انتقاد مجلس از عملکرد دولت روحانی در صنعت فضایی

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۳:۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۷۶۹
انتقاد مجلس از عملکرد دولت روحانی در صنعت فضایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالباتی را برای رفع مشکلات کشور در این حوزه مطرح کردند و چند تن از نمایندگان با انتقاد از عملکرد دولت روحانی در صنعت فضایی، اینطور عنوان کردند که جمهوری اسلامی ایران باید به ریل قبلی خود در عرصه فضایی بازگردد و ما باید شاهد رشد و توسعه کشور در عرصه صنعت فضایی باشیم. در عین حال رییس مجلس اظهار کرد که جوسازی‌ها علیه مجلس درباره طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بی‌خود است و مجلس درپی تعطیلی پلتفرم‌ها نیست، بلکه به‌دنبال حمایت از مشاغل خرد در این حوزه است زیرا معیشت مردم به این مشاغل گره خورده است.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۶ آذر ماه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمعی از نمایندگان نقطه نظرات خود را مطرح کردند. عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این باره گفت: دولت گذشته در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار بد عمل کرد. دولت روحانی کل زیرساخت‌های ارتباطی کشور را متلاشی کرد و باعث شد نخبگان حوزه فضایی کشور پراکنده شوند. درخواست بنده از وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات آن است که فراخوانی به نخبگان داده شود و از ظرفیت‌های آنان در این بخش نهایت استفاده را ببریم. همچنین لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا در عرضه هوا فضا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: دنیا به سمت آسانسورهای فضایی حرکت کرده است و با این شرایط جهان در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۵۰ جهان دیگری خواهد بود. وی ادامه داد: ما در طلیعه فضای مجازی هستیم و هنوز فضای مجازی را در حد رسانه تعریف می‌کنیم در حالی که فضای مجازی یکی از ابزارهای مهم عدالت گستری است و اهمیت زیادی دارد. بشر نقش اساسی در فضای مجازی دارد بنابراین ما باید به جوانان و نخبگان خود توجه کنیم و نگذاریم آنها در پیچ و خم اتاق‌های اداری بمانند و از ما آزرده‌خاطر شوند. سیاهکلی تاکید کرد: از رییس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت آنکه پس از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل دادند تشکر می‌کنم. اگر شبکه ملی اطلاعات با بخش خصوصی تقسیم کار کند قطعاً این کار هر چه زودتر محقق می‌شود.

    روستاییان در زمینه اینترنت مشکل دارند

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس، اظهار کرد: سهم ما از اقتصاد دیجیتال در حال حاضر سه درصد است که مطابق با اسناد بالادستی باید ۱۰ درصد باشد بنابراین ما در این زمینه عقب‌ماندگی جدی داریم. بر اساس گزارش دیوان محاسبات افزایش ظرفیت در بخش ارتباطات کشور مناسب نیست و ناقص است. تحقق دولت الکترونیک یک ضرورت اساسی است. وی با بیان اینکه شاهد توزیع متناسب امکانات در کشور در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستیم، گفت: ۴۳ درصد روستاها فاقد اینترنت ثابت هستند و در استان‌های محروم مردم در زمینه اینترنت و همچنین شبکه شاد مشکل جدی دارند. همچنین حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آینده کشور بستگی به تحول دیجیتال دارد، اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم‌ترین بخش از زنجیره مدیریت فضای مجازی محسوب می‌شود و این وزارتخانه می‌تواند تاثیر زیادی برای تربیت مدیران جوان داشته باشد. وی تصریح کرد: متاسفانه عدم توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و خدمات پایه کاربردی مانند پیام‌رسان‌های بومی و موتور جست‌وجو، عدم تحقق حکمرانی سایبری، عدم تحقق واقعی دولت الکترونیک و دسترسی کم به اینترنت پرسرعت را در کشورمان شاهد هستیم. وی تصریح کرد: در دولت سابق به این زیرساخت‌ها توجه نشد در حالی که در برنامه ششم توسعه برنامه‌های خوبی برای وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات در این عرصه در نظر گرفته شده بود اما اجرای این قوانین مغفول مانده است.

     باید از ظرفیت نخبگان در عرصه ارتباطات  استفاده شود

در این جلسه فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت در مجلس، تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار است به گونه‌ای که هر کجا هر فردی را می‌بینید در حال استفاده از امکانات نوین ارتباطی است. اهمیت فضای مجازی بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و ضرورت دارد همه مسوولان به ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این راستا تلاش کنند و از ظرفیت نخبگان هم باید استفاده شود. همچنین مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عقب‌ماندگی‌هایی داریم چرا که حوزه ارتباطات متولی خاصی ندارد. در اداره‌ها می‌بینیم سامانه‌های مختلفی وجود دارد اما این سامانه‌های از یکپارچگی برخوردار نیستند و این مساله مشکلاتی را به وجود آورده است. وی تصریح کرد: کثرت حملات سایبری یکی دیگر از مشکلات است که متولی اصلی برای رفع این مشکل باید در نظر گرفته شود و لازم است اختیاراتی از سوی رییس‌جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت یکپارچه کردن ICT داده شود. طاهری تاکید کرد: همچنین در حوزه فناوری شاهد کندی و توزیع نامتوازن ارتباطات ثابت و انحصار بخش خصوصی هستیم. در برخی از استان‌ها ضریب نفوذ تلفن ثابت قابل مقایسه با میانگین کشوری نیست و این مساله عدم توازن را نشان می‌دهد وی اظهار کرد: انتظار ما آن است که حمایت از داخلی‌سازی صورت گیرد که البته قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است. البته سالانه شش میلیارد دلار واردات در حوزه ارتباطات داریم که سه میلیارد دلار از آن مختص واردات گوشی‌های هوشمند است.

