بیت‌کوین بار دیگر از صعود جا ماند

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۲۷:۴۴
کد خبر: ۱۸۴۸۰۳
بیت‌کوین بار دیگر از صعود جا ماند

بیت‌کوین روز گذشته روند بازیابی قیمت خود را با عبور از 51.000 دلار دنبال کرد و در مقطعی هم به نزدیکی 52.000 دلار رسید. اکنون خریداران باید قیمت را بالای 49.500 دلار حفظ کنند تا بتوانند به ادامه روند صعودی قیمت در کوتاه‌مدت امیدوار باشند. این در حالی است که بیت‌کوین در ساعات پایانی روز گذشته، بار‌ دیگر به سطح ۴۹ هزار دلار هم سقوط کرد و حال باید دید این ارز دیجیتال روند صعودی را دنبال می‌کند یا به سقوط ادامه می‌دهد.

بیت‌‌کوین دو روز پیش روند بازیابی قیمت خود را با عبور از مقاومت 50.000 دلاری گسترش داد و خریداران در ادامه توانستند این جریان را با پشت‌سرگذاشتن مقاومت‌های 50.500 و 51.200 دلاری دنبال کنند. با این حال خریداران موفق به غلبه بر مقاومت ۵۲,۰۰۰ دلاری نشدند و پس از شکل‌گیری یک اوج قیمتی در نزدیکی 51.955 دلار، اکنون بازار مشغول اصلاح جهش‌ روز گذشته است. روند اصلاحی با سقوط قیمت به زیر 51.000 دلار و حمایت سطح ۲۳.۶درصد اصلاحی فیبوناچی آغاز شد. گفتنی است در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از 47.210 دلار تا اوج 51.955 دلاری در نظر گرفته شده است. 

اصلاح قیمت در ادامه با شکسته‌شدن حمایت خط روند صعودی درون نمودار در نزدیکی سطح 50.800 دلار همراه بود و پس از افت بیت‌کوین تا ۴۹هزار دلار هم سقوط کرد. اگر بازار در ادامه صعودی شود، نزدیک‌ترین مقاومت در سطح 51.000 دلار است و پس از آن 51.800 دلار به عنوان مقاومت کلیدی پیش روی قیمت عمل خواهد کرد. عبور از این سطح می‌تواند شرایط را برای ادامه روند صعودی قیمت فراهم کند. مقاومت کلیدی بعدی در محدوده 52.000 دلار است و عبور از آن می‌تواند با جهش بیشتر قیمت به 53.500 دلار همراه باشد. از سوی دیگر، اگر قیمت نتواند مقاومت 51.800 دلاری را پشت سر بگذارد، ممکن است روند نزولی باز هم ادامه پیدا کند. اولین حمایت کلیدی در نزدیکی 49.500 دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته شکل گرفته بود اما شکسته‌شدن حمایت 49.500 دلاری، می‌تواند با افزایش فشار فروش همراه باشد و در این صورت هدف بعدی فروشندگان احتمالاً 48.000 دلار خواهد بود.

    بازار اتریوم در آستانه تکمیل  یک الگوی صعودی

اتریوم پیش از آنکه اصلاح جزئی خود را آغاز کند، بالاتر از 4.400 دلار معامله می‌شد. اکنون خریداران باید موقعیت قیمت را بالای 4.150 دلار حفظ کنند تا شرایط برای آغاز یک روند صعودی جدید در کوتاه‌مدت فراهم شود. اتریوم دو روز پیش با یک جهش صعودی، مقاومت‌های 4.000 و 4.150 دلاری را پشت سر گذاشت و در ادامه با قدرت از سطح 4.250 دلار و میانگین متحرک نمایی (EMA) ۱۰۰ ساعته عبور کرد. پس از آن قیمت تا بالای 4.400 دلار رشد کرد و در اوج خود به 4.426 دلار رسید. در ادامه اما این روند اصلاح شد و قیمت به زیر 4.350 دلار و سطح ۲۳.۶درصد اصلاحی فیبوناچی سقوط کرد. با این حال خریداران در 4.250 دلار فعال بودند و قیمت را پس از برخورد با میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ ساعته حمایت کردند. اکنون قیمت اتریوم از این سطح بازیابی شده و پس از آن اتریوم به بالای 4.300 دلار رسید. اولین مقاومت کلیدی در 4.400 دلار خواهد بود و در صورت ادامه این روند صعودی، مانع بعدی در محدوده 4.520 دلار است. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای مقاومت 4.420 دلاری، می‌تواند اتریوم را به سمت سطوح بالاتر هدایت کند. در این صورت، خریداران می‌توانند در کوتاه‌مدت قیمت را به 4.550 دلار برسانند. از طرفی اگر قیمت نتواند حرکت صعودی جدیدی را از بالای 4.350 دلار آغاز کند، ممکن است روند اصلاحی گسترده‌تر شود. نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در 4.300 دلار است و پس از آن 4.250 دلار و میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ ساعته به عنوان حمایت‌های کلیدی قیمت عمل خواهند کرد. شکسته‌شدن حمایت 4.250 دلاری می‌تواند با اصلاح عمیق‌تر قیمت همراه باشد. در این صورت حمایت کلیدی بعدی در 4.150 دلار و سطح ۵۰درصد اصلاحی فیبوناچی خواهد بود. با شکسته‌شدن این حمایت کلیدی، احتمال سقوط مجدد قیمت به 4.000 دلار افزایش می‌یابد.

