار است، پس از اینکه اوایل نوامبر رکورد ۶۹ هزار دلار را شکست، در پنج هفته گذشته حدود ۳۰ درصد ریزش کرده است. اخبار مربوط به تصمیمات بانک‌های مرکزی سراسر جهان برای تحکیم سیاست پولی، روی ریسک‌پذیری در چند هفته گذشته تاثیر گذاشته و باعث شده است سرمایه‌گذاران بپرسند آیا دارایی‌های پرریسکی مانند رمزارزها و سهام فناوری پس از صعودی که در دوران پاندمی کووید ۱۹ داشتند، قرار است اصلاح قیمت چشمگیری پیدا کنند. روز پنجشنبه که سهام امریکا در همه بخش‌ها سبزپوش شد، بخشی از این نگرانی‌ها تخفیف پیدا کرد.

    حمایت‌ها و مقاومت‌های کلیدی  بیت‌کوین  و آلت‌کوین‌ها

وضعیت کلی بازار بیت‌کوین و بیشتر آلت‌کوین‌ها در ۲۴ ساعت گذشته صعودی بوده است. اگر خریداران بتوانند قیمت بیت‌کوین را به بالای 52.000 دلار برسانند، احتمالاً روند صعودی این ارز دیجیتال و سایر ارزهای بازار هم ادامه پیدا می‌کند. سرعت افزایش قیمت بیت‌کوین با عبور از مقاومت ۴۸,۵۰۰ دلاری، بیشتر شد. بیت‌کوین در ادامه از محدوده ۴۹,۲۰۰ دلار هم عبور کرد و قبل از اصلاح به سطوح پایین‌تر، از سطح ۴۹,۸۰۰ دلار گذشت. بیت‌کوین پس از آن حتی به محدوده 51 هزار دلار هم رسید. اکثر آلت‌کوین‌های بازار هم وضعیت مشابهی دارند و با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. اتریوم پس از نزدیک‌شدن به مقاومت ۴,۱۰۰ دلاری، موقعیت خود را بالای ۴,۰۰۰ دلار تثبیت کرد و ممکن است در ادامه تا ۴,۱۲۰ دلار نیز رشد کند. ریپل با جهشی ۸ درصدی توانست از سد ۰.۹۲ دلار بگذرد. کاردانو هم مشغول آزمایش منطقه مقاومتی ۱.۳ دلار است. پس از حرکت بیت‌کوین به بالای ۴۷,۵۰۰ دلار، قیمت این ارز دیجیتال ثبات بیشتری پیدا کرد. بیت‌کوین سطوح مقاومتی ۴۸,۵۰۰ و ۴۹,۲۰۰ دلار را پشت سر گذاشته و اکنون مقاومت بعدی در محدوده ۵2,۰۰۰ دلار قرار گرفته است. اگر قیمت از این سطح عبور کند، ممکن است رشد آن سریع‌تر شود. از سوی دیگر، اگر بازار نزولی شود، اولین حمایت در نزدیکی سطح ۴۹,۰۰۰ دلار خواهد بود. حمایت مهم بعدی نزدیک به ۴۸,۵۰۰ دلار قرار گرفته که در صورت شکسته‌شدن این سطح ممکن است روند نزولی جدیدی در بازار آغاز شود. قیمت اتریوم اکنون بالای سطح ۴,۰۰۰ دلار تثبیت شده است. در حالی که روند بازار صعودی به نظر می‌رسد، هر واحد از این ارز دیجیتال با قیمتی حدود ۴,۰۳۰ دلار معامله می‌شود. مقاومت کلیدی بعدی نزدیک به سطح ۴,۰۸۰ دلار است که در صورت عبور قیمت از این مقاومت، ممکن است اتریوم تا ۴,۱۲۰ دلار هم رشد کند. در این صورت خریداران می‌توانند مقاومت ۴,۲۰۰ دلاری را آزمایش کنند. از طرفی اگر در ادامه بازار نزولی شود، احتمال کاهش قیمت تا زیر ۴,۰۰۰ دلار وجود دارد. حمایت کلیدی بعدی در سطح ۳,۹۲۰ دلار است که در صورت شکسته‌شدن این سطح، فروشندگان احتمالاً حمایت ۳,۸۵۰ دلاری را آزمایش خواهند کرد. کاردانو نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۳ درصد رشد داشته و قیمت آن از ۱.۲۸ دلار عبور کرده است. خریداران اکنون در حال آزمایش سطح ۱.۳۰ دلار هستند. در صورت شکسته‌شدن این مقاومت، ممکن است قیمت تا ۱.۳۲ دلار نیز رشد کند. بایننس‌‌کوین هم در حال تلاش برای افزایش سرعت حرکت صعودی خود و عبور از سطح ۵۳۵ دلار است. مقاومت اصلی بعدی در نزدیکی ۵۵۰ دلار شکل گرفته است. در صورت عبور از سطح ۵۵۰ دلار، احتمال افزایش قیمت تا ۵۶۵ دلار نیز وجود دارد. سولانا در حال حاضر بالاتر از مقاومت ۱۸۰ دلاری و با قیمتی حدود ۱۸۴ دلار معامله می‌شود. خریداران موفق شدند در مقطعی قیمت را به ۱۸۸ دلار برسانند و به نظر می‌رسد مقاومت کلیدی بعدی سطح ۲۰۰ دلار باشد. دوج‌‌کوین بالاتر از ۰.۱۷ دلار نوسان می‌کند. اولین مقاومت کلیدی پیش روی خریداران نزدیک سطح ۰.۱۷۵ دلار است. با یک شکست مناسب از بالای این سطح، ممکن است قیمت تا ۰.۱۸۸ دلار نیز رشد کند. در غیر این صورت و با نزولی‌شدن بازار، ممکن است قیمت تا محدوده ۰.۱۶۵ دلار سقوط کند. ریپل با عبور از سطح ۰.۹ دلار، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است. خریداران قیمت را به بالای ۰.۹۲ و ۰.۹۵ دلار رسانده‌اند و ظاهراً مقاومت کلیدی بعدی نزدیک به ۱.۰۰ دلار است که در صورت عبور از آن می‌توان به جهش قیمت تا ۱.۰۵ دلار امیدوار بود. 