    صنعت فضایی کشور باید توسعه یابد

سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس، نیز بیان کرد: در حوزه مخابرات ثابت به خوبی سرمایه‌گذاری نشده و شاهد کم کاری در این زمینه هستیم. برای مثال فقط ۲۸ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان تحت پوشش اینترنت است. وی تصریح کرد: ترانزیت داده به دلیل موقعیت بسیار خوب ژئوپلتیکی ایران باید مورد توجه قرار گیرد باعث می‌شود ارتباطات ما با همسایگانمان توسعه یابد و برای کشور هم ارزآوری دارد اما این بخش مغفول مانده و باید بخش ترانزیت داده در شرایط تحریمی در اولویت قرار گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: دولت روحانی در یک توافق پشت پرده کاملاً بی‌سر و صدا صنعت فضایی را به تعطیلی کشاند اما رییسی جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل داد. جمهوری اسلامی ایران باید به ریل قبلی خود در عرصه فضایی بازگردد و ما باید شاهد رشد و توسعه کشور در عرصه صنعت فضایی باشیم.

    قالیباف: ایجاد شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است

در عین حال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات را از نان شب واجب‌تر توصیف کرد و گفت: وزیر ارتباطات قول داده که شبکه ملی اطلاعات را تکمیل و هر سال گزارشی از عملکرد خود برای تحقق این هدف ارایه کند. وی یکی از دردهای بی‌درمان کشور در حوزه دیجیتال را پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت که موضوع پروژه‌های دیجیتالی نیمه‌تمام را ببندد. رییس مجلس شورای اسلامی، هوشمندسازی و ایجاد دولت الکترونیک را پایه و اساس تحول حکمرانی قلمداد کرد و افزود: اگر در پی ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی هستیم باید در این راستا گام‌های اساسی‌برداریم. وی ادامه داد: توجه به نیروی کار جوانِ دانشمند در عرصه فناوری بسیار مهم است و باید بسترهای لازم برای فعالیت جوانان در این حوزه به وجود‌آید وگرنه این جوانان را از دست خواهیم داد. رییس قوه مقننه، عملکرد ما در تحقق اقتصاد دیجیتال را زیر پنج درصد قلمداد کرد و افزود: با توجه به نیروی جوان و دانشمند، این عملکرد قابل پذیرش نیست. در شرایط کرونایی دغدغه جدی ما کسب و کارهای خرد در بستر اینترنت است و باید در این بخش توسعه و حمایت از زیرساخت‌ها به صورت مداوم انجام شود. 

    جوسازی‌ها علیه طرح حمایت از کاربران  بی‌خود است

قالیباف افزود: جوسازی‌ها علیه مجلس درباره طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بی‌خود است. عده‌ای اعلام کردند که مجلس درپی تعطیلی پلتفرم‌ها است درحالی‌ که مجلس به دنبال حمایت از مشاغل خرد در این حوزه است زیرا معیشت مردم به این مشاغل گره خورده است. وی با بیان اینکه خدمات فنی و مهندسی در حوزه ICT یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: یکی از دردهای بی‌درمان ما در کشور که در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد پروژه‌های نیمه‌تمام است. متأسفانه در حوزه مسائل هوشمندسازی هم در سال‌های اخیر پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد اما در عرصه دیجیتال پروژه نیمه تمام در این حوزه‌ها معنا ندارد. پروژه نیمه‌تمام یعنی «هزینه کن اما نتیجه نگیر.» رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: این ارز بدون محدودیت برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته اما پروژه الکترونیکی کردن اطلاعات سلامت افراد با اغماض ۲۰ درصد پیشرفت داشته و دولت باید در این مسیر گام‌های اساسی بردارد.

    وزارت ارتباطات مکلف به توسعه و امنیت  زیرساخت‌ شبکه‌های اطلاعاتی شد

همچنین در این جلسه، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات را مکلف کرد نسبت به توسعه و امنیت زیرساخت‌های شبکه‌های اطلاعاتی برای پیشگیری از حملات سایبری، تمهیدات لازم را بیندیشد. گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط «روح‌الله عباس‌پور» سخنگوی این کمیسیون قرائت شد. در این گزارش آمده است: لازم است توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاعات به عنوان شاه‌راه سرویس و محتوا برای شبکه داخلی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش تولیدکنندگان محتوا و خدمات در بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات با اولویت توسعه شبکه ثابت و فیبر نوری در کشور مورد توجه ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد. بر اساس این گزارش برای افزایش اعتماد عمومی مردم به امنیت اطلاعات خود و حفظ حریم خصوصی شهروندان در فضای مجازی، انتظار می‌رود تا وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات نسبت به فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم در این خصوص اهتمام جدی به کار بسته و ضمن حمایت از تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، گزارشی از میزان تحقق تعهدات داده شده در این حوزه مانند: «راه‌اندازی مرکز ملی پایش امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی»، را در مجلس شورای اسلامی ارایه کنند. کمیسیون صنایع و معادن در این گزارش تاکید کرد: عدم امنیت زیرساخت‌ها و بُروز حملات سایبری از جمله حوزه‌هایی است که طی چندسال اخیر به علت موازی‌کاری‌ها و عدم وجود متولی مشخص در حوزه امنیت زیرساختی، مشکلاتی را برای کشور پدید آورده است. بنابراین لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از حملات سایبری و افزایش امنیت، از جمله بخش‌های مهمی است که انتظار می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات لازم را برای آن بیندیشد.

 

ارسال نظر