    رکوردشکنی قیمت لونا همراه  با تثبیت بازار 

در هفته‌ای که بسیاری از ارزهای دیجیتال برای بازپس‌گرفتن سطوح قیمتی قبلی خود تلاش می‌کردند، لونا (LUNA)، ارز دیجیتال اصلی شبکه تِرا (Terra)، توانست رکورد قیمتی خود را افزایش دهد و سطوح جدیدی را تجربه کند. کارشناسان معتقدند که رشد درخورتوجه قیمت لونا سه دلیل عمده دارد. استیبل‌کوین‌ها عضو جدانشدنی بخش ارزهای دیجیتال متمرکز و اکوسیستم‌ امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که در چند سال گذشته پدید آمده‌اند. این ارزهای دیجیتال نقدینگی مورد نیاز معامله‌گران را تأمین می‌کنند تا آنها بتوانند به‌راحتی دارایی‌های مختلف را مبادله کنند. علاوه بر این، استیبل کوین‌ها ابزاری برای در امان ماندن معامله‌گران از نوسانات نزولی شدید قیمت هستند؛ مانند اصلاح ۲۵ درصدی‌ای که ابتدای هفته شاهد آن بودیم. یکی از پروژه‌هایی که با استیبل کوین‌ها در ارتباط است و با وجود اصلاح بازار، قیمت آن به اوج تاریخی جدیدی رسیده، تِرا است. ترا یک پروتکل بلاک‌چینی چندبخشی است که برای ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی ساخته شده و در آن از یک استیبل کوین هم‌قیمت دلار، به‌ نام ترا یواس‌دی (TerraUSD) استفاده شده است؛ ارز دیجیتال باثباتی که در بازار با نماد «UST» شناخته می‌شود. داده‌های بازار نشان می‌دهد بعد از اینکه قیمت لونا، ارز دیجیتال اختصاصی شبکه ترا، در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) به کف ۳۷.۸۶ دلاری برخورد کرد، با جهش ۱۰۶ درصدی در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به رکورد تاریخی خود، یعنی ۷۸.۴۳ دلار رسید. هم‌زمان با رکوردشکنی قیمت لونا، حجم معاملات ۲۴ ساعته آن هم به رکورد جدید ۵.۶۶ میلیارد دلار رسیده است. عرضه فزاینده واحدهای جدید استیبل کوین UST، مجموعه‌ای از همکاری‌های میان‌زنجیره‌ای جدید در اکوسیستم ترا‌ و رشد ارزش کل سرمایه قفل‌شده در شبکه ترا، از جمله دلایلی است که بازار لونا را در یک روند صعودی درخورتوجه قرار داده است. یکی از محرک‌های اصلی جهش اخیر قیمت لونا، رشد سریع حجم واحدهای گردش UST بود. UST هم‌اکنون بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار است که پشتوانه‌ای الگوریتمی دارد. UST از نظر ارزش بازار با ۸.۲۲۱ میلیارد دلار، در جایگاه چهارم برترین استیبل کوین‌های بازار قرار دارد. طرفداران ارزهای دیجیتال باثبات غیرمتمرکز، به‌جای استفاده از استیبل کوین‌های متمرکزی مانند یواس‌دی کوین (USDC)، تتر و بایننس یواس‌دی (BUSD)، ترجیح داده‌اند که از UST، استیبل کوین شبکه ترا، استفاده کنند. با افزایش محبوبیت ترا یو‌اس‌دی، بسیاری از افراد از آن با عنوان «دلار دیفای» یاد کرده‌اند. دلیلش این است که این استیبل کوین نماد تمرکززدایی است و به‌آرامی در حال پیشروی در مسیر چندزنجیره‌ای‌شدن دیفای است.

استفاده روزافزون از ارزهای لونا و ترا‌ یو‌اس‌دی باعث شد تا ارزش کل سرمایه قفل‌شده در بلاک چین ترا در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به بیشترین سطح تاریخ خود یعنی ۱۴.۳۶ میلیارد دلار برسد. قیمت لونا هم در همان روز به رکورد جدیدی دست یافت.


 

ارسال نظر