اجبار ای‌نماد مانع جدید کسب‌وکارهای اینترنتی

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۴۰:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۵۱۰

با توجه به انتقادات زیادی که از سوی کسب‌وکارهای اینترنتی و کارشناسان اقتصادی در مورد اجباری شدن ای‌نماد صورت گرفت، عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرده که اجازه اجرای این طرح را نخواهد داد.

به گزارش مهر، چند سالی است که بر اساس مصوبه بانک مرکزی کسب‌وکارهای اینترنتی که به درگاه پرداخت نیاز دارند، باید درخواست خود را برای دریافت «ای‌نماد» (نماد اعتماد الکترونیکی) به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه دهند..«ای‌نماد» که در ابتدا با هدف اعتماد بخشی به مردم پایه‌گذاری شد، اکنون با اجباری شدن دریافت آن برای شروع یک فعالیت، به یکی از مشکلات و موانع پیش روی کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل شده و فعالیت در این عرصه را با اختلال مواجه کرده است. در همین راستا برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی اجباری بودن دریافت نماد اعتماد را فاقد توجیه منطقی و اقتصادی می‌دانند و معتقدند که اساساً دریافت «ای‌نماد» باید یک اقدام اختیاری باشد و به عنوان یک مزیت برای کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر گرفته شود. به باور این کارشناسان نباید اجازه داد این ابزار اطمینان‌بخش که می‌تواند در مسیر صحیح برای جلب اعتماد مخاطب به کار گرفته شود، کارکردی معکوس پیدا کند.

  اجازه اجباری شدنِ دریافت ای‌نماد را نمی‌دهیم

سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس در این رابطه تاکید کرده است که مجلس با تصویب قانونِ تسهیلِ صدور مجوزهای کسب‌وکار، سعی در کاهش سختی‌های کارآفرینان داشته است و ما اجبار به دریافت ای‌نماد را سنگ بزرگی جلوی پای کارآفرینان و در تضاد با روح قانون جدید می‌دانیم. به گفته دهنوی؛ تا زمان فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم و بررسی همه جوانب، مجلس اجازه اجرای این طرح را نخواهد داد زیرا این طرح در حالی مطرح شد که از ۳۵۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی، ۷۰ درصد ای‌نماد دریافت نکرده‌اند. وی تاکید کرده است که رییس کل بانک مرکزی برای حل موضوع امروز مورخ ۸ آذر ماه به مجلس فراخوانده شده است.

  اجبار ای‌نماد مانعی در مسیر کسب‌وکارها

در این رابطه محمدجعفر نعناکار، کارشناس حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وجود سخت‌گیری‌هایی چون وجود ای‌نماد به عنوان مانعی در مسیر کسب‌وکارها گفت: تجارت در فضای اینترنت در بره‌های که کرونا شیوع پیدا کرده و بسیاری از کسب‌وکارها را با مشکل مواجه کرده، پویاتر و فعال‌تر شده اما در سالی که به نام رفع مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است، وجود ای‌نماد مشکلی برای توسعه کسب‌وکارها شده است. نعناکار ادامه داد: مطابق قانون افرادی که شغل اصلی خود را تجارت قرار داده‌اند باید از صنف مربوط به خود مجوز دریافت کنند یا پروانه فعالیت بگیرند تا به این واسطه کسب‌وکار قانونی داشته باشند. در غیر این صورت می‌توانند از نماد مرکز توسعه و تجارت الکترونیک ایران برای گرفتن مجوز استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: اصول اساسی برای صدور ای‌نماد یا هر پروانه دیگر احراز هویت و اعتبارسنجی آن کسب‌وکار است اما اگر این اعتبارسنجی و احراز هویت برای آن کار مانع ایجاد کند، با قواعد کلی تجارت در تعارض قرار می‌گیرد و شرایط ای‌نماد اینگونه است. نعناکار با بیان اینکه ای‌نماد اطلاعاتی که از مخاطب خود دریافت می‌کند، در قانون ذکر نشده است، افزود: بررسی و صحت سنجی اطلاعات در نظام حقوقی ایران باید به صورت خوداظهاری باشد ولی اعتبارسنجی که مرکز توسعه انجام می‌دهد از طریق پست و با تحمیل هزینه است که غیرقانونی است و بروکراسی اضافه‌ای را ایجاد می‌کند و چنانچه کسب‌وکاری بخواهد به‌طور قانونی فعالیت کند، نمی‌تواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند یا با سرعت مطلوبی همراه باشد. این شرایط منجر به فعالیت کسب‌وکارها بدون دریافت نماد و در پلتفرم‌های خارجی می‌شود. وی فعالیت در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام را نیازمند به دریافت ای‌نماد ندانست و گفت: عملکرد غلط ای‌نماد باعث شده بسیاری از کسب‌وکارها به جای اینکه به‌طور قانونی در داخل کشور فعالیت کنند از پلتفرم‌های خارجی استفاده و احراز هویت هم انجام ندهند. در نتیجه ای‌نماد با روشی که در حال فعالیت است، بیشتر آسیب زننده بوده و برای کشور، کسب‌وکار، مشتری و کارآفرین هیچ منفعتی را ایجاد نمی‌کند. وی ادامه داد: اجبار در اخذ ای‌نماد نمی‌تواند برای رونق کسب‌وکارها تسهیلگری ایجاد کند بلکه مانع جدیدی هم برای این کسب‌وکارها نیز ایجاد کرده است. این استاد دانشگاه با اشاره به سازوکار پیشنهادی به عنوان جایگزینی برای ای‌نماد و اهداف آن گفت: ماده ۳ قانون تجارت الکترونیک بیان می‌کند که در وضع قوانین و تفسیر آن باید ابتدا قواعد بین‌المللی مدنظر قرار داده شود. 

در حوزه کسب‌وکارهای فضای مجازی هم نمونه‌های موفق بین‌المللی وجود دارند که هم تأثیرگذار هستند و هم مانع زدایی کرده و هم احراز هویت درستی دارند. نعناکار استفاده از درگاه پرداخت پول و آدرس برای انتقال کالا از طریق پست را به عنوان راهکاری برای احراز هویت عنوان کرد و افزود: کسب‌وکارها از درگاه پرداخت استفاده می‌کنند و پرداخت یارها یا‌ای پی جی‌های بانکی هم کمک به رد و بدل شدن پول می‌کنند و چنانچه کالایی هم از طریق اداره پست منتقل شده باشد، می‌تواند به عنوان ابزاری که آدرس مبدا و مقصد را مورد شناسایی قرار می‌دهد، اعتبارسنجی و احراز هویت را انجام دهد. وی بیان کرد: اگر شخص حساب بانکی را برای راه‌اندازی کسب‌وکاری باز می‌کند، نظام بانکی کشور وی را احراز هویت کرده، از سوی دیگر برای فروش کالا از طریق پست، مبدا و مقصد شناسایی می‌شود. ادغام این دو مورد می‌تواند کار ای‌نماد را انجام دهد و بسیاری از کشورهای دنیا همچنین کاری را انجام داده‌اند. نعناکار تصریح کرد: احراز هویت و اعتبارسنجی برای فرد و مکانی که در آن کسب‌وکار در حال فعالیت است، می‌تواند بر اساس اعتبارسنجی بانک‌ها و سامانه‌های پستی انجام بگیرد. اگر کسب‌وکارها دارای صنف و اتحادیه باشند، اخذ پروانه صنفی و اتحادیه‌ای می‌تواند هم منجر به رونق کسب‌وکار شود و هم اعتبار را برای مشتری احراز کند. 


 

ارسال نظر