   تام لی: بیت‌کوین می‌تواند در ۲۰۲۲  به ۲۰۰,۰۰۰ دلار برس

تام لی، تحلیلگر سرشناس بازارهای مالی، پیش‌بینی کرده است که بهای بیت‌کوین در سال آینده میلادی می‌تواند به ۲۰۰,۰۰۰ دلار برسد. لی بر این باور است عملکرد بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ ناامیدکننده بود ولی این ارز دیجیتال در سال آتی می‌تواند بدرخشد. بیت‌کوین در تاریخ ۱۰ نوامبر به اوج ۶۹,۰۴۴ دلاری رسید اما بعد از آن سقوط تند و تیزی را تجربه کرد. همچنین نتایج نظرسنجی مرکوریو حاکی از افزایش تقاضا برای پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال توسط شرکت‌ها است. نظرسنجی اخیر شبکه پرداخت مرکوریو نشان داد که ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که پذیرش ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌ها، به شرکت‌ها مزیت رقابتی می‌دهد. این نظرسنجی مرکوریو با مشارکت ۵۰۱ تصمیم‌ساز ارشد مالی در بریتانیا انجام‌شده و تقریباً نیمی از این افراد از شرکت‌هایی هستند که بیش از ۲۵۰ نفر در استخدام خود دارند. همچنین ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان از مقامات ارشد در سطح هیات‌مدیره یا مدیر بخش‌های مختلف هستند، درحالی که بقیه شرکت‌کنندگان شرکا یا صاحبان مشاغل بودند. پتر کوزیاکوف، مدیرعامل مرکوریو به‌‌کوین تلگراف گفته است: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که ۷۵ درصد شرکت‌های بزرگ معتقدند ارزهای دیجیتال نهایتاً در هر شکلی از خدمات مالی ادغام خواهند شد.» وی خاطرنشان کرد که ۷۲ درصد از مشاغل بزرگ در بخش پرداخت، ارزهای دیجیتال را آینده پرداخت‌ها می‌دانند. همچنین ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که شاهد افزایش تقاضا از سوی تأمین‌کنندگان و مشتریان برای ارایه ارز دیجیتال به عنوان یک گزینه پرداخت بوده‌اند. 

   کاهش بیت‌کوین موجود در صرافی‌ها

بررسی‌های جدید وب‌سایت تحلیلی کریپتورنک نشان می‌دهد حجم بیت‌کوین موجود در صرافی‌ها دچار افت قابل‌توجهی شده و آنها فقط ۶.۳ درصد از کل بیت‌کوین‌های موجود را در اختیار دارند؛ این بدان معنی است که تعداد بیت‌کوین موجود در صرافی‌ها حدود ۱.۳ میلیون واحد است. کاهش حجم بیت‌کوین صرافی‌ها از زمان هاوینگ ۲۰۲۰ شروع شد. صرافی‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ حدود ۹.۵ درصد از کل موجودی بیت‌کوین را در اختیار داشتند. این رقم در جولای امسال به ۷.۳ درصد کاهش یافت و در دسامبر هم به پایین‌ترین حد خود یعنی ۶.۳ درصد رسید. این در حالی است که برخی سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها هم بیت‌کوین خود را در صرافی‌ها نگه می‌دارند و حجم واقعی بیت‌کوین موجود در صرافی‌ها ممکن است پایین‌تر باشد. در عین حال طبق مطالعه جدید دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) که تحت عنوان «تحلیل بلاک چینی بازار بیت‌کوین» انتشار یافته، کمتر از ۳ درصد تراکنش‌های بیت‌کوین مربوط به معاملات غیرقانونی است و این یعنی تراکنش‌های غیرقانونی، کلاهبرداری و قمار در مجموع، کمتر از ۳ درصد از کل حجم تجارت بیت‌کوین را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر، این موسسه تحقیقاتی خصوصی امریکایی در مطالعه خود ادعا می‌کند که ۸۰ درصد از حجم تراکنش‌ها، مربوط به صرافی‌ها و میزهای معاملاتی است که بیشتر جنبه سفته‌بازی دارند.

 

ارسال نظر