دسترسی به فناوری مدار ژئو در چهار سال آینده

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۲:۴۵:۲۸
کد خبر: ۱۸۴۳۹۶
دسترسی  به فناوری مدار ژئو  در چهار سال آینده

رییس‌جمهوری در نخستین جلسه شورای عالی فضایی که پس از ۱۱ سال برگزار شد، با بیان اینکه صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند، گفت که وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می‌کنند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی فضایی گفت مطابق با تاکید رییس‌جمهور، ایران تا چهار سال دیگر به فناوری مدار بالای زمین (ژئو) و ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری دست پیدا می‌کند. نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رییسی رییس‌جمهور پیش از ظهر جمعه پنجم آذرماه برگزار شد. حدود ۱۱ سال از آخرین جلسه شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست‌گذاری در عرصه فضا محسوب می‌شود می‌گذرد. طبق مصوبه هیات وزیران «شورای عالی فضایی» برای سیاست‌گذاری استفاده از فناوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌، باید حداقل دو بار در سال به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شود اما در بیش از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورای عالی فضایی، تشکیل جلسات آن در دولت‌های قبل آنطور که باید جدی و مهم پیگیری نشد و به همین دلیل این شورا در ۱۱ سال اخیر تشکیل جلسه نداد. این شورا بر اساس ماموریت‌هایی که دارد باید برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت در بخش فضایی کشور تصویب کند و باید درباره استفاده صلح‌آمیز از فضای‌ماورای جو، تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، سیاست‌گذاری ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های ملی و تحقیقاتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط‌، هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در امر استفاده بهینه از فضا و نیز خط مشی همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی در مسائل فضایی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کند.

    صنعت فضایی برای تعرض دشمنان  بازدارندگی ایجاد می‌کند

در این جلسه سیدابراهیم رییسی، به نقش این شورا در سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت: اینکه بعد از نزدیک به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است. وی با تأکید بر اهمیت صنعت فضایی در جهان در تولید قدرت با مولفه‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و تأمین نیازهای بشر به پیشرفت با تأثیرات کاربردی و ملموس در زندگی امروز و آینده، گفت: صنعت فضایی دیروز تنها مظهر اقتدار کشورها بود اما امروز به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است و در آینده نزدیک به عنوان بخشی از زیرساخت حکمرانی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی و امنیتی خواهد بود. رییس‌جمهور با تشکر از فعالیت‌های «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «سپاه» و «ارتش» در حوزه فضایی، گفت: با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است اما به رغم این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم. رییسی تأکید کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و ده‌ها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند. وی بر ارزان و بومی‌سازی صنعت فضایی تأکید کرد و گفت: همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند. رییس‌جمهور افزود: البته دستیابی به این هدف یک مسیر حداقل ۱۰ ساله است، اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصین کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد. رییسی با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها و فشارهای هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها داشته‌ایم، اظهار کرد: استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند و آثار کیفی آن در دیگر صنایع از جمله ارتباطات، مخابرات و لوازم خانگی و زندگی روزمره مردم دیده شود. وی تأکید کرد: اگر اراده کنیم حتماً می‌توانیم در همه این حوزه‌ها هم به فناوری‌های پیشرفته با مزیت اقتصادی دست پیدا کنیم. ما باید به سرعت و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، به فناوری تثبیت‌شده برای مدارهای (LEO) برسیم و در گام بعد باید با برنامه‌ریزی دقیق و کار مجاهدانه، به سرعت به سمت مدار ۳۶ هزار کیلومتری (GEO) حرکت کنیم. رییس‌جمهور گفت: اگر در صنعت فضایی و فضای مجازی حضور نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته‌شده توسط دیگران حرکت کنیم. صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند. وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می‌کنند. 

    برنامه‌ریزی برای  ارتقای صنعت فضایی کشور

عیسی زارع‌پور پس از اولین جلسه شورای عالی فضایی، گفت: آخرین جلسه شورای عالی فضایی به سال ۸۹ بازمی‌گردد و امروز پس از بیش از یک دهه وقفه، شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم تشکیل شد. وی با بیان اینکه ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فضایی داریم و جوانان متخصص و متعهدی که ما را به لبه دانش و تکنولوژی روز رساندند، ادامه داد: از ساعت شش صبح، رییس‌جمهور وقت گذاشتند و از تمام ظرفیت‌های فناوری فضایی کشور که در قالب نمایشگاهی ترتیب داده شده بود، بازدید کردند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای کشور در حوزه ماهواره‌بر، ماهواره و ایستگاه‌های زمینی عرضه شد. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه پس از بازدید از این نمایشگاه، جلسه شورای عالی فضایی با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه آخرین ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت فضایی و چالش‌هایی که در این حوزه با آن روبرو هستیم عنوان شد. در نهایت جمع‌بندی بر آن شد که دولت سیزدهم به دنبال ارتقای صنعت فضایی کشور و توسعه آن است و همه ظرفیت‌های دولت پای کار خواهد آمد تا بتوانیم شاهد رشد روزافزون صنعت فضایی باشیم. زارع‌پور خاطرنشان کرد: صنعت فضایی کشور در عین اینکه می‌تواند به عنوان مولفه قدرت در معادلات جدید دنیا اقتدار آفرین باشد، می‌تواند مشکل کشور را حل کند. وی توضیح داد: امروز رییس‌جمهور بر کاربردی کردن صنعت فضایی در حل مشکلات صنایع مختلف و نیز مشکلات معیشتی مردم تاکید کردند و این موضوع به عنوان دستور ایشان در این جلسه مطرح شد. زارع‌پور ادامه داد: در این جلسه همچنین تاکید شد که ما باید به سرعت فناوری دستیابی به مدارهای پایین (لئو) را تثبیت کنیم. این مدار در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و ما هم‌اکنون به مرحله تثبیت فناوری رسیده‌ایم و در آینده نزدیک خبرهای خوشی در این حوزه خواهید شنید. وزیر ارتباطات گفت: مطابق با تاکید رییس‌جمهور هدف‌گذاری نهایی دسترسی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر که در افق ۱۰ ساله برنامه‌ریزی شده بود باید تسریع یابد و آقای رییسی تاکید کردند که این برنامه‌ریزی به گونه‌ای تغییر یابد که در افق ۱۴۰۴ ما بتوانیم به مدار ژئو (مدار بالای زمین) دست پیدا کنیم. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در این جلسه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت فضایی تاکید شد، افزود: در این راستا مقرر شد که ما باید بتوانیم صنعت فضایی را اقتصادی کنیم و بخش خصوصی نیز بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر لزوم صادرات خدمات فنی مهندسی و ظرفیت‌های کشور در این حوزه در منطقه و نیز بحث سرریز فناوری فضایی در صنایع دیگر، مورد تاکید قرار گرفت.

 

ارسال نظر