امید برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۱:۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۸۵۱۶۶
امید برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب

بحث برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر و به ویژه در خیابان سئول موضوعی است که همیشه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و انتقادات فراوانی را متوجه متولیان برگزاری نمایشگاه در این منطقه کرده است. همین مسائل سبب شد تا با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴، مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث شود و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهر آفتاب در فروردین ماه ۹۵، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد. علی جنتی وزیر ارشاد ۱۱ اردیبهشت ۹۵ به عنوان اولین مقام دولتی به این مجموعه رفت و انتخاب شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران دانست. در شورای پنجم و مدیریت شهری سابق شهرآفتاب چندان مورد توجه قرار نگرفت و متاسفانه آنطور که باید و شاید برای ساخت و تکمیل و توسعه آن برنامه‌ریزی نشد و حتی شهرداری تهران تمایل بیشتری نسبت به نمایشگاه واقع در خیابان سئول داشت و در سال 99 کلنگ احداث خط 10 مترو در این محل بر زمین زده شد.  اما شورای شهر ششم قصه‌ای متفاوت برای برگزاری نمایشگاه‌ها تعریف کرده است و با جدیت به این قضیه ورود کرده است و در روز 9 آذر ماه در جلسه علنی با اتفاق آراء و بدون مخالفت حتی یک نفر طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهرآفتاب را به تصویب رساند. دلایل فوریت بررسی طرح اینچنین مطرح شد که برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سالیان متمادی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در تقاطع بزرگراه شهید چمران و خیابان سئول معضلات بسیاری را فراهم کرده که با فقدان تصمیم متولیان امر همچنین به عنوان معضل لاینحل مدیریت شهری باقی مانده است زیرا در هنگام برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب ترافیک سنگینی در معابر منتهی به نمایشگاه ازجمله بزرگراه چمران، سئول و ... را شاهد هستیم و همین امر باعث نارضایتی مردم شده است. به نظر می‌رسد که این بار اعضای شورای شهر تهران در انتقال نمایشگاه‌های داخل شهر و بین المللی تهران به شهرآفتاب بسیار جدی هستند چرا که زیرساخت‌های لازم در شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه‌ها وجود دارد البته مدیران گفتند نواقص موجود را هم برطرف خواهند کرد.

   نمایشگاه تهران در خیابان سئول  باید تا پایان سال بسته شود

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: هماهنگی‌های لازم با پلیس تهران صورت گرفته است و آنها هم موافق انتقال نمایشگاه هستند. وی به موضوع ترافیک نمایشگاه بین المللی در بزرگراه چمران اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌هایی که مخاطب زیاد ندارد؛ ترافیک زیاد نیست اما در نمایشگاه‌های پرمخاطب مانند پوشاک، لوازم خانگی و... که مخاطبین زیادی دارد ترافیک بسیار زیاد می‌شود و باید گفت که فاجعه می‌شود. مسیرهای منتهی به نمایشگاه درگیر می‌شود و مردم واقعاً از این موضوع گله دارند. وی از تشکیل کارگروهی خبر داد و گفت: البته قرار است تا پایان سال نمایشگاه‌هایی که مخاطب کمتری دارند در نمایشگاه بین‌المللی البته با نظر کارگروه تشکیل شود اما از سال آینده تمام نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل خواهد شد. عضو شورای شهر تهران در خصوص اینکه نمایشگاه فعلی چه کاربری خواهد داشت گفت: پیشنهاداتی از جمله تبدیل این مکان به فضای سبز و یا گردشگری عنوان شده است . البته نباید برای این مکان کاربری در نظر گرفته شود که که جاذب سفر باشد و اختلال در حرکت ایجاد کند اما اگر بوستانی در این جا احداث شود شهروندان هم راضی‌تر خواهند بود اما در نهایت در خصوص نوع کاربری کمیسیون ماده ۵ تصمیم‌گیری می‌کند البته این را هم بگویم که این زمین برای آستان قدس رضوی است. تشکری هاشمی اضافه کرد باید طرح جامع نمایشگاه در شهر آفتاب اجرا شود و قرار بود که این مکان تبدیل به منطقه آزاد و ویژه تجاری شود. به گفته عضو شورای شهر تهران از سال آینده درهای نمایشگاه بین المللی تهران بسته می‌شود و مشکل ۲۰ ساله این محدوده برطرف خواهد شد.

