توسعه ۲۰ ترابیتی ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۵۳:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۱۴۵

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم توسعه ظرفیت شبکه بر اثر افزایش میزان مصرف به‌دلیل شیوع کرونا و توسعه فناوری اطلاعات و ابزار و خدمات لایه کاربری، گفت: از این رو بنا شده با استفاده از توان تولید داخل، یک افزایش ۲۰ ترابیتی برای ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم. به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌تازگی اظهار کرد: ظرفیت شبکه ارتباطی کشور چهار لایه دارد که شامل دسترسی از منزل تا مرکز مخابرات، شبکه داخل شهر، استانی و گیت‌وی بین‌المللی می‌شود. بخش زیادی از این لایه‌ها در اختیار اپراتورهای مختلف است و تنها شبکه زیرساخت در اختیار وزارت ارتباطات است که در حال حاضر شبکه زیرساخت ظرفیت ۳۴ ترابیت‌برثانیه است و بنا داریم تا پایان سال آینده ۷۰ درصد ظرفیت فعلی، یعنی ۲۰ ترابیت دیگر به آن اضافه کنیم. وی با بیان اینکه در بخش گیت‌وی بین‌الملل نیز مشکلی وجود ندارد، افزود: البته در ماه‌های گذشته با قطعی‌هایی در کابل‌های دریایی روبرو بودیم و حدود هفت درصد ظرفیت ما از این طریق دچار آسیب شد. ما در هر لایه، نقاط چالشی را استخراج کردیم و از سوی دیگر ماموریت ویژه به رگولاتوری داده‌ایم که موضوع سرعت و کیفیت اینترنت را دنبال کند. رگولاتوری نیز هر هفته جلساتی با مدیران عامل اپراتورها داشته و در حال استخراج نقاط چالش‌برانگیز برای حل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مسائل مربوط به اینترنت است. 

  افزایش ظرفیت در راستای طرح  توسعه شبکه انتقال شبکه ملی اطلاعات

در این راستا حمید فتاحی-مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح توسعه شبکه انتقال شبکه ملی اطلاعات، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه دارد به‌صورت دایمی میزان نیازمندی شبکه را ارزیابی و پایش کند و بر اساس نیازمندی‌ها این ظرفیت را توسعه دهد، همانطور که در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده بود و نیازمندی‌ها ارزیابی شده و طرح‌های توسعه شبکه انتقال اجرا شده بود. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش میزان مصرف به دلیل شیوع کرونا و توسعه فناوری اطلاعات و ابزار و خدمات لایه کاربری اتفاق افتاده، تیم فنی شرکت زیرساخت جمع‌بندی کرد که باید ظرفیت را توسعه دهیم و پیش‌بینی شده که برای سال ۱۴۰۱، با استفاده از توان تولید داخل، یک افزایش ۲۰ ترابیتی برای ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم. فتاحی در پاسخ به اینکه تاثیر این افزایش ظرفیت در استفاده کاربران چیست، بیان کرد: در حال حاضر در این زمینه ضعفی نداریم و درصدی از این ظرفیت هم اضافه است، اما از آنجایی که هرچقدر مصرف بیشتر شود، شبکه لایه ما هم اشباع می‌شود، ما باید ظرفیت بیشتری را را آماده کنیم. این افزایش ظرفیت هم برای زمانی است که شبکه انتقال فعلی اشباع شود و ما باید ظرفیت را برای آینده پیش‌بینی کردیم باشیم.

 

«جوکر» شناسایی شد  

بدافزار جوکر در حالی در یکی از برنامه‌های گوگل‌پلی شناسایی شده که این برنامه تاکنون ۵۰۰ هزار بار دانلود شده است. به گزارش ایسنا، جوکر یکی از رایج‌ترین بدافزارهایی است که در فروشگاه اندروید ظاهر می‌شود و به‌تازگی این بدافزار در برنامه دیگری پنهان شده که تاکنون ۵۰۰ هزار بار دانلود شده است. این بدافزار مانند سایر هم‌نوعان خود، کاربران را بدون اطلاع آنها در خدمات ممتاز ثبت‌نام می‌کند. وب‌سایت تک‌پست اعلام کرد محققان امنیت سایبری در موسسه پریدو، به‌طور مرتب مقاله‌ای را به‌روزرسانی می‌کنند که اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار جوکر موجود در فروشگاه گوگل‌پلی را شناسایی می‌کند. آخرین اپلیکیشنی که با بدافزار جوکر شناسایی شده، برنامه‌ای به نام پیام رنگی (Color Message) است. پیام رنگی برنامه‌ای است که به افراد اجازه می‌دهد پیامک‌های پیش‌فرض خود را شخصی‌سازی کنند. این برنامه توسط ۵۰۰ هزار کاربر ناآگاه اندروید دانلود شده که احتمالاً خیلی دیر به هدف واقعی این اپلیکیشن پی بردند. هدف اصلی جوکر این است که قربانیان را به‌طور مخفیانه در خدمات ممتاز مشترک کند. این کار را با شبیه‌سازی کلیک‌ها و رهگیری پیامک‌ها انجام می‌دهد، همچنین می‌تواند محتوای پیام کوتاه، لیست مخاطبین و اطلاعات دستگاه را بدزدد. پریدو همچنین اشاره کرده که تشخیص جوکر دشوار است، زیرا از کدهای بسیار کمی استفاده می‌کند و این کدها را کاملاً پنهان می‌کند و البته حذف برنامه پیام‌رنگی هم سخت است، زیرا می‌تواند نماد خود را پس از نصب پنهان کند. مانند بسیاری از برنامه‌هایی که بدافزار را پنهان می‌کنند، نظرات منفی کاربران در پلی‌استور نشانه‌ای بود از اینکه اشتباهی در حال وقوع است. جوکر در طول سال‌ها راه خود را به صدها برنامه فروشگاه پلی وارد کرده است، آخرین نمونه آن در ماه اکتبر بود، زمانی که یک برنامه تقلبی بازی مکعب 

(Squid Game) که هزاران بار دانلود شده بود، حاوی این بدافزار بود. گوگل اکنون پیام‌رنگی را حذف کرده است و به کسانی که آن را دانلود کرده‌اند توصیه می‌شود فوراً برنامه را حذف نصب کنند.

 

ارسال نظر