   ورود پلیس راهور به معضل ترافیک و تعطیلی چند ساعته نمایشگاه بین المللی تهران

 در روز برگزاری نمایشگاه پوشاک پلیس مانع ورود خودروها به نمایشگاه بین المللی در بزرگراه چمران شد، پلیس تاکید دارد که نمی‌تواند ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب را کنترل کند، شهرداری نیز هفته قبل از آن یادآوری کرده بود نمایشگاه شهرآفتاب آماده است و همچنان نمایشگاه‌های پرمخاطب در دل شهر برگزار می‌شود . 

   مقاوت‌ها در برابر انتقال  نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب

 اما ظاهرا انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب با مقاومت‌های گسترده‌ای رو به رو است که با وجود گذشت 5 سال از ساخت نمایشگاه شهرآفتاب هنوز این انتقال صورت نرگفته است. محمد رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در رابطه با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه‌ بین‌المللی سئول به شهر آفتاب گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشگاه شهر آفتاب این آمادگی وجود دارد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه شهر آفتاب و در خارج از شهر برگزار شود.

قادری با بیان اینکه پیش از کرونا و در یک بازه زمانی دو ساله بیش از ۸۵ نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، تاکید کرد: موضوع انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از درون پایتخت به شهر آفتاب موضوعی است که هم اینک مورد توجه دولت و شهرداری و شورا قرار گرفته است و امروز نیز یک فوریت این طرح در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید. وی تاکید کرد: این مساله همچنین از طریق کمیسیون زیربنایی دولت، شورای اداری و استانداری، وزارت کشور و ... پیگیری شده است و همه مصمم به انتقال این نمایشگاه‌ها به خارج از پایتخت و در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هستند. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب درباره عدم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه بین‌المللی سئول به نمایشگاه شهر آفتاب تصریح کرد: در این زمینه با مقاومت از سوی وزارت صمت و نمایشگاه بین‌المللی تهران روبرو هستیم و طرح امروز می‌تواند در این انتقال بسیار موثر باشد. 

    مقاومت‌هایی که جز ضرر برای مردم  چیز دیگری ندارد

موضوع عدم انتقال نمایشگاه‌ها، زیان‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیری بر مردم تهران تحمیل کرده است. بر اساس مطالعات میدانی که توسط سازمان‌های رسمی در حوزه حمل ونقل انجام شده است، هزینه‌ای که به لحاظ زمانی بابت ترافیک بر شهروندان تهرانی تحمیل می‌شود، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های استهلاک خودروها و بنزین مازاد بر نیاز عمومی نیز بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که در واقع بیش از ۴۲هزار میلیارد تومان هزینه‌های مادی به‌طور مستقیم بر مردم تهران تحمیل می‌شود. سالانه بیش از 3 هزار نفر در شهر تهران دچار سکته می‌شوند که بر اساس اطلاعات دقیق درصد قابل توجهی از این معضل نتیجه آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک است که اگر هزینه‌های درمان و سلامت ناشی از این مساله را به هزینه‌های فوق اضافه کنیم زیان‌های ناشی از این مساله بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.  این سوال مطرح است که جان انسان‌ها چقدر می‌ارزد که برخی اصرار بر عدم انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب دارند. تامین سلامت و ایجاد آرامش و آسایش و همچنین امنیت روحی و روانی شهروندان تهرانی وظیفه دولت، شهرداری و شورای شهر است. ، در تمام دنیا شهرداری‌ها بالاترین مدیریت اجرایی شهر را دارند و حتی بسیاری از سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری هستند، اما در تهران و ایران هنوز این مساله جا نیفتاده است. هرچند شهرداری تهران با راه‌اندازی شورای شهر یک گام مدنی برداشته و ارکان پارلمانی به عنوان نمایندگان مردم را در مدیریت شهری دخیل کرده است و مصوبات این نهاد را اجرایی می‌کند؛ با این حال هنوز ظرفیت‌های زیادی بی استفاده مانده است. بر اساس همین چارچوب ورود به معضلات تهران از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری بوده و اکنون درگیر ترافیک و آلودگی هواست شهرداری و شورای شهر ششم برای رفع این مشکل ورود کرده است و امید است با انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب به این معضل 20 ساله پایان دهند.

 

ارسال